35 plussers met een mini?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 20:03

Ik ben daar ook niet in thuis maar lijkt me inderdaad leuke tak van sport. Vaak in prachtige gebieden, is ook een mooie plus.

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:22

Thanks Toydoll, helemaal duidelijk! Klinkt als iets voor ons

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:56

prairiewolf schreef:
Nobje, heb al eens de reglementen doorgespit van de mendurance, maar vond dat nogal een kluif. En werd er niet heel veel wijzer van. Ik ken weinig mensen die mendurance doen dus maak even gebruik jou te vragen.
Mag dat? Bij SMW heb je in de marathon naast het je paarden met een goede pols en andere waarden door wegparcours en hindernissen te leiden, ook nog dat je de hindernissen snel en liefst foutloos moet doen. Is er bij de mendurance ook een onderling wedstrijd aspect? Of rijd je vooral het best mogelijke parcours voor je span?

Hoi hoi toydoll heeft je vragen al groten deels beantwoord.

Voorheen (een aantal jaren terug) waren, net als in Duitsland was de Endurance en Mendurance bij elkaar in 1 club samengebracht.... later kwam er een afscheiding en kwam de mendurance bij de aangespannen sport tak van de KNHS terecht.
En in is het in Nederland niet zo groot, en is er weinig bekendheid aan gegeven.. en zijn de wedstrijden ook niet zo makkelijk terug te vinden.

Maar het word met name in de langere afstanden een meer strategische sport. Waarin je veel kennis en inzicht moet hebben hoe jij en je pony/paard het terrein kunnen overwinnen met een zo goed mogelijk conditie resultaat en totaal gemeten snelheid over de afstand.
De endurance kent in de klasse 1 klassering voor de meest ideaal gereden snelheid en de pony met de beste vetkaart (veterinaire waardes) "best condition". Voor onze kleinere pony's is het op zich al een uitdaging. Een vriendin van me gaat dit jaar als 1 van de weinige combinaties klasse 3 starten met haar twee span... en ... het zijn 2 mooie zwarte shetlanders !

Dus we moeten ons nooit laten wijs maken dat onze pony's het niet kunnen... Maar wij moeten wel met beleid rijden en zo als toydoll al schreef "To Finish is To Win"
Mijn shetten vinden het heerlijk om te doen. Ze genieten van het bos en de mooie omgeving, net als ik. Maar ik ga geen gemiddelde snelheid van 20 km per uur halen... en dat wil ik ook helemaal niet.
En kan ik er van genieten om 30 km in vier uur door het bos te rijden of er gewoon een dagje van te maken. Mijn pony's stappen rond de 5 km. per uur.. en draven al weer rond de 10 km. per uur als ik het rustig doe.. dus aan de ondergrens van de snelheid zit je al vrij snel. Het klinkt dus stoerder dan het is. Een grote Welsh pony bv. kan in een arbeidsdraf gewoon op zijn gemakje beginnen op 15 km. er uur.

En de dame die de shetlander rubriek uitschrijft in Wateren heeft ook shetlanders... en jawel ook 2 zwarte exemplaren.. ze rijd mee in de gewone mendurance klasses. en heeft in het verleden met deze zelfde pony's ook klasse 3 gereden in de mendurance.

En regelementen bestuderen is inderdaad een kluif.. maar je kan ook gewoon het programma boekje heel goed bestuderen / lezen en gewoon genieten van een impuls klasse... Het is lang niet zo ingewikkeld als het er uit ziet. En mochten er dan nog dingen onduidelijk zijn kan je het altijd vragen. :)

Waar ik eigenlijk van baal is dat als ik met mijn 80 cm grote vriend rijd. Mensen soms zeggen wat zielig... of die beestjes horen eigenlijk op het gazon, ze zijn toch veel te klein hiervoor.... etc. etc. etc. En ik zou ze zo graag in het zonnetje zetten. Net als jullie ben ik super trots op mijn shetten.... en kan ik ervan genieten dat zij er ook van genieten dat we samen dingen ondernemen.. Op avontuur gaan...
En ik vermoed dat het voor jullie ook zo is ? Of heb ik dat mis ?

