Grote meiden op een shetlander, kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Re: Grote meiden op een shetlander, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:25

Ik denk ook dat deze meiden te groot zijn qua lengte, of de pony hier moeite mee heeft kan ik niet bepalen.
Ik denk wel dat het voor de balans minder goed is.
De foto op de vorige pagina geeft geen fijn beeld. Pony wordt in zijn mond getrokken en levert protest, lijkt me dat dat een duidelijke reden heeft.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:28

ik vind het persoonlijk ook echt niet kunnen! zet em lekker voor een karretje ofzo! er zijn inderdaad nog 100 leuke dingen die je met een shet kan doen! Maarja..

even off-topic Er is toch altijd zo'n vreselijke collage die sommige mensen hebben op hun profiel met mensen en paarden ofzo!? Ik vind deze foto daar wel bij passen..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:28

Sanny_lief schreef:
viceversa schreef:
Ik ben zelf 20jaar en ben 1.64 met een normaal postuur..
En afentoe kruip ik nog welleens op mijn shetlander ( van 1.10, goed gebouwd en loopt 3 á 4x inde week onder het zadel met een meisje van 12 jaar)
Ik ga er alleen op als hij te lastig word voor het meisje, want hy kan afentoe een boefje zijn. En dan is het nooit langer als een kwartier. Ze is er wel vaker 3x in een uur vanaf gevallen, dan maakt hij er gewoon een spelletje van. Hij loopt trouwens aan de teugel, kan wijken en zelfs een vliegende wissel :))

Hier hetzelfde. Ik heb op mijn oude manege ook wel eens op een grote shetlander gezeten omdat hij het de kinderen onmogelijk maakt. Je zit een beetje in jockey houding, waardoor je er ook sneller afvalt maar goed. Ik was toen 21 jaar en woog 56 kilo. Het gewicht moet dus prima te dragen zijn, alleen je lengte is dan een probleem.

De getoonde foto is trouwens verschrikkelijk! Die shet heeft er duidelijk geen plezier in!!

Ik vind 56 kilo al behoorlijk veel voor een Shetlander hoor, ook als het een grote maats is. De gemiddelde grotemaats shetlander (heb er zelf 4 die ik geregeld 'weeg') weegt 200 kg en dan moeten ze niet veel zwaarder worden voor ze te dik zijn. Ga je na dat een Shetlander 20% mag dragen van zijn eigen gewicht en dat is echt het maximale, dan kom je uit op 0,2*200= 40 kg. En dit is maximaal want 20% van het eigen gewicht is véél. Een rijpaard kan dat vaak al niet aan.

Even logisch nadenken brengt dan dat je als meisje van 14/15 van een lengte van 1.65 OF dun moet zijn, of een stuk kleiner, om onder die 40 kg te blijven. Tel de lengte daar nog eens bij op en dan kun je wel nagaan dat het gewoon niet kan. Heeft niets te maken met niet kloppende plaatjes, is gewoon slecht voor de gezondheid van de pony. Of het nu een Shetlander of een Fjord is. Te zwaar is te zwaar. En te lang is te lang.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:32

Eliine schreef:
Sanny_lief schreef:

Hier hetzelfde. Ik heb op mijn oude manege ook wel eens op een grote shetlander gezeten omdat hij het de kinderen onmogelijk maakt. Je zit een beetje in jockey houding, waardoor je er ook sneller afvalt maar goed. Ik was toen 21 jaar en woog 56 kilo. Het gewicht moet dus prima te dragen zijn, alleen je lengte is dan een probleem.

De getoonde foto is trouwens verschrikkelijk! Die shet heeft er duidelijk geen plezier in!!

Ik vind 56 kilo al behoorlijk veel voor een Shetlander hoor, ook als het een grote maats is. De gemiddelde grotemaats shetlander (heb er zelf 4 die ik geregeld 'weeg') weegt 200 kg en dan moeten ze niet veel zwaarder worden voor ze te dik zijn. Ga je na dat een Shetlander 20% mag dragen van zijn eigen gewicht en dat is echt het maximale, dan kom je uit op 0,2*200= 40 kg. En dit is maximaal want 20% van het eigen gewicht is véél. Een rijpaard kan dat vaak al niet aan.

