Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:54

Ik ben wel benieuwd naar foto's! Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:01

ik heb laatst voor het eerst een poging gedaan, met mn shet die beleerd is ohz en voor de wagen.
LL werk gedaan met full-teugels bij gebrek aan leidsels,
en gewoon bustrensje/hoofdstel, en zonder schoftje, omdat die niet past helaas.
over een rustig weggetje.

ook zonder zweepje, moet ik allemaal nog even kopen, (ze reageerd ook goed op stemhulpen)
maar pony pakte het op zich goed op qua voor me uit lopen,
alleen weet ik niet precies hoe ik haar nagevelijk moet krijgen enzo,
eigenlijk vind ik het al lastig om een constante druk op de teugels te hebben, ik loop vaak vanzelf iets sneller dan de pony denk ik.

maar oefening baart kunst, ik lees dus graag even mee hier Lachen

o by the way ik bedoel dus niet longeren aan lange lijnen (is dat hetzelfde als dubbele longe?)
maar gewoon zegmaar mennen zonder kar Knipoog

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:04

Heb hier wat foto'tjes van afgelopen winter (een bolletje wol op pootjes, haha). Verder niet echt goede, binnenkort maar eens maken. Lachen
Ik loop er meestal best dicht achter/naast, maar ben er hier verder achter gaan lopen zodat ik niet op de foto kwam, haha.

Foto's in link (want dat moet geloof ik).

Drafje.

Weer een drafje; je ziet dat ze wat moeite heeft met de stelling, dat is haar zwakkere punt. Achterbeentje is wel fijn.

Netjes.

Galop.

Ook netjes.

En eentje van het longeren aan de dubbele longe.

Normaal doen we dezelfde dingen, alleen loop ik er dan gewoon zoals het "hoort" vlakbij. Zal binnekort weer foto's (laten) maken, ook van de piaffe e.d Lachen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:18

Dat ziet er fijn uit Fiffill! Lachen
Verzamel jij zo ver in draf en galop dat je zelf kan blijven lopen, of ren je mee?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:21

Verzamelen. Lachen
Vandaar uit werk ik ook naar de piaffe toe, ze staat nu perfect stil op haar plaats maar wil af en toe nog wel eens in galop naar voren schieten als ze wat heet wordt.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:24

Knap! Lachen
Ben heel benieuwd naar foto's daarvan!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:28

Ja, had ook niet zo verwacht dat ze het zou kunnen hoor, voor zo'n pony'tje. Hoop dat er binnenkort foto's van komen. Lachen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:23

Ziet er netjes uit Fiffil! Alhoewel ik het idee heb dat ze in de draf nog behoorlijk tempo heeft? Maar dat kan ook aan de momentopname van de foto liggen natuurlijk.
Lange Teugel je ook wel eens zonder schoftje? Gewoon interesse hoor Lachen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:30

Dat valt wel mee Eliine, ze loopt nogal showend (stekerig) dus het ziet er altijd wat explosiever uit bij haar.
Ik heb het eigenlijk nog nooit echt zonder schoftje gedaan, ze staat ook voor de wagen vandaar dat we van daar uit zo zijn gaan oefenen.
Is dat fijn, zonder singel werken? Lachen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:37

Haha echt showpaardje dus Lachen

Ehm of het fijner is.. tja ik vind zelf van wel. Ben nu al een tijdje volgens de methode van Piet Bakker bezig (gister toevallig ook clinic gehad) en zijn principe is om zoveel mogelijk los te laten. Alleen in te grijpen met de teugels als het nodig is, en dan meteen weer loslaten, zodat je paard alles zelfstandig leert doen. Als je dit met schoftje doet heb je automatisch meer druk en meer contact met de mond (is mijn ervaring) zonder schoftje kun je je paard dus wat meer vrijlaten, en ik vind het makkelijker zonder schoftje als je zijgangen gaat trainen. Maar nogmaals, niet iedereen vind dat fijn en handig, en trainen liever mét schoftje. Er zijn zelfs landen in Europa (o.a. Zweden, Finland, Duitsland) waar het verplicht is tijdens wedstrijden om met een schoftje te lopen. Daar is het gebruikelijk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:40

Zodra er mensen staan en je d'r heel uitgebreid gaat prijzen gaan ineens die oren naar voren en de beentjes in de lucht, de uitsloofster. *LOL*

Daar kan ik me wel in vinden, maar denk dat die losswabberende teugels wat minder zijn. Huilen van het lachen Ik oefen altijd in het gebied hier in de buurt (polder/park), dus dan is het wel handig als je tijdens het wandelen die teugels niet de hele tijd van de grond hoeft te houden.
Ik kan het altijd eens proberen. Ja

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:43

nouja je moet je teugels ook niet op de grond laten zwabberen Vork Er is natuurlijk een verschil tussen los en over de grond slepen Knipoog W8 zal ff fotootje zoeken van wat ik bedoel

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:51

Kijk hier moet k m even corrigeren, en neem ik de teugels aan (de man links is trouwens Piet Bakker Knipoog )
Afbeelding

Om daarna weer te ontspannen en los te laten.
Afbeelding

Nu is Umpire een jonge pony en is de oprichting en verzameling nog niet aan de orde, maar ook dat kun je bereiken met een lossere teugel. ipv al die rollkur achtige methodes

Ik vind het echt een hele fijne methode, je voelt je paard ook gewoon onder je ontspannen als je aan het trainen bent.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:57

Ik snap ook wel dat ze niet moeten zwabberen, maar ik zie het al bij mij gebeuren. *LOL*

