Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Milly_

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:08

JoyCiej007 schreef:
massy schreef:
officieel kan een shet 2X zijn eigen gewicht dragen en trekken,,
ze zijn dit natuurlijk niet gewent maar ze kunnen het hebben!!
je shetje heeft als het goed is daarom geen moeite om jou te dragen,
wel kan je op een gegeven moment in de knoop komen als je te lang word!

Kind, sla geen onzin uit.

Dus mij shetmerrie van 1.03m die om en nabij 300 kg. weegt, kan 600 kilo DRAGEN of trekken?!?!

Dus ik kan zeg maar 5x mijn vader die 120 kg. weegt op mijn shet zetten?? Gestoord Hamer Frusty Verward

Kom op zeg, kraam je zulke onzin uit, reageer dan niet!

hé seg, waarom zo aanvallend naar haar toe?
Ze heeft dat misschien ergens gehoord of gelezen en nam het aan als waarheid.
Je kan ook op een normale rustige manier haar vertellen dat dat foutief is.
We zijn toch op bokt om bij te leren?
Trouwens, ik heb zelf eens in een paardenboek gelezen dat een shet 1X zijn gewicht kan dragen en 2Xtrekken. Gestoord Ziek Dus deze foutieve informatie word jammer genoeg wel verspreid

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:25

Precies!!! dat probeer ik ook uit te leggen!
je word zelf gek gemaakt door boeken, mensen om je heen, enz!
dat bedoel ik met, wie heeft de waarheid echt.

als zelfs boeken het verkeerd zeggen, als elke keer alles wisseld! ieder boek wat anders zegt, iedere dierenarts, ieder ander. elk blad, elke site, wie dan ook!
lastig lastig!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:30

Nansje schreef:
ik houd men shet ook voor mennen en kinderen en zo nu en dan rijd ik er mee, ( al maanden neit door mn zwangerschap en rijden zal er ook niet meer inzitten) maar, iedereen heeft eigen menign over de ponys. Ik weet het niet meer hoor, alleen dat ik weet dat ik niets verkeerd aan mijn pony doe en goed naar haar luisterd en haar elke dag observeer.

groetjes

Jij luisterd goed naar je pony, maar je kan er niet in kijken.De slijtage laat zich pas zien, als het te laat is.

Over het trekken, een shet kan idd veel trekken en een goede ervaren menner kan ,met een getrainde shet een hoop doen. Daar ben ik niet erg vanop de hoogte. Wel weet ik dat trekken veel minder belastend is dan dragen.
Ook omdat de lengte van de ruiter mee telt. Het hefboomeffect zorg voor ongelijkmatige belasting!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:34

Nansje: Nou dat klopt toch ook precies. Een goedgetrainde shet kan op vlak terrein drie keer zijn eigen gewicht trekken.

Maar wij hebben het heir niet over trekken maar over dragen, dat is heel wat anders

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:41

Tuurlijk worden er verschillende gegevens verstrekt.
Er is immers nooit echt een onderzoek naar gedaan. Er zijn zoveel variabele omstandigheden zijn waarin paarden staan en worden gereden etc. Wel staat vast dat de meeste blessures door de ruiters komen.
Men heeft verschillende ervaringen en daaruit haalt men een max.
Misschien kunnen ze wel veel dragen, als je er een formule op los laat?

Maar als je logisch nadenkt:

wanneer de ruiter niet meer in het zadel kan (wat op de pony past, een te groot zadel ligt niet correct)
Of wanneer de ruiter te lang wordt, wordt het gewicht niet goed meer verdeeld, door het hefboomeffect.

Dan kom je op gemiddeld op max 20%

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:44

Inderdaad

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:45

dus 20% van het gewicht van de pony?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:47

IvysToeter schreef:
dus 20% van het gewicht van de pony?

Wanneer de pony op goed, gezond gewicht zit.
Een te lichte of een te zware pony, kan minder dragen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:50

dus als ik Ivy gok op 250kg (wat ze waarschijnlijk niet weegt, maar daar ontworm ik haar voor) dan kan ze 50kg dragen?

_shetlove_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:52

50 kilo voor een shet van 1 meter

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:56

Ze is 92 cm toch?
Dan denk ik niet dat ze 250 kg is....

