Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tosadog schreef:Maar stel dat je je merrie niet laat PROKen, dan kan haar nakomeling toch tzt. wel weer in het hoofdstamboek komen of helemaal niet?
Ik moet eerlijk zeggen dat het me in dit geval niet zo veel zegt, het zegt nl. niks over de kwaliteit van een paardje zelf of ie wel of niet in het Hoofdstamboek komt.
Citaat:12.3. Iedere hengst die voor het eerst verschijnt op een hengstenkeuring wordt verplicht om de stamboek veterinair te passeren. Met ingang van 2013 zal aangeboden hengst minimaal twee generaties aan vaders kant en minimaal een stamboek of veterinair goedgekeurde moeder vermeld hebben.
Hier wordt gescreend op de volgende punten:
A. Knieën (patella luxatie naar lateraal, habitueel ,stationair en subluxatie).
B. Cryptorchidie (ligging, verdraaiing, grootte, met een maximaal verschil van 30% en eenzijdige/tweezijdige ligging van de testikels).
C. Mond m.b.t. onder of overbijt. Onderbijt niet toegestaan, overbeet maximaal 3 mm, tanden behoren in 1 rij te staan (lichte verdraaiing van maximaal twee tanden toegestaan), kaken goed op elkaar passend.
D. Botstructuur o.a dwerggroei, duidelijke kromme stand van het been.
E. Bokhoef.
F. Overige niet zichtbare veterinaire gebreken.
G. Staart en manen eczeem, overige huidziekten.
H. Vaccinatie (waarvan de data van de laatste enting niet binnen vier tot zes weken voor de keuring mag hebben plaats gehad). Iedere hengst dient de basis enting gehad te hebben met daar op volgende jaarlijkse entingen.
I. Hengst dient “rad” te zijn in stap en draf.
MarijeR schreef:Das makkelijk van het nmprs...
Joker zou dus nu bij goedkeuring Hulpstamboek worden? Dat is niet zoals het mij voor de inschrijving aan de telefoon is verteld.
Ik voel een vrije zaterdag aankomen
Sharani schreef:Joker wordt stamboek, hij staat niet in de hvb reeks.
Die verandering op de website is vandaag gemaakt. Mijn zoon kan dat bewijzen.
Sharani schreef:Hengsten in het Veulenboek (VB) die willen deelnemen aan de hengstenkeuring en hier worden goedgekeurd maar van de moeder geen veterinair rapport kunnen tonen, komen in het Hulpstamboek (HSTB) als goedgekeurde hengst en niet in het Stamboek (STB).