Op welke basis taxeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: Op welke basis taxeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 00:25

Ik eet geen paardenvlees maar dat is de discussie niet.

Ik ben het met stef eens dat papierloos fokken in dit geval nutteloos vermeerderen is. Door mensen die hun papierloze shetten ter dekking aanbieden krijgt een serieuze fokker die er al zijn tijd en geld insteekt minder/geen dekkingen. Daarnaast heb je vaak te maken met allerlei gebreken en problemen zoals dwerggroei, scheve benen of over- en onderbeten.

Als je graag een merrie wilt moet je er eentje kopen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:54

idd hypcriet als je geen paardenvlees eet, ik eet het ook niet omdat ik het nooit geproeft heb en ik de behoefte niet heb om het te proberen, maar als het in mijn kroket oid zit smaakt het mij net zo goed als zonder hoor

verder vraag ik het me af of dit topic nut heeft zo gescheiden van het taxatietopic want volgens mij loopt het ten eerste snel dood, en ten tweede komen de mensen die alleen bezig zijn met vermeerderen hier toch niet.

en zo komen we nog altijd niet op het antwoord hoe die mensen daar wel niet taxeren..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:22

Ten eerste; als je een taxatietopic opent kun je mensen niet verplichten om de taxaties te geven die jij reeel vindt, want je moet maar afwachten wie wat roept, vanuit welk oogpunt en achtergrond.
Ik geloof niet dat het netjes is mensen daarover ter verantwoording te roepen.

Ten tweede nog even over de harde realiteit van het fokken van dieren die vooral voor de fok worden ingezet (zoals je heel sterk bij shetten, minipaarden en ook trekpaarden hebt).

De mannelijke dieren vormen voor het grootste deel overschot.
Misschien dat het nog wel eens lukt er een voor het gebruik te verkopen, misschien dat het je lukt om er goede tehuizen voor te vinden voor een nog redelijk bedrag, en als je heel veel geluk hebt, tref je iemand die wat in je pony ziet voor de opfok, of fok je een pony met een apart kleurtje waar meer vraag naar is en krijg je de 'hoofdprijs'.
Maar zeker is dat niet.

Appaloosas, shetlanders, NMPRS, het overgrote deel hengstveulens belandt in de salami. Super papier of niet.

En nu de markt plat begint te gaan, is het ook moeilijker om van goede merrieveulens zonder bijzonder kleurtje af te komen - die blijven als eerste staan.

De Amerikaantjes werden tot nu toe goed verkocht, maar de kruisingen daarmee gaan ook alweer veel langzamer, en de handel in Amerika ligt compleet op zijn gat.
Bovendien zijn er veel mensen op aan het overstappen in de hoop dat ze nog van de producten afkomen, dus die handel wordt ook wel kapotgefokt.

Het NMPRS heeft om te beginnen de handel in hengsten compleet genekt door jaren alle rotzooi van de markt zonder papier van dekbrevet te voorzien. Ze hebben gelukkig een begin gemaakt om daar wat aan te doen, maar nog steeds lopen er heel wat 'dekhengsten' rond die een nuttiger bijdrage aan de samenleving zouden leveren door in de voedselketen te belanden.

Te veel fok, en dan een kleine recessie erover...

Het enige waar je op kunt hopen, is dat al die 'broodfokkertjes' en gelukszoekers er nu mee kappen omdat de ponys aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn.

Zodat over een jaar of 5 de handel weer aantrekt en er kwalitatief betere ponys verkocht worden.
Maar zelfs bij een levendige handel blijft de (kwaliteits)fokker met een overschot aan mannelijke dieren zitten...

Fokkers die al 20 jaar of meer in het vak zitten weten dat ponys niet meer waard zijn dan de gek ervoor geeft....

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:40

Moest wel lachen om je post :o arme hengstjes

maar de echte goede fokkers raken hun pony's wel kwijt als ze ene goede naam opbouwen, stalnaam betaald en die vragen vaak de hoofdprijs, maar krijgen het ook.
dit geld overigens wel voor bijna alleen de merries natuurlijk.

wat betreft de hengstjes, ik vind niet dat ze beter naar de slacht kunnen, ik zie ze liever gecastreerd en dan lekker de wei op of de sport in oid.

Wij hebben in het begin duidelijk met elkaar afgesproken dat als we ooit met zoveel hengstjes komen te zitten dat we dachten nu gaan ze allemaal naar de handelaar dan stoppen we ermee.

vorig jaar was dat bijna zo en gelukkig ziet mijn vriend nu ook in dat zoveel niet leuk meer is.
niet dat we dat gedaan hebben natuurlijk, van de 4 hengstjes zijn er 2 verkocht voor (imo) te weinig geld maar wel naar een goed tehuis (voor zover je dat zelf kunt inschatten) en de andere twee zijn geruind en blijven net zo lang tot we een goed plekje vinden.

