Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:55

Ik ben nu ook met mijn andere pony begonnen aan de LL.
Hij pakt het geweldig goed op Ja Afentoe nog wel wat 'hupjes' omdat hij afentoe nogal koppig kan zijn...
maar verder gaat het goed Ja Hij kon om de één of andere reden gelijk al SB en travers Clown Zonder dat ik hem dat geleerd heb.
Maar dat is niet erg Schijnheilig Scheelt weer een hoop werk *LOL*

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:42

zijn men leidels ook niet te lang?
op het moment rol ik mijn longeerlijn een beetje op (vervelend met hand veranderen)
slofteugel die een vriendin heeft, ligt niet lekker in de hand (heel erg stug)
hoelang zijn de teugels voor aan rij hoofdstel maat full? (extra full dan)
zal dat niet passen? Clown (tis maar een idee-tje)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 07:31

Ik heb zelf ooit bij de bouwmarkt een stuk wit touw gehaald (ik kan de lengte wel even opmeten als je wil), aan de uiteindes heb ik 2 clipjes bevestigd zodat ik ze makkelijk vast en los kon halen. Was in het begin ook heel stug maar dat word vanzelf beter.
Een longeerlijn of slofteugel vind ik te lang aangezien ik naast de achterhand loop (shet) zodat ik ook met de zweep hulpen kan geven voor zijgangen.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:10

ja graag als je het op zou willen meten! stuur me anders maar pb!

Presto_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:31

je kunt ook kijken in de bibliotheek, lene ene boek van vrijheidsdresuur, daar zullen vast wkl wat dingetjes instaan Knipoog

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:02

Presto_Lover schreef:
je kunt ook kijken in de bibliotheek, lene ene boek van vrijheidsdresuur, daar zullen vast wkl wat dingetjes instaan Knipoog

we hebben het hier over lange lijnen, waarom moet je dan een boek lenen van vrijheidsdressuur?
snap de link niet Clown Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:31

Dat verband kan ik ook even niet leggen Clown

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:58

hahaha, maar hebben jullie wel eens stakingen aan de lange lijnen?
bij mijn shet, wil rechtsom af en toe gewoon niet de hoefslag op... heel erg vervelend, dus wel traver en s-binnewaarts (terwijl ik dat nog helemaal niet mee bezig ben) maar no way op die hoefslag...

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:01

Euhm... ja. Het kan natuurlijk heel goed een miscommunicatie zijn tussen ons, maar soms gaat hij er echt tegen in. Ik beloon hem wel heel veel, zodat hij weet wanneer hij het goed doet [volgens mij]. Als het te lang doorgaat wordt ik boos en zeg ik gewoon heel boos: "En nou voorwaarts!" en dan gaat ie.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:13

ik langelijn met de menleidsels, en die zijn voor mijn gevoel niet te lang, doordat ik de achenbach houding ook gebruik bij het lange lijnen werk en dus een lus van leidsel, met een pinkriempje aan mijn pink het hangen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:36

pluche_pluus schreef:
bij mijn shet, wil rechtsom af en toe gewoon niet de hoefslag op... heel erg vervelend, dus wel traver en s-binnewaarts (terwijl ik dat nog helemaal niet mee bezig ben) maar no way op die hoefslag...

Mijn pony doet dat ook Ja Waarschijnlijk wil hij dan ook aan 1 kant de teugel niet aannemen, terwijl hij aan de andere kant vastpakt. Wanneer je gelijke teugeldruk neemt (dus netjes op twee handen voorwaarts), pakt ie waarschijnlijk 1 kant vast en draait zijn lijf scheef (zijgangen). Om dat te verbeteren moet je veel gaan rechtrichten. Dus veel voltes, slangenvoltes en wendingen maken en daarbij goed letten op drukverdeling. Je bent geneigd om de sterke kant meer vast te pakken, maar dat moet je juist niet doen. Juist licht zijn aan de kant die hij vasthoudt en wat meer inwerken op de kant die hij niet wil aannemen. Op die manier moet hij zijn lijf beter gaan gebruiken en zal het uiteindelijk gemakkelijker gaan.

Laat anders eens iemand meekijken, het is soms lastig te zien of ze nou echt correct buigen. Mijn pony is er een meester in om te doen alsof. Hij loopt dan keurig gebogen, maar piept toch net de schouder eruit, of zet zijn binnenachterbeen niet onder de massa. Weg effectieviteit van je oefening Tong uitsteken

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:18

WesseLady schreef:
pluche_pluus schreef:

Mijn pony doet dat ook Ja Waarschijnlijk wil hij dan ook aan 1 kant de teugel niet aannemen, terwijl hij aan de andere kant vastpakt. Wanneer je gelijke teugeldruk neemt (dus netjes op twee handen voorwaarts), pakt ie waarschijnlijk 1 kant vast en draait zijn lijf scheef (zijgangen). Om dat te verbeteren moet je veel gaan rechtrichten. Dus veel voltes, slangenvoltes en wendingen maken en daarbij goed letten op drukverdeling. Je bent geneigd om de sterke kant meer vast te pakken, maar dat moet je juist niet doen. Juist licht zijn aan de kant die hij vasthoudt en wat meer inwerken op de kant die hij niet wil aannemen. Op die manier moet hij zijn lijf beter gaan gebruiken en zal het uiteindelijk gemakkelijker gaan.

