Dwerggroei en fokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:24

Hier nog niet aan het testen. Geen budget voor op het moment. Aankoop hooi, scheerapparaat, opzoek naar nieuwe weide, nieuwe trailer en een veulen op komst. Zodra het veulen verkocht wordt gaan we beide dieren testen. Heb het Document wel al afgehaald dus ben al een stap verder haha.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:39

ik test ook nog niet, ben zelf aan het revalideren, mijn hoofd staat er niet naar, mijn beide dames zijn al drachtig van Yuma voor 2015 en geen uit dekking in zicht, dus heb de tijd nog wel

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:05

Zoals al eerder gezegd worden de meiden dit voorjaar getest, zijn nu beide leeg.

Ben idd ook wel nieuwsgierig of er verder nog getest wordt. Niemand die weet waarom de D3 test er nu uit ligt ?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:47

Ik weet wel dat ik al bij een paar meldingen die ik overal lees een dubbel gevoel heb gehad. Ofwel ben ik verkeerd geinformeerd geweest.

Ik vraag mij ook af waarom die eruit ligt? En hoe dan met de paardjes die daarop al getest waren? Ik wacht dan wel even tot daar meer over geweten is :)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 06:56

Wat bedoel je? Denk je dat sommigen niet eerlijk zijn over uitslagen?

Ik zal eens een mailtje sturen over de D3, ben wel nieuwsgierig eigenlijk.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:47

Tgoh, Ik ga niemand met de vinger wijzen, want ik kan evengoed verkeerde info hebben gekregen :) Veulens kunnen ook wel eens 'minder goed gelukt' zijn zonder een dwerg te zijn denk ik dan.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:08

Knolselder schreef:
Tgoh, Ik ga niemand met de vinger wijzen, want ik kan evengoed verkeerde info hebben gekregen :) Veulens kunnen ook wel eens 'minder goed gelukt' zijn zonder een dwerg te zijn denk ik dan.

Ik hoor ook teveel positieve uitslagen. Een tijd geleden werd er nog genoemd dat 80 procent drager zou zijn. Waar is die 80 procent nu dan?

Ik laat Bente niet testen. Ze is al drachtig en hierna zal ze nooit meer gedekt worden. En het veulen zal ook nooit mee gefokt worden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:17

Ik zal wel de enige in Europa zijn met dragers ;)
Of de enige die er open en eerlijk over is...
Bij mijn paarden staat het gewoon op de website vermeld, ook die te koop staan.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:18

En precies om die reden denk ik dat mensen niet laten testen. Als je het niet weet hoef je er ook niet over te liegen..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:23

Citaat:
hoor ook teveel positieve uitslagen. Een tijd geleden werd er nog genoemd dat 80 procent drager zou zijn. Waar is die 80 procent nu dan?

Ja, maar heb jij ooit een wetenschappelijke onderbouwing van dat percentage gezien?

Bron: bokt. Geciteerd door: bokt. Niet mijn idee van betrouwbaarheid. :+

Maar ik neem aan dat ze in Kentucky wel een soort database hebben en als er voldoende getest is, misschien wel resultaten bekend maken? Omdat er waarschijnlijk wereldwijd getest wordt nu, zal het misscchien wel even duren voor er genoeg gegevens per populatie bekend zijn?

Ik verwacht eigenlijk dat de komende jaren er heel wat dieren versleept zullen gaan worden, die positief getest zijn, maar waarvan de uitslagen onder de mat verdwijnen.... Qua eerlijkheid heb ik paardenhandel ongeveer even hoog zitten als tweedehands autohandel. :P

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:31

Dan moeten mensen vooral ook lekker tegen zichzelf gaan liegen en het risico nemen om dwergen te fokken.
Maar goed, veel mensen denken nu eenmaal alleen aan :$ :$ :$ :$

Eind van het jaar komt er als het goed is vanuit Kentucky een bericht over het percentage dragers.
Ben heel erg benieuwd.

