Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:46

Ik kreeg ook een pb én een grote bek..... Milly_ Rolleyes

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 01:10

Milly_ schreef:
JoyCiej007 schreef:
Waarom zo aanvallend? Nou, op de manier hoe ze het brengt via PB. Heeft een grote bek van hier tot Tokio, zo hoor je gewoon niet te praten tegen andere mensen......
Daarom reageer ik zo 'aanvallend'. Ik heb haar rustig in een pb uitgelegd etc. maar toen kreeg ik alleen maar grote bek terug.

Tsja, dan kan ik best wel fel reageren ja... Mag ik? Knipoog

had je die pb dan al ontvangen voor je deze opmerking maakte?
en verder mag je pb's eigenlijk niet openbaar maken Nagelbijten / Gniffelen

Jup......

En ja, dat dat eigenlijk niet mag..... Loopt hier schijnheilig te doen, en via pb grote bek te geven... Dan wil ik nog wel eens wat 'regeltjes' overschrijden om mensen duidelijk te maken dat mijn felle reactie op zich wel degelijk terecht is Lachen

Is trouwens ook écht niet mijn gewoonte hoor, pb's openbaar maken..... pb's zijn er immers omdat het privé is vaak Knipoog Maar in sommige gevallen wil ik dus nog wel eens een uitzondering maken Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 01:11

superwoman schreef:
Ik kreeg ook een pb én een grote bek..... Milly_ Rolleyes

Goh, jij ook al? Clown Dan ligt het in ieder geval niet alleen aan mijn felle reactie achteraf Tong uitsteken

HorsesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:23

Hoezo zeurt iedereen zo over shetlanders?
Ze zijn sterk; een shetlander van boven 1 meter kan heus wel 55 kilo dragen. En nee het ziet er dan misschien niet uit(Plaats dan ook geen rijfoto's op een shet waar je te lang voor bent op Bokt want dan vraag je der zelf om). Maar ik vind dat het makkelijk kan. Als ze het echt niet konden dragen, zouden ze niet eens lopen of weet ik veel wat, dan zouden ze hun oortjes niet naart voren doen, dan zouden ze niet zo hoog springen enz enz.
Ik heb een paardenboek en daar staat ook in, dat er eerst zelfs volwassene mensen op shetlanders reden *omdat ze zo sterk zijn;

Groetjes

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:39

.... En alles wat in paardenboeken staat is vást waar...........

Als je zo redeneert: pony loopt gewoon, oortjes naar voren, springen etc. dan heb jij je niet genoeg in het karakter en gedrag van de shetlander verdiept. Ze hebben zo'n goed karakter, en zijn psychisch ook gewoon erg sterk... ookal is het te zwaar voor ze, ze zullen blíjven lopen...

Mijn shetmerrie vind het prachtig om lekker in galop voor de kar door het bos te racen, als het aan haar lag legt ze kilometers zo in galop af. Als je haar haar gang laat gaan, zal ze dat ook zeker doen, maar daarmee loopt ze zichzelf zowel letterlijk als figuurlijk gewoon helemaal kapot... maar dat beseft zo'n beestje ook niet.

goed, ik vind dit gewoon een domme argumentering...

HorsesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 15:17

Nee alles wat hier word verteld is ''vást waar''
Ze zijn sterk en dat is waar. Jullie zeuren al als der een meisje van 30 kilo opzit maar ze is te lang. echt zeikerd

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:15

HorsesPower schreef:
Hoezo zeurt iedereen zo over shetlanders?
Ze zijn sterk; een shetlander van boven 1 meter kan heus wel 55 kilo dragen. En nee het ziet er dan misschien niet uit(Plaats dan ook geen rijfoto's op een shet waar je te lang voor bent op Bokt want dan vraag je der zelf om). Maar ik vind dat het makkelijk kan. Als ze het echt niet konden dragen, zouden ze niet eens lopen of weet ik veel wat, dan zouden ze hun oortjes niet naart voren doen, dan zouden ze niet zo hoog springen enz enz.
Ik heb een paardenboek en daar staat ook in, dat er eerst zelfs volwassene mensen op shetlanders reden *omdat ze zo sterk zijn;

Groetjes

jij VINDT dat het makkelijk kan, maar heb jij ervoor gestudeerd, onderzoek gedaan naar geraamten van bereden paarden, vergelijkingen gemaakt, of zelfs maar gezien, van massa tov druk op een horizontaal liggende ruggegraat? ik weet het antwoord al.

