Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:30

je zou het haast puur uit medelijden kopen... schandalig!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:58

heb inderdaad de neiging om het arme beest te gaan redden Boos! Mag ie in mijn achtertuin komen staan Ja (heb een groooote achtertuin Lachen )

Alhoewel ik wel moet zeggen dat zn hoeven er goed uitzien en hij er ook niet graatmager bijloopt. Dat is toch wel prioriteit nummer 1 vind ik persoonlijk. Wat natuurlijk niet wegneemt dat dit nog steeds ronduit dierenmishandeling is

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:00

Mijn shetten lopen ook wel eens in mijn achtertuin, maar niet altijd. Alleen als ik geen gras wil maaien, haha

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:03

ik meld me ook weer even hier.
Die advertentie op marktplaats is echt weer een goed voorbeeld.
Zoveel geld vragen en er dan ook nog bij zetten dat het ook wel in de achtertuin kan!
Hoop dat het diertje in goede handen komt en niet bij mensen die denken ow wat leuk die is klein past wel in de tuin.
Vind het echt zielig beestje heeft verder dus totaal geen sociale contacten met andere paarden en staat daar maar op de stenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:14

't Is echt ronduit dierenmishandeling imo.
Ik snap dat niet. Paarden (en een Shet is écht een paard, en geen hond) hebben behoefte aan sociaal contact, aan weidegang, of evt. een paddock, maar een achtertuin kan écht niet...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:51

even tussendoor.. is het misschien niet weer even tijd om de zaken op een rijtje te zetten. Wat hebben we al, wat nog niet, wat kan nog beter, en vooral wat gaat er nu precies in de sticky komen? Die wiki gaat volgens mij wel goed komen, we hebben info genoeg, maar ook dat moeten we denk ik weer even gaan ordenen en rubriceren om een goed overzicht te krijgen.
Overigens ben ik nog niet enorm opgeschoten met mn Lange Lijnen stuk,, maaaar ik bedenk me nu inene dat ik ook nog even moet vragen aan een mod hoe dat zit met foto's en wiki. Want mijn ene uitleg is vrij compact doch duidelijk, maar daar zitten de foto's echt 'in' en bij de wiki zie je meestal dat ze er als een soort zichtbare link onderin of naast staan. Maar dat is niet zo praktisch bij mijn uitleg Ga ik nog maar even achteraan Ja

Zo dat waren weer even mijn wekelijkse hersenspinsels Vork

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 09:46

Yamcha schreef:
Oké, mijn stukje:
Heb jullie discussie met interesse gevolgd, en een stukje gemaakt.
Tips zijn welkom!!

Feit of fabel?
Over Shetlanders.

Feit of fabel?
Een Shet kan 2 keer zijn eigen gewicht dragen.

Fabel.
Een grote Shet weegt ongeveer 250 kilo. Dat zou betekenen dat een Shet een groot paard kan dragen. Gaat niet lukken.

Wat kan een Shet dan wel dragen?
Een Shetlander mag 20% (is zijn eigen gewicht gedeeld door 5) dragen. Dat is bij een grote Shet van 1.10 ongeveer 50 kilo, bij kleinere shetjes natuurlijk minder.
Het beste kun je aan je dierenarts vragen hoe zwaar je Shet is, dan kun je zelf uitrekenen hoeveel zij/zij mag dragen.

MAAR: als je Shet te dik is, moet je dat gewicht optellen bij je eigen gewicht. Je Shet moet dat extra gewicht natuurlijk ook meesjouwen.
Ook als je Shet niet in goede conditie is, kan hij minder dragen. Of als hij ingereden moet worden.
Of als hij lang op de wei heeft gestaan. En niet getraind is.
Alleen als je Shet een precies goed gewicht heeft, (niet te dik en niet te dun) een goede conditie heeft, goed gespierd is, mag hij die 20% dragen. Anders niet.

Feit of fabel?
Oké, ik ben te lang, maar niet te zwaar.

Fabeltje.
Probeer eens een ladder als die rechtop staat, te dragen. Zwaar, hè?
Pak hem nu eens onder je arm, liggend. Nu is hij veel lichter.
Dat effect heb jij op je pony ook. Te lang is dus ook te zwaar voor je pony.

Wanneer ben je dan te lang?

Als je voeten bij de knieën van de pony komen, ben je te lang. Of als je er een stuk bovenuit komt. Je voeten mogen een klein stukje onder de buik van de pony uit komen.

Feit of fabel?
Mijn Shet kan mij heel goed dragen, want hij gaat heel hard als ik erop zit.

Fabel.
Harder gaan is de manier van je pony om het makkelijker voor zichzelf te maken. Hij kan daardoor voorkomen dat hij zijn evenwicht verliest.
Als je pony niet meer rustig kan stappen met jou op zijn rug, ben je te zwaar voor hem.

Feit of fabel:
Mijn Shet kan mij heel goed dragen, want hij kan bokken als ik op zijn rug zit.

Oeps. Alweer een fabel.
Dat jouw Shet bokt, betekent dat hij het niet leuk vindt dat jij op zijn rug zit. Het is pony-taal om je te vertellen dat je te zwaar bent voor hem. Je doet hem zeer en daarom bokt hij.

Feit of fabel:
Mijn Shet vindt het leuk dat ik op hem rij, want hij heeft de oortjes naar voren.

Fabel.
Oortjes naar voren betekent NIET dat de pony het leuk vindt.
Het betekent dat hij wil weten wat er om hem heen gebeurt.

Feit of fabel: Een Shet is een goede kinderpony.

Fabel.
Een Shet is een goede pony voor kinderen, want Shetten zijn klein en erg vriendelijk.

MAAR: Shetten zijn ook erg eigenwijs en kunnen heel stout zijn. Je kunt er dus geen kinderen alleen mee laten.
Kleine kinderen weten ook niet altijd wat ze aan het doen zijn en kunnen soms hele domme dingen doen.
Er moet altijd een volwassene die verstand heeft van pony’s bij zijn als een kindje op een Shet rijdt.

Feit of fabel: Een groot zadel is niet erg, als de ruiter niet te zwaar is.

Fabel. Een zadel moet altijd precies passen op de ponyrug.
Als het zadel te groot is, drukt het op de lendenen van de pony, en daar kan de pony geen gewicht dragen. Het zadel mag ook niet over de schoft van de pony liggen. Ook dat doet zeer voor de pony.
Als de pony een passend zadeltje heeft, en jij past daar niet meer in, ben je te groot. Je moet dan ook niet meer zonder zadel rijden, want dat is helemaal veel te zwaar voor de pony. Omdat je zitknobbels dan in zijn rug prikken.

Helemaal goed Eline....ik denk dat we voor het Sticky deze feiten en fabels van Yamcha als uitgangspunt moeten nemen en die moeten uitbreiden....

Ik denk dat we in ieder geval nog missen

Feit of fabel?
Een kleine shet kun je rustig in de achtertuin houden

Fabel - Een shetlander is natuurlijk een stuk kleiner dan de gemiddelde pony dus zou je denken dat hij ook qua ruimte niet zoveel nodig heeft. Dit is echter niet waar, een shetlander heeft ook een fijne wei nodig om lekker te kunnen ravotten, rennen en spelen en dit het liefst met soortgenoten (dit houdt dus in, andere paardachtigen...geen honden, geiten, varkens of kippen). Je zult vaak zien/horen dat shetlanders "sober" gehouden kunnen worden, dit betekent echter iets anders als "weinig of geen onderhoud", het betekent wel dat shetlanders prima het hele jaar door buiten kunnen staan (bied wel een schuilstal aan als er geen bomen o.i.d. zijn) en dat je moet oppassen dat je de shetlander niet overvoert.

Nog iemand aanvullingen?
Misschien kunnen we aan het einde van de Sticky verwijzen naar de Wicki voor meer informatie. Ik denk dat de MODS even moeten helpen om de informatie in de Wicki te krijgen want geloof niet dat wij dat zelf kunnen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:39

poeh wat een goed stuk zeg! geen toevoegingen waa rik zo op kan komen.

ik zal mijn stuk vandaag of morgen ff plaatsen

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 12:43

@ elina - even voor de duidelijkheid..heb het alleen gequote hoor.....alle credit gaat naar Yamcha!!!!!!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:06

jaja zag het Knipoog heleboel credit voor yamcha Haha!

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:08

vind het een super stuk! zou super zijn als mensen dit allemaal konden lezen!

alleen bij het stukje wanneer ben je te lang! zou ik er wel bijzetten dat ze dat moeten zien met voeten uit de beugels.
Anders ga je namelijk kinderen krijgen die de beugels zo kort doen en dan zeggen kijk maar ik pas er nog op ik kom niet voorbij de knieen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:25

Ik word helemaal verlegen van jullie Bloos

Maar ik vind die complimentjes wel leuk hoor Ja

@ rossebol en Nathalie: Prima aanvullingen. Ik zal het er in verwerken. Thanks! Haha!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 17:41

Nou....MIJN vertrouwen heeft weer een deuk opgelopen.....Er woont hier een 14-jarig meisje dat door toedoen van een medebokker en mijzelf inzag dat ze toch ECHT niet meer op haar vz-shet van 90cm kon rondcrossen (yeah...weer hoop in de mensheid).....ze was nu zelfs verontwaardigd over andere kinderen die, te groot en te zwaar, op te kleine shetjes reden....helemaal goed zou je denken....

TOT....wij net terugkwamven van Rohan en ik haar dus net weer op de vz-shet (klein merrietje van 90cm) door het dorp zag rijden.....

Baal daar echt van..... bah.....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:50

misschien is het ook een idee om mensen te laten nadenken over de bouw van de pony? Flicka bijvoorbeeld, weegt rond de 200 kilo, laten we daar even vanuit gaan. dat zou betekenen dat ze 40 kilo zou mogen dragen, als haar conditie optimaal is. echter, mijn therapeuten en DA en osteopaat zeggen dat Flicka nooit 40 kilo mag dragen, aangezien ze erg lang in de rug is. een soort teckeltje. ponies met een lange rug (rechthoeksmodel) kunnen nooit zoveel dragen als ponies met een kortere/ normale rug (bijv. vierkantsmodel). bij shetten komt het 'teckelachtige' vrij veel voor, dus ik denk dat het wel goed is om dat erbij te vermelden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:37

Het klopt inderdaad dat de bouw invloed heeft. Als je Jimmy en nando vergelijkt zie je ook een duidelijk verschil, Jimmy heeft meer spieren maar een zwakkere rug. Jimmy´s rug is een beetje hol terwijl Nando´s rug heel recht is en als hij zijn benen onder zijn lijf plaatst zelfs bol. Mijn zus die dierfysio is, gaf dus ook meteen aan dat hij een hele sterke rug heeft in tegenstelling tot Jimmy. Nando is inderdaad ook korter in de rug, want hij is iets hoger dan jimmy, maar heeft een maat kleinere dekens.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 20:40

en hoe schrijven we dat dan in "begrijpelijke, simpel te lezen taal"?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:02

Buiten het ras en de stokmaat van je pony, is natuurlijk ook de bouw erg belangrijk bij het bepalen van het gewicht wat hij kan dragen. Stel je hebt een pony met een lange rug (teckeltje), dan kun je je voorstellen dat hij makkelijker doorzakt als er te veel gewicht op zit, als een pony met een korte rug (vierkantje). Je kunt ook voorzichtig met je hand wat druk geven op de rug, beweegt deze makkelijk omlaag dan kan je pony minder gewicht dragen dan een pony waarbij de rug nauwelijks beweegt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:07

Hoi Lachen

Tip: Probeer er een leuk leesbaar geheel van te maken, dat de stukjes tekst geen losstaande zinnen bij elkaar zijn. Voorbeeld: zinnen die met 'En' beginnen, die lezen niet zo fijn.

Nog iets:
"Dat jouw Shet bokt, betekent dat hij het niet leuk vindt dat jij op zijn rug zit. Het is pony-taal om je te vertellen dat je te zwaar bent voor hem. Je doet hem zeer en daarom bokt hij."

Dit bijvoorbeeld zou ik toch iets meer nuanceren. Hieruit kan je nl de indruk krijgen dat als een shet bokt, het sowieso is omdat de ruiter te zwaar is of dat de ruiter hem pijn doet. Terwijl er ook andere oorzaken kunnen zijn voor bokken, daarom hoeft een dier geen pijn te hebben (door het gewicht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:34

Weet je waar ik een beetje bang voor ben, Tieneke?

Dat, als je téveel nuanceert, mensen er weer redenen uit gaan halen om toch te kunnen blijven rijden, terwijl het écht niet meer kan.
Natuurlijk kan een pony ook bokken uit vrolijkheid. Zonder meer waar.
Maar dat wordt dan weer als excuus gebruikt. Zo van: "hij bokt, dus hij is vrolijk, dus hij vindt het leuk, dús ik ben niet te zwaar".

Begrijp je mijn punt? Daarom wil ik de dingen zwart-wit neerzetten, zodat er eigenlijk geen excuus meer is, dat nog geldig is.

Er zullen bepaalde mensen zijn, die je hoe dan ook niet bereikt. Die gewoon willen rijden, en in wezen geen donder om de pony geven. Dat mag je eigenlijk niet hard op zeggen, maar het is imo wèl de waarheid. Die grijpen alles aan om zich te verdedigen, maar imo is het zinloos om daar aandacht aan te besteden.

Er zijn ook heel veel kinderen, die volgens mij geen idee hebben dat ze wel eens te zwaar en/of te lang zouden kunnen zijn. Die wel gek zijn op de pony's, en die, zodra ze beseffen dat het niet goed is wat ze doen, ook zullen stoppen.
Daarvoor geldt wel dat onze argumenten sterker moeten zijn dan die van de eigenaar, of de buurman, die al jaren shetten heeft, en beweert dat ze met gemak 2x hun eigen gewicht kunnen dragen. Maar dat laat imo weinig ruimte over voor nuance, juist omdat de opmerking van de buurman ook zo weinig genuanceerd zijn...

Ik denk dat het in een Wiki-artikel, wat over de gevolgen van een te zware ruiter gaat, goed zou zijn om foto's te laten zien (röntgen-foto's met uitleg bv.) van een kootgewricht met artrose, een foto van KS, verzin het maar....
Juist om te laten zien waar je risico op loopt.
Maar een foto heeft weinig nuance, en dat is eigenlijk wat ik zoek.

Omdat ik echt denk, dat als mensen de mogelijke gevolgen zien van wat ze doen, dat ze dat risico niet willen lopen. En ja, oké, er is een kans dat de pony geen artrose e.d. krijgt, maar als ze zo doorgaan, is de kans veel groter dat het wèl gebeurt.
En wat doe je dan? Gok je op dat kleine kansje? Er zullen mensen zijn die dat doen.

De vraag wordt dan waarmee je díe mensen nog bereikt...

Maar een deel zal het risico niet willen lopen. Die groep, daar gaat het mij om. Want die groep wil namelijk wel rekening houden met de pony.
En daarom is het zó verschrikkelijk belangrijk, dat je die groep ook vertelt, dat er nog heel veel leuke dingen te doen zijn met je shet, zonder hem te berijden...

