sakvis schreef:Goed gedaan Fenna!
Lillian, ik snap je probleem met de tinker. Zorg er eerst voor dat je van de wei ook een plaats maakt waar hij kan 'werken'. Dus halstertje om, en grondwerk doen. Meelopen, halt houden, pasje achterwaarts ect. Zorg ervoor dat je de hele wei gebruikt. Loop eens naar het hek en weer van het hek af.
Zodra je de tinker een halster om hebt gedaan is gras eten Verboden!
Het zal je eerst misschien een paar trainingssessies kosten maar het beest moet leren dat hij ook in de wei naar je moet luisteren.
Als jij 'm vraagt mee te lopen en hij volgt niet; houd dan constante druk op het touw. Niet keihard trekken, ook niet het touw in een bochtje laten hangen. Voor het paard is het heel simpel. Zo'n gespannen touw is niet comfortabel. Doet hij een stap naar voren dan gaat de druk van het touw eraf.
Met dit soort paarden kan je vaak beter ' zigzaggen' ipv in een rechte lijn op het doel afgaan.
Hij laat zich prima grondwerken, maar op het moment dat hij een stap te ver van zijn maatjes heeft gezet dan keert hij zich letterlijk om, linksom rechtsom maakt niet uit en hij gaat door alle hulpen heen gewoon om terug te kunnen.
Ik heb wel vaker met hem op de grond gewerkt want hij was toen ik hem begon met rijden op de grond heel onbeschoft dus heb hem even duidelijk en correct laten weten tot waar hij mag komen en wanneer hij in mijn ruimte staat. Wijken voor druk doet hij op een pink, druk op het halster om te lopen en weghalen wanneer hij het goed doet kent hij ook. Maar zodra hij niet wilt kan ik alle zeilen bijzetten, hij gaat door al mijn grenzen heen en sleurt mij zo mee, ook gewoon niet te houden.
Zijn eigenaresse heeft hem met bit en longeerlijn uit de weide gehaald niet mijn manier, maar hij was dus heel braaf.
Maar dat zigzaggen de weide uit ga ik meenemen, alleen heb ik bij ons op het pad niet heel veel ruimte om te zigzaggen.
Fenna gefeliciteerd!
Mirriejj fijn dat het verhuizen is goed is gegaan
Lobke leuk hoe was je vakantie?