oortjes naar voren betekent dat ze iets horen of zien wat ze interesseert, een paard dat met de ruiter bezig is richt zijn oren licht naar achteren, op de ruiter. en lopen is makkelijker dan stilstaan als je flink gewicht meedraagt en/ of uit balans bent, denk maar aan jezelf op een fiets. dan is doorfietsen ook makkelijker dan recht stil blijven staan, niet?

je posts zeggen mij genoeg, je hebt nog een hoop te leren, ook qua communicatieve vaardigheden. ik hoop dat je dat ook doet, want op deze manier kom je er niet.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:18

goed gesproken merrieveulen!!:) helemaal mee eens!

KiimSharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:20

Ik heb geleerd dat een shetlander zijn/haar eigen gewicht kan dragen.. Ik weet niet als het klopt maarja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:24

KiimSharon schreef:
Ik heb geleerd dat een shetlander zijn/haar eigen gewicht kan dragen.. Ik weet niet als het klopt maarja

nee dat klopt niet. van gewervelde dieren zijn de botten vergelijkbaar, denk jij dat een mens, dat constant tweemaal (zijn eigen, plus nog eens zijn eigen) het normale gewicht meezeult, geen botslijtage oploopt? waarom denk je dat bijna alle dikke mensen last hebben van de knieën? juist. een shet kan maximaal 20% van het eigen ideale gewicht dragen, daar ligt de grens.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:25

KiimSharon schreef:

dan zou ik je even uit je droom helpen! ( echt niet banketstaaf bedoelt hoor, dus vat het niet verkeerd )
maar een shet kan echt NIET zijn eigen gewicht dragen!
ze kunnen maar een ....% van hun gewicht dragen ( weet even niet presies hoeveel % dat is )
maar ik weet wel dat een shet van ong 1 meter niet veel meer dan 35 kg mag dragen om slijtage te voorkomen.

Ze kunnen wel een zwaargewicht trekken maar echt NIET dragen hoor!! Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:33

zaya schreef:
dan zou ik je even uit je droom helpen! ( echt niet banketstaaf bedoelt hoor, dus vat het niet verkeerd )
ze kunnen maar een ....% van hun gewicht dragen ( weet even niet presies hoeveel % dat is )
maar ik weet wel dat een shet van ong 1 meter niet veel meer dan 35 kg mag dragen om slijtage te voorkomen.

hihi je rekent met Flicka maten. Flicka mag inderdaad op advies van meerdere onafhankelijke professionals maximaal 35 kilo dragen, mits ze in training staat. nu dus nog niet eens. Flicka is bijna een meter hoog.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:37

merrieveulen schreef:
zaya schreef:

hihi je rekent met Flicka maten. Flicka mag inderdaad op advies van meerdere onafhankelijke professionals maximaal 35 kilo dragen, mits ze in training staat. nu dus nog niet eens. Flicka is bijna een meter hoog.

dat had ik idd in mijn hoofd Haha! maar ik vind het zowiezo gewoon erg zwaar wat de meesten zeggen. 35 kg kan nog net vind ik. maar 50 of 55 kg vind IK gewoon echt niet meer kunnen.

Maar idd ik had flicka in mijn hoofd Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:38

goed, dat is wat ik voor Flicka aangeraden kreeg, maar ook niet voor niets. ik denk dat je met een max van 40 kilo op een grotere maat shet (rond de meter) altijd goed zit. liever te voorzichtig dan niet voorzichtig genoeg, als het om je paard gaat, nietwaar?

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:39

merrieveulen schreef:
goed, dat is wat ik voor Flicka aangeraden kreeg, maar ook niet voor niets. ik denk dat je met een max van 40 kilo op een grotere maat shet (rond de meter) altijd goed zit. liever te voorzichtig dan niet voorzichtig genoeg, als het om je paard gaat, nietwaar?

Yep!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 00:28

HorsesPower schreef:
Nee alles wat hier word verteld is ''vást waar''
Ze zijn sterk en dat is waar. Jullie zeuren al als der een meisje van 30 kilo opzit maar ze is te lang. echt zeikerd

Mijn bijrijdstertje is toevallig voor het mooie inderdaad íets te lang, en weegt denk ik hoogstens 30 kilo. Daar hoor je míj niet over zeuren.

