[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:23

claudiadvx schreef:
Je wilt niet weten wat ik toen al met misty deed :') maargoed dat was puur onwetendheid en godzijdank weet ik nu beter.

Gewoon genoeg maffe dingen met je paard uithalen, worden ze lekker makkelijk van :=

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:26

'Vroeger' was het gebruikelijk om je paard met 2,5 jaar al te betuigen. Gelukkig zijn de inzichten tegenwoordig een stuk beter dan vroeger. Laat zo'n jong ding lekker nog even jong zijn. Daag hem uit op andere manieren. Hij kan z'n hele leven nog voor je werken voor de wagen :)

Maar deze discussie is al vaker gevoerd. Hij zal er niet van op zijn rug gaan liggen hoor. Maar mijn keus zal het niet zijn. Wel fijn dat hij zo'n brave pony is! Maar ook dat is weer een risico, want je gaat snel over zijn grenzen heen als hij zo lekker makkelijk en braaf is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:31

Ja Susanne dat is waarom hij maar zo'n eens in de 1 à 2 weken iets mag doen. Ik wacht met het echte trekwerk tot na zijn derde, maar hij liep me vandaag gewoon zo voorbij om voorop te gaan. Doodlopend stukje is overigens een wandelingetje van zo'n 20 minuten in totaal in zijn stap tempo. Ik longeer hem ook nog niet, dat vind ik pas slecht voor hem. Dan liever lekker rechtuit langs de weg. Zijn rug is overigens beter bespierd dan Alex. Dus dan zou ik Alex ook niet meer mogen mennen. Ik hoop hem volgend jaar zomer voor de sulky te hebben en dan krijgt hij in de winter weer vrij om hem op zijn vierde pas echt op te pakken.

Alex heeft het pas echt voor zijn kiezen gehad op zijn derde. Die is in 6 weken tijd in de zomervakantie even beleerd en dan echt van commando's tot voor de kar. Zo doe ik het nooit weer. Maar ja, ik was 14 en een vriendinnetje van toen zei van we beleren hem ff dan kunnen we er meer mee...

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:49

Lillian__ schreef:
claudiadvx schreef:
Je wilt niet weten wat ik toen al met misty deed :') maargoed dat was puur onwetendheid en godzijdank weet ik nu beter.

Gewoon genoeg maffe dingen met je paard uithalen, worden ze lekker makkelijk van :=

Misty is echt super makkelijk! Ik sleepte haar al vanaf veulen overal mee naar toe dus ze is bijna bomproof. Alleen schapen en koeien zijn dood eng. Toen ik meedeed aan de jeugdmendag stonden er naast de ring een veldje met schapen. Oeh drama

Edit: mn bijrijd paard is echt een zacht eitje bang als ik een dekje opleg. Mietje :') kan hem er nu al bijna opgooien sinds ik hem doe

Patricia_86

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:14

Duvel ging ook met 2.8 jaar al.lekker mee wandelend mee overal naar toe.ook weleens met tuig op. Heeft hij niks van gekregen. Wende hij er al rustig aan.
Voor de rijponytalenten competitie moeten ze even gaan nadenken en overleggen wanneer en waar ect. Krijg ik nog te horen. Dit was natuurlijk echt overmacht. Echt zo zonde voor hele evenement. Al die regen en heb mijn vrezen voor volgende week met de hippiade...

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:57

Paarden zo jong al aan het werk zetten. Ben ik ook geen fan van.

Vandaag na een half jaar weer een bandje gesleept. Hij deed of dat die het gister nog gedaan had. Zo trots op hem. Mijn borstuig is wel een beetje te groot heb ik het idee. Het ding wat van het borstuig normaal op de nek hangt. Hangt bij mij helemaal bij het schoftje van het tuig. Kan dit kwaad?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 22:05