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:12

hadden we nou maar een weegschaal!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:32

ik ga mijn paardjes wegen bij de ROVA, die hebben zo'n weegbrug voor als je afval wilt brengen.

verder is de 20% regel wel een maximum, hou daar rekening mee. volgens deze regel mag Flicka zo'n 40- 45 kilo dragen, maar mijn osteo, DA én therapeut adviseren, onafhankelijk van elkaar, maximaal 35 kilo, als Flicka goed gatraind is. nu is dat dus nog minder, omdat ze niet getraind is.

verder hebben shetten wel sterke botten, maar artritis is in Engeland bekend als een echt shet- probleem, wat dus wel degelijk veroorzaakt kan worden door te zwaar werk. verder KAN een shet een volwassen vent wel houden, anders waren de shetten van onze buurman nu dood. mar het is er gewoon niet goed voor. vroeger werkten shetten ook in de kolenmijnen, dat wat toch ook niet goed voor ze?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:47

Vinnie is 99 cm en woog de laatste keer 286 kilo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:52

_shetlove_ schreef:

50 kilo voor geen enkele shet, als je mijn lijstje opzoekt (vorrige pagina) zie je dat 45 kilo het maximum is op een grote shet!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:12

Shanna schreef:
_shetlove_ schreef:

50 kilo voor geen enkele shet, als je mijn lijstje opzoekt (vorrige pagina) zie je dat 45 kilo het maximum is op een grote shet!

Persoonlijk vind ik 50 kg nog wel kunnen, mits de ruiter niet te groot is
(en een passend zadel voor ruiter en "kind")
Ik ben van mening dat het gewicht het minst problematisch is, maar de grote van de ruiter het probleem.
Een gemiddeld hollands "kind" van 50 kg is vaak al vrij lang. (zodat 50 kg dus wel teveel kán zijn)
Toch is het gewicht de makkelijkste manier om het max aan te geven, daar ben ik het wel mee eens.

Ik heb uitzonderingen gezien, die dus nog wel door konden rijden. Het gaat toch om logisch nadenken
en om eerlijkheid tegenover de pony. Slijtage wil niemand en is uiterst belangrijk om dat te voorkomen.
De regeltjes zijn dan onbelangrijk, maar het beschermen van je pony is wel belangrijk.

Zoals merrieveulen al zei, kan haar pony minder dragen dan de 20% . Je zal altijd per geval moeten bekijken en dan niet in voordeel van jezelf kiezen, maar in voordeel van de pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:15

maar weet je wat het is? als 50 kan, dan kan 3 kilo meer ook nog wel (53 kilo) en 2 zuikerzakken erbij kan ook nog wel (55!!) ach, en dan nog het zadel erbij tas erbij.. (60 kilo??) het maximum ligt gewoon op 45 kilo en bij een uit de kluiten gegroeide shet hoef je natuurlijk niet op een kilotje (= 1 zuikerzak) meer of minder te letten.. maar een paar kilotje's meer wordt toch al wel een probleem vind ik.. Scheve mond

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:21

Dat ben ik met je eens shanna, maar als je een te laag gewicht neerzet, zullen mensen dat voor onzin aanzien.
Ik ben met je eens dat het gewicht van het zadel ook nauwelijks wordt meegerekend, door de meesten. Of ze rijden zonder zadel, wat nog schadelijker is. (meer onbalans, wat de pony ongemerkt corrigeerd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:32

ik vind 45 niet een laag gewicht hoor Bloos! mensen / kinderen die zwaarder wegen zijn 9 van de 10 keer ook te groot voor een shet dus het gewicht klopt ook wel goed vind ik Ja

Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:36

het is denk ik ook maar net hoe de shetlander is . is ie in goede conditie dan zou het (denk ik ) nog wel kunnenn.. maar toCh zou ik het niet doen. je weet maar nooit hij kan er ook een blesure aan over houden..
maarJa dat kan ik natuurlijk niet zo zeggen. je kunt het best het zelf beslissen jij weet hoe de shet is dus.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:40

Ja ik kijk puur wat mn pony's zeggen, zo kan de kleinste echt zijn 20 % niet halen, dan is de ruiter echt al te zwaar voor hem. Maar toch is die regel erg handig want eht klopt wel ongeveer en is dus een handige leidraad

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:03

Milly_ schreef:
JoyCiej007 schreef:

Kind, sla geen onzin uit.

Dus mijn shetmerrie van 1.03m die om en nabij 300 kg. weegt, kan 600 kilo DRAGEN of trekken?!?!