Ik vind de kleine pony's mega atleten en alles kunners hi hi hi...
Ik had nog nooit tandem gereden... tot 2 jaar terug... wat was ik trots...
Vandaar dat ik zoveel uitprobeer.... de pony's helpen me altijd waar ze kunnen.
Dus vandaar dat ik de mendurance voor shetten ook zo leuk vind om eens te kunnen doen.
Daar kan je met 80 cm ook nog eens mee experimenteren hi hi hi hi

Afbeelding

Afbeelding

prairiewolf

Re: 35 plussers met een mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:13

Dank Nobje, maakt een boel duidelijk. Die foto's van jou en je span, super. Dat lijkt me echt heel gaaf. Voor mij zijn onze shets een fijne manier om te ontspannen. Ik hou van het karakter: een beetje boefje zit er in maar goudeerlijk en ze doen alles voor je. Ze vinden het heerlijk op pad te gaan of een kegelparcours in de bak te rijden. Bubbles kan heel netjes dressuur lopen en met Fristy zijn we aan de slag. Tandem zou ik ook zeker een keer willen proberen! Het liefst ga ik de weg op en de natuur in... Dus zo'n mendurance staat nog op het verlanglijstje.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:35

Wat een enige fotoos Nobje!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:55

Nobje: prachtige foto's!

Antheman: je zult momenteel wel niet veel op Bokt zitten, maar ik wil je nogmaals heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd.
Op 2 april is mijn vader overleden, 87 na een afnemende gezondheid en na een mooi en goed leven.
Je verstand zegt dat het goed is, maar toch is er die pijn in je hart :(

Mijn bak zat vol onkruid en was niet overal mooi vlak meer, manlief heeft hem gister gesleept, het meeste is eruit en hij is weer een stuk vlakker, klaar voor Elina om er met Kyara in te oefenen.
Morgen is het de bedoeling om weer te rijden en het proefje te oefenen, als het goed gaat zal ik het even filmen en plaatsen :)

Donderdag ga ik bij die vriendin kijken als ze met haar shet en Excellent Shetty gaat rijden, heel veel zin in :)

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:43

http://replayapp.com/v/Bu9O7voqAZ/

Kort filmpje van Bubbles en Fristy voor het eerst in het span. Hoop dat het te openen is? Ziet er nog wat rommelig uit maar ze moeten beiden erg wennen, dus met tijd wordt het beter. Ik heb zelf geprobeerd te sturen maar dat viel nog niet erg mee. Kms maken en zekerder worden de komende tijd!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:47

Ulfeino schreef:
Antheman: je zult momenteel wel niet veel op Bokt zitten, maar ik wil je nogmaals heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd.
Op 2 april is mijn vader overleden, 87 na een afnemende gezondheid en na een mooi en goed leven.
Je verstand zegt dat het goed is, maar toch is er die pijn in je hart :(

Dank je wel :)
Mams is donderdag ingeslapen, zij heeft rust. Wij nog niet. Het is goed zo, maar t gemis is enorm. Niet meer de hele dag binnenlopen en even iets vertellen, goedemorgen wensen, samen een lepeltje ijs eten. Met haar deelde ik alle paardendingetjes. Ze leefde zo mee. Ze wilde ook zo graag nog 1 keer mennen met Vliegje. Maar ze durfde niet meer op de bok. Toen hebben op haar laatste avondwandelingetje haar achter Vliegje gezet, in de rolstoel. Touwtje in Vliegs staart en zo liet ze zich meetrekken. Kon ze toch mennen <3

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:56

Dag Antheman, ik wens je heel veel sterkte. Wat een gemis. Wat fijn desondanks dat je zo op
een eigen en liefdevolle manier hebt kunnen afsluiten. Mijn respect en nogmaals wens je veel sterkte om nu alles een plek te kunnen gaan geven..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:28

Praitiewolf: prachtig stel zo voor de wagen.

Antheman: respect hoe je overal mee omgaat, heb je ook nog broers en/of zussen om het mee te delen?
Mijn moeder leeft nog, is 85 en dementeren, het is moeilijk en verdrietig om te zien hoe ze steeds meer dingen vergeet, zij zal tzt naar een verzorgingshuis moeten, zoveel te regelen en beslissingen te nemen, gelukkig heb ik 2 zussen waar ik mee kan overleggen, ik woon echter dichtste bij en ben daardoor het vaakste bij haar.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:35

nobje: Wat een leuke fotos van tandem :D:D

Sterkte Antheman!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:51

Ulfeino schreef:
Antheman: respect hoe je overal mee omgaat, heb je ook nog broers en/of zussen om het mee te delen?
Mijn moeder leeft nog, is 85 en dementeren, het is moeilijk en verdrietig om te zien hoe ze steeds meer dingen vergeet, zij zal tzt naar een verzorgingshuis moeten, zoveel te regelen en beslissingen te nemen, gelukkig heb ik 2 zussen waar ik mee kan overleggen, ik woon echter dichtste bij en ben daardoor het vaakste bij haar.

dank je. Helaas ben ik enigst kind. Sterkte met je moeder.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:59

Dank je, sterkte met het regelen van alles, er komt heel wat op je af.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 14:53

Ja dat is niet makkelijk allemaal waar je mee te maken krijgt in zo'n periode.
Ik hoop dat je wat steun aan je beestjes hebt ook!