Ik sleep Jorie ook al vanaf veulen af aan mee op wandelingen dus hij is allang verkeersmak. Vorig jaar zijn we dit zonder Alex gaan doen en af en toe met schoftje/deken/vreemd iets om zijn lijf. Ze houden er echt niks van over om even lekker te wandelen. Werk durf ik het niet te noemen wat ik vandaag met hem gedaan, met de leidsels op maat en hoofd aan de teugel aan de lange lijnen, dat zou ik werk noemen. Ik had vandaag alleen aan links dat ik de sturing lichtjes met de leidsels deed, rechts deed ik het met zijn halstertouw. Voor de rest kwam ik er niet aan en de pony heeft heerlijk het hele stukje met de oren erop met zijn neus over het asfalt gestofzuigd. Ik zet hem binnenkort even volledig 2 maanden stil en begin dan weer met wat schriktraining/gewoon wandelen aan de weg. Hij wordt namelijk binnen korte tijd gecastreerd en ik wil hem daarna echt even rust geven en lekker in de wei jong laten zijn en dan zie ik wel weer hoe en wat. Ik vind het op het moment belangrijker om Alex zijn ritten in het licht te kunnen doen dan de dingen met Jorie. Ik tut ook echt wel veel met Jorie vooral als ik achter ben, hij is echt een knuffeldier. Alex laat het knuffelen gewoon over zich heen komen, maar Jorie vindt het helemaal geweldig als ik met hem tut. Maar ja, het is maar net wat je aanpak is. Ik doe gewoon wat de pony aangeeft en hij had vandaag genoeg zelfvertrouwen om voorop te gaan lopen ipv achter me aan te sjokken.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 22:13

Linsey; balen! Staat wel goed die knotten!

Ayla; zie je per dag verbetering bij Sjors? Hoop het!

Lilian; wat vreselijk verdrietig van je hond! Ik heb verleden jaar mijn hond in laten slapen toen mijn partner in Amerika zat. Was voor ons beiden zo rot. Ik moest het alleen doen en hij kon geen afscheid nemen. Bah. Mis haar nog steeds zo vaak.....Ik wil je dan ook heel erg veel sterkte wensen meis!!

Mirriej; leuke eerste dag gehad. Jammer van je lekke band!

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:17

Jeetje heel veel sterke Lilian! De keuze is niet makkelijk ;(

Ik zou in Poortugaal gaan starten, ruim uurtje voor ons, dus was goed te doen := Nu hopen dat de 24ste wel doorgaat in hippolytushoef

Ayla hoe gaat het met sjors?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:37

Vanmorgen vroeg lekker een rondje buiten gedaan met een veel te enthousiaste pony :) We waren de enige buiten op dat tijdstip denk ik, ben niemand tegen gekomen haha.

Afbeelding

Heeft er hier iemand toevallig een longeersingel maat shet (met voldoende ringen) waar die vanaf wil? Ik ben op zoek, mijnes is gesneuveld na jaren trouwe dienst. :)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:50

Youri123 schreef:
Paarden zo jong al aan het werk zetten. Ben ik ook geen fan van.

Vandaag na een half jaar weer een bandje gesleept. Hij deed of dat die het gister nog gedaan had. Zo trots op hem. Mijn borstuig is wel een beetje te groot heb ik het idee. Het ding wat van het borstuig normaal op de nek hangt. Hangt bij mij helemaal bij het schoftje van het tuig. Kan dit kwaad?

Sleep je met die oude pony bandjes? Let op. Vaak is bandje nog zwaarder als een sulky omdat er zand in de band komt.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:51

Susanne schreef:
Vanmorgen vroeg lekker een rondje buiten gedaan met een veel te enthousiaste pony :) We waren de enige buiten op dat tijdstip denk ik, ben niemand tegen gekomen haha.

[ [url=m/DM0cbj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heeft er hier iemand toevallig een longeersingel maat shet (met voldoende ringen) waar die vanaf wil? Ik ben op zoek, mijnes is gesneuveld na jaren trouwe dienst. :)

Heeerlijk zo.n ritje.

Jammer dat de wedstrijdniet doorging linsey.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:12

Pepper is nu 2 jaar en ongeveer 5 maanden. We doen twee keer per week tien minuutjes wat basis grondwerk en wandelen af en toe wat aan het halster. Het is mijn plan dit zo te blijven doen tot volgend jaar deze tijd, dan krijgt hij eens wat spul om zodat hij wat kan wennen. Al zal hij er denk ik niets om geven :)) eens per twee maanden hebben we een half uur les in basis grondwerk.
Dit vind ik persoonlijk een fijne manier die bij mijn pony past, maar dat is voor iedereen anders :) dood zullen ze ergens niet snel van gaan.

