NMPRS hengstenkeuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:58

Maar stel dat je je merrie niet laat PROKen, dan kan haar nakomeling toch tzt. wel weer in het hoofdstamboek komen of helemaal niet?
Ik moet eerlijk zeggen dat het me in dit geval niet zo veel zegt, het zegt nl. niks over de kwaliteit van een paardje zelf of ie wel of niet in het Hoofdstamboek komt.

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:00

Wat alleen nodig is vanaf 2013 is er verteld?

lekker wazig weer allemaal

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:00

En voor amerika maken ze uitzonderingen, maar voor europese landen niet...
Maar goed, ik kán me gewoon niet voorstellen dat dit geen foutje is.. maar aan de andere kant, waarom is er dan een HVB rubriek?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:11

Tosadog schreef:
Maar stel dat je je merrie niet laat PROKen, dan kan haar nakomeling toch tzt. wel weer in het hoofdstamboek komen of helemaal niet?
Ik moet eerlijk zeggen dat het me in dit geval niet zo veel zegt, het zegt nl. niks over de kwaliteit van een paardje zelf of ie wel of niet in het Hoofdstamboek komt.

Die nakomeling kan niet in het hoofdboek, maar als de nakomeling goed gekeurd wordt kunnen de nakomelingen daarvan weer wel in het hoofdboek.

Het zegt mij ook niets, maar denk dat het bij verkoop wel een pluspunt is, hoofdstamboek staat toch beter dan hulpstamboek.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:14

Bij verkoop misschien wel. Maar als jij nou een superpaardje hebt die om wat voor reden niet hoofdstamboek kan worden, wordt die dus weer minder waard dan een hele gewone die wel hoofdstamboek is...jammer.
Stef, ik vind het heel vreemd, er is zo duidelijk 2013 gecommuniceerd, we kunnen het toch niet collectief mis hebben denk ik zo. :o
Ik heb er zelf geen enkel belang bij hoor, maar dit zou voor heel wat mensen wel erg sneu zijn.
Zou er daarom zo'n grote aanmelding van hengsten zijn geweest?
Laatst bijgewerkt door Tosadog op 05-04-12 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Maydine

Re: NMPRS hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:16

In dit topic is er ook uitgebreid over gepraat en gediscussieerd..
[SMP] NMPRS vraag

Ik weet niet goed wat ik van de nieuwe regelgeving moet vinden.. Vind het goed dat ze strenger willen gaan worden maar twijfel of dit de juiste manier is.. Lastig..
Goed punt om eens aan te halen op de algemene ledenvergadering aanegzien het nog steeds niet duidelijk is.... ;) (alweer)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:23

Strenger worden dmv van strenger keuren en niet alles met ballen goedkeuren ben ik nog steeds groot voorstander van. Dus elk paardje individueel strenger beoordelen en niet op basis van de afstamming. Want een niks x niks kan geweldig zijn en een kampioen x kampioen kan zo krom als een hoepel zijn

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:26

Nouja dat zei ik dus ook al net. Nu ga je een verschil krijgen puur op basis van papieren die je er wel of niet bij kunt gaan krijgen.
Er zou een waardeoordeel per dier gegeven moeten worden, net zoiets als de excellent verklaring. Dan maak je onderscheid in kwaliteit, niet in soort stamboek.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:28

Wil iemand voor mij kijken wanneer Kajun's Kaliber moet?
Toevallig nog in dezelfde rubriek als iemand hier? :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:36

Bianca, ik zou woest zijn :(
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd in wat voor rubriek Joker is ingedeeld omdat zijn moeder nooit op een keuring is geweest. Als hij ook HVB is, blijf ik thuis.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:44

Dat is hij niet, Marije. Hij staat in het veulenboek.

Krijg net een antwoord, ze hebben mijn mailtje naar Linda gestuurd omdat ik er een printscreen van een antwoord van haar bij had gedaan waarin ze zei (wat iedereen hier zegt) dat het in 2013 ingaat. Ze zou het dan weer gaan navragen... . Ik ben zo klaar met het NMPRS :( :( :( .

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:00

Als ze nieuwe regels in voeren vanuit het stamboek, moeten ze het daar wel eerst op een rijtje hebben staan!!!!!!!!!
Wat een banketstaaf allemaal weer.

Maar 1 troost zo gaat het vaak ook bij het NRPS

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:02

Dus nu moet Linda het op gaan lossen??
Euh, één bestuur toch?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:11

Ik ontdek net dit op de site. Eerst stond er dit.

5-2-2012 - Deelnemen aan hengstenkeuring in 2013

Hengsten die in het Hulp Veulen Boek (HVB) geregistreerd staan kunnen bij drie jaar of ouder deelnemen aan de hengstenkeuring voor goedkeuring voor de dekdienst als DNA van de vader zowel de moeder kan worden aangeleverd. Deze hengsten worden na goedkeuring bijgeschreven in het Hulp Stamboek (HSTB). Deze goedgekeurde hengsten kunnen dekovereenkomsten aanvragen. Bij het veulen komt wel een volledig stamboom in het paspoort maar bij de vader blijft Hulpstamboek (HSTB) hengst vermeldt staan.

Hengsten die in het Hulp Veulen Boek geregistreerd staan kunnen bij drie jaar of ouder deelnemen aan de hengstenkeuring voor goedkeuring van de dekdienst als DNA van de vader en moeder, zowel een veterinair attest van de vader en moeder overlegd wordt. Deze hengsten worden na goedkeuring bijgeschreven in het Hoofd Stamboek (STB).

Hengsten in het Veulenboek (VB) die willen deelnemen aan de hengstenkeuring en hier worden goedgekeurd maar van de moeder geen veterinair rapport kunnen tonen, komen in het Hulpstamboek (HSTB) als goedgekeurde hengst en niet in het Stamboek (STB).

