Hengstenkeuring NMPRS 2018, wie gaat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:48

Ik vond ook wel dat de nieuwe jaargang erg streng was als je ziet wat er bij de oude nog een 1e premie kreeg... heel raar.

Die zwarte prachtig ding. Ik dacht eerst dat er geen 2e premies waren omdat die in de ring liep.
Ik hoorde dat hij niet 'modern genoeg'.

Maar tja, vorig jaar wilden ze die types nog graag en nu waren het weer allemaal andere types. Niet dat die niet mooi zijn he, maar ja je kan niet wat je vorig jaar nog als het van het zag van type, plots allemaal gaan 'afkeuren'...

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:49

Ik vind als "nieuwkomer" in dit stamboek inderdaad wel lastig om te bedenken dat ik nu precies volgens rasdoel moet willen fokken.
Er is zoveel verscheidenheid in wat er goedgekeurd word, dat ik soms denk dat je gewoon maar wat geluk moet hebben.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:50

P_Tries schreef:
Ik vind als "nieuwkomer" in dit stamboek inderdaad wel lastig om te bedenken dat ik nu precies volgens rasdoel moet willen fokken.
Er is zoveel verscheidenheid in wat er goedgekeurd word, dat ik soms denk dat je gewoon maar wat geluk moet hebben.

Gewoon fokken wat je zelf leuk vind! Je moet er tenslotte zelf het hele jaar door elke dag naar kijken toch :)

P_Tries

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2018, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:55

Dat snap ik inderdaad, maar als je wil fokken met dieren uit het stamboek is het wel leuk om te weten waar je wel heen moet en waar niet. Ik heb wel mijn eigen smaak in dieren, maar het is vrij lastig te weten wat ze nu precies willen zien.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 20:01

ik vnd die zwarte echt geweldig bewegen, maar qua type vond ik persoonlijk hem niet zo mooi, vrij zwaar, maar goed das mijn idee, ik vond de dagkampioen van sophie wel erg mooi, en ook verdiend vond ik, maar smaken verschillen he

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:08

Ik kreeg ook het idee dat er echt verschillend gejureerd werd bij beide ringen. Jammer want je weet idd niet wat ze nu willen zien. Is het nu juist het mooie ranke slanke, of toch liever meer body? En hoe belangrijk wordt beweging gevonden. Ik kreeg soms echt het idee dat dat niet consequent meegewogen werd. Neemt niet weg dat er ook veel paardjes heel dicht bij elkaar lagen en het voor de jury ook echt moeilijk was gisteren.

Heb me gisteren veel verwonderd.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:39

Heb sommige beslissingen ook niet helemaal begrepen. Vind de oude jaargang soepel gejureerd en de nieuwe jaargang streng..

Bij de oude jaargang word er dan gezegt dat ze nog iets meer naar oudere type mogen neigen want ze zijn zoveel jaar ouder maar tja we fokken er nu toch mee? Vond daar veel types die echt veel te zwaar van bouw zijn en echt naar basis neigen een 1e premie krijgen..

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:05

Ik vond de nieuwe jaargang ook bijzonder streng. Paardje waar ik wel wat van had verwacht kreeg een derde premie. Die had als veulen een eerste. Heel mooi type verder liet zich niet optimaal zien.

Ik had dit jaar echt voor het eerst dat ik dacht ik snap niet waar ik naar kijk. Denk sowieso dat ze eens serieus moeten gaan kijken naar een ander scoreformulier. Het is nu allemaal veel te vaag en te persoonlijk. Dat vind ik sinds de clinic schaduwkeuren al. Paardjes komen binnen en er wordt op gevoel een score aan gehangen. Dat kan je simpelweg niet maken.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:17

Je kan wel zeggen dat je ze zelf mooi moet vinden. En dat is ook zo. Maar ik wil wel naar een FOKDOEL fokken. En daar dan naartoe streven. En dat is niet simpel als ze meewaaien met de wind qua types en beweging en jurering.
Een stamboek hoort geen modehype te zijn dat verandert naar iemands smaak op dat moment.

