Dwerggroei en fokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:45

Hier ook een klein feestje, ons ventje WMM Chief Tomahawk is ook vrij getest van alle 4 de dwerggenen *\o/*
Feestje!!

Redneck1

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:30

gefeliciteerd met het resultaat +:)+

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:16

Gefeliciteerd Fiorenza!

Ik heb ook weer een paar uitslagen binnen, deze keer van mijn 2 veulens uit combi's die na testen dus drager x drager bleken te zijn.
DT Deputys Fire N Ice is N/N en DT Deputys Fast N Furious is D2/N.

Voor 2015 zijn deze combi's weer gemaakt (voordat de test beschikbaar was!) dus ik hoop heel hard dat er volgend jaar weer 2 gezonde veulens geboren worden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:19

Hoe zit het ondertussen in Amerika Marije? Zijn ze daar ook al aan het testen op de mini's?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:23

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:50

fiorenza gefeliciteerd.
Marije gefeliciteerd en een knuffel toch ook wel. Hopelijk inderdaad volgend jaar ook twee gezonde veulentjes. Ik duim met je mee.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:17

Ik vind gewoon dat fok dieren dus merrie en hengst getest moeten worden,en dat he alleen combinaties van oyder dieren mag maken waar vrij of drager veulens uit komen.
als er getest word,kun je lijders voorkomen!en toch zorgen dat je genen poel niet te klein word.
bij onze honden is dit ook zo je mag geen lijders fokken van de ras vereniging,dus gewoon even testen of als je niet zelf wilt testen zorgen dat je een vrije hengst neemt?
want kom op niemand wilt toch dwergen fokken

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:00

Dat zou je denken ja Keona.
Hopelijk is het binnen een paar jaar heel normaal dat er getest gaat worden, voorlopig kiezen veel mensen toch nog voor hun portemonnee...
Maar wie weet wordt er komende winter wel volop getest vóór het komende dekseizoen, dat zou heel mooi zijn natuurlijk.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:09

Oh even een vraagje, welk bedrijf was het waar jullie jullie testen hebben laten doen?
Ga hier de merrie sowieso al laten testen mits ik toch nog een veulentje wil van haar.
Hengst gaan we zien in november/december als hij op keuring is geweest. Als ie niet goedgekeurd wordt, wordt ie waarschijnlijk geruind en hoeft de test dus niet meer.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:13

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 00:10

Van zodra ik het even kan vrijmaken, ga ik sowieso de hengst hier ook al testen. Rups wacht ik nog af of hij uberhaupt ooit al goedgekeurd kan worden. Hopelijk wel, dan ga ik ook aan zijn haren trekken.

Moest Alec positief testen, geen idee wat ik zou doen... Ik ben maar kleinschalig en ik weet niet of het dan voordelen heeft om hem nog hengst te houden. Al heb ik ook geen ruimte om nog een nieuwe dekhengst aan te schaffen dan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 05:23

Knolselder schreef:
Van zodra ik het even kan vrijmaken, ga ik sowieso de hengst hier ook al testen. Rups wacht ik nog af of hij uberhaupt ooit al goedgekeurd kan worden. Hopelijk wel, dan ga ik ook aan zijn haren trekken.

Moest Alec positief testen, geen idee wat ik zou doen... Ik ben maar kleinschalig en ik weet niet of het dan voordelen heeft om hem nog hengst te houden. Al heb ik ook geen ruimte om nog een nieuwe dekhengst aan te schaffen dan.

Maar je kunt dan toch de merries testen en hem alleen gebruiken op merries zonder het gen,dus die vrij zijn.zo is dat bij ons honden soort ook.je fokt dan geen zieke dieren enkel dragers of vrij veulens.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:18

Of je ruint hem en dan gebruik je hem als performance paardje. Of als ruin de verkoop in. Is ook een optie....

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:21

Als hengst kan hij ook een performance paardje zijn :P
Ik zou hem nog wel kunnen gebruiken, maar dan wil ik eerst al mijn merries getest hebben, en dat is dan weer even sparen :P
En dan heb ik nog steeds geen eigen dekhengst meer (tenzij Rups hopelijk goedgekeurd kan worden), tenzij dus inderdaad alle merries getest worden.
Zelf zal ik niet zo snel naar een drager van buitenaf grijpen denk ik, tenzij ik 100% zeker weet dat mijn merrie het niet draagt en ik geen andere hengst kan vinden die gelijkwaardig is als die hengst.

