Is mijn shet te dik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:07

stef schreef:
euhm lian, echt niet banketstaaf bedoelt, maar zoals jou merrie er op de MK uitzag, schaar ik dus onder te dik, en niet onder een hooibuik.

Tsja dat mag je vinden natuurlijk. Dik versta ik vet onder, geen hooibuik. Een hooibuik is namelijk met een paar dagen weg. Een dikke pony krijg je echt niet slank in een paar dagen.

Als je toch zo gaat beginnen dan weet je ook waarom Cyntha geen hooidieet heeft gekregen dit jaar en waarom ze dus inderdaad een flinke hooibuik had op de keuring, echter kon je nog steeds keurig haar ribben voelen dus te dik was en is ze zeker niet.

Op het voeren ga ik verder niet in, daar denk ik gewoon heel anders over dan jij. Ik heb geen zin in bevangen paarden of koliek.

hennadot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:11

Ik vind je shet niet te dik hoor! Sommige shets worden gewoon al dik als ze alleen maar naar gras kijken;)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:24

er kunnen wat kilo's af maar meer ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:26

hennadot2 schreef:
Ik vind je shet niet te dik hoor! Sommige shets worden gewoon al dik als ze alleen maar naar gras kijken;)

Tsja, daar moet je dan rekening mee houden :)

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:36

Ik ken jou!
Van horse-nation.
Spooky is toch niet je eigen pony?

Maar oke.
Hj is wat aan de dikke kant, maar neit heel erg.
Dus ik vindt het niet zo erg ofzo.
Maar voor in de sport moet hij wát afvallen, voor weidepony neit.

(met wat bedoel ik twee/drie kilo? xd

Fayenna1234

Re: Is mijn shet te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 21:11

Haha jaah dat kan kloppen!
Nee hij is gewoon een weide pony en met westrijden gaat hij tog nooit mee doen hij is gewoon em knuffel maatje :)

Fayenna1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 21:14

Heeft mijn vriendin gereageert op jou omdat je mijn pony te dik vond enzo? :P
Nou dat heb ik niet gevraagt ze keek alleen mee voordrest weet ik er niks van! :(:)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:25

Fayenna1234 schreef:
Heeft mijn vriendin gereageert op jou omdat je mijn pony te dik vond enzo? :P
Nou dat heb ik niet gevraagt ze keek alleen mee voordrest weet ik er niks van! :(:)

;) ja in ehm, niet al te zuinige woorden..... ze mag haar mond wel eens spoelen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:38

xBiondaa schreef:
Ik ken jou!
Van horse-nation.
Spooky is toch niet je eigen pony?

Maar oke.
Hj is wat aan de dikke kant, maar neit heel erg.
Dus ik vindt het niet zo erg ofzo.
Maar voor in de sport moet hij wát afvallen, voor weidepony neit.

(met wat bedoel ik twee/drie kilo? xd

2 of 3 kilo? Het is geen mens :+
Zo'n shet weegt algauw 250 kg, denk je dat 2 of 3 kilo dan veel verschil maken :) ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:56

LADPR schreef:
Tsja dat mag je vinden natuurlijk. Dik versta ik vet onder, geen hooibuik. Een hooibuik is namelijk met een paar dagen weg. Een dikke pony krijg je echt niet slank in een paar dagen.

Als je toch zo gaat beginnen dan weet je ook waarom Cyntha geen hooidieet heeft gekregen dit jaar en waarom ze dus inderdaad een flinke hooibuik had op de keuring, echter kon je nog steeds keurig haar ribben voelen dus te dik was en is ze zeker niet.

Op het voeren ga ik verder niet in, daar denk ik gewoon heel anders over dan jij. Ik heb geen zin in bevangen paarden of koliek.

kennelijk hebben jij en ik (en vele anderen, verschil is alleen dat ik eerlijk voor mijn mening uitkom) een ander beeld bij vet en hooibuik. Naar mijn mening was jou merrie nl veel en veel te zwaar (en ja, ik weet wat ze mee gemaakt heeft, maar dat is IMO geen excuus), en ik snap ook echt niet dat die pony niet bevangen staat. Dat je de ribben kan voelen, ik weer dan niet hoe jij voelt, maar, puur gebaseerd op de keuring, lijkt me dat zo goed als onmogelijk,

Ik heb ook geen zin in bevangen paarden en ook niet in koliek, nogmaals, ik voer zelf niet amerikaans. ik ken wel mensen die dit wel doen, en die hun paardjes er keurig op hebben staan, zonder koliek en zonder bevangenheid. Maar goed, mensen verdiepen zich niet in deze manier van voeren en kiezen de weg van de minste weerstand; Roepen dat het zielig en slecht is....
Ach, wen je ook weer aan