Jammer Linsey..

Susanne: ziet er heerlijk uit zo een ritje!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:16

Klinkt inderdaad fijn hoe jij het aanpakt met Pepper :j

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:47

Dankje. Hij leert erg snel en wil heel snel meer doen dan ik van hem vraag. Moet hem een beetje tegen zichzelf beschermen soms, haha. :D ik vind hem gewoon nog te jong om meer te doen. Ik wil hem nog zeker 30 jaar bij me houden dus ben graag zuinig op hem :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 17:20

Dadelijk naar shetlandertje gaan kijken. Ben benieuwd

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 17:52

Susanne: heerlijk zo een ritje. Lekker dat je niemand tegen bent gekomen.

Patricia: ja ik sleep met Arie een bandje in de bak. Is een bandje slepen zwaarder dan een sulky treken? Op een sulky zit toch ook een persoon. Dat is dan toch zwaarder?

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:05

Youri123 schreef:
Susanne: heerlijk zo een ritje. Lekker dat je niemand tegen bent gekomen.

Patricia: ja ik sleep met Arie een bandje in de bak. Is een bandje slepen zwaarder dan een sulky treken? Op een sulky zit toch ook een persoon. Dat is dan toch zwaarder?

Een sulky rolt makkelijk. Een band gaat zand in zitten en kan dan behoorlijk zwaar worden. Een slee is bijvoorbeeld ook zwaarder met trekken als een sulky

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:46

Kind is ingepakt voor de nacht :D dekentje is wat te groot, maar wie weet groeit ie er nog in ooit, haha.

Afbeelding

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:54

Frummels schreef:
Kind is ingepakt voor de nacht :D dekentje is wat te groot, maar wie weet groeit ie er nog in ooit, haha.

[ [url=m/DeJdtp.jpg]Afbeelding[/url] ]
lekker voor de regenbui die.vannacht komt

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:21

Zo even een bijleesactie van dit weekend :)

Fenna: Ik vind Jorie inderdaad ook wel wat jong. Waarom niet nog een jaartje lekker op de wei laten staan?

Oh Lillian, dat zijn zeker geen leuke beslissingen om te maken! Veel sterkte morgen!

Youri, je bent wel lekker bezig met hem, heerlijk hoor . Ik zou alleen met een te groot borsttuig geen bandje slepen.

Haha Susanne, Willem ziet er ook lekker fris uit op die foto, hoe ver had je gereden?

Pepper ziet er wel heel erg goed uit, lekker hoor een dekentje voor hem.

Was het nog wat geworden met de shetlander Stalnollie?

Hoe gaat het nu met Sjors Ayla?

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:27

Susanne schreef:

[ [url=m/DM0cbj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heerlijk! Ik heb nog wel een.. Donja groeit er uit, ze word te dun ervoor. Zou je zijn buikomvang kunnen meten op de singelplek? :P

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:36

Stalnollie: heb je de shet gekocht?

Dit is dus het borstuig. Is dit te groot? Afbeelding

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:41

ahhh baby <3 ouders zijn eindelijk weer thuis :')

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:35

Zo ook eindelijk even rustig de tijd om te gaan zitten.

Dit weekend met Jimmy meegedaan met de paarden2daagse. Hij heeft 2 jaar geleden toen ik hem net had 1 dag meegedaan en dit weekend was mijn doel om 2 dagen mee te kunnen rijden.
Vrijdag eerst de caravan gebracht en erna Jimmy met de trailer opgehaald. Ze hadden heel mooi paddockjes aangemaakt, maar ik had er mijn twijfels over of Jimmy daarin zou blijven. Dus besloten een pak stro mee te nemen zodat hij snachts in de trailer kon staan/liggen, hij kan daar makkelijk in draaien en we hebben een rek achterin zodat de deur open kan.