Overigens denk ik dat nu er getest kan worden er in de komende jaren ook steeds meer dieren zonder testen wel aan te wijzen zijn als drager.
Als iemand zijn merrie test (N/N) en buiten de deur dekt en er een drager uit komt, weet je ook genoeg.
Of iemand die een ongetest paardje koopt en laat testen.
Kan je net zo goed zelf open zijn over de resultaten dan dat het via anderen straks naar buiten gaat komen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:40

Eerlijk ben ik nu achterdochtig over vele knappe paardjes die ineens te koop staan :=
Ik durf al bijna niets ongetest te kopen, uit schrik dat het te koop is omdat het wel getest is, maar onder de mat geschoven is :P

Marije, dikke pluim hoor hoe jij het aanpakt!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:45

Knolselder schreef:
Eerlijk ben ik nu achterdochtig over vele knappe paardjes die ineens te koop staan :=
Ik durf al bijna niets ongetest te kopen, uit schrik dat het te koop is omdat het wel getest is, maar onder de mat geschoven is :P

Marije, dikke pluim hoor hoe jij het aanpakt!

ik denk wel dat jij daar een punt hebt, zal niet altijd zo gaan, maar vaak wel denk ik

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:16

Dat is precies wat ik een paar pagina's terug al zei over het nu argwanend worden bij het willen kopen van een mini paardje .... helaas zal het privacy zijn en kan je niet zomaar uitslagen kan opvragen, bovendien kan je zelfs met de naam en afstamming knoeien op het formulier, je vult gewoon wat in en voegt haren toe, er wordt niks gecontroleerd.
Mocht het nu bij ons stamboek wel verplicht worden heb ik gewoon pech (financieel gezien) dat het nogmaals moet maar ik weet voor mezelf nu gewoon dat de mijne geen drager is en dat is ook heel wat waard. Ik krijg namelijk wel eens mini gastmerries voor hem en dan weet ik in ieder geval dat er geen dwerg zal komen.

Ik ben helaas ook bang dat er bepaalde mensen die zijn er niet eerlijk over zijn en er zelfs over liegen.... maar wat ben je dan voor fokker om hierover te liegen... ik zou me rot schamen al is het maar voor mezelf, en als het uitkomt zal je zeer diep zinken in het fokkerij wereldje...

En volgens mij zijn er wel degelijk veel meer die dragers getest hebben en hier echt geen uitslagen neer gaan zetten... Je ziet toch ook regelmatig in dit topic ineens een bericht verschijnen van iemand (die hier nooit eerder gereageerd heeft) dat hun paardje negatief getest is. Ik vraag me af of ze ook zomaar ineens zouden komen vermelden als ze wel een drager hebben....

Marije ik heb diep respect voor je openheid, ik ben benieuwd wie de volgende is.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:21

Had ook al een paar keer gezien mensen die heel enthousiast op facebook zetten dat 1 of 2 paarden vrij zijn getest en een week later staan er 2 anderen te koop.
Maar goed, dan kun je natuurlijk altijd met de verkoper wel afspreken dat je het paardje getest wilt hebben.
Zelf zou ik dat ook doen. Je wilt tenslotte wel weten wat je koopt. En zou ik een merrie zoeken voor Patton (N/N), dan maakt het mij ook niet veel uit of de merrie drager is of niet. Zou ik een merrie zoeken voor Deputy, dan zou het voor mij wel belangrijk zijn dat ze N/N is.
Net als met LWO.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:28

Ik zag laatst een reactie op Facebook op iemand die een paardje vrij getest had dat het paardje dan wel vrij is op deze 4 varianten maar dat er wel 15 varianten van het dwerggen zijn.
Is dat zo? Dus dan test je wel maar kan je alsnog een (andere variant ) dwerg krijgen?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:30

Zou hier wel heel open over zijn moest Casper positief getest worden. Maar dan gaan er bij hem de ballen ook gewoon af. Hij is al niet de meest geweldige hengst en voor die paar merries wil ik echt het risico niet lopen dan.

Als Luna positief zou zijn zou ik gewoon een goede N/N zoeken.

Zie ook op de facebook groep van de test enkel de positieve komen, buiten van jou marije, maar je zal zeker niet de enige zijn in Europa die dragers heeft.
Wel een vrouw die haar dwerg heeft laten testen? Beide ouders uit de fok gehaald blijkbaar.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:08

Zilkesteyn70 schreef:
Ik zag laatst een reactie op Facebook op iemand die een paardje vrij getest had dat het paardje dan wel vrij is op deze 4 varianten maar dat er wel 15 varianten van het dwerggen zijn.
Is dat zo? Dus dan test je wel maar kan je alsnog een (andere variant ) dwerg krijgen?