Even logisch nadenken brengt dan dat je als meisje van 14/15 van een lengte van 1.65 OF dun moet zijn, of een stuk kleiner, om onder die 40 kg te blijven. Tel de lengte daar nog eens bij op en dan kun je wel nagaan dat het gewoon niet kan. Heeft niets te maken met niet kloppende plaatjes, is gewoon slecht voor de gezondheid van de pony. Of het nu een Shetlander of een Fjord is. Te zwaar is te zwaar. En te lang is te lang.

Ben ik absoluut met je eens. Het moet niet regelmatig gebeuren. Maar af en toe zijn shetjes toch wel erg eigenwijs... dan moet je er iemand op zetten die het op een vriendelijke wijze kan vertellen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat ik met mijn 56 kilo een shetlander koop om regelmatig op te rijden.....dat kan de bedoeling niet zijn.

Ik geef toe dat je dan toch te zwaar bent, hoewel ik in de veronderstelling was dat shetjes zwaarder waren. Ben een beetje slecht in schatten! :o

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:34

Wat ik een beetje krom vind, is voltige.
3 a 4 mensen op 1 paard..
Dit is toch vergelijkbaar met een 16-jarige op een shetlander.
Ik vind beide niet kunnen..

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:41

Ik ben bijna 14, ben wel lang voor mijn leeftijd, bijna 1.80
Maar ik ben niet echt aan de zware kant ofzo.
Maar ook ik zou zelf niet op zo'n beetje gaan zitten :n

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:53

Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat onze shetlanders 'maar' 200 kg wogen. En dat zijn de 2 die nog van het ouderwetse type zijn en dus wat zwaarder gebouwd zijn. Onze meest luxe gebouwde pony haalt de 170 kg niet eens, terwijl die toch ook een meter hoog is.

Het idee dat Shetlanders oersterk zijn zit nog steeds zo ingebakken bij iedereen dat de meeste mensen er niet eens bij stilstaan. Maar ook een shetlander heeft zn limiet, en het is erg jammer dat ze nog zo vaak gebruikt worden voor andermans plezier.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:17

Eliine schreef:
Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat onze shetlanders 'maar' 200 kg wogen. En dat zijn de 2 die nog van het ouderwetse type zijn en dus wat zwaarder gebouwd zijn. Onze meest luxe gebouwde pony haalt de 170 kg niet eens, terwijl die toch ook een meter hoog is.

Het idee dat Shetlanders oersterk zijn zit nog steeds zo ingebakken bij iedereen dat de meeste mensen er niet eens bij stilstaan. Maar ook een shetlander heeft zn limiet, en het is erg jammer dat ze nog zo vaak gebruikt worden voor andermans plezier.

Ik denk dat je daarmee de spijker op zijn kop slaat. De meeste mensen hebben het idee dat shetlanders heel sterk zijn en daarom zitten er dus vaak te zware mensen op!

Anyway: ik zou het nu nooit meer doen, maar toen misschien niet logisch nagedacht!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:42

Ondanks dat er geen foto's zijn, durf ik toch met grote zekerheid te zeggen dat die meiden inderdaad te groot zijn voor de pony. Te groot, en te zwaar. Shetlanders zijn inderdaad hartstikke sterke dieren, en kunnen een enrom gewicht trekken, maar niet dragen. Hier zit het grote probleem, aangezien veel mensen deze dingen door elkaar halen. (Nou ja, de meeste mensen die het niet wíllen inzien tenminste.) Maar goed, grote meiden op een shetlander, kunnen niet. Niet in mijn ogen tenminste.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 02:14

Shets ZIJN relatief sterk ten opzichte van andere rassen, maar wel als TREKPAARD niet als RIJPAARD! Shets worden pas relatief kort bereden, voorheen waren het trekpaardjes die in de mijnen werkten, of op moeilijk begaanbaar, heuvel/ bergachtig boerenland de oogstkarren trokken. Vanwege het landschap waren deze karren destijds niet zo groot en de begeleider zat niet ook nog eens op de kar, die liep ernaast om de pony te begeleiden.

De vergissing die vaak word gemaakt is dat de trekkracht als draagkracht word gezien, dat is een grote fout die zeer slecht is voor de pony!

