Mensen met alleen (een) Shetlander(s)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:08

Hai toekomstige shetland houder,

Ik heb alleen Shetten, ben er dol op.
Braaf met temperament en geen stuiterballen. Zou ze niet willen inruilen tegen wat anders.
Het liefst zijn de mijne 24 op 24 uur buiten maar door het gepiep van mensen die de weiden passeren moeten ze 's-winters onder dak (en daar zijn die van mij niet blij mee!!!!)

De kosten hangen gewoon af van wat je voert, waar ze staan en zelfs het verschil in mini- en grotere maten is dan voelbaar. De mini's eten toch net iets minder. Hoefsmid en dierenarts zijn gewoon duur.

Ik rijd alle pony's aangespannen voor de lol en een enkele kan ook onder het zadel.
Naar de keuring als 't echt moet (t.b.v. de index en aanytallen van de hengst of zo)

Succes! *D

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:14

@TS - als ik zo je commentaren hier in het topic lees, denk ik dat je met een shetlander de juiste keuze maakt :) (let wel dat ze verslavend zijn....zoals je ook in mijn verhaal kon lezen was er zo een tweede bij :P)

Vind het trouwens super dat je ervaringen vraagt en er echt goed over nadenkt, door hun prijsklasse vallen shetlanders toch ook nog wel eens in de categorie "impuls-aankoop" en zie je regelmatig dat de pony's nog voor ze 6 zijn al vaker van eigenaar gewisseld hebben...(onze P.C. was nog 5 toen wij hem kochten en wij waren al de 6e eigenaren!)

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:36

Ik heb 1 shetlander , ik ben van kleins af aan al gek op deze kleintjes en op 2 september vorig jaar kocht ik mijn eerste shetlandertje.
ze staat op een pensionstal , en ze gaat dagelijks de wei op met haar 2 maatjes ( 2 veulens van de staleigenaar ).
in de lente/zomer langer dan in de winter , ze komen weer op stal als het donker word.
ik ben in de maand 150 euro kwijt aan stalling.
daar zit alles bij: 2 rijbakken, stapmolen , buiten en binnen zetten, drie keer per dag voeren, ontwormen, was plaats en stallen worden uitgemest.

NatasjaECA

Re: Mensen met alleen (een) Shetlander(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:07

Ja ik vind het gewoon belangrijk om er goed over na te denken, ik bedoel.. het is geen stuk speelgoed dat je koopt en zo maar weer even "weg gooit" als je het zat bent..
Dus ik ben inderdaad alles goed aan het overwegen.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:30

Eindelij eens een gepast topic voor mij XD
Kheb momenteel 1 shetlander, maar die's zo braaf dat ik een "uitdaging" wou
daarom komt er deze week nog een jonger shetlandermerrietje bij..µ
- Waarom alleen een Shetlander? ZIjn niet te groot, Zijn lief, en ze kunnen heel goed knuffelen xd
- Rijd je verder nog op andere paarden? Nheen, normaal reed ik nog in de manege soms ofzo.. Maar die's gesloten
- Staat jou Shetlander 24/7 buiten? Jha, maar kan zelf naar binnen
- Hoeveel ben je per maand gemiddeld kwijt? Daar heb ik gene gedacht van
Hooi hebben we zelf
Drinken uit de regenton
Eten (is 10 euro) voor 1 winter
Bieten weet ik niet, hebben we van de buren
Extra spulletjes, pak 4 euro / maand (gemiddeld)
..

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:02

Bimmetje schreef:
heb toevallig meer paarden maar 3 shetten dus ja mijn kosten gaan dan toch over 5 paarden en niet 3.
Dus dan kan ik toch gewoon reagreren?
Ik heb het toch ook over mijn shetten? en word ook gevraagd of je nog op andere paarden rijd. Dus ja...

`die alleen maar één of meerdere Shetlanders hebben...´
Tuurlijk ben je vrij om te reageren, maar er werd specifiek om gevraagt.
maargoed. :(:)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:03

Snoop_fan... jij bent goedkoop uit zeg! ik dacht dat het bij mij al wel mee viel, maar jij wint haha

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:46

Ik heb zelf geen shet maar ik verzorg er een ;)

- Waarom alleen een Shetlander?
Omdat ze zo lief en schatig zijn!

- Rijd je verder nog op andere paarden?
Ja ik rij 1 keer in de week in een manege

- Staat jou Shetlander 24/7 buiten?
hij staat in een weilandje met een schuil stalletje.

- Hoeveel ben je per maand gemiddeld kwijt?
Niks :P

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 03:04

Ik heb lange tijd alleen een mini-shet kruising gehad, in een box van 4 bij 4 tussen al andere grote paarden in.
Hij is een soort van in de schoot geworpen omdat de vorige eigenaresse er niet zoveel mee kon.

Ik rijd drie keer per week in de manegelessen.

Neen, hij heeft een luxe box voor zichzelf en overdag staat ie in de paddock of op de Dijk.

Met alles mee.. 200 euro ongeveer.

Leonaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:09

Ik wou altijd al een paardje en zag hem staan! zo lief.
Mijn ouders wouden het eerst niet maar toen ze hem zagen namen ze hem mee.
Voor een groter paard hebben wij geen ruimte ...
Ja zeker ik rijd op een arabier Andelusier New forest en soms nog andere.
op dit moment wel .
geen idee ; beetje stro beetje wortels water en stroom ?
Soms extraatjes..

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:17

Leuk topic, even een stipje :)

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:30

Omdat ik shetlanders top vind, misschien later ook nog eens een groot paard :)- Rijd je verder nog op andere paarden?
Ja
Japz- Hoeveel ben je per maand gemiddeld kwijt?
Niet veel, ieder halfjaar kopen wij nieuw zaagsel en voer, dat is dan €35 in de winkel.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:33

- Waarom alleen een Shetlander(x welsh)?
Eigenlijk toeval ze was mijn verzorgpony, toen heeft mijn zus haar gekocht en sinds vorig jaar is ze van mij.
Ja 2 andere, een fjord die bij haar op stal staat en nog een pensionpaard op een manege.
Jep, 24/7, ze is nu bevangen maar nu staat ze op een 'ziekenboeg'weilandje, een stal met uitloop op een stuk kleine weide alleen dan met heel kort gras.
Stalgeld, zak brokken á 10/15 euro, af en toe dekjes en peesbeschermers en dat kan je zelf zo duur maken als je wilt.

Maar toen ze bevangen werd, moest ze ineens medicijnen van 90 euro, en de hoefsmid moest komen, en dat soort dingen komen altijd heel onverwachts, waardoor het gemiddelde wat je kwijt zal zijn misschien in een week zo een paar honderd euro omhoog kan gaan :+

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:10

Waarom alleen een Shetlander

ik vind ze geweldig , heb er nu 1 ( eigenlijk van me dochter ).
de 25ste deze maand gaat ze naar de hengst , dus hopenlijk volgend jaar 2

Rijd je verder nog op andere paarden
heel soms ben een beetje uitgekeken op het rijden ( en soms mis ik het weer )

Staat jou Shetlander 24/7 buiten
in de zomer wel , in de winter overdags buiten en in de nacht op stal.

Hoeveel ben je per maand gemiddeld kwijt
aan stal en land rond de 75 in de maand , dan de verdere kosten nog van hoefsmid , enten , wortels , appels en alles wat nodig is

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:59

Omdat ik er helemaal weg van ben.

Nee

Ja

Ze staan op mijn school, leraar is hoefsmid dus bekapt mijn pony's, en ze krijgen voer van school.. dus gratis :o behalve dan de wormkuur enzo.

Over ong 3 weken gaan ze naar een andere stal toe, daar betaal ik 50 euro per maand voor beide.

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:05

Ik heb nu alleen 4 Shetlanders, omdat ik daar aanzienlijk minder werk mee heb dan met een groot paard.
En omdat school toch voor gaat op dit moment, heb ik er voor gekozen om mijn paard te verkopen en kleintjes te nemen.
Ik heb nu 2 hengsten en 2 merrie's, zodat ik veulentjes verwacht. Wat ook erg leuk is ! *D
Je kan ze ook voor de wagen doen/longeren/stukje wandelen of ermee fietsen. En vooral lekker borstelen!

Je bent per pony wel een paar wormenspuiten per jaar kwijt en 2/3maal de hoefsmid.
Zit je ongeveer op €55,- per pony, per jaar.
En dan het voer wat je (eventueel) gaat voeren.
Gelukkig zijn de mijne nog nooit ziek geweest, dus heb ik geen dierenartskosten hoeven maken! ;)

Ik heb ze dag en nacht buiten staan, zonder schuilstal...

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:22

Ik heb 1 shetlander van mezelf, maar die staat bij mijn verzorgpaard. :)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:01

Ik heb inmiddels 3 en bijna 4 shetten. Het is inderdaad verslavend. Ik begon met een hengstje als gezelschap voor mijn haflinger en nu heb ik alleen nog shetten maar inmiddels dus 2 ruinen en een dragende merrie. Ze lopen voor de kar, wat mijn grote passie is. Ik wandel met ze en tut lekker met ze. Verder hebben ze een karakter wat vaak sterker is dan je zou verwachten bij de ukjes.
Qua kosten ben ik eigenaar van een eigen weiland, dus dat kost me niks meer (wel eenmalig de aanschaf en het onderhoud). Hooi heb ik van eigen land, verder voer nu met een dragende merrie ongeveer 300 euro per jaar. Wormkuren, met de mini's is een kuur genoeg voor 4 pony's, dus 5/ 6 kuren per jaar. Hoefsmid, bekappen kost 20 euro, per pony, eentje heeft nu voren ijzers 45 euro. Tandarts 1 keer per jaar 35 euro per pony, waar hij iets aan moet doen. Dierenarts, bij mij dit jaar weer rond 600 euro, inclusief castratie.