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:07

Wat ben jij zielig zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:12

stef schreef:
LADPR schreef:

kennelijk hebben jij en ik (en vele anderen, verschil is alleen dat ik eerlijk voor mijn mening uitkom) een ander beeld bij vet en hooibuik. Naar mijn mening was jou merrie nl veel en veel te zwaar (en ja, ik weet wat ze mee gemaakt heeft, maar dat is IMO geen excuus), en ik snap ook echt niet dat die pony niet bevangen staat. Dat je de ribben kan voelen, ik weer dan niet hoe jij voelt, maar, puur gebaseerd op de keuring, lijkt me dat zo goed als onmogelijk,

Ik heb ook geen zin in bevangen paarden en ook niet in koliek, nogmaals, ik voer zelf niet amerikaans. ik ken wel mensen die dit wel doen, en die hun paardjes er keurig op hebben staan, zonder koliek en zonder bevangenheid. Maar goed, mensen verdiepen zich niet in deze manier van voeren en kiezen de weg van de minste weerstand; Roepen dat het zielig en slecht is....
Ach, wen je ook weer aan

Ik ben absolut geen NH'er, Natural of wat dan ook, maar qua voer moet je dus echt wél rekening houden met de natuurlijke voeding.
Dus verspreid over de dag, want een paard eet nou eenmaal een hele dag door van nature... Dus verdiepen is niet nodig, die manier van voeren slaat gewoon nergens op in mijn ogen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:14

maar hoe kan je dat nou witten (bizzybijtje) als je dus niet weet hoe er gevoerd wordt en wat deze manier inhoudt? Als je niet weet wat er gebeurt, kan je ook niet oordelen of het goed of slecht is, ja toch?

En ja, ik vond het eerst ook heel erg raar hoor, het idee van geen, of weinig hooi, tot dat ik duidelijke uitleg kreeg van hoe of wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:15

stef schreef:
maar hoe kan je dat nou witten (bizzybijtje) als je dus niet weet hoe er gevoerd wordt en wat deze manier inhoudt? Als je niet weet wat er gebeurt, kan je ook niet oordelen of het goed of slecht is, ja toch?

En ja, ik vond het eerst ook heel erg raar hoor, het idee van geen, of weinig hooi, tot dat ik duidelijke uitleg kreeg van hoe of wat.

Nou, vertel dan. Aangezien je het weet :D ? Dat maakt het gelijk ook een stuk duidelijker!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:34

*

Anyway, om antwoord te geven op bizzybijtje. Ik zeg niet dat het beter is, ik zeg alleen dat het niet slechter is. Voor huis/tuin en keukenpony's heeft een dergelijk voerschema IMO totaal geen nut, maar als je met je paardje leuk in de halterklasses mee wilt draaien dient je paardje er gewoon TOP uit te zien, dus lekker strak in t vel. Hooi maakt buikig, dus ga je op zoek naar een vervanger, want je kan een paard niet de hele dag op alleen een handje brokken zetten, dan vallen de darmen stil. Een "vervanger" kan dan geweekte bietenpulp zijn. Heel laag in de energie, maar wel vullend, paardjes krijgen er dus snel een "vol" gevoel van. Je voert de pulp echter in dusdanige hoeveelheden dat ze er net zo lang mee bezig zijn als ze met een plak hooi bezig zouden zijn. Er verandert dus niks in de tijd dat ze eten en in het aantal malingen dat ze maken.
Op dit moment heb ik geen showpaarden, dus voer ik ook geen pulp, maar als ik een showpaard zou hebben staan, zou ik gerust op deze wijze gaan voeren als dat als resultaat een 2e plaats geeft ipv een 6e plaats (bijv).
Ik bedoel hier dus nogmaals alleen aan te geven dat het niet slecht is, en dat het zeker (mits goed gedaan uiteraard) geen bevangen of koliekerige paarden op levert.
Tja nouja, en daarmee wordt mij verweten dat ik een bemoeial en een betweter ben... so be it, kan er niet wakker van liggen.

PS: Had dit eigenlijk gisteravond nog willen posten, maar mn pc was het daar niet mee eens ;)
Laatst bijgewerkt door iefke op 04-02-10 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: * offtopic verwijderd

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:50

Interessant topic/onderwerp, over manier van voeren e.d. :j Zou er graag in mee willen discusieren, maar misschien een idee om een nieuw topic te starten?