Alles moest plots 'modern' zijn. Wat dat ook precies moet inhouden. Maar in de kampioensring oude jaargang zie je dan oude zwaardere types lopen (niet dat nieuwe jaargang zware oude types een 1e premie moeten krijgen, maar het verschil is gewoon groot). Als je het hele stamboek vooruit wil, moet je ook daar streng zijn. Die hengsten wordt inderdaad ook nu mee gefokt. Niet alleen met de nieuwe jaargang.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 06:27

Ik snapte de 3e van Black ook absoluut niet Annelies! Ik ben ermee eens dat ie niet zo liet zien op beweging, maar type was zo ontzettend mooi! Had imo beter een 2e geweest, en wellicht volgende keer beter laten zien op beweging.

Maargoed, ik geloof dat we vaker van de keuring af komen met een raar gevoel... Wel vreemd want het zijn veelal de zelfde juryleden elk jaar toch?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 06:29

Ja het zijn altijd dezelfde. Dat maakt het ook zo gek. Jack die nu een derde haalt kan volgend jaar wel kampioen worden. Dat is toch vreemd? Dezelfde mensen beoordelen maar toch zo’n afwijkend resultaat.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 06:53

Ik kon me bij de nieuwe jaargang toch wel aardig vinden in de plaatsingen.
Alle tweede premies hadden toch een dingetje waarvan ik wel snapte waarom die een mindere premie hadden.
Bij de 3des waren er vooral de te zware types maar idd ook een paar die ik nog wel een tweede zou hadden ingeschat maar waren toch vaak te diep uit de borst, of als je goed keek erg frans aan een voetje, en daar kunnen ze je direct op afstraffen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 07:12

En toch bij de oude jaargang kregen dieren waarvan ik dacht, die kunnen zich niet meer meten aan de nieuwe jaargang, een eerste premie. Ik snap die verschillen ook niet zo. Ook in het erekampioenschap, stuk voor stuk prachtige paardjes maar wat willen ze zien? Groot? Klein? Type? Beweging? Nu wordt Patch kampioen maar als volgend jaar Patch weer meedoet en er een minii kampioen wordt snap ik het niet meer :’)

Wel weer een gezellige dag en leuk om even met iedereen gebabbeld te hebben

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 07:19

Het gaat me nu niet alleen om Jack, er waren er meer. Jack kan inderdaad beter. De zenuwen hebben hem goed parten gespeeld. Doorheen heel de dag. Dus in de losgooiring was hij kapot en ik kon er niet goed achterzitten door die hekken. Ik weet hoe ik hem moet stimuleren, maar die hekken maakten dat onmogelijk.

Heb zijn baasje alleszins aangeraden een paar x op show te gaan, dat hij die zenuwen onder controle leert krijgen, en flink beginnen voederen ruim op tijd. Zodat er spieren op kunnen. Dan zou die toch een 2e moeten kunnen halen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:17

Ooh ik had het ook echt dat ik soms verbaasd stond.. Ik vind vooral het verschil te groot met wat vorig jaar nog kampioen word en nu een 2e krijgt.. Vorig jaar kon je ook al zien dat het zwaarder was dan andere 2 jarige. Je fokt een hengst 3 jaar op omdat je denkt, dat is het! Vervolgens besluiten ze ineens binnen 1 jaar van nee dat willen we niet meer zien.. Kan gewoon niet. Ze moeten gewoon het dan van te voren gewoon aangeven. (vind ik dan)

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:35

Ik heb niet meer naar de nieuwe jaargang gekeken, maar vond wel dat er veel 1e premies weggegeven werden. Mijn hengst heeft bijvoorbeeld (ook) een 1e premie behaald, maar had dit totaal niet verwacht..uiteraard wel leuk, maar met zijn zware hals en mindere stap had ik het absoluut niet verwacht. Er waren zoveel verschillende types te zien die dag, dat zelfs mijn vriend, die geen verstand heeft van paarden, zei dat het leek alsof het stamboek nog niet volledig een plaatje voor ogen hebben. Heb vooral bij de eerder verschenen hengsten gekeken en bij de grote maat waren er prachtige dieren te zien, maar ook wel eentje die in mijn ogen op dat moment geen 1e premie waardig was. Dier kon nog niet eens braaf zijn rondje lopen, zonder zijn mond open te doen om te happen naar zijn voorbrenger en liet zich hierdoor ook helemaal niet zien.