Ik wil gewoon niet dat mijn dieren de dupe worden van een hobby en ondanks dat je dat niet altijd voor kunt zijn vind iki dat we het best goed doen :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:47

Nou is het ons gelukkig ook altijd nog gelukt de hengstveulens goede tehuizen te bezorgen voor redelijke prijzen hoor, en de merries zijn allemaal bij serieuze fokkers terechtgekomen. Anders is fokken inderdaad niet leuk meer...

Ik heb ooit een karretje gekocht bij iemand die ook een beetje in het ondereind van de markt handelt, en die kocht dus de 'mislukkingen' van een appaloosafokker met een hele grote naam op, de eenkleurtjes, de hengstjes, de te grote merries....
En dat was nog in de tijd dat ze als zoete broodjes gingen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 14:17

ik vind het idd jammer dat het gesplitst is, discussie loopt zo heel snel dood.

Voor mij is het niet ter verantwoording roepen, maar op de vraag WAAROM ze een pony op een bepaalde prijs zetten blijft onbeantwoord

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:20

Ik taxeer zelf ook op wat mij aanspreekt. Een papierloos hengstveulen met een apart kleurtje wat ik leuk vind zal ik hoger taxeren dan een veulen met papier in het zwart/vos. Natuurlijk wordt er door allerlei mensen getaxeerd, van mensen die er geen verstand van hebben (hier reken ik mezelf ook onder) tot echte fokkers die er het fijne van weten. Ik denk dat mensen zich niks aan moeten trekken van de taxaties.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:40

Ben het met Sappos eens.

Ik denk niet dat je een (voor jou) bevredigend antwoord zult vinden op die vraag Stef. Iedereen taxeert op wat hij/zij zelf zou geven aangezien het gros van de mensen die taxeren geen fokkers e.d. zijn (zo bekijk ik het zelf in ieder geval als ik wel eens wat taxeer, "kleintjes" taxeer ik dan voor de aardigheid omdat ik die uberhaupt zelf niet zou kopen bijvoorbeeld). Bij mij scoren dan weer de grote gebruikspony's (bij voorkeur ruin) het hoogst omdat dat de soort pony's zijn die ik zelf zou willen hebben.

Iemand die 150 euro zegt voor een papierloze zwarte hengst kan wel zeggen "omdat ik hem zo schattig vind en 50 euro me zo weinig lijkt want dan zou de pony net zo duur zijn als een Wii spel", voor die persoon zou dat een hele valide beredenering kunnen zijn...maar geeft jou denk ik nog steeds geen antwoord waar je iets mee kunt ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 16:08

waarom kan ik dan wel beargumenteren waarom een willekeurig zwart papierloos hengstveulen gewoon niet meer op brengt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:15

Elbrich. schreef:
@ Purky; Idd! :')
Soms hoor je dat iemand een shet heeft gekocht voor 50 euro, dat is al heel weinig.

Euh, papierloze hengstenveulens gaan op de markt voor 20-50 euro van de hand, zelden voor meer.

Het is me al vaker opgevallen dat hier erg hoog getaxeerd wordt, mensen zijn vast bang anderen voor de borst te stoten.
Maar ja, nu weten we ook meteen hoe iedereen bij die idiote verkoopprijzen komt :=
[SMP] waarom die bizarre prijzen voor shetlanders?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:24

stef schreef:
waarom kan ik dan wel beargumenteren waarom een willekeurig zwart papierloos hengstveulen gewoon niet meer op brengt?

Het heeft niet zozeer met 'kunnen' beargumenteren te maken alswel met hoeveel waarde je aan de argumenten hangt. Vergeet niet dat in het taxatietopic iedereen kan taxeren. Meisjes van 12, fokkers, mensen die handelen, mensen die taxeren voor de lol, "vriendjes en vriendinnetjes" etc....ik denk daarom dat je deze taxaties niet zo serieus moet nemen. Een argument als "ik houd nu eenmaal van zwart en ben gek op veulentjes" is voor iemand zelf bijvoorbeeld een waar argument maar houdt vaak niet stand in 'de markt'

Ik zie het meer als een topic waarin mensen graag hun pony willen laten zien en hopen dat anderen deze net zo mooi/lief vinden als zijzelf (natuurlijk zijn er ook mensen bij die op serieuze taxaties hopen of echt willen weten wat hun pony kan opbrengen, die mensen zouden de taxaties die ze hier krijgen alleen niet serieus moeten nemen (wederom uitzonderingen daargelaten) ). Misschien zou het topic tegenwoordig beter kunnen heten "welk cijfer geef je m'n shet" o.i.d. ;)

edit: je ziet dit ook omdat veel mensen taxeren omdat het 'moet' onder het mom van 'ik weet het niet en kan het niet maar ik doe het maar want dan kan ik mijn eigen shet showen' ;)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:37