Notitie: Veterinaire rapporten van vaderdieren worden alleen geaccepteerd van in het buitenland niet NMPRS geregistreerde hengsten. Overige behoren aangeboden te worden op de hengstenkeuring van het NMPRS.

En nu staat dit er.

Afbeelding

Het 2013 is weggehaald....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:22

Das makkelijk van het nmprs...

Joker zou dus nu bij goedkeuring Hulpstamboek worden? Dat is niet zoals het mij voor de inschrijving aan de telefoon is verteld.
Ik voel een vrije zaterdag aankomen :(

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:24

Ik denk dat ze zo de leden tegen zich in het harnas jagen...het NMPRS doet er slim
aan om eens over de gevolgen van hun nieuwe plan m.b.t. de regels HK na te denken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:25

In de regelgeving op de website staat het nog steeds als volgt vermeld:

Citaat:
12.3. Iedere hengst die voor het eerst verschijnt op een hengstenkeuring wordt verplicht om de stamboek veterinair te passeren. Met ingang van 2013 zal aangeboden hengst minimaal twee generaties aan vaders kant en minimaal een stamboek of veterinair goedgekeurde moeder vermeld hebben.
Hier wordt gescreend op de volgende punten:
A. Knieën (patella luxatie naar lateraal, habitueel ,stationair en subluxatie).
B. Cryptorchidie (ligging, verdraaiing, grootte, met een maximaal verschil van 30% en eenzijdige/tweezijdige ligging van de testikels).
C. Mond m.b.t. onder of overbijt. Onderbijt niet toegestaan, overbeet maximaal 3 mm, tanden behoren in 1 rij te staan (lichte verdraaiing van maximaal twee tanden toegestaan), kaken goed op elkaar passend.
D. Botstructuur o.a dwerggroei, duidelijke kromme stand van het been.
E. Bokhoef.
F. Overige niet zichtbare veterinaire gebreken.
G. Staart en manen eczeem, overige huidziekten.
H. Vaccinatie (waarvan de data van de laatste enting niet binnen vier tot zes weken voor de keuring mag hebben plaats gehad). Iedere hengst dient de basis enting gehad te hebben met daar op volgende jaarlijkse entingen.
I. Hengst dient “rad” te zijn in stap en draf.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:29

maar dit stond er net ook nog niet volgens mij, en het is nog geen mei? ;)

2-5-2012 - Deelnemen aan hengstenkeuring

Hengsten die in het Hulp Veulen Boek (HVB) geregistreerd staan kunnen bij drie jaar of ouder deelnemen aan de hengstenkeuring voor goedkeuring voor de dekdienst als DNA van de vader zowel de moeder kan worden aangeleverd. Deze hengsten worden na goedkeuring bijgeschreven in het Hulp Stamboek (HSTB). Deze goedgekeurde hengsten kunnen dekovereenkomsten aanvragen. Bij het veulen komt wel een volledig stamboom in het paspoort maar bij de vader blijft Hulpstamboek (HSTB) hengst vermeldt staan.

Hengsten die in het Hulp Veulen Boek geregistreerd staan kunnen bij drie jaar of ouder deelnemen aan de hengstenkeuring voor goedkeuring van de dekdienst als DNA van de vader en moeder, zowel een veterinair attest van de vader en moeder overlegd wordt. Deze hengsten worden na goedkeuring bijgeschreven in het Hoofd Stamboek (STB).

Hengsten in het Veulenboek (VB) die willen deelnemen aan de hengstenkeuring en hier worden goedgekeurd maar van de moeder geen veterinair rapport kunnen tonen, komen in het Hulpstamboek (HSTB) als goedgekeurde hengst en niet in het Stamboek (STB).

Notitie: Veterinaire rapporten van vaderdieren worden alleen geaccepteerd van in het buitenland niet NMPRS geregistreerde hengsten. Overige behoren aangeboden te worden op de hengstenkeuring van het NMPRS.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:30

MarijeR schreef:
Das makkelijk van het nmprs...

Joker zou dus nu bij goedkeuring Hulpstamboek worden? Dat is niet zoals het mij voor de inschrijving aan de telefoon is verteld.
Ik voel een vrije zaterdag aankomen :(

Joker wordt stamboek, hij staat niet in de hvb reeks.

Die verandering op de website is vandaag gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 05-04-12 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:32

Is er niet iemand die deze pagina van het NMPRS op kan slaan? Het is natuurlijk zeer onprofessioneel om zomaar eventjes de regeltjes aan te passen om hun eigen fouten te corrigeren. 2013 is 2013 en niet 2012. Geen slimme zet van het NMPRS om dit op deze manier aan te pakken ;)

Edit : zie dat Bianca haar zoon dat al kan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:35

Hoef ik geen pagina's voor op te slaan, heb nog wel minimags liggen waarin 2013 vermeld wordt :j

maar goed, laten we het even afwachten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:36

Hij kan alleen zien dat er vandaag iets veranderd is, maar niet wat.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:37

Sharani schreef:
Joker wordt stamboek, hij staat niet in de hvb reeks.

Die verandering op de website is vandaag gemaakt. Mijn zoon kan dat bewijzen.

Maar volgens deze regel dus geen hoofdstamboek en maakt het dus voor hem niet uit in wat voor rubriek hij zit.
En dat was niet wat er mij aan de telefoon is gezegd. Anders had ik hem ook nooit ingeschreven. Dit zou op dat moment gelden vanaf HK 2013.

Sharani schreef:

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:38

Ik neem aan dat het NMPRS hier snel uitsluitsel op zal geven.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:38

Oh perfect Stef, dat tesamen met het bewijs dat de pagina vandaag is aangepast.....kat in het bakkie Bianca. ;)