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:28

Antheman, heel veel sterkte. Ook al weet je dat het slecht ging, als ze er niet meer zijn, is de klap steeds vreselijk. Neem je tijd voor alles. En praat met vele, dat zal zeker je opluchten.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 20:13

Vanavond even met (Elina) dochtertje en Kyara in de grote bak geweest.
In stap ging het perfect, in draf was het toch wel wat lastiger haar op de hoefslag te houden.
Daarnaast was manlief met de trekker in de wei bezig, vloog er een luchtballon over en was er ergens achter de bomen verderop allemaal hele luide muziek, Kyara werd hier wat hyper van dus toen maar gestopt, we willen geen valpartij :)

Tijdens het rijden er niet aan gedacht foto's te maken (te druk met het geven van aanwijzigngen :) )

Na het rijden een paar foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:54

IngridM schreef:
Ja dat is niet makkelijk allemaal waar je mee te maken krijgt in zo'n periode.
Ik hoop dat je wat steun aan je beestjes hebt ook!

Nou en of. En vriendinnen helpen ook.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:23

Ulfeino: dat heb ik nou ook altijd als je die kleintjes 'les' geeft. Vergeet altijd foto's te maken XD
haha!!

Zo ik heb vandaag 5(!) pony's gestuurd voor de wagen, haha!!!
Begonnen bij een vriendin van mij, die heeft 5 welshen staan. Eerst Radet gestuurd, de 'bolle', stuurvast en voorwaarts. Toen Ruby, die nogal een verhaal heeft gehad met mennen, gaat nu pas beetje zo dat ze er wat mee kunnen. Toen het hengstje Ravel, wat een machtige pony is dat!!!!! Ik verliefd !! En pas de 10de keer ofzo voor de wagen, en al zo leuk te rijden :D
Afbeelding

En toen gingen zij hengstje Ryan nog doen, maar dat was vandaag pas de 2de keer voor de koets, dus ik zag er vanaf, maar toen hebben ze me toch omgepraat, haha. En hij was ook heel braaf!

Toen naar mijn eigen pony, en tja, die ook maar gedaan he dan. Dus hengstje 3 vandaag ervoor geknoopt, en ook hij ging super :P

Prima dagje zo XD

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 00:15

zo dat is nog eens een dagje mennen, vijf pony's! leuk, was er ook heerlijk weer voor. mooie foto ook, gaaf dier zo aan de teugel. Heb vandaag voor het eerst een tweespan buitenritje gedaan met Fristy en Bubb, km of twee. Ging al iets minder zoekend. Fristy stapte dapper door, Bubbles wond zich een beetje op omdat Fristy nog niet zo hard trekt als hij... `komt goed!
Nog een mendurance vraagje: zijn er nog meer plekken waar je een mendurance impulsrubriek met shets kunt doen? Ik heb gekeken op de KNHS maar wordt er niet wijs uit. Klopt het ook dat je mee kunt doen aan gewone mendurance wedstrijden ongeacht de hoogte van je pony als die maar minimaal 7 km per uur halen? En natuurlijk netjes binnen hun waarden blijven? hoop dan een van jullie het antwoord weet!

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:13

Antheman schreef:
Ulfeino schreef:

dank je. Helaas ben ik enigst kind. Sterkte met je moeder.

Antheman
heel veel sterkte..
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als jij
en helaas geen broers en zussen. Ik wou dat ik je kon zegen dat het makkelijker
word of minder verdrietig.. maar dat durf ik niet. Laat ik zeggen je vind een manier.
En het is heel fijn om samen met je zussen dingen te kunnen ondernemen..
Ik ervaar het zelf wel eens als de eerste aankondiging van een pre-rouw.

Afbeelding

Ulfeino ook voor jou heel veel sterkte.
Wat een moeilijke tijd voor je.
Ps wat een leuke foto's van je pony heb je geplaatst.

Toydoll, wat een heerlijke dag moet jij gehad hebben. En wat een fijne pony's had je ervoor
zag op FB ook al van die mooie foto's voorbij komen. Wat zal je genoten hebben.
Fijn dat Kyano nou ook zo fijn begint te lopen. Dat word een super zomer.. dat word lekker met de trailer op stap :)

En Prairy wolf.... deze impuls rubriek is 1 malig... Nanda Swart is 1 van de organisatoren in Wateren. En heeft zelf ook 2 shetlanders. En ze heeft het georganiseerd omdat er zoveel interesse in leek te zijn.. en om de KNHS denk ik te late zien dat wij er ook zijn... En ik weet niet of ze het volgend jaar weer zou doen.. je zou haar een berichtje kunnen sturen .... Zij kan je er meer over vertellen dan ik..