Ook ík zit wel eens voor een foto op onze eigen shetmerrie van 1.03, ik ben dan wel 19, maar weeg al jarenlang 45 kilo. toch rijd ik écht niet meer op haar, aangezien ik haar veels te veel in de weg zou zitten met mijn benen, lengte e.d. bovendien, het is toch géén gezicht???

Ook wij zijn niet deskundigen nee.... maar het is gewoon een fabeltje dat ze zó sterk zijn dat ze eigen gewicht of zelfs 2x eigen gewicht kunnen dragen.

Komop joh, als je even logisch nadenkt?? Mijn nieuwe aanwinst is precies 123 kilo.... daar kun je toch niet iemand van 100 kilo opzetten?! dat beest krakt gewoon door zijn ruggetje met zijn 90 cm...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 00:30

KiimSharon schreef:

Inderdaad, dat klopt dus niet.

maar het zou ook fijn zijn als je je eventjes zou verdiepen in een topic waar je reageert, in plaats van maar luk raak wat posten Knipoog *wil niet zeggen, alle 20 pagina's doorlezen, maar globaal even kijken waar we het nou precies over hebben, dit soort fabeltjes staan er bijna op iedere pagina wel, en worden dan door goede argumenten ontkracht...*

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:16

ik vind 50 kg echt het maximum voor een grote maat shet(boven 1 meter).
en dan bedoel ik incl zadel.

voor middenmaat shets vanaf 92 m vind ik 35 max

voor mini max 23 kilo.

de kinderen die bij mij rijden zijn max 35 kilo en 1.45 lengte,2 van 28 kilo en 1.40m ,1 van 30 kilo en 1.35m.
1 meisje van 1.52 en 35 kilo rijd alleen mijn uit de kluiten gewassen shet.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:41

ik snap best dat veel meisjes (vooral penny's) dit denken, ik dacht het presies zo! ik had wat rond gezocht op internet (gewoon site's) en in de penny gekeken en daar gelezen dat een shet het dubbelen van zijn eigen gewicht kan dragen. neem het ze dan niet kwamlijk als ze met zulke berichten komen en zig daar aan vast houden Knipoog het is inderdaad erg ongeloofwaardig als jij het overal leest en dat dan een paard meisjes zegen dat het niet waar is. ik ben het wel met julie eens. kijk gewoon naar een shetlander en zie zelf Knipoog maar ik snap het ook van anderen als zij toch vast houden op dat enen ding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:08

inderdaad, ik heb ook altijd te horen gekregen dat een shet wel 80 kilo kon en veilig mocht dragen, en ik geloofde dat. tot ik hier op Bokt de vraag stelde, en een onverwacht antwoord kreeg. daarop ben ik gaan kijken, informeren, navragen en noem maar op, en kreeg keer op keer hetzelfde antwoord, van profs (da, therapeut en osteo) met verstand van paarden, en ook shet fokkers etc., dus voor mij was er geen reden meer om daarover te twijfelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:44

Ik heb dat vroeger idd ook gehoord en netjes ja geknikt. Echter was ik gelukkig wel zo verstandig om daar zelf niet op te stappen ookal was ik licht van gewicht. Ook had ik niemand in mijn omgeving die te groot was voor en shet gelukkig. En was het eigenlijk niet nodig om er verder over na te denken.... Helaas zie je oa hier "kinderen" het vreselijk ontkennen, omdat ze anders niet meer kunnen rijden.Erg vind ik dat!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 00:41

superwoman schreef:
Ik heb dat vroeger idd ook gehoord en netjes ja geknikt. Echter was ik gelukkig wel zo verstandig om daar zelf niet op te stappen ookal was ik licht van gewicht. Ook had ik niemand in mijn omgeving die te groot was voor en shet gelukkig. En was het eigenlijk niet nodig om er verder over na te denken.... Helaas zie je oa hier "kinderen" het vreselijk ontkennen, omdat ze anders niet meer kunnen rijden.Erg vind ik dat!

precies. en juist degenen die het niet willen horen, zijn alleen maar met rijden bezig, denken niet eens na over wat er gezegd wordt, omdat dat weleens in kan houden dat ze moeten stoppen met rijden op de pony in kwestie. ik zo'n geval spreek je van liefde voor paardrijden, niet van paardenliefde.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 00:45

Renée, dat heb je mooi gezegd Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 23:41

merci!

Qitanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:23

ik ben 1m55 en weeg 42, dat kan dus wel nog? Vork