Nuja, dat zijn hopelijk 'zorgen' voor niets, eerst maar eens zien wat de test brengt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:23

Knolselder schreef:
Als hengst kan hij ook een performance paardje zijn :P
Ik zou hem nog wel kunnen gebruiken, maar dan wil ik eerst al mijn merries getest hebben, en dat is dan weer even sparen :P
En dan heb ik nog steeds geen eigen dekhengst meer (tenzij Rups hopelijk goedgekeurd kan worden), tenzij dus inderdaad alle merries getest worden.
Zelf zal ik niet zo snel naar een drager van buitenaf grijpen denk ik, tenzij ik 100% zeker weet dat mijn merrie het niet draagt en ik geen andere hengst kan vinden die gelijkwaardig is als die hengst.

Nuja, dat zijn hopelijk 'zorgen' voor niets, eerst maar eens zien wat de test brengt.

Wel goed dat je test,en misschien is hij wel vrij.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:30

Een hengst die goed fokt, gaat niet anders fokken als hij nu positief wordt getest. Alleen door het testen van de merries kan je dan voorkomen dat er een dwergje wordt geboren.
En als je dan een paar keer $150 uit moet geven voor het testen, is dat vast nog goedkoper dan een nieuwe hengst te kopen.

Moet zeggen dat ik voor Deputy geen afzeggingen heb voor dekkingen terwijl ik vanaf 2015 wel als harde eis stel dat merries N/N getest zijn. Drager of niet-getest wil ik ook niet van buitenaf erbij hebben. Ik ga niet meewerken aan de kans op een dwergje.
Vandaar dat als mensen voor Deputy kiezen en hun merrie moeten laten testen, ik deze kosten vergoed als ze idd N/N zijn en door hem gedekt worden. Is de merrie niet N/N dan kunnen ze nog kiezen voor Patton (die is N/N) en dan krijgen ze ook de kosten voor de test vergoed.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:23

MarijeR schreef:
Een hengst die goed fokt, gaat niet anders fokken als hij nu positief wordt getest. Alleen door het testen van de merries kan je dan voorkomen dat er een dwergje wordt geboren.
En als je dan een paar keer $150 uit moet geven voor het testen, is dat vast nog goedkoper dan een nieuwe hengst te kopen.

Moet zeggen dat ik voor Deputy geen afzeggingen heb voor dekkingen terwijl ik vanaf 2015 wel als harde eis stel dat merries N/N getest zijn. Drager of niet-getest wil ik ook niet van buitenaf erbij hebben. Ik ga niet meewerken aan de kans op een dwergje.
Vandaar dat als mensen voor Deputy kiezen en hun merrie moeten laten testen, ik deze kosten vergoed als ze idd N/N zijn en door hem gedekt worden. Is de merrie niet N/N dan kunnen ze nog kiezen voor Patton (die is N/N) en dan krijgen ze ook de kosten voor de test vergoed.

Goed systheem

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:34

Vind ik ook een heel net systeem, Marije!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:55

Dat zijn alleszins hele nette regelingen. Dat ben je toch niet eens verplicht om voor hun de test te betalen..

Ik ga straks van het najaar ook even verdiepen in de test en hem aanvragen. Wil kid toch heel graag testen. En dan kijk ik even welke ik nog meer meeneem. Daar ben ik voor eerst nog niet over uit. Om ze nu allemaal tegelijk te doen.. :( .

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:23

Marije wat ontzettend fijn, en zelfs eentje helemaal vrij! Als je had geweten dat de ouders beide dragers waren had je nooit nakomelingen van deze combinatie gehad en nu met wat geluk toch gezonde veulens die dus uniek zijn omdat die er niet meer zullen komen na volgend jaar (diezelfde combinatie). Hopelijk volgend jaar net zo'n geluk!

Ik heb de haren nu ruim twee weken geleden opgestuurd maar nog niet eens bevestiging dat ze zijn ontvangen, duurt dat altijd zo lang?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:41

Ik heb de uitslag van Clever ook binnen gekregen vandaag! Hij is N/N op alle vier de genen!!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:32

super Anna *\o/*

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:54

Bedankt!

Ik lees net op de website dat de D3 tijdelijk niet getest kan worden? Waarom zou dat zijn? Clever was daar nog wel op getest overigens.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:07

Mooie uitslag Manda!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:20

Kan m'n bericht niet meer aanpassen :+
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of er nog meer mensen aan het testen zijn.
Topic loopt weer dood helaas...