Dus ik kan zeg maar 5x mijn vader die 120 kg. weegt op mijn shet zetten?? Gestoord Hamer Frusty Verward

Kom op zeg, kraam je zulke onzin uit, reageer dan niet!

hé seg, waarom zo aanvallend naar haar toe?
Ze heeft dat misschien ergens gehoord of gelezen en nam het aan als waarheid.
Je kan ook op een normale rustige manier haar vertellen dat dat foutief is.
We zijn toch op bokt om bij te leren?
Trouwens, ik heb zelf eens in een paardenboek gelezen dat een shet 1X zijn gewicht kan dragen en 2Xtrekken. Gestoord Ziek Dus deze foutieve informatie word jammer genoeg wel verspreid

Waarom zo aanvallend? Nou, op de manier hoe ze het brengt via PB. Heeft een grote bek van hier tot Tokio, zo hoor je gewoon niet te praten tegen andere mensen......
Daarom reageer ik zo 'aanvallend'. Ik heb haar rustig in een pb uitgelegd etc. maar toen kreeg ik alleen maar grote bek terug.

Tsja, dan kan ik best wel fel reageren ja... Mag ik? Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:08

Nansje schreef:
wat ik wel echt heb geleerd, en vraag me niet af waarom HIJ dat tegen mij heeft gezegt (niet zo maar een menner)
dat shetlanders, let op, op verharde ondergrond, met luchtbanden, 3 keer hun eigen gewicht kunnen trekken, ong 600 kilo voor grote maat. op andere banden en op zachtere ondergrond, 400 kilo ongeveer. moeten ze idd wel op contditie en gezond zijn. logisch.
de benen zijn erg gehard en zal lang neit zo snel slijten als van een ander ras paard.

groetjes

Met alle respect, maar hier toch even een korte reactie op Knipoog

Ten eerste vergeten nogal veel mensen dat er een aanzienlijk verschil is tussen trekken en dragen. Een shet kan veel minder dragen dan dat hij kan trekken.

Als je op het AR forum eens langs zou komen, dan zou je vanzelf kunnen zien dat het gewoon niet mogelijk is, 600 kilo trekken voor een shet. Hij komt dan niet eens vooruit joh, een standaard maratonwagen voor een groot paard weegt nog niet eens 600 kg.

Zelfs 300kg. is voor een kar voor een shet al té veel, en daar komen ze met héél veel werk een beetje mee vooruit. Je kan je voorstellen dat ze met 600 kg. niet eens vooruit komen... Knipoog

En wát hoop ik, dat die 'menner' niet met shetten ment zeg... Gestoord Hamer Vast iemand die geen shetten voor de kar heeft staan... íedere menner die met shetten ment, wéét gewoon dat dat niet kan. Het is niet alleen slecht, het kán gewoon niet... Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:25

superwoman schreef:
Dat ben ik met je eens shanna, maar als je een te laag gewicht neerzet, zullen mensen dat voor onzin aanzien.
Ik ben met je eens dat het gewicht van het zadel ook nauwelijks wordt meegerekend, door de meesten. Of ze rijden zonder zadel, wat nog schadelijker is. (meer onbalans, wat de pony ongemerkt corrigeerd)

even toevoeging: rijden zonder zadel veroorzaakt ook een puntdruk, die met een naar verhouding groot ruitergewicht (hoeft niet té groot te zijn) ernstige slijtage kan opleveren. een zadel is er niet alleen voor de ruiter, maar ook zeker voor het paard. drukverdeling, stabiliteit, comfort. dat wil niet zeggen dat zonder zadel rijden per definitie slecht is, maar je moet érg goed zonder zadel kunnen rijden, en daarbij een paard hebben wat een méér dan nette verhouding heeft tov de ruiter, om het 'goed' te kunnen doen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:27

JoyCiej007 schreef:
Waarom zo aanvallend? Nou, op de manier hoe ze het brengt via PB. Heeft een grote bek van hier tot Tokio, zo hoor je gewoon niet te praten tegen andere mensen......
Daarom reageer ik zo 'aanvallend'. Ik heb haar rustig in een pb uitgelegd etc. maar toen kreeg ik alleen maar grote bek terug.

Tsja, dan kan ik best wel fel reageren ja... Mag ik? Knipoog

had je die pb dan al ontvangen voor je deze opmerking maakte?
en verder mag je pb's eigenlijk niet openbaar maken Nagelbijten / Gniffelen