Een shet kan prima een lichtgewicht karretje trekken met 2 volwassenen van normaal gewicht erop, maar meer dan 40 of bij uitzondering 45 kilo inclusief tuig dragen gaat ze een stuk lastiger af. Daar zijn ze niet op gebouwd, en niet op gefokt!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:29

Lijkt me duidelijk dat dat meisje te groot is.. Dat ze dat zelf niet snapt }:0

Naide_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:34

Ocharme die pony op die foto :s
da doe je tog ni?

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:37

wow die zijn echt veel te groot
ik ben 12 en rij al niet meer op m'n shet (nu van mijn zusje)
en die shet is 1.02

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:38

Ik ben 16, 1,65, en ik stap al niet meer op pony's onder de 1,35 (ongeveer, ligt aan de bouw).
Laat staan dat deze meiden op een pony van 0,85 kunnen gaan zitten. ;)

Tsja... Als ze dan zo nodig willen rijden, stap dan op een grotere pony, dit is oneerlijk.
En die foto, arme arme pony. Die heeft het zeker niet fijn.
Bit door ze mond heen, mond open, bokken, staartzwaaien. :n Zegt genoeg allemaal;
pony is het er duidelijk ( EN LOGISCH ) niet mee eens.

Triest hoor, dat kinderen op die leeftijd het nog steeeeeeeds niet snappen, en dat zijn vast meiden
die zeggen dat ze veel van paarden weten?
Wil ik ze best vertellen dat ze zich misschien moeten verdiepen in 'paardentaal' & in ' wanneer ben je te groot voor een pony?'

Pippeloentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:04

Het is gewoon zielig als je 170 bent en dan op een shet gaat zitten..
Ik ben zelf 13 jaar en 1.73m Ik ben al veeel te groot voor een A.B pony.
Als je dit doet snap ik niet dt je van paarden houd

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:05

op een shet vind ik niet meer kunnen hoor.. :n

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:15

Jeetje, arme pony?!
Zeg er zo snel mogelijk wat van tegen die meiden! ;(

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:03

Dat er nog serieus mensen zijn die zo groot zijn en op een shetlander durven te gaan zitten... schandalig! Waar zit dat verstand? Ik zou ze persoonlijk af willen meppen. Echt diep triest...

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:34

Hoe die arme pony reageert zegt al genoeg :n
En ookal is dit maar op 1 foto, ik vind je alsnog te groot.

Miss_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:13

Ik vind op shetlanders rijden sowieso niet zo'n succes, maar door kleine kinderen kan uiteraard nog, helaas zijn deze meiden wel echt te groot..

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:25

het punt blijft shetlanders zijn wel ontzettend sterk
als je hem vergelijkt met een gemiddeld rijpaard kan hij in verhouding veel meer hebben

als je shet ong 200 kilo weeg en kan 40 kg dragen ja

neem een gemiddeld paard 160 weeg ong 500 kilo dat ze dan 100 kilo zijn en meestal kunnnen die jou echt niet dragen hoor hoor
dus qwat dat betreft hebben ze wel gelijk dat shetjes oersterk zijn voor hun grote jah

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 04:33

aan de meiden die op de shet rijden; ik denk dat ts zich terecht zorgen maakt om de Shetlander, mijn kind van 6 kan ook wel graag de hele dag computeren omdat ze het leuk vindt, maar dat betekent nog niet dat het goed voor ze is. Een shet is niet gebouwd om op deze manier mee te rijden. Degene die erop zit is echt te groot en de stress die de pony laat zienis een teken van ongenoegen. Als jullie als volwassenen willen worden behandeld, prima! Maar gedraag je dan ook zo en neem je verantwoordelijkheid. Volwassen zijn houdt ook in dat je kunt omgaan met kritiek; succes! Ga met deze pony mennen of andere dingen doen; dan blijf je langer plezier hebben.

Balisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:08

Ik vind dat ze er veel te groot voor zijn!
ze kan mee lopen en zo te zien vind de pony het ook niet leuk!

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:15

Nee niet meer doen, er zijn nog veel andere leuke dingen die je kan doen ipv rijden.

Miss_meee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:17

Ik vind van niet, vooral de lengte is een probleem, je brengt de paarden zo uit hun balans.. Nee, daar zou ik niet voor gaan.