Waarom altijd dikke shetlanders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Waarom altijd dikke shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:56

slanke haflingers (het slanke type) zijn zo van bouw, dat heeft niks met vet te maken

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:44

ja preccies, het slanke type,
dat is tegenwoordig bijna elke haflinger, fjord enz.
Maar dat is een persoonlijke kwestie, ik ben meer van de recreatieve gedeelte dan prestatie gericht. Ik val nu eenmaal meer op stevigere ponys en paarden dan de slanke wedstrijd gerichte ponys en paarden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:45

nogmaals, dat is bouw, geen vet. Heeft dus niks met het topic te maken

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:39

Mijn men shet wordt ook gauw te dik, ze graast lekker de hele dag door en wordt niet veel gebruikt.
Nu lijkt ze helemaal een dikke bol met al dat winterhaar :P
Ze staat sinds afgelopen zomer nu niet meer 24 uur in de wei maar gewoon een dagdeel en werd ook nog regelmatig gebruikt voor de kar, nou ze heeft er nog nooit zo mooi uitgezien :D

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:55

het is balen dat de stal van mn shet bestaat uit een verbouwde zee container, in de zomer dus niet te doen met die hitte om ze op stal te zetten, dus dan maar heel kort gras

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:02

Ja dat is dan jammer, maar ja kort gras is tenminste al iets in de goede richting :+
Miss is een stukje land afzetten ook idee, of aan z´n ket of hoe je dat noemt :P
Hebben we bij cindy ook gedaan, stond ze gewoon bij haar vriendjes maar is ze beperkt in het gras eten. En telkens verplaatsen we het ket toen telkens, tevreden pony en tevreden eigenaren :D

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:27

bedoel je aan zo een ketting ofzo? nee dat zal ik nooit willen, mij te groot risico dat ie daarin verstrikt raakt of iets, afzetten idd goed plan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:31

kan je niet een stuk van je land tot paddock maken?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:35

meld me ook ff, mijn shet kamp ook snel met overgewicht, hij doet te weinig en blijft vreten..
ik heb nu al 2 zomers een greenguard en dat werkt echt super :j hij blijft mooi slank en kan toch 24-7 bij zijn vrienden op het land :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:43

kijk, dat bedoel ik dus... "hij blijft vreten"
Hij eet zoveel als dat jij aanbied/toe laat

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:46

idd ja maar als hij bij mijn paarden op de wei staat eet hij gewoon door, daarom heb ik zo´n greenguard, dan moet hij meer meoite doen en eet dus maar 50% van wat hij zonder dat ding eet en blijft hij dus gewoon slank :D

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:30

Ik heb vandaag mijn shetten geschoren, aan alle kanten is er 3 cm af. Dat is snel afvallen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:56

_O- ja dat gaat snel dan ja

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:57

Oftewel, de meeste mensen met shetlanders (dus niet iedereen) weet niet hoe ze hun shetlander moeten voeren en in conditie moeten houden ;)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:58

Waarom ze zo vaak te dik zijn?

Sowieso worden shetlanders gauw te dik.. En veel mensen gebruiken hem enkel als maatje voor een ander paard, staat ie dus de hele dag te vreten, en ja.. dan word ie dik. Gebrek zit m in de beweging en teveel vers gras.. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:01

Sanniej_ schreef:
Oftewel, de meeste mensen met shetlanders (dus niet iedereen) weet niet hoe ze hun shetlander moeten voeren en in conditie moeten houden ;)

Ik denk dat het daar wel op neer komt....
Veel shetlanders zijn nu eenmaal een minderwaardige grasmaaier, worden op de wei gepleurt en wordt niet echt mee gewerkt. Ja, een nichtje wat er eens in de 2 weken een half uurtje op hobbelt.... verzorgkids die erop rond crossen, maar hoeveel krijgen er nou echt serieuze training? Ja, de sport shetten, maar dat is een hand vol

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:10

Ja inderdaag en ik zeg niet dat mijn welsh perfect gestroomlijnd is. Nee hoor ik vind het ook nog best lastig, maar ik zie liever een wat rond buikje (nee niet onwijs veel vet) dan een graat mager ding. Maar bij de meeste shette is het niet een buikje.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:13

Sanniej_ schreef:

Denk ik ook, mijn vzshetlanders zijn ook altijd al dik geweest, maar het gaat er moeilijk af als je alleen longeert/wandelt/laat vrijspringen. Maar misschien dat we verder met het mennen gaan, en dat het dan wel eraf wil.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:16

ik denk dat er nog bij komt dat een hoop mensen een shet kopen zonder ook maar enigzins verstand of intresse in paarden te hebben.. het ziet er wel schattig uit zo´n pony in de wei, maar verder hebben ze er de ballen verstand van. mensen die er één hebben en wel verstand van paarden hebben houden het allemaal wt beter in de gaten

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:19

Nou die van mij staan anders de hele winter stil kwa training en die zijn ook niet dik en minderwaardig zijn ze zeker niet, kom zeg.

Dat een shet te dik word omdat er niet mee gewerkt word is pure bull. Is gewoon een kwestie van rantsoen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:21

Het is idd ook niet alleen conditie, maar ook hoe je ze houdt. Zet je ze de hele winter en zomer op goed gras? Of zet je ze op een kort stuk (altijd). Voer je ze bij of geef je niets, geef je hooi + krachtvoer of alleen hooi ;)
Ik denk dat de meeste hier wel weten hoe dat moet. En natuurlijk beweging erbij helpt wel, maar moet niet de *must* zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:21

als die van jou niet dik zijn, waarom reageer je dan alsof je je aangesproken voelt?

Dat shetlanders veelal enkel als grasmaaier fungeren (en dus als minderwaardig worden gezien ten opzichte van het sportpaard waar ze bijv bij staan) is gewoon zo, kan ik ook niks aan doen

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:22

levitrol schreef:
Sanniej_ schreef:

Denk ik ook, mijn vzshetlanders zijn ook altijd al dik geweest, maar het gaat er moeilijk af als je alleen longeert/wandelt/laat vrijspringen. Maar misschien dat we verder met het mennen gaan, en dat het dan wel eraf wil.

Ja maar longeren wandelen en vrijspringen is gewoon een extra, er moet ook op de juiste manier gevoerd worden. En waarschijnlijk heb jij daar niets over te zeggen ;)

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:23

Levi en Trol staan 24/7 buiten, soms in de bak voor een paar dagen. In de zomer hebben ze een graaskorf om (levi). Verder krijgen ze in de winter alleen hooi, en wortels. 's Zomers doen ze het met gras, en als ik weet dat ze een dagtocht gaan maken krijgen ze een handje brok. (dat gaat dus deze zomer wss wel gebeuren)
Edit: Ik moet zeggen dat ze wel afvallen, nu ze niet 24/7 in een volle wei staan. Maar ik kan ze niet zomaar weken op stal zetten, dat zijn ze dus niet gewend, en ik hou er niet van.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:24

Ze worden gewoon dik van de lucht.
Mijn shet krijgt niks(ja, hooi), staat op het moment niet op gras en hij heeft een heerlijk buikje :9