hengstenkeuring NMPRS 2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

Re: hengstenkeuring NMPRS 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:56

Leren opstellen kunnen we je beter even voordoen dan uitleggen... is moeilijk zo. ga is kijken of er een filmpje te vinden is.

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:57

Als je zou willen!
Bedankt alvast!

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:59

Eponastable schreef:
Denk dat wij in de ring nog meer stressen hahaha!! :D

Ja, daar ga ik van deze keer gene last van hebben :D En denk dat Linda op dat gebied al zenuwproof genoeg is :+
Voordeel is dat hij vroeg moet, ik zal al redelijk snel iets weten denk (lees hoop) ik!

Hoe zit het nu met het opstellen bij het nmprs? Hoe willen ze ze graag opgesteld zien, want las hier ergens van Stef dat ze niet graag op de amerikaanse manier zien en amerikaanse manier is denk ik met gestrekte achterbenen achter zich en hoofdje in de lucht om het zo kort uit te drukken?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:25

Ook Amerikaanse jury's willen dat niet zien. Ik denk dat het juiste opstellen eigenlijk hetzelfde is, netjes vierkant en het hoofd zodanig dat de hals mooi uitkomt en vooral uitkijken dat het paardje niet naar voren hangt.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:40

Idd zelf bij AMHA willen ze dat niet met gestrekte benen. ;)
Er komt toch wat bij kijken hoor...

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:42

Het is idd niet makkelijk om ze precies goed te krijgen, hard oefenen word dat dus.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:58

Hmmzz, Bianca ben het niet helemaal met je eens ;) Er is een verschil tussen gestrekt en gestrekt staan ;) Zoals Wynn op laatste foto staat qua beenstand is dat geen probleem... Meer gestrekt willen ze zeker niet zien staan :n

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:09

Ik had al advies gehad van Maaike,want Wynn staat zelf erg (over)strekt als hij relaxed staat.
Maar dit is zijn favoriete standje,..ik kan er ook niets aan doen.
We proberen hem al iets meer vierkant op te stellen ;)

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:11

Even ter verduidelijking een foto van Sandra gejat :+ Veel mensen denken dat een AMHA zo hoort te staan: http://www.stalkeessage.nl/fotoalbums/6 ... 252760.jpg
En dat is natuurlijk geen porum :P Helemaal vierkant vind ik zelf niet mooi, veel paardjes worden te propperig, ietsjes gestrekt mag maar er is idd een maximum :j

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:14

ja lekker dan,..beetje foto's jatten :P
Maar dit is dus Wynn zijn favoriete houding je,..zo hebben we hem dus niet!!zelf neergezet ;)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:23

Vic heeft dit jaar zelfs clicker-training gehad om zich op te stellen(hoop dat het werkt Natas!!)
Hij is overigens nr. 25 in (uit mijn hoofd) ring B, eerder verschenen minimaat luxe.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:25

Maaike, ik denk dat we het zelfde bedoelen maar dat je me verkeerd begreep omdat ik het niet duidelijk schreef. Ik bedoel dus niet het vierkant staan zoals een dressurpaard in de proef moet staan maar zoals het bij een show moet, dus met voor en achterbenen naast elkaar en het gewicht op de benen zonder te hangen. Voor het mooie zou Wynn zijn achterbenen nog 10 cm naar voren moeten zetten zodat zijn onderbenen haaks staan t.o.v. de grond.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:45

Ik heb je tekst 5x gelezen Bianca, maar snap er nog weinig van _O- Maar het gewicht verdelen is idd erg belangrijk :j Net zo als dat de voorbenen haaks t.o.v. de grond staan :j
Wynn z'n achterbenen 10cm naar voren zou IMO net iets to much zijn :j

(uitleggen over wat je precies bedoeld met opstellen e.d. is zooooo moeilijk om op te schrijven :') )

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:09

Goh en dan weten wij in ieder geval hoe het eruit zou moeten zien in de showring, ik ben bang dat iemand die dat niet weet er dan helemaal niets van begrijpt _O-, sorry hiervoor alvast .
Het is niet alleen moeilijk op te schrijven, vorig jaar met de clinic van Wayne heeft hij er volgens mij ook een uur over gedaan om het opstellen uit te leggen en vooral wat nog wel kon en wat niet, er kwamen meetstokken e.d. aan te pas voor het uitleggen :') .