Afbeelding

Jimmy rustig laten wennen en tot een uur of 10 op de paddock laten staan en erna lekker gaan slapen.

Zaterdagmorgen dus de eerste rit, 15 km tot de pauze plek en 15 km terug naar de camping. 2 aardige dames met 2 friezen die wel met ons mee wouden rijden.
Jimmy was fris, heel fris. Dus we gingen in een lekker staptempo op pad. Rustig aan gedaan en stukken stap afgewisseld met draf. Jimmy hield de friezen met gemak bij gelukkig.
Bij de pauze plek aangekomen begon hij iets onrustig te worden, we rijden zelden samen met andere paarden en dit was wel ineens een beetje to much voor hem. Dus vooral wat afstand gehouden van de rest.
Na 3 kwartier weer verder gereden, met een stuiterende Jimmy voor de sulky :') Piaffe en passage behoren ineens ook tot zijn specialiteiten :wow:
Helaas op 2 km van de camping bleek mijn band leeg te lopen, dus bij een woning aangebeld en even opgepompt, waardoor we de camping redde.
Gelukkig een geweldige partner die al onderweg was om een nieuwe binnenband te halen, dus savonds meteen kunnen vervangen.
Paarden terug op de paddock met wat eten erbij en savonds nog lekker even wat gestapt met Jimmy.

Afbeelding

Vandaag gelukkig een stuk beter weer, dus weer op pad gegaan met de friezendames. Jimmy liep er goed bij en had energie genoeg. Met optuigen was hij wel erg vervelend, wat draaien en etteren, die drukte vind hij nog erg spannend en iedere was natuurlijk zich aan het klaarmaken om op pad te gaan.
Als 2e vertrokken en al snel genoeg even opzij gegaan om wat menners voorbij te laten.
Dit jaar hadden ze helaas de route voor de menners gelijk gelaten met de route van de ruiters. Wat er op neer kwam dat er hele smalle paden tussenzaten waar je met 1 paard doorkon, en wat ik net met de sulky redde. Op een gegeven moment reed ik door een smal paadje met de friezendames voor me en hoorde ik 2 menners achter me naderen. Waarbij ik dat aangaf, omdat een van de friezen de voorbijrijdende en achterrijdende menners erg eng vond. Met de bedoeling om dan even een paadje in te slaan dat de karren goed voorbij konden.
Helaas hadden de menners dat fatsoen niet, waarbij de met een rotgang een heuveltje met blootliggende wortels opreden. Met 2 swarzwalder fuchs ervoor en een houten kar, gaf dat een enorm kabaal. Waardoor Jimmy zo enorm schrok, dat hij in paniek vooruit vloog, maar ik kon niet langs die friezen, dus ik moest hem wel de bosjes insturen :oo ! Gelukkig kreeg ik hem meteen stil en kon ik draaien en snel vooruit rijden en een paadje inslaan, waarbij de menners in een drafje verder reden :r Jimmy was daarna de hele rit terug naar de camping wat gestressed, wou ook niet meer graag stil staan, waarschijnlijk door mijn spanning want ik schrok me een ongeluk.

Terug bij de camping uitgespannen en pauze gehouden. De friezendames besloten ermee te stoppen voor dit weekend. Dus besloten met 2 vrouwen met een tinker en tinkerkruising mee te rijden. Heerlijk gereden, erg veel gelachen en gruwelijk verdwaald. Maar alsnog netjes terug op de camping gekomen

Afbeelding

Jimmy afgetuigd en met wat eten op de paddock gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Voor mij een leerzaam weekend, waarbij ik een kant van Jimmy heb gezien die ik niet kende en waar ik niet blij mee was. Hij is normaal doodbraaf en liever lui dan moe, maar blijkbaar was deze drukte voor hem te veel. Wel 57 km gereden, waarbij hij bij terugkomst nog erg fit stond, dus dat was wel fijn. Gelachen en genoten, maar ook wel met een klein zwart randje.

Oh en Susanne, dankzij jouw cowboy magic tip is Jimmy zijn staart het hele weekend ondanks alle modder en drab best schoon gebleven *\o/*