Ik heb niet zo heel veel nieuws. Dit weekend allemaal klusjes gedaan. En mijn kipjes weer naar buiten... die had ik vorige week met al die windhozen binnen gehaald omdat ze niet waterdicht waren hih i hi... en ook niet hun nachthokje in gingen.. En paardjes gepoetst.. en mijn zorgen kind weer horen hoesten.. sinds hij ziek is geweest heeft hij zo een beroerde weerstand.. maar weer even een afspraakje maken bij de dieren arts.
Deze week weer aan het werk net zoals de meeste van jullie... en ik hoop mijn kleine Bennie nog een paar keer voor het wagentje te zetten... hij is net vier en heeft er nu 1 keer echt voorgelopen.. best spannend.. En morgen avond heb ik men les met bootje... ook reuze zin in. Vanmorgen maar weer verder met klussen... en dan naar het werk... en hoe ziet jullie dag er uit ?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:32

nobje schreef:
Vanmorgen maar weer verder met klussen... en dan naar het werk... en hoe ziet jullie dag er uit ?

Ik hoop nog even tijd te vinden voor de paarden. Wellicht nog even grondwerkles geven. En hopenlijk nog wat in de moestuin doen, die loopt ook achter.

Verder wachten op de proefdruk van de rouwkaart, de laatste enveloppen schrijven, de kaarten naar t postkantoor en om 17 uur heb ik een afspraak om de borrel ( mam haatte het om koffie met cake te serveren) door te spreken.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:27

Toydoll: wauw super dag voor jou en wat een prachtige foto.

Nobje: jij ook sterkte, ja dat begin je te krijgen in een 35+ topic, de ouders zijn in een aantal gevallen al wat ouder of beginnen te kwakkelen, en dan is het de beurt aan het kind om zorg en hulp te geven.
Vind het persoonlijk erg fijn om te helpen en betrokken te zijn, woon gelukkig op korte afstand (15 km) van mijn moeder en werk maar 20 uur p/week en heb dus ook de tijd.
Beterschap met je zorgenkindje en succes met Bennie voor de wagen.

Antheman: al dat geregel je wordt op dat moment wat geleefd vond ik, leuk een borrel ipv koffie/thee en cake :)
Wij hadden koffie/thee met broodjes ham of kaas omdat de crematie om 12.15 uur was.

Een paar jaar terug was er in het dorp een oude man overleden, hij was een beetje simpel, had weinig familie en een echt dorpsgezicht, iedereen was op de begrafenis en na afloop is er in zijn stijl op hem getoost met een jonkje (jonge jenever) en gerookte paling, dat was mooi want dat was hij ten voeten uit.

Elina meende gister het bixie proefje wel even kunnen rijden, maar dat viel vies tegen, en ze was best wel moe na het rijden.
Je eigen pony beleren is wel even iets anders dan op een manegepony rijden :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 13:33

Ja ook hier steeds meer begrafenissen etc.
Ook mijn vader is ziek en zal nooit meer beter worden. Ergo; hij zal steeds zieker worden. Hij heeft Alzheimer. Pas 67 nu maar hij heeft het al jaartje of 3. Erg jong dus!
Het is afschuwelijk om hem zo af te zien takelen, wat een mensonterende ziekte.

Iedereen sterkte met dit soort problemen!

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:45

Antheman gecondoleerd,komt nu heel veel op je af heel veel sterkte :(:)
Prairiewolf wat doet Fristy het goed!!
En zelf gereden toppie
Toydoll knappe vent is het toch
Jammer dat hij met mennen nog niet genoeg betrouwbaar is,de aanhouder wint
Nobje gaaf menendurance!!!
Helaas is Spes nog te jong en nog niet beleerd
En wat een leuke pony's heb je
Prairiewolf leuk filmpje,braaf hoor
Antheman wat mooi dat ze zo toch heeft kunnen mennen
Ulfeino jij ook heel veel sterkte en wat een leuke foto's van je meisje
IngridM klopt hier ook steeds meer begrafenissen
Jij ook heel veel sterkte
Hoe is het met het pootje?
Hier alles goed,druk gehad en nog steeds
Wel heerlijk met Spes gewandeld

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:05

Lijkt me zo erg om je ouders achteruit te zien gaan :( :( :(

Yashilha: wel van plan Spes te gaan beleren?

Ik heb zoveel zin in begin Juni! Stalling voor mini Spook wordt hier nu geregeld, stalbaas wou toch van zijn kippen af, dus kippenhok wordt spook-stal, haha.