Nathalie2302 ben het helemaal met je eens, het is een grappig topic maar neem het niet te serieus.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:45

maar de mensen die 150 taxeren voor dat zwarte hengstveulen zijn vaak ook mensen die op marktplaats 40 euro bieden volgens mij :+

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:04

:= De laagste prijzen die ik taxeer is toch wel 50 euro. Nu vind ik dat er ook op een willekeurige paardenmarkt BELACHELIJKE prijzen gevraagd worden. Scheer een kleine shet en je hebt een minipaard. Ik zag 2 jaar geleden een vospanterbont hengstveulen, papierloos en met 1 blauw oog. Moest de beste man 550 euro voor hebben. Nu was dit voor de crisis maar hoe kan het dan dat ik even later een appaloosa 2e premie veulen met vol papier voor minder dan de helft koop?

Nu zie je een hoop mensen flink dalen in de prijs maar er worden nog altijd fantasieprijzen voor pony's gevraagd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:24

Ach, paar dorpen verderop zit iemand die papierloze mini's fokt, en ze raakt ze zo voor 2/300 kwijt (veulentjes)... Wellicht omdat mensen het schattig vinden idd?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:20

zoals altijd geldt "wat de gek ervoor geeft" en vraagprijzen staan altijd vrij om te bedenken toch. Heel stiekem zou ik trouwens ook meer voor een blauw oog betalen ;), papier of geen papier.

Ik vind het jammer dat de prijzen dalen en er zoveel overschot is, het maakt de drempel voor mensen die het wel eens willen proberen voor 'de leuk' of 'de kinderen' of 'voor in de tuin want we hebben toch net de tuinkabouters aan de kringloop geschonken' wel erg laag...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:05

Terwijl een blauw oog op de markt juist helemaal niets waard is, daar zien ze het nog steeds als afwijking :=

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:05

Ja bij appaloosa's wordt het helemaaal niet graag gezien ;) Bij mij is het hoe aparter hoe beter.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:21

anneliesdj schreef:
Terwijl een blauw oog op de markt juist helemaal niets waard is, daar zien ze het nog steeds als afwijking :=

en dat is precies wat ik bedoel. Ik ben geen fokker, hoef geen merries (en daar dus ook geen veulens uit), papier is ondergeschikt maar ben gek op mooie grote gebruikspony's, liefst ruinen en een prachtig blauw oog was een pre geweest (wilde ook altijd bont, maar ook dat is niet helemaal gelukt ;) ). Ik zou er dus zo 100 euro meer voor gegeven hebben omdat ik verliefd zou worden op een blauw oog, terwijl 'de markt' zegt "nou nee, doe maar niet" ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:22

Ja bij mij ook idd, maar volgens die marktlui moeten bv bonte paarden een donker hoofd hebben met een mooie rechte bles en gelijk verdeelde vlekken. Heb je een bonte met een blauw oog of nog erger; een grotendeels wit hoofd dan brengt het niets op. Zo ook paarden met een maanoog, ookal zijn ze nog zo mooi gebouwd en lopen ze nog zo goed, door zo'n oog wordt daar nog nauwelijks naar gekeken.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:25

jammer genoeg werden ze, toen ik nog op zoek was, me niet bij bosjes aangeboden alszijnde "ongewenst"

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:28

Nee dat zal wel niet nee, maar je ziet ze zowieso maar weinig op de markt, vaak nemen die handelaren ze daar niet eens naartoe omdat ze toch niets opbrengen.
En vind je er wel een, dan hebben ze snel genoeg door dat ze bij jou 100,- meer kunnen vragen ;)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:31

hahahaha...je bedoelt dat het kwijl in mijn mondhoeken me zou verraden? tsssssss

Ben hoe dan ook heel gelukkig met de heren die ik nu heb, zonder blauwe ogen en er is zelfs een ontzettend saaie zwarte bij ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:34

Haha, is het zo duidelijk dan?

Nee, het is ons kent ons op de markt, bij een vreemde gaat er standaard wat bij op, ben je dan ook nog eens 'bovengemiddeld' (bv uit de stad, nette kleren) komt er nog wat bij, kindjes erbij is nog meer enz.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 08:07

Een mooie bonte met een witte kop (splash) leg ik ook gerust wat meer voor neer, maar als dat een papierloos hengstveulen is betaal ik nog steeds geen 400 euro ;)