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:13

Opstellen is idd een hele uitdaging met hoop tekst en uitleg. En weet je wat het banketstaaf is.... elk paard stel je weer anders op om wat dingetjes te verbergen _O-

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:16

Kaisa schreef:
En weet je wat het banketstaaf is.... elk paard stel je weer anders op om wat dingetjes te verbergen _O-

Dat had ik net ook in mijn vorige post staan maar had ik maar gewist om niet nog meer verwarring te krijgen :') .

Maar bij het NMPRS is het opstellen gelukkig maar een klein onderdeel van de beoordeling.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:44

Ik had amerikaans bewust tussen haakjes gezet ;) Tis iig wel duidelijk dat iedereen begrijpt wat ermee bedoelt wordt.
het opstellen an sich wordt idd niet beoordeelt, het is geen haltershow, maar hoe netter het paardje staat, hoe beter de bouw beoordeeld kan worden

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 22:55

Ja ja eerst pasen en dan de hengsten op zijn paasbest nou de kriebels komen hier ook almaar Shadow doet het prima.

Ben vandaag bij stal Hazelberg geweest wat een mooie paardjes hebben ze daar staat echt om op te vreten zulke mooie koppies.
Mijn hengst komt daar vandaag best leuk als je ziet hoe mensen zoveel lol beleven uit hun hobby,heb een mooie hengst gezien maar nog even sparen.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:58

Hi allemaal :)
Als het goed is komt de dierenarts deze week nog voor het keuren van onze falabella.
Ik ben momenteel elke dag met hem over de dijk aan het wandelen.
Voordat ik met hem begon, is er heel erg lang niets met de pony gedaan. Hij loopt nu wel heel erg netjes met me mee, niets van te zeggen.
Iets wat tot nu toe nog niet is gestopt, is het bijten. En dan bedoel ik écht bijten.
Hoe lossen jullie dit op? Natuurlijk heb ik het wel eens vaker meegemaakt bij bijv. een kwpn'er. Dan gaf je hem een tik en was het over.
Dit is bij deze kleine slimmert echter niet het geval. Begrijp me niet verkeerd, ik heb hem echt geen rake klappen verkocht ofzo.
Wat nu?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:09

een keer wel een rake klap verkopen dusdanig dat ie t nooit meer vergeet

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:23

stef schreef:
een keer wel een rake klap verkopen dusdanig dat ie t nooit meer vergeet

Die methode heb ik geprobeerd, maar hij is behoorlijk standvastig en eigenwijs moet ik zeggen :+

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:59

Zorgen dat jij de baas blijft, heel zielig misschien maar geef hem maar een paar klappen dat hij goed weet wie de baas is dan krijgt hij wel ontzag voor je.

Ik pak mijn paarden soms best hard aan maar ik kan lezen en schrijven met ze en krijg daardoor heel veel van ze terug en hoef daardoor veelminder te straffen 1 keer goed duidelijk en dan weten ze het wel.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:54

Inderdaad, het houdt gewoon een keer op Hij standvastig dan ben jij het ook. Goed gedrag belonen en slecht gedrag GELIJK afstraffen.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 08:29

Wat een lekker weer was het gisteren zo mag het wel blijven tot 10 april dan zien de paarden er mooi uit.

Gisteren lekker met Shadow getraint en hij deed zijn best hij is alleen snel afgeleid door alles om hem heen want ookhij heeft het voorjaar al in zijn bol.

Nog wel wat leuks,mijn jonge hengst van 2 begint ook door te krijgen dat hij hengst is maar hij snapt het nog niet helemaal, ik haalde hem laatst uit het land en stond gebukt om de stroomdraden weer dicht te doen en wat denk je ik werd gedekt.
Heb het s'avonds eerlijk onder het eten op gebiegt dat ik vreemd was gegaan hij moest er wel om lachen, heb hem wel gelijk duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gewenst was en hij heeft het nooit meer gedaan dus ik was duidelijk.

Heb nog wel gevraagt of ik geen aangifte moet doen, sexs met dieren mag niet maar hoe zit het anders om?

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:54

Hihi, zeg dat hij zijn boete moet afbetalen door super te presteren op de HK later ;-)

Hier gisteren Youri geschoren, hij ziet er weer toonbaar uit nu :D Was eerlijk gezegd de moeilijkste keer en ook de makkelijkste keer om te scheren :P Makkelijk omdat hij nog haast geen haar terug had van de vorige keuring, moeilijk omdat je dan moet zien dat je geen plaatsen overslaat, want je kan niet zo goed zien waar je al wel of niet over geweest bent, en hier en daar stonden er toch zo van die lange haren op, die dus zeker niet mochten blijven staan. Nu ja, hij staat dus weer helemaal in zijn nakie ;)