Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sanny_lief schreef:viceversa schreef:Ik ben zelf 20jaar en ben 1.64 met een normaal postuur..
En afentoe kruip ik nog welleens op mijn shetlander ( van 1.10, goed gebouwd en loopt 3 á 4x inde week onder het zadel met een meisje van 12 jaar)
Ik ga er alleen op als hij te lastig word voor het meisje, want hy kan afentoe een boefje zijn. En dan is het nooit langer als een kwartier. Ze is er wel vaker 3x in een uur vanaf gevallen, dan maakt hij er gewoon een spelletje van. Hij loopt trouwens aan de teugel, kan wijken en zelfs een vliegende wissel
Hier hetzelfde. Ik heb op mijn oude manege ook wel eens op een grote shetlander gezeten omdat hij het de kinderen onmogelijk maakt. Je zit een beetje in jockey houding, waardoor je er ook sneller afvalt maar goed. Ik was toen 21 jaar en woog 56 kilo. Het gewicht moet dus prima te dragen zijn, alleen je lengte is dan een probleem.
De getoonde foto is trouwens verschrikkelijk! Die shet heeft er duidelijk geen plezier in!!
Eliine schreef:Sanny_lief schreef:
Hier hetzelfde. Ik heb op mijn oude manege ook wel eens op een grote shetlander gezeten omdat hij het de kinderen onmogelijk maakt. Je zit een beetje in jockey houding, waardoor je er ook sneller afvalt maar goed. Ik was toen 21 jaar en woog 56 kilo. Het gewicht moet dus prima te dragen zijn, alleen je lengte is dan een probleem.
De getoonde foto is trouwens verschrikkelijk! Die shet heeft er duidelijk geen plezier in!!
Ik vind 56 kilo al behoorlijk veel voor een Shetlander hoor, ook als het een grote maats is. De gemiddelde grotemaats shetlander (heb er zelf 4 die ik geregeld 'weeg') weegt 200 kg en dan moeten ze niet veel zwaarder worden voor ze te dik zijn. Ga je na dat een Shetlander 20% mag dragen van zijn eigen gewicht en dat is echt het maximale, dan kom je uit op 0,2*200= 40 kg. En dit is maximaal want 20% van het eigen gewicht is véél. Een rijpaard kan dat vaak al niet aan.
Even logisch nadenken brengt dan dat je als meisje van 14/15 van een lengte van 1.65 OF dun moet zijn, of een stuk kleiner, om onder die 40 kg te blijven. Tel de lengte daar nog eens bij op en dan kun je wel nagaan dat het gewoon niet kan. Heeft niets te maken met niet kloppende plaatjes, is gewoon slecht voor de gezondheid van de pony. Of het nu een Shetlander of een Fjord is. Te zwaar is te zwaar. En te lang is te lang.
Eliine schreef:Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat onze shetlanders 'maar' 200 kg wogen. En dat zijn de 2 die nog van het ouderwetse type zijn en dus wat zwaarder gebouwd zijn. Onze meest luxe gebouwde pony haalt de 170 kg niet eens, terwijl die toch ook een meter hoog is.
Het idee dat Shetlanders oersterk zijn zit nog steeds zo ingebakken bij iedereen dat de meeste mensen er niet eens bij stilstaan. Maar ook een shetlander heeft zn limiet, en het is erg jammer dat ze nog zo vaak gebruikt worden voor andermans plezier.
Zegt genoeg allemaal;