Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:10

Graag Lachen Sowieso is het bespreken van andere topics ergens op Bokt niet toegestaan Knipoog

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:18

Dan mogen jullie er nog wel een stuk of 30 mods bijnemen Knipoog Ik heb nooit geweten dat dat niet mocht.. en ik denk niet dat ik daar de enige in ben..

maargoed ik weet het nu en zal er rekening mee houden Knipoog

Dat HAW topic heeft me overigens wel weer helemaal geinspireerd Ja

Fabel Als ik niet meer op mijn Shetlander rij is het zielig, want dan staat hij alleen maar op stal en wordt hij veel te dik en dat is ongezond.
Feit: Je moet niet vergeten dat je veel meer met je pony kunt doen dan alleen maar rijden. Longeren, werken aan de Lange Lijnen, Vrijheidsdressuur, Mennen, Wandelen, Fietsen, dit zijn allemaal dingen die je nog met je pony kunt doen waar hij ook nog eens een perfecte conditie van krijgt. Het is gezonder voor je pony om zulk soort dingen te doen, dan een paar keer per week met een te grote en te zware ruiter te rijden!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:28

@ tieneke, je hebt gelijk, maar het is echt wel té erg daar hoor, serieus. meerdere mensen leggen het uit, vertellen hoe het zit, dus onwetendheid kan je het niet meer noemen. toch blijft de TS stellig aangeven te blijven rijden. ik vind dat echt heel erg, als mensen koste wat het kost op zo'n diertje moeten zitten. echt heel erg.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:12

Wat nando betreft, denk ik dat zijn vorige eigenaresse het niet slecht bedoeld heeft, maar gewoon niet beter wist. Hij heeft bij haar gestaan vanaf zijn veulentijd en is nu negen jaar. Ze vond het heel moeilijk om hem weg te doen en heeft ook aangegeven dat de opsluiting op stal was omdat de rest al verkocht was en hij niet en hij sinds die tijd steeds uitbrak. Waarom die stal dan kaal moet zijn is mij een raadsel. Maar goed ik ben blij dat ik verschil begon te merken, want de eerste week heb ik wel eens verzucht volgens mij heb ik een autistisch paard gekocht, zo flegmatiek en altijd de oren in de nek. Alleen als hij voor het karretje naar buiten mag of naast de fiets dan komen ze even naar voren, maar ook dat begint te verbeteren. Al met al kost dit veel tijd en geduld, maar het is het waard.
Overigens is dit inderdaad niet iets wat alleen bij shetten voorkomt, want mijn haffie was ook zo kopschuw als de pest toen we haar kochten en vertrouwde niemand. Je hoort het al ik vind deze paarden een uitdaging, ik heb ook helemaal niks met een uberbraaf paard die gewoon gelukkig is vanaf het begin. Geef mij maar de kans om eentje te helpen om weer paard te worden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:39

Sowieso gaat het gewoon om een beetje fatsoen als we het hebben over topics bespreken. Natuurlijk kan een topic terloops eens genoemd worden, maar iemand ergens anders een eigenschap toewijzen, doe je niet Knipoog Dus in die zin kan je dat gewoon onder de fatsoenregels plaatsen Lachen

Anyway, verder ontopic Lachen

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:53

Ik heb er eigenlijk niet echt veel mee te maken, maar wanneer denken jullie dat het af is? Ik ben namelijk heeel erg benieuwd naar het resultaat Bloos Bloos

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 17:35

ehm....Yamcha??? was jij die extra dingen nog aan het toevoegen of is het al naar Sigrid voor de puntjes op de i????

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:53

Ik had gister een heel verhaal geplaatst, maar hij is dus niet aangekomen Boos!

Nougoed, typen we het nog een keer..