Ziet er verder leuk uit. Ja

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:24

Ik werk zelf ook meer met constante druk omdat ik altijd toch veel mee neem uit het mennen. Daarom hier ook nog weinig zijgangen, puur omdat je die voor de wagen ook niet doen. Dennis kan wel iets op zij, maar dat lijkt nog nergens op.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:48

Hoi,
Ik ga eerdaags ook aan de DL (dubbele lijnen) en de LL met de shet. Deze is 6 jaar, beleerd onder zadel en voor de kar. Eigenaresse doet ook al wat met LL met hem. Ik longeer hem met name, enkele longe. Dat wil ik gaan uitbreiden en afwisselen met longeren met dubbele lijnen en de lange lijnen. Ik heb LL en een longeersingel.

vraag 1: Vroeg me af wat voor zweep te gebruiken? Longeerzweep met touw vast aan het handvat of gewoon een lange dressuurzweep? En hoe kort loop je achte de pony (op meer dan schopafstand lijkt me logisch, maar hoe ver maximaal)

vraag 2: Ik heb dus wel ervaring met longerenh enkele lijn. Niet met dubbele en lange lijnen. De shet heeft ervaring met enkele, dubbele en lange lijn (en betuiging). Wat is nu beter/ makkelijker voor mij: beginnen met dubbele lijnen en dat uitbouwen naar LL. Of meteen met de LL beginnen en als ik dat onder de knie krijg naar de DL?

vraag 3 (weet niet of dat hier hoort). Zoon van 6 rijdt op de shet aan de enkele longe. Kan dat ook met DL of LL? (Zoon zit graag zonder zadel erop voor evt gebruik longeersingel)

Leuk om te horen dat er LL wedstrijden zijn. Wie weet....?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:59

@ Eliine : Ik heb jou gisteren aan het werk gezien op de boekhorst ! Ik deed in het eerste uur mee met mijn Haflinger. Hoe vond je het ?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:01

Ook ik ben voorzichtig begonnen met het LL'en onder toeziend oog van Piet Bakker (was dus ook op de clinic gister in noordwijkerhout)

Ben heel erg benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:55

eline, hoe bedoel je los? ik neem aan dat je wel genoeg contact moet ho0uden om je pony te laten merken waar het met t hoofd moet lopen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:45

ik doe het ook met mijn verzorg mini appaloosa. Wijken kan ze al aardig. Ik kan haar ook op verschillende manieren instellen. Dat ze met haar hoofd zo loopt als ze zelf wilt, maar wel contact. Wat meer opgericht. Iets ronder en lager, voorwaarts neerwaarts, en gewoon met haar hoofd naar beneden zonder contact. Wat ook erg leuk is bij lange lijnen is slalommen, en 8tjes enzo 'rijden'. Ik doe het overigens wel met schoftje. Met dubbele longe vind ikvw nw en instellen moeilijker, omdat als je echt goed contact hebt, algauw te zwaar wordt voor het ponytje in de mond. Kan je eigenlijk ook piaffe aan lange lijnen leren? Lachen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:59

Elinaa: je geeft met de teugels aan wat je bedeolt, en als je pony dit doet haal je de druk weer van de teugels
en als het nodig is corrigeer je je pony weer door weer de richting aan te geven, en als het dan weer goed gaat haal je de druk weer van de teugels

Sakiaefie: ja je kan ook piaffe en passage aan de lange teugel aanleren
Dit is echter een meerdere jaren plan waarbij ontzettend veel verzameling nodig is
en nee je hoeft niet te pb'en

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:08

kan iemand mij uitleggen hoe je piaffe kan aanleren?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:12

Zilfstar schreef:
Hoi,
Ik ga eerdaags ook aan de DL (dubbele lijnen) en de LL met de shet. Deze is 6 jaar, beleerd onder zadel en voor de kar. Eigenaresse doet ook al wat met LL met hem. Ik longeer hem met name, enkele longe. Dat wil ik gaan uitbreiden en afwisselen met longeren met dubbele lijnen en de lange lijnen. Ik heb LL en een longeersingel.

vraag 1: Vroeg me af wat voor zweep te gebruiken? Longeerzweep met touw vast aan het handvat of gewoon een lange dressuurzweep? En hoe kort loop je achte de pony (op meer dan schopafstand lijkt me logisch, maar hoe ver maximaal)

vraag 2: Ik heb dus wel ervaring met longerenh enkele lijn. Niet met dubbele en lange lijnen. De shet heeft ervaring met enkele, dubbele en lange lijn (en betuiging). Wat is nu beter/ makkelijker voor mij: beginnen met dubbele lijnen en dat uitbouwen naar LL. Of meteen met de LL beginnen en als ik dat onder de knie krijg naar de DL?

vraag 3 (weet niet of dat hier hoort). Zoon van 6 rijdt op de shet aan de enkele longe. Kan dat ook met DL of LL? (Zoon zit graag zonder zadel erop voor evt gebruik longeersingel)

Leuk om te horen dat er LL wedstrijden zijn. Wie weet....?

Niemand antwoord op mijn vragen?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:33

sanne, dan snap ik nog niet hoe een andere techniek zou moeten, aangezien mij dit het enige normale lijkt?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:36

tja, op de manege-paardrij manier: hard aan de teugels trekken Knipoog

in plaats van het geven van de leidsels in bochten (bocht naar links = rechter leidsel geven en dus niet heel hard aan je linker leidsel trekken)

Tuurlijk, het is veel normaler op deze manier, maar denk dat er een hoop toch op de ruk-en-pluk methode werkt Knipoog