Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:Oké, mijