[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:37

stalnollie: vervelend zeg, ik zou het ook niet weten..

Ingrid: knappe jij en knappe Alf! :)

mirriej: pepper is echt 180 graden gedraaid in gedrag. Hij is enorm aanhankelijk, kruipt het liefst letterlijk op schoot en loopt als een mak lammetje achter mij aan. <3 hij leert enorm snel. Waar ik bij grondwerk eerst nog wel eens wat heftigere signalen moest afgeven, keert hij nu om op een fluitsignaal en kent hij de commando's stap, draf, hoo, en tempo al. Ben zo trots! We oefenen dit twee keer per week tien minuutjes.
Ik zal foto's maken als de dekens er zijn! :D
Gelukkig dat het vastzitten mee viel bij Jimmy. En fijn dat je nieuwe schoftje binnen is! Voor longeren: doe je dat wel eens met dubbele lijnen? Doe ik vaak bij ons grote paard en dat werkt heerlijk om het neusje eruit te krijgen en lang en laag. Ik doe de buitenste lijn door het onderste oogje en achter zijn billen langs. De binnenste lijn houd ik vast zoals je met enkele lijn longeert, dus niet door het oogje van de singel.

Wat de meeting betreft: Voor mij is niks dichtbij, haha. Maar ik heb sowieso interesse ongeacht de afstand! Ik ga er van uit dat Pepper dan nog niet beleerd is, en als hij dat wel is dat hij zo een afstand rijden nog niet goed aan kan. Dus ik zou best graag op de fiets mee willen, of als iemand een tweespan heeft kan ik misschien mee op de wagen? :)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:46

Frummels schreef:
stalnollie: vervelend zeg, ik zou het ook niet weten..

Ingrid: knappe jij en knappe Alf! :)

mirriej: pepper is echt 180 graden gedraaid in gedrag. Hij is enorm aanhankelijk, kruipt het liefst letterlijk op schoot en loopt als een mak lammetje achter mij aan. <3 hij leert enorm snel. Waar ik bij grondwerk eerst nog wel eens wat heftigere signalen moest afgeven, keert hij nu om op een fluitsignaal en kent hij de commando's stap, draf, hoo, en tempo al. Ben zo trots! We oefenen dit twee keer per week tien minuutjes.
Ik zal foto's maken als de dekens er zijn! :D
Gelukkig dat het vastzitten mee viel bij Jimmy. En fijn dat je nieuwe schoftje binnen is! Voor longeren: doe je dat wel eens met dubbele lijnen? Doe ik vaak bij ons grote paard en dat werkt heerlijk om het neusje eruit te krijgen en lang en laag. Ik doe de buitenste lijn door het onderste oogje en achter zijn billen langs. De binnenste lijn houd ik vast zoals je met enkele lijn longeert, dus niet door het oogje van de singel.

Wat de meeting betreft: Voor mij is niks dichtbij, haha. Maar ik heb sowieso interesse ongeacht de afstand! Ik ga er van uit dat Pepper dan nog niet beleerd is, en als hij dat wel is dat hij zo een afstand rijden nog niet goed aan kan. Dus ik zou best graag op de fiets mee willen, of als iemand een tweespan heeft kan ik misschien mee op de wagen? :)

Oh dat klinkt wel heel erg goed! Knappe pony ook :D

Vanuit Limburg is ook niets dichtbij :') Maar ik denk dat dit wel redelijk centraal gelegen is.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:54

Het is voor mij ook niet super dicht bij. 1 uur met auto, dus nog langer met trailer maar maakt mij ook niet echt veel uit. Wellicht dat ik er een overnachting aan vast plak en de volgende dag nog een ritje maak. Mocht iemand dan ook nog meewillen graag!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:29

Ik vond Patty haar opmerking dat ie er niet gezond uitziet oprecht even te ver gaan. Ja hij is wat schraal, maar hij gaat niet morgen dood doordat hij totaal geen spieren heeft en ik teveel van hem vraag. Hij heeft wel degelijk meer kontspieren gekregen afgelopen weken, alleen de laatste foto is van ietsje van boven genomen dus die vertekent best wel waarschijnlijk. Ik voel in ieder geval bij een klopje op de kont geen bot meer maar zachte spieren. Ik vond mezelf dus even niet meer in staat om correct te blijven posten en bleef dus even weg.

Ik heb Alex al van jongs af aan en eigenlijk hebben we hem gewoon constant verkeerd gevoerd. Tot aan zijn derde jaar ongeveer merriebrok van Hippostar(33% zetmeel) en daarna iets wat nu de powermuesli heet met 45% zetmeel tot aan dat ik Jorie kreeg ongeveer. Ik gok dat ie nu dus sowieso kampt met een zetmeel intolerantie. Vanaf vorig jaar ben ik met voer gaan wisselen, toen overgestapt op de havens cool mix. Daar reageerde hij niet bar veel beter op, dus dan maar een vitaminekorrel icm luzerne vanaf het najaar. Maar de anderen in de les zeiden dat ie niet genoeg pit had en dat ik dan maar haver moest gaan bijvoeren. Ik heb zowel de geplette haver als de energie oil geprobeerd voor meer energie, maar beiden deden niks. Alex is gewoon een paardje dat je moet activeren ipv dat ie uit zichzelf lekker doorsjouwt. Het ging wel beter toen zijn vacht eraf was en vooral toen hij ook nog eens met de groep mee mocht rijden.

Ondertussen in het begin van dit jaar bliefte Jorie opeens de luzerne niet meer, dus toen de luzerne opgevoerd aan Alex en geswitch’t naar esparcette. Jorie doet het overigens iets te goed op zijn metazoa+ esparcette, die staat wat aan de dikke kant, maar daar ben ik juist blij mee. Hij mag wel iets te dik staan, heeft hij wat reserves voor de castratie. Jorie krijgt ook meer esparcette dan Alex, dus ik ga sowieso de esparcette verhogen van Alex. Met de pavo verhogen ben ik erg voorzichtig, al is daar het zetmeel gehalte nog steeds erg laag van gelukkig, maar toch wel 16,5%. Verder voer ik ze nu ook weer lijnzaadolie want ik ben het dopje kwijt, dus het moet op. Ik weet overigens niet het exacte gewicht aan pavo en esparcette dat hij binnenkrijgt, ik heb dat namelijk nooit precies gewogen. Dat ga ik vanavond wel even doen. Ik was voor Alex vooral blij dat hij dankzij dit voerbeleid weer zonder deken kon deze zomer. Op wat kleine plekjes na is zijn ZE namelijk echt compleet voergerelateerd en niet aan de mugjes gelukkig.

Deze foto was toen hij 3 jaar was en puur door de merriebrok, hengst zijn en het gras was hij daar netjes bespierd. Hij deed toen eens per week/2 weken een ritje. Helaas ontwikkelde hij dus jeuk en jeukt hij nu ook van gras, dat wil ik hem zoveel mogelijk besparen. Het is gewoon sneu om te zien dat het eerste wat hij doet als hij uit gras komt hevig staart jeuken aan de pvc paal is. :n
Afbeelding

En dit was ergens rond zijn 5de/6de jaar(zie de afgeschuurde manen):
Afbeelding

Ede is voor ons echt te ver rijden, met trailer zouden we 2,5 uur onderweg zijn.

@Frummels mooi dat Pepper zich nu niet meer 'hengst' voelt

@Susanne en Ayla, mooie foto's. De omgeving is daar wel prachtig. <3

Ik ben ondertussen ook de foto's van afgelopen vrijdag wat aan het uploaden, maar die gaan heel sloom door de hoge kwaliteit.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:09

Ik denk dat je het te zwaar oppakt.. we bedoelen het goed. En willen dan ook graag met je meedenken.
Ik zelf zou hem toch zeker zelf wat voller zien zoals de laaste foto als drie jarige. Is iets extra bijvoeren als zijnde alleen dikmaker niks? Pavo 18+ of seniores priores ( zit verder weinig suikers in) eventueel kuil proberen ipv hooi is vaak wat vetter.

En je ziet uiteraard verschil in bespiering maar dat neemt het puppy zijn niet weg.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:21

Dat puppy uiterlijk heeft hij er volgens mij gratis bij gekregen nadat hij geruind werd. Beide foto's van vroeger zijn in de periode dat hij nog hengst was. Hij is namelijk laat geruind, op zijn 7de. SP overweeg ik inderdaad ook, maar ze staan pas een week op het nieuwe hooi nu en ik wil eerst zien of meer esparcette misschien ook al wat wil doen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:27

StalNollie: ik zou hem idd lekker bij de rest zetten, het wat tijd geven en hem met geduld benaderen. Idd geen hectare land en een halster om en een bak snoepjes mee als je 'm wilt pakken en dan komt het vast goed.

Super Ingrid! <3

Frummels fijn dat het zo goed gaat met Pepper!

Fenna, via internet komt het vaak rotter over dan het bedoeld is, ik denk dat iedereen hier in het topic het beste met je voor heeft.

En een meeting lijkt mij ook leuk, dan kunnen we idd wel een stukje gaan rijden hier in Wolfheze als iedereen dat leuk vind. Ik rijd er eigenlijk altijd en ik vind het heerlijk daar <3 Paden zijn altijd goed, verdwalen kun je niet en je hebt er zowel bos als hei. Ik heb er ook eigenlijk nooit last van prikbeesten en ik rijd er in de lente/zomer/herfst/winter.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:27

Oké. Ik voerde veel minder dan die 100 gram esparcette. Eerder 25 gram. Dus nu 60 gram gegeven deze voerbeurt, wat in totaal dus wel 120 gram per dag is. Bovenste is voor Alex.
Afbeelding

Hij was net aan het schrokken en nu stond ie een paar keer te flemen. Viel niet helemaal goed dus :')

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:23

Sorry had het heel druk de afgelopen weken. Vandaar geen bijleespost kunnen maken.

Ik heb helaas nog niet zo veel verstand van bespiering. Dus kan daar niet over mee praten.

Lindseyy: hoe was het op de kliniek?

Susanne en Ayla: echt supper leuk!

Ik las ook nog iets over een meeting op de veluwe? Zou leuk zijn. Helaas men ik niet met Arie. En ik zou ook geen vervoer hebben.

Stalnolie: hier op stal ook zo een paard. Moest hem is een keer vangen en ben er een half uur mee bezig geweest. En soms moesten we hem insluiten met een longeerlijn. De eigenaar heeft toen heel veel freestyle gedaan. Dat hielp wel. Ook zijn we toen gewoon een paar keer per dag langs geweest. Als ze dan kwam gaven we haar een snoepje en een aai en gingen we weer weg. Dan kom je niet alleen maar als die iets moet doen. Misschien help dat?

Mirejj: fijn dat jimmie weer helemaal los is en dat je je nieuwe schoftje binnen heb.

Ingerid. Voeld goed he je angste overwinnen?

Vandaag Arie voor het eerst met dubbele longe gelongeert. Maar hij snapte het niet echt ging in de rijbak longeren. Maar hij ging niet in een rondje lopen dus moest hem echt flink sturen. En als die rechtdoor wou ging meneer gewoon rechtdoor. Dus als de longeerbak droog is. Het maar even in de longeerbak verder oppakken. Wel echt blij dat ik hem nu eindelijk gewoon kan longeren zonder dat die na 10 minuten aan me gekkeefd word en niet meer op de hoefslag wil. Zelfs stap met longeren gaat steeds beter (eerst moest je dan echt mee lopen).

Morgen weekendje met stal en de paarden naar leersum. Heb er echt zin in. En Arie werd daar vorig jaar helemaal hyper en ging steeds naast me draven (wandelde toen nog alleen met hem) en in de wei ging die helemaal galoperen. Dus ben benieuwd hoe drukke pony ik dit jaar heb. Kan niet wachten tot het morgen is.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:25

Laura ja ik ben ook heel blij. Wat er allemaal gebeurd is is lang verhaal maar ik heb de pech oom van alles te breken als ik eens val. Ik heb 3 zware paarden ongelukken gehad met bij de zwaarste 9 weken ziekenhuis en maanden revalideren. Daar wordt je niet stoerder van kan ik je vertellen :-) en je lichaam wordt bij elke val slechter. Dit soort dingen zijn voor mij dan ook overwinningen met hele grote O's :-)

Meeting op de Veluwe lijkt me dan ook geweldig maar pas als ik eraan toe ben :-) Alles op zijn tijd.

Frummels: dat vraagt om foto's he die dekens :-)
Voor meeting zonder je pony kun je met mij meerijden :-) Kan ik gelijk dat boeffie eens zien :-) :-)

Fennadev: fijn dat jhr er weer bent! Ik denk dat we het allemaal goed bedoelen. Voor spieren zijn eiwitten erg goed. Luzerne, esparcette. Maar daar moet dan best wel veel van worden gevoerd. Wellicht is een eiwit supplement anders een betere keuze als je all traint? Krijgt hij ook vrije dagen? Je kunt namelijk ook teveel trainen :-)
Ikk zou het qua voer denk ik anders aanpakken dan wat je nu geeft maar daar moet iedereen zijn eigen keus in maken :-)

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:37

Oh poeh, dat klinkt niet best. Ik snap wel dat je dan even niet meer durft. Maar super dat Alf zich even voor je heeft bewezen!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:43

we moesten vanavond van de fysio nog gaan stappen met Jimmy, dus dan maar met mijn partner mee naar de hondenclub en daar gelopen

Afbeelding

En met Semmie

Afbeelding

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:53

Knappe Jimmy! <3

Heftig allemaal Ingrid :(:) Maar ik vind je met wat je nu allemaal met Alf doet heel stoer hoor.

Ik ken esparcette niet maar zoals Ingrid zegt eiwitten en rustdagen naast voldoende ruwvoer en krachtvoer als aanvulling.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:56

Alex doet in principe 1 dag mentale arbeid en leren lijf te gebruiken, 1 dag lichte arbeid tot matige arbeid en 1 dag voor de sulky. Vandaag heb ik het even lekker rustig aan gedaan en even weer dubbele lijnen opgepakt. Ongeveer een kwartiertje tot 20 minuten echt even wat drafjes en galopovergangen gedaan. Verder niks. Morgenmiddag weer voor de sulky, dan krijgt hij overigens 's ochtends al 150 tot 200 gram pavo topsport en 's avonds dan 100 gram. De topsport is zeg maar zijn eiwit supplement. Als hij trouwens een dag helemaal stil staat, dan heeft hij meer moeite met op gang komen de dag erna meestal. Maar dat is al wel minder geworden sinds hij de topsport dagelijks krijgt. Wat ik voer aan topsport klopte ook met mijn gevoel qua aantal grammen, alleen de esparcette niet. Maar de esparcette gebruik ik ook meer voor het oerbalans poeder te mengen en gewoon tegen het schrokken.

Maar dat is balen zeg dat je dan angstig wordt, wel heel begrijpelijk. Wel mooi dat je alweer overwinningen boekt. Ik weet zelf niet of ik ooit nog in galop durf op een groot paard, ik vertrouw eigenlijk alleen Alex in galop. Alex staat echt super aan mijn hulpen. De manege heeft me echt angstig gemaakt om in galop te gaan.

Mooie foto's, mirriej! Vooral die met de hond, ik vind verder Jimmy zijn bles erg mooi <3

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:02

Maar geef je de topsport nou dagelijks of alleen als hij werkt? En wat krijgt hij daarnaast aan ruwvoer?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:13

Hij krijgt inmiddels onbeperkt goed ruikend eerste snee kruidenhooi van dit jaar sinds een weekje. Topsport is dagelijks 100 gram( kan nog opgehoogd naar de dagelijkse hoeveelheid die pavo aanraadt). Hoeveelheid hooi is 4 medium hooinetten vol per dag gezamenlijk met Jorie. Hooinet hoort een capaciteit te hebben van ongeveer 5 kilo, maar ik heb het nog niet precies gewogen. Ze hebben eigenlijk altijd wel wat over. We hebben 2 hooinetten die 2 keer per dag worden gevuld, dus ongeveer 4 hooinetten vol per dag, maar dus eigenlijk minder. Want ze hebben ze nooit leeg.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:21

Fenna; ik zeg ook niet dat hij morgen dood in de wei ligt. Ik vind hem er zoals op die foto als 3jarige er mooi uit zien. Is strookbegrazing geen optie? Weet je zeker dat het van het gras komt of kan het zijn dat je toen ook iets anders voerde waar hij niet tegen kan?

Heftig Ingrid! Maar echt super stoer zo los buiten :)). Lekker dat je nu ook met je trailer op pad kunt.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:27

Als ze altijd wat over hebben zal het voldoende zijn. De hoeveelheid die op een zak aangegeven staat schijnt altijd minder te zijn dan de daadwerkelijke hoeveelheid die ze dienen te krijgen. Nu zou ik niet ineens veel meer gaan voeren, maar je zou altijd eens kunnen kijken of hij wat meer spier opbouwt en wat voller word als je hem wat meer geeft. 100gr is natuurlijk maar een handje per dag... dat is voor een pony in training niet heel veel. Het is altijd een kwestie van uitproberen waar ze het goed op doen, dat is lastig, vind ik zelf ook :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:02

Eens met Ayla maar aan de andere kant vind ik een pony die maar 2 dagen per week beweegt geen pony 'in training '.

En Fennadev; eiwitten voeren is een hulpmiddel he wat je voert naast voldoende passende arbeid. Spieren kun je er niet aan voeren, dat gaat altijd gepaard met training.
Laatst bijgewerkt door IngridM op 31-08-17 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:03

Jimmy is zoooo knap <3

Youri wat gaaf, veel plezier! Gaan jullie daar rijden enzo?

Fenna, Willem wordt ook onwijs snel jeukerig van gras. Dan gaat hij staartschuren. Maar met zijn greenguard en gluco balance, heeft hij er geen last meer van! Werkt perfect hier. Hij staat overigens wel alleen overdag op het land.

Willem heeft overigens ook de neiging om gauw schraal te worden. Altijd al gehad, ook bij zijn vorige eigenaar. Hij is een binnenvetter. En als we van huis zijn, is het niet zo'n makkelijke eter. Met kou, of na een wedstrijd of zoals gister een dagje Veluwe, moet ik hem echt flink voeren. Bij hem hoef ik zegmaar niet aan te komen met een paar gram dit en een paar gram van een ander spulletje dat. Daar gaan dan een paar flinke schepper slobber in (en extra ruwvoer) en hij krijgt sowieso dagelijks al 2x een halfje sportmuesli. Hij heeft dat gewoon nodig. Wellicht heeft Alex ook gewoon niet genoeg aan wat je voert?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:06

Sorry Mirriej; Jimmy is echt mega gaaf!! Die kleur ook!

Youri: veel plezier dit weekend!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:09

Ah dankjewel Ingrid!

Ik vind Willem altijd juist best flink lijken, niet als in dik maar gewoon mooi breed/gespierd.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:11

Met in training doel ik op het feit dat hij niet stil staat en er wat actiefs met hem gedaan wordt :) Iedereen zal zijn eigen invulling daar aan geven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:18

Youri helaas werkte dat niet en ik ga inderdaad al drie keer naar de wei.
Brokken doen we niet meer voorheen wel maar hij heeft me hierdoor al flink gebeten.

We hebbem dus alles al geprobeerd dus dit was kog enige waar ik over twijfelde maar hoor nu van meerdere doen dus morgen vroeg gaan ze bij elkaar.

Zie een leuke witte hond voorbij komen kun je hem haar een beetje wit houden haha.

Fenna ik vind dat je het sportief oppakt en hopelijk kunnen we je helpen naar een nog betere balans. Je was sowieso al goed bezig laat dat voorop staan.
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 31-08-17 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:19

mirriejj schreef:
Ah dankjewel Ingrid!

Ik vind Willem altijd juist best flink lijken, niet als in dik maar gewoon mooi breed/gespierd.

Klopt inderdaad, hij ziet er (vind ik) goed uit :j Maar dat gaat dus niet vanzelf bij hem haha. Als ik die zou voeren met bijvoorbeeld Fenna haar schema blijft er niks van die pony over vrees ik. Dat bedoel ik meer :P