Laat anders eens iemand meekijken, het is soms lastig te zien of ze nou echt correct buigen. Mijn pony is er een meester in om te doen alsof. Hij loopt dan keurig gebogen, maar piept toch net de schouder eruit, of zet zijn binnenachterbeen niet onder de massa. Weg effectieviteit van je oefening Tong uitsteken

bedankt! heb ik wat aan, veel voltes etc. ben ik inderdaad mee bezig, voltes vind ze nog erg moeilijk, ook slangevoltes denk dus dat meer een scheefheids probleem is. ik zal haar v/d week weer eens oppakken en kijken of ze wil lopen.

Lisa_1417

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:50

Hoi,
ik werk al en 3-tal maanden met mijn verzorgshet aaan de lange teugel en we zijn net begonnen met wijken
ik ben eerst begon voor het wijken

door aan de hand te werken

en dan langzaam aan aaan de lange lijnen

xx

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:59

Vanaf welke leeftijd zijn jullie met lange lijnen begonnen? En voor de mensen die met de hogere dresuur bezig zijn (sb, travers etc), wat voor niveau rijden jullie? En doen jullie dit onder begleiding?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:17

@imd:

Ik ben met mijn jonge pony begonnen op 3 jarige leeftijd (daarvoor al wel wat stuur en longeer en grondwerk gedaan, spelenderwijs). Dit vind ik vroeg zat aangezien de concentratie boog over het algemeen zeeer kort is *LOL*

Wat het niveau betreft, de eerste zijgangen zijn prima te doen, wijken, schouderbuiten- en binnenwaarts, bijv. (die kan ik overigens ook ohz, niet met dezelfde pony want daar pas ik natuurlijk niet meer op Knipoog ) maar voor de moeilijkere dingen, zoals travers en appuyeren, merk ik dat ik toch ook echt vastloop. Daar is instructie toch echt een vereiste als je de oefeningen zelf nog niet voldoende beheerst. Ik ben geen Z-ruiter, dus kan mijn pony ook niet alles zelf leren aan de Lange Teugel.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:20

Dankje voor je reactie! Hier kan ik echt wat mee Lachen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:57

Is er hier iemand die wel eens met lange lijnen aan een touwhalster heeft gewerkt?

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:50

Ik niet, maar volgens mij lijkt me dat niet helemaal goed. Gaat denk ik snijden..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:38

Ingmar_ schreef:
Ik niet, maar volgens mij lijkt me dat niet helemaal goed. Gaat denk ik snijden..

Ja dat lijkt mij idd ook, zeker als je 'constant' druk houd.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:50

Dan zou ik het gewoon bitloos doen denk ik.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 23:15

Ik heb het wel een aantal keer met een gewoon stalhalster gedaan. Een paar keer helemaal in het begin toen mn pony nog groen was en ik er nog geen bit in wilde. Voor een beetje sturen en wat rondjes lopen en wennen aan de eerste stuurhulpen, is het prima te doen. Een jaar later toen had mn pony wat last van de tanden en wilde ik n ander bit waar ik een tijdje op moest wachten. Toen heb ik het weer met stalhalster geprobeerd, maar daar werd ik niet heel erg blij van. Hij reageerde niet fijn op mn hulpen en ging heel erg op het halster hangen waardoor alle druk op de neus terechtkwam en ik geen kant meer op kon met m. Met bit heb ik daar geen last van en reageert hij op de kleinste hulpen. Voor mij en mn pony werkt het dus niet

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 12:44

Met polly Langeteugel ik altijd met ene stal haslter. Dit gaat gewoon goed.

1paardenfan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:35

Ik ga dit even volgen Vingers aflikken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:26

Ik wilgraag met lange lijnen beginnen.Heb het vroeger weleens gedaan,dus mijn pony vind het wel normaal dat ik achter/naast haar loopt. Maar hoe leren jullie stelling? Neem aan dat de pony dan ergens voor moet wijken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:51

Ik meld me hier ook even. Lachen

Ik doe ook aan het lange lijnen werk maar niet met een shetlander, maar met een kruising dartmoor.
Dit gaat al jaren heel erg goed, ze kan nu naast stap, draf, galop, schouderbinnenwaarts, wijken, achteruit, recht opzij ook piaffe al moet dit er nog wat meer ingetraind worden.
Ik heb evt. wel wat leuke foto'tjes voor de liefhebber, als er vraag naar is. Ik zag hier leuke dingen voorbij komen. Lachen