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:26

Ik heb een verzorgshet, echt super leuk beest
Later wil ik ook een shet, zo'n lieve bolletjes :)

-Waarom alleen een Shetlander?
Ze zijn gewoon super schattig en klein en daarom zo leuk :Y)

Alleen op de manege

Ja, in het weiland en anders in de paddock

Ze is mijn verzorgpony dus niks :D
Maar de eigenaren zijn er denk ik niet zoveel mee kwijt (hoefsmid, dierenarts, hooi en brokken)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:43

ik heb 6,5 jaar alleen shets gehad meestal had ik er 2.
sinds 1,5 jaar heb ik er een NRPS bij gekocht, en 1 shet verkocht omdat zij bij ons te weinig tot haar recht kwam, en ik in de toekomst weer wilde rijden.
Heb nog 1 shetlander, ze is 7 jaar geleden bij mij geboren en ze gaat nooit meer weg. Zij en mijn NRPS zijn echt onafscheidelijk, dus we vormen een leuk clubbie met zn alle :D

BuffyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:24

Ik heb ook een shet:D een mini hengstje van 10 maanden oud. Zomers staat hij bij ons en winters bij een goede kennis. We zijn ongeveer 50 euro aan stalling kwijt incl voer en stro. Uitmesten moeten we natuurlijk wel zelf doen :P majah het is een heel lief beestje, bijt niet en wil graag bij je in de buurt blijven. Net een hond! :D Wij wonen dicht bij het strand ( 1km afstand ) en we hebben 2 natuurgebieden voor en naast ons dus ik ga meestal eventjes met een halster en halster touw wandelen door het natuur gebied en het strand 8-) majah

dit is hem btw:
Afbeelding

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:57

haha, 3 grote paarden en dan zo'n kleintje
wel een schatje hoor :)

BinkyMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 06:59

Nou ik heb 2 mini's!! en ben er helemaal gek mee!!
Ik wilde altijd al een paard of pony, maar daar waren mn paps en mams het niet mee eens.
Toen zag ik op een goede dag mijn hengstje staan!! IK vond hem geweldig en hem wilde ik hebben!! Waarom??? Hij had zo'n geweldig koppie!!
Ik heb hem toen gekregen van mn vriendje. Heel veel mensen uit mijn omgeving verklaarde me voor gek!! Wat moet je nu met zo'n ding, je kan er niet eens op rijden!!
Toen ben ik heel boos geworden. Ten eerste heet dat ding, mijn pony. En al heb je een pony of paard alleen om te rijden, ga dan maar naar de manege toch??
En dan erbij. Wat kun je met een hond?? Toch net zoveel als met onze ukkepukke??
De een heeft een hond en ik een pony, en toen werd er niks meer gezegd.
Nee hoor, het verzorgen knuffelen enz enz dat hoort bij onze schatten!! *\o/*

BinkyMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:11

Sorry meiden :o
Ik was blijven hangen op pagina 1.
Jullie hebben het inmiddels over de kosten!!

Ha Sonjim ken je me nog?? Ik ben eindelijk ook bij jullie!!
Koste beetje moeite maar brenin heeft me helemaal wegwijs gemaakt. Nu even 25 berichten en dan kom ik bij de club hoor!! *\o/*

Nou kwa kosten heeft Sonjim wel een heel duidelijk beeld gegeven. Zij heeft alleen zelf weiland, en ik ga het huren.
Ik sta nu voor niks bij mensen gestaan, maar dat raad ik iedereen af!!! Als je niets betaal, is het ook veel moeilijker om voor je rechten op te komen. Momenteel is het een zooite in de wei, maar ik durf er eigenlijk niets van te zeggen, omdat het hun weiland is en ik er per gratie mag lopen. Zo laten die mensen het ook overkomen bij me!! dus dat maakt het heel moeilijk.
Per mei ga ik verhuizen naar een plekje waar ik al eerder gestaan heb en betaal daar €80,- per maand voor 2 shets.
Het is eigenlijk super goedkoop natuurlijk, dus daarom moet je gewoon beetje geluk hebben denk ik. Het scheeld ook wel of je bij een boer staat of echt bij mensen die het speciaal verhuren.
Beetje rond kijken, kan een hele boel in de kosten schelen denk ik!! ;)

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:15

Waarom alleen een Shetlander?
eigenlijk puur toeval, ik was opzoek naar een haflinger of iets in die richting maar toen kwam ik Flame op de markt tegen. Ik kon haar gewoon niet laten staan xD. Mijn bedoeling was altijd om lekker door het bos te kunnen rijden en gewoon recreatief bezig te gaan. Ik kwam er toen perongeluk achter dat mijn shet best aanleg had voor dressuur. Daar heb ik me dan ook verder op gericht.
In de toekomst zou ik er nog wel een shet bij willen of iets anders wat in ieder geval onder stomaat 1,30M zit.

momenteel niet maar ik heb wel op veel verschillende andere pony's gereden. voornamelijk beleren van andere pony's

ja in principe wel. Ze heeft alleen afgelopen winter op een manege gestaan. overigens iets 1 maligs ze staat gewoon veel liever buiten!

normaal s'winters 50,- en in de zomer 30,- per maand
(heb alleen afgelopen winter normale manege prijs betaald)
daarnaast komt natuurlijk de wormenkuur, hoefsmid en verdere verzorging er over heen.