15, geen idee? Nooit eerder gehoord? Er is wel nog de 'tekkeldwerg', skeletical atavism, soort dwerggroei met grote lijven en korte pootjes, en die kan nog! niet getest worden. Dat kan je dus ook alleen nog maar voorkomen door niet met bewezen dragers te fokken.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:36

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:23

Persoonlijk denk ik ook dat als je eerlijk bent je meer te verdienen hebt dan het te verzwijgen.

"Eerlijkheid duurt het langst." en "Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel."

O o ik mag toch niet hopen als ik een van mijn paardjes te koop heb staan dat men denkt dat ze dwergdrager zijn????
Ik weet het niet, kan er dus ook niet over liegen maar vertel er dan wel eerlijk bij dat ze niet getest zijn. Mocht men dit willen kan er wat geregeld worden. :)

Ik persoonlijk had ook gedacht dat er meer negatieve paardjes naar voren kwamen, maar helaas is er maar 1 die het bekend maakt dat er negatief resultaat is geweest. Erg jammer.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:27

ja heel vreemd dat er maar ééntje positief geteste paardjes heeft( of het bekend maakt) maar goed, ik ga nog wel testen, in het voorjaar, mijn veulens komen in juni pas en vóór Yuma weer dekt wil ik het zelf ook weten,bovendien zal er nog een merrie van iemand anders gedekt gaan worden( hoogstwaarschijnlijk) dus dan moet het ook getest zijn
lijkt me écht vreselijk als je hengst bij een gastmerrie een dwerg geeft ;(

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:08

Maar over die d3 test, kan je dus op dit moment alleen de andere 3 varianten testen?

Ik heb ondertussen ook nog niks getest.
Moet ik binnekort tog echt even doen.

Wel zag ik vandaag op facebook van de eigenaar van joop, een zoon van channel, dat hij negatief getest was op alle 4 de testen.
Dus dat is goed nieuws.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:17

Ga jij Chanel ook laten testen?

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:28

Ja dat is wel de bedoeling, de planning is voor het voorjaar.

Maar ik zou het jammer vinden als er nu dus maar op 3 dingen getest kunnen worden inplaats 4.
Dus dat wacht ik eerst even af.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 00:14

Skaay, jouw merrie heeft al een levend dwergveulen gehad?
Dan zou ik persoonlijk eerst alleen de D2 test doen denk ik.
D1 zal ze niet hebben, die mutatie is in combinatie met alle andere 4 mutaties niet levensvatbaar. Dan had ze dus in combinatie met een andere drager nooit een levend dwergveulen kunnen geven.
D2 is zo te zien de meest voorkomende mutatie dus dan kan je misschien met $40 al klaar zijn.

Over de D3 mutatie stond dit bericht in de facebook groep:
" We no longer have enough D3 control DNA to perform the assays. The assay
has shown some inconsistencies, which makes having a control horse critical.
We had hoped to identify a carrier by now so that we could obtain additional
control DNA. Because it is a rare mutation, we have not been successful in
identifying a confirmed carrier.

I cannot say when we will resume testing for the D3 mutation."

En:
What that means is there is a D3 mutation but it is very, very rare. Since they haven't found any carriers so far in the testing they don't have a back up supply of D3 DNA to use as a control when running the D3 test. It is harder to fine tune a test with very limited samples and that is what they've run into with D3. Unless there are more carriers found to use to fine tune the test there will continue to be inconsistencies with that test. Instead of continuing to offer a test that is showing inconsistencies due to lack of fine tuning, they are instead suspending use of that test until another carrier's DNA can be obtained to use as a control (John had bloodline information for his samples so I expect that is the route they are going to take to attempt to find more D3 carriers for control DNA).

To use a color genetic comparison - Splash White 4 is only known to have existed in one individual who died with no progeny. Since there aren't other known carriers of the SW4 mutation to get DNA from, the SW4 test will never be offered to the public. That doesn't mean SW4 might not exist elsewhere, it just means that there isn't enough control DNA to use for comparison or to create a reliable test.