Als ik begin bij de TS, zie ik zelf een shetlander die zeker een flink aantal kilo's kwijt mag. Daarbij wil ik wel zeggen dat de foto's zeer ongunstig genomen zijn, absoluut niet bevoordelijk voor een echt juiste beoordeling. Wél is duidelijk de shetlander op de foto's een behoorlijk ronde buik heeft en een zware hals. Grotendeels heeft met de bouw te maken, maar zoals eerder aangegeven is het zeker aan te raden om dit diertje (meer) beweging te gaan geven :j

Fayenna1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 00:26

Jaah ik longeer hem nu elke dag een half uurtje en loop met hem een uurtje om het huis heen.

Hij vind het erg leuk en hij krijgt geen brood meer bij zijn hooi.
Ik zie wel aan hem dat hij al wat kwijt heeft hihi.
Ik mak snel een foto hoe zijn buikje nu is .
erg bedankt allemaal

Kaisa schreef:
Interessant topic/onderwerp, over manier van voeren e.d. :j Zou er graag in mee willen discusieren, maar misschien een idee om een nieuw topic te starten?

Als ik begin bij de TS, zie ik zelf een shetlander die zeker een flink aantal kilo's kwijt mag. Daarbij wil ik wel zeggen dat de foto's zeer ongunstig genomen zijn, absoluut niet bevoordelijk voor een echt juiste beoordeling. Wél is duidelijk de shetlander op de foto's een behoorlijk ronde buik heeft en een zware hals. Grotendeels heeft met de bouw te maken, maar zoals eerder aangegeven is het zeker aan te raden om dit diertje (meer) beweging te gaan geven :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:33

Ik persoonlijk vind hem niet te dik, laat hem nog dunner worden en je hebt een zielig dier over. Die van mij is ook aan de dikke kant, maar niet ongezond dik dus ik zie bij mij het probleem niet. Het is hartje winter dus ik vind dat hij wel wat spekkie mag hebben. Dat gaat er in de zomer ook weet vanzelf af.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 01:15

KBTP schreef:
Ik persoonlijk vind hem niet te dik, laat hem nog dunner worden en je hebt een zielig dier over. Die van mij is ook aan de dikke kant, maar niet ongezond dik dus ik zie bij mij het probleem niet. Het is hartje winter dus ik vind dat hij wel wat spekkie mag hebben. Dat gaat er in de zomer ook weet vanzelf af.

Afvallen en dan een zielig dier over houden? Weet niet hoe jij shetten graag ziet, maar dat hij met iets afvallen te dun zal worden is echt onzin... in de winter hebben ze meer aan een dikke vacht dan veel spek/vet, of 't nu zomer of winter is, overgewicht is nooit goed voor geen enkele pony, ook niet voor shetten ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:33

Sorry maar dat is onzin hoor. Mijn shet heeft al heel wat dieet achter de rug (ze is nog steeds te dik, maar vergeleken met eerst is ze een smalle den) en tuurlijk vind ze het niet leuk dat ze vrijwel niet op het gras mag (in verband met hoefbevangenheid), maar dat is ze al snel gewent en mijn shet is juist wel gelukkiger geworden. Ze kan zich veel beter bewegen en ziet er gezonder uit dan eerst. Ze oogt veel actiever en nu heeft ze zelfs een beetje conditie en kan ze zonder veel problemen lekker werken (nu is ze alleen bevangen dus nu staat ze stil).

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:59

Ik heb net even mee gelezen. En dat van als hij nog dunner word en je een zielig dier over houd? sorry maar dat klopt niet. Ja en shetten worden mischien snel dik. Maar daar kan je toch ook rekening mee houden? Hij is niet super dik, maar het zou mooier/beter zijn als hij nog wat afvalt. Verder vind ik hem er heel lief uitzien ;)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:38

Moderatoropmerking:
Graag met respect reageren. Bedankt voor de medewerking.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:37

sorry hoor maar ik kan er gewoon niet tegen dat jullie haar pony zo afkatten want hij is nou eemaal zo zo is zijn bou ;)

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:40

JoyCiej007 schreef:
Voor de mensen die hier beweren dat de pony van de TS misschien wat te dik is:
pas op hoor, anders wordt je nog gestalkt door een boos puber-vriendinnetje via pb :')

nou zo kan ij wel weer spooky hoort gewoon zo *D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:50

Ik blijf erbij ik vind die Shet er zo echt goed uitzien! Check die van mij maar s, wat een verschil in zomer en winter die hebben, in de winter laat ik ze lekker aandikken.

Zomer:
Afbeelding

Winter:
Afbeelding
Afbeelding