Maar daarom is het ook zo belangrijk, dat je heel duidelijk bent, en teveel nuances gaan ten koste van duidelijkheid. En omdat je het verhaal voornamelijk voor 12-14 jarigen schrijft, ben je imo gebonden aan Jip-en-Janneke-taal, wat de mogelijkheid tot allerlei redeneringen en argumentatie uitsluit. Het kán wel, maar dan moet je het simpel houden, en niet uit gaan weiden met allerlei uitzonderingen en verschillende mogelijkheden.

Dat gaat ten koste van de leesbaarheid.
En dat is jammer, want bij een verhaal wat moeilijk leesbaar is, wordt na de eerste 3 regels al afgehaakt. Dan mis je je doel.

Dat over die korte zinnen ben ik niet met je eens. Ik vind dat dat het verhaaltje leesbaarder maakt, een verhaal in hapklare brokken, zeg maar.
Maar hoe zou jij het doen dan?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:37

Ik zou de zinnen gewoon wat mooier/correcter volgens de taal aan elkaar breien Knipoog Ik bedoel hier niets drastisch mee hoor Haha! Maar het kan wel duidelijker + mooier tegelijk.

Ik snap je ander punt zeker wel, maar als er staat "... komt door ... ." dan klopt die info gewoon niet. Natuurlijk kan die wel kloppen, maar halve info is geen info. Natuurlijk ga je mensen krijgen die excuusjes verzinnen, maar zeggen dat een pony bokt doordat de ruiter te zwaar is, is gewoon niet correct en wil ik op die manier niet in een informatief sticky. Het mag er uiteraard wel instaan, maar dan moet er expliciet bij dat er nog andere oorzaken kunnen zijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:41

Met mijn opmerking over de zinsbouw bedoel ik bijvoorbeeld dit:
"Ook als je Shet niet in goede conditie is, kan hij minder dragen. Of als hij ingereden moet worden.
Of als hij lang op de wei heeft gestaan. En niet getraind is."

Een shetlander kan bijvoorbeeld minder dragen als hij niet in goede conditie is, als hij ingereden moet worden, als hij lang op de wei heeft gestaan of als hij niet getraind is.

Snap je? Lachen

EDIT: of:

Een shetlander kan bijvoorbeeld minder dragen als:
-hij niet in goede conditie is;
-als hij ingereden moet worden;
-als hij lang op de wei heeft gestaan;
-als hij niet getraind is.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 22:46

voor de zinsopbouw etc. hebben we nog een heuse eindredactrice die er nog voor studeert ook Haha!

Ik was net met Sappos hier op bokt in "gesprek" met een aantal meiden die een shetje van 90cm rijden...nou ja...een gesprek kun je het niet noemen...we werden eigenlijk alleen maar uitgescholden voor dingen die ik niet durf te herhalen...een gesprek was helemaal niet mogelijk.......dat is behoorlijk frustrerend maar onderbouwt wel wat Yamcha zegt...sommige mensen kun je niet bereiken...

Op de opmerking dat je ook hele andere dingen kunt doen zoals VD, wandelen, fietsen, mennen...kregen we LETTERLIJK te lezen "ja maar het moet voor ons ook leuk zijn"

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:48

Maar sommige mensen zal je nooit kunnen bereiken, tot ze volwassen worden of zich gaan verdiepen in het wezen 'paard' Knipoog Maar de info in een topic moet gewoon kloppen en zo volledig mogelijk zijn. Ik kan echt geen informatief topic plaatsen waarin basically staat bokken = te zware ruiter. Daar krijg je garantie gezeur van en terecht eigenlijk.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 22:51

dat ben ik ook met je eens.....deze meiden zeiden juist..."als ze het niet zou kunnen, zou ze wel bokken"...dus je kunt alles tot je eigen voordeel draaien als je even je best doet....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:52

Klopt. En wie gewoon niets wil opsteken van een ander, zal zich in bochten wringen om toch hun gelijk te bewijzen. Die mensen blijven volharden. De mensen die wel willen leren, moeten we imo dan wel de juiste informatie bieden.