Het was een leuke en leerrijke dag, kan al niet wachten om volgend jaar opnieuw te komen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:36

Vind ik ook :j
Dat ze willen verfijnen is prima, maar dan moet daar wel naartoe gewerkt kunnen worden. Niet dieren kampioen laten worden, altijd goed belonen, waardoor ze misschien aangehouden en opgefokt worden door de eigenaren, om dan ineens te zeggen dat dat nu te zwaar is....

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:38

Als ze draaien als de wind kan je heel je kudde gaan verkopen als je steeds naar dat doel hebt gewerkt.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:51

mvdbijl schreef:
Heb sommige beslissingen ook niet helemaal begrepen. Vind de oude jaargang soepel gejureerd en de nieuwe jaargang streng..

Bij de oude jaargang word er dan gezegt dat ze nog iets meer naar oudere type mogen neigen want ze zijn zoveel jaar ouder maar tja we fokken er nu toch mee? Vond daar veel types die echt veel te zwaar van bouw zijn en echt naar basis neigen een 1e premie krijgen..

Dit ben ik helemaal met je eens Machteld.
Natuurlijk moet je fokken wat je zelf graag ziet maar je wil ook de richtlijnen van het stamboek volgen. Bij de oudere jaargang werd erg soepel gejureerd en vlogen de 1e premie's je om de oren. En dat aan hengsten die toch echt een "verouderd" type hebben. Natuurlijk zijn die hengsten gewaardeerd in eerdere jaren maar moet je die 1e premies dan maar uit blijven delen? Eigenaren van die hengsten zijn natuurlijk superblij met die 1e premies, dat begrijp ik, maar we praten dan over wat oudere types die in de nieuwe jaargangen niet meer aan de bak komen maar daar wordt nu weer mee verder gefokt want ze hebben een 1e premie gehad en dus de waardering van het stamboek. Dus..??? Wat is wijsheid?

Mijn eigen hengst moet volgend jaar terugkomen, hij is al eens kampioen geweest maar heel eerlijk? Ik verwacht er niet zoveel van want waar kiezen ze volgend jaar nu weer voor? :+

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:53

Hij kan zomaar weer kampioen worden, maar als ze dat jaar ineens helemaal fan van mini's zijn dan weet je het niet meer := Nouja als hij die eerste premie maar krijgt :')

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:58

Nou dat bedoel ik dus, het ene jaar zetten ze dit voorop, het andere jaar dat. Dat blijf ik raar vinden.
Die 1e premie krijgt ie want hij moet in het Erekampioenschap meelopen en daar krijgen ze standaard allemaal een 1e premie. (en daar ben ik weer, de zeikerd, dat vind ik ook raar..)
Ik moet trouwens eens gaan nakijken of ie inmiddels preferent is :+

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:06

Maar ster merries krijgen niet automatisch een 1e premie. Zelfs niet als ze al dubbelster zijn.

Ik ben zelf wel altijd huiverig voor een 2e premie hoor bij de erekampioenen. De mogelijk bestaat wel. Het is dus ook niet zo dat je ongewassen en dik in de vacht en moddervet daar de ring in moet komen. Niet dat ik dat doe, maar zoals gezegd zou je dat kunnen overwegen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:12

En kampioen merries volgens mij ook niet. Want heeft Linda dat niet eens gehad?? In ere kampioenschap en dan een tweede premie behalen?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:15

Ik zou best willen weten bij de kampioenen of erekampioenen waarom ze de keuze hebben gemaakt door middel van jury de microfoon geven. Zeker bij de erekampioenen, alles is prachtig. Mijn persoonlijke smaak is natuurlijk een groter dier wat goed kan bewegen en de mini's doen mij weer veel minder. Maar ik geloof dat er veel fokkers weer weglopen met de mini's en de grote maat niks aan vinden. Ik snap er weinig van :+
Ja lijkt me best een stunt om ongetraind en ongeschoren in het erekampioenschap mee te doen. Het lijkt een beetje een ongeschreven regel dat je als je daar loopt automatisch een 1ste premie krijgt.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:34

Het erekampioenschap bij de hengsten krijgt allemaal standaard een 1e premie. Dan is het weer raar dat dat voor de merries niet zou gelden.
Goh ik voel me wel de azijn**** van het stamboek maar het klopt toch niet?