Shetlander in de winter een deken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_kmous_

Re: Shetlander in de winter een deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:43

Tat_jana schreef:
ik heb mijn shetlanders net zo dik in de dekens als mijn rijpony's Lachen

Hoeveel rijpony's heb jij dan wel niet ?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:21

_kmous_ schreef:
Tat_jana schreef:
ik heb mijn shetlanders net zo dik in de dekens als mijn rijpony's Lachen

Hoeveel rijpony's heb jij dan wel niet ?

alsof je dat niet weet maarjaah om er even mee te pronken 2 Knipoog
maar jaah RENSKE snapt dat natuurlijk niet al hoef je alleen maar in mn profiel te kijken.. !!

ik ga me beig houden met nuttigere zaken.. en mn pony's lekker geen eten geven zoals jij verkondigd Lachen
vraag me af waarom ze er eigenlijk zo goed uitzien Lachen

verwaarlozer die ik ben zeg niet te geloven !

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:06

Misschien beter dit even per PB uit te vechten (geldt voor beide partijen)

Walliska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:49

Ik heb die van mij geen deken op, ze hebben een inloopstalletje dus ze kunnen ook lekker binnen.
Die van mij zijn altijd van die lekkere beertjes Vork

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:53

Die van mij staat met een 0grams regendeken op de wei met een stal.

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:47

Het is niet echt nodig om er een dekentje op te leggen. Tenzij je wilt rijden, dan is zo'n hele dikke wintervacht toch wel erg lastig met singelen etc. Maar voor de kou is het absoluut niet nodig, ze hebben zelf een gigantische vacht en dit zorgt ervoor dat ze het altijd lekker warm hebben. Cool

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:54

Ik doe mijn shetlanders geen dekens om. Ze hebben een dikke vacht en 's nachts staan ze in de stal.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:49

Shetten zijn gemaakt om zonder deken te leven. Waar ze vandaan komen zijn de weersomstandigheden een stuk kouder en natter dan hier in Nederland.
Kan mij wel voorstellen dat een pony het prettig vindt om een 0grams dekentje op te hebben.
Mijn pony staat al 5 jaar buiten, met schuilstal en zonder deken. Als het zo koud is, zoals deze dagen, krijgt ze extra hooi, van het kauwen krijgen ze het ook warmer. Ze is nog nooit ziek geweest.
Doe geen deken om, omdat jij het zielig vindt, zolang ze echt geen zieke indruk maken, niet doen. Denk in het belang van het diertje.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:01

Fanneke schreef:
Shetten zijn gemaakt om zonder deken te leven. Waar ze vandaan komen zijn de weersomstandigheden een stuk kouder en natter dan hier in Nederland.
Kan mij wel voorstellen dat een pony het prettig vindt om een 0grams dekentje op te hebben.
Mijn pony staat al 5 jaar buiten, met schuilstal en zonder deken. Als het zo koud is, zoals deze dagen, krijgt ze extra hooi, van het kauwen krijgen ze het ook warmer. Ze is nog nooit ziek geweest.
Doe geen deken om, omdat jij het zielig vindt, zolang ze echt geen zieke indruk maken, niet doen. Denk in het belang van het diertje.

is elk paard dat in feite niet ?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:26

mijn paard is eerdere jaren altijd geschoren geweest en stond dus met veel dekens op in een stal (springpaard) nu staat hij lekker zonder deken en 24 / 7 buiten!!! gaat prima, hij heeft het niet koud en voelt zich prima (gedraagd zich er in elk geval naar)

Tommiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:07

Nee dat hebben ze echt niet nodig,Ze hebben een hele dikke vacht en weet je wel dat winter het lievelingsseizoen is van een shetlander ?:)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:11

Fanneke schreef:

Leg mij eens uit wat het verschil is tussen een paard en een shet ?

in de natuur lopen ze namelijk geen van alle met een deken.

Clown

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:07

en toch vind ik het vreemd dat veel mensen hier roepen dat shetlanders geen deken nodig hebben maar hun kwpn er staat met 4 dekens op in de stal. (die hebben ook geen dekens nodig hoor)

xSurvival

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:11

Ik heb mijn shetlander laten scheren en die staat nu met een 200 grams dekentje op! (heb hem laten scheren omdat hij niet meer droog werd na het mennen Knipoog)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:20

Wanneer heb je geschoren ?

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:38

Buckje schreef:
Fanneke schreef:

Leg mij eens uit wat het verschil is tussen een paard en een shet ?

in de natuur lopen ze namelijk geen van alle met een deken.

Clown

We hebben het hier toch over shetlandpony's? Of zit ik in een ander rassentopic?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:03

Mijn shetlander die werkt staat ongeschoren onder een deken (bucas turnout extra - 300 gr), al vanaf september/november. Dit niet omdat het zonder deken te koud is voor paarden, maar vooral omdat hij erg stijf word in zijn rug van de kou en het een ontzettende koukleum is. Hij zit niet dik in zijn vacht doordat ik vroeg begonnen ben, en dat heeft ook weer voordelen. Mijn andere shetlander staat lekker zonder deken, met een enorme berenvacht Lachen

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:06

Tommiegek schreef:
Nee dat hebben ze echt niet nodig,Ze hebben een hele dikke vacht en weet je wel dat winter het lievelingsseizoen is van een shetlander ?:)

Moet je dat nou eens aan die koukleum van mij gaan vragen. Ik denk dat die het liefst in de zomer met een cocktailtje op strand ligt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:08

Als ik een shetlander had zou ik geen deken opleggen. Tenzij je hem intensief gaat gebruiken voor longewerk, koetswerk en dergelijke. Anders moet je rekening houden met het zweten en droogstappen, hoeveel tijd dat in beslag gaat nemen. Hier staan 3 shetlanders op de wei (niet de mijne en op twee naastliggende weides) en die staan allen zonder deken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:48

wie heeft dat aan welke shetlander gevraagd dan? Clown want ik betwijfel of mijn shetten het daar wel mee eens zijn.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:51

Tommiegek schreef:

WHAHA teveel films gekeken ? En/of boeken ????

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:53

De mijne is het lievelingsseizoen toch zeker de lente hoor haha

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:06

Ieder paard kan zonder dekens in principe, en een shetlander lijkt mij helemaal omdat dat echte teddy's zijn.
Als je toch een deken opgooit kan je beter eentje met (lichte) vulling doen. Een regendeken gaat de werking van de vacht tegen. Als een paard het namelijk koud heeft zet hij zijn haren op, dit isoleert. Een regendeken drukt de haren plat en isoleert daarom minder, daarom heb je dan vulling nodig om je paard warm te houden.
Tevens gaat een paard met zijn kont richting de regen staan om zich te beschermen.
Als je hem genoeg voert moet hij zich echt wel kunnen redden zonder.

Nikit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:06

Shetty`s lekker zonder deken, kan makkelijk en vinden ze meestal veel prettiger!

Wij hebben er 1 dit jaar helaas moeten scheren, ze kreeg lui, hierdoor allemaal plekjes en om de plekjes te kunnen behandelen moest ze op aanraden van de DA geschoren. Ze staat nu lekker dik in de dekens, maar het is toch veel fijner als ze lekker hun eigen jasje aan kunnen hebben Knipoog

picobello3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:07

als die nu al de dikke vacht heeft,
gewoon deken eraf laten.