Ik kreeg gistermiddag een ideetje! De meeste kinderen hebben geen idee hoeveel hun Shetlander kan dragen (goh dat wisten jullie vast nog niet Tong uitsteken ) En nu dacht ik wij hebben met zn allen bij elkaar wel ongeveer alle soorten en maten Shetlanders. Als wij nu eens onze pony's opmeten en hun gewicht uitrekenen. Daarbij kijk je welke mindere punten je pony heeft (lange rug, zwakke knieen etc. ). Als we dan ongev. 4 of 5 pony's in een soort tabelletje plaatsen van klein naar groot, (met foto) en daar dan de 12-20% regel op los laten. Zo heb je een heel duidelijk overzicht wat een pony van een bepaalde lengte en gewicht ongeveer mag dragen. Het verhaal wat Renée al een aantal keer geplaatst heeft (over drukverdeling etc.) is heel volledig en een goed artikel, maar niet bepaald geschikt voor onze doelgroep. We kunnen dat artikel wel als bron plaatsen (moeten natuurlijk wel geloofwaardig overkomen) en dan zo'n tabelletje in de sticky/wiki, waarin iedereen dus snel en makkelijk kan aflezen wat hun pony ongeveer mag dragen.

Leuk idee?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:30

Jimmy weegt volgens mijn da 200 kilo (maximaal), hij is 85 cm en heeft een zwakke rug (lang en hol). Ik zou bij hem kiezen voor twaalf procent gezien zijn rug, dan kom ik op 24 kg maximaal.

Nando is smaller gebouwd zal dus iets lichter zijn, is even groot en heeft een hele rechte rug, ook hier vind ik 24 kilo max.
Zoiets bedoel je dan Eline.

weemi_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:39

ocharme die pony , zo'n leven . Hopelijk wordt hij nu wat beter verzorgd , als er zo'n website komt ga ik aan iedereen aanraden die te bezoeken .

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 20:43

Ik vind het een super idee Eline!!!! In de tabel van het stukje wat Renée had geplaatst is dat ook precies wat ontbrak...er stonden wel paarden en pony's maar niet waarom ze soms wel of niet meer zouden kunnen dragen (voorbeeld: het "jonge" paard waar dan geen leeftijd bij staat etc.)

Waarom houd je voor Nando ook 24 kilo aan Sandra? terwijl hij toch een rechte rug heeft? Of is het rechter dan recht en daardoor ook weer minder??? Of vanwege zijn smalle bouw?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:36

nathalie2302 schreef:
ehm....Yamcha??? was jij die extra dingen nog aan het toevoegen of is het al naar Sigrid voor de puntjes op de i????

Ik dacht dat jullie nog wat toevoegingen hadden, eigenlijk....

als dat niet zo is, stuur ik het z.s.m naar Sigrid.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 23:35

sonjim schreef:
Jimmy weegt volgens mijn da 200 kilo (maximaal), hij is 85 cm en heeft een zwakke rug (lang en hol). Ik zou bij hem kiezen voor twaalf procent gezien zijn rug, dan kom ik op 24 kg maximaal.

Nando is smaller gebouwd zal dus iets lichter zijn, is even groot en heeft een hele rechte rug, ook hier vind ik 24 kilo max.
Zoiets bedoel je dan Eline.

Dan heeft jouw da wel ruim geschat bij Jimmy. Ik heb onze pony's gemeten (met zo'n pavo meetlint) en Umpire weegt 215 (is ook een klein beetje te dik Bloos ) en die is 1 meter. U'neill is iets kleiner en goed op gewicht en die weegt 180 kg. Ik denk dus dat die van jou zelfs nog wel lichter zijn! (kun je dus nagaan hoe weinig er eigenlijk opkan)
Ik ga het zelf nog even opmeten volgens het romp/borstomvang principe. Kijken of ik dan op hetzelfde uitkom als dat pavo meetlint geval.

Maar het is wel ongeveer wat ik bedoelde ja Ja En als we er dan ook foto's bijplaatsen kun je precies zien wat voor soort pony het is, en waarom hij dan meer of minder zou mogen dragen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 10:18

Heb trouwens vernomen dat het meisje in de beginpost...dat zo enthousiast leek over VD het advies compleet in de wind heeft geslagen en gewoon op de pony rijdt Boos! Echt balen vind ik dat!

Eline was er niet ergens een site waar dat romp/borst principe staat uitgelegd? dan zal ik het ook eens doen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:12

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 11:13

thanks Renée!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:25

Ik vond het ook al veel, maar mijn neefje van 4 rijdt weleens op ze en die weegt 20 kilo en dat past goed, qua maat en gewicht. (kan beter zeggen lift soms mee want echt rijden kan hij niet).
Nando heeft inderdaad een extreem rechte rug (zie profiel) en is heel smal gebouwd wat in mijn ogen meespeelt in het wel of niet 20 procent aanhouden. Ook is jimmy's conditie voor de rest beter, de bespiering en dergelijke.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:22

ik heb wat leukers, morgen bel ik onze osteopaat, dus als jullie nog even hebben vraag ik enkele zaken mbt ruitergewicht irl. wellicht kan ik haar dan ook vragen een stukje te schrijven en dit naar mij te mailen.

sorry, maar ik heb dus nog geen contact met haar gehad... maar het stuk komt er hoe dan ook, hihi!

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:34

Ik lees mee in dit topic en vind het super goed dat jullie proberen de fabels rondom shetlanders uit de wereld te helpen. Moest even wat kwijt over de volgende bekende fabeltje

De fabel dat shetlanders volwassenen kunnen dragen is voor mij ook een zeer bekende. Vind het dan zeer kwalijk dat deze dan zelfs door het shetlandpony stamboek wordt verteld.
Direct vanaf de stamboeksite genomen:

In verhouding tot zijn lichaamsgewicht kan hij geweldige prestaties leveren en is, verhoudingsgewijs, het sterkste paardenras ter wereld. Maar ook als lastdieren zijn ze in staat zeer zware vrachten over grote afstanden te vervoeren en kunnen ze ook volwassenen dragen.

Hoe bestrijd je een fabel als deze door het stamboek zelf verteld wordt?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 18:40

Ai...dat is wel heel kwalijk zeg! Is er iemand van ons die een beetje bekend is met de "in-crowd" van het shetlandpony stamboek? Misschien dat we een mail kunnen sturen om om opheldering te vragen? Of misschien weten zij iets dat wij niet weten?

Vooral ook dat ZEER ZWARE vrachten over GROTE afstanden Lips are sealed

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:42

Ik weet niet wie de site gemaakt heeft eigenlijk,, maar nu je het zegt.. slaat werkelijk nergens op Verward Mailtje sturen kan misschien voor opheldering zorgen Ja

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:12

Heb het volgende geschreven.....

Geachte Heer/Mevrouw,

Op het bokt forum (http://www.bokt.nl) bevindt zich een actieve club shetlandliefhebbers die zich ervoor proberen in te zetten om een aantal fabels omtrent shetlanders de wereld uit te helpen en op deze manier bij te dragen aan het verantwoord houden en eerlijk behandelen van deze geweldige pony's.

Eén van de meest hardnekkige fabels is die, die zegt dat shetlanders bijna ongelimiteerd sterk zijn. Uiteraard is het zo dat shetlanders in vergelijking tot andere rassen relatief gezien sterker zijn maar uiteraard kent ook dit zijn grenzen. Helaas zorgt deze fabel er mede voor dat te grote/zware meisjes (en jongens) naar hartelust op shets rondcrossen met alle gevolgen van dien.

Onderzoek door osteopaten, hoefsmeden en dierenartsen heeft aangetoond dat een shetlander niet meer dan 20% van zijn eigen, gezonde, optimum gewicht zou mogen dragen (wat in vergelijking tot veel andere paarden (draagkracht 12-14%) natuurlijk veel is maar inhoudt dat een grote maats shetlander toch op een ruiter van ongeveer 45 kilo blijft steken (hier komen immers nog kleding en harnachement bij).

Wij zijn dan ook een beetje geschrokken om op de site van het shetlandponystamboek de volgende tekst tegen te komen:
"Maar ook als lastdieren zijn ze in staat zeer zware vrachten over grote afstanden te vervoeren en kunnen ze ook volwassenen dragen"

Graag zouden wij u/jullie willen vragen hoe deze informatie onderbouwd is en waarop dit gebaseerd is.

Met vriendelijke groeten,

Nathalie

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:17

goed bezig!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:27

goed bericht... ik vind het acht van de zotten dat dit op een site gezet wordt die dit soort kennis toch wel in huis hoort te hebben en bovenal het ras natuurlijk wil promoten... misschien is die site gemaakt in de jaren '70 ofzo, voordat de huidige gegevens bekend waren... kan echt niet.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 09:50

Is maf hè? Komen wij met ons goede gedrag hier op bokt prediken dat het vreselijk slecht is om je shetlander te overbelasten hetzij door lengte hetzij door gewicht, word je gewoon onderuitgehaald door info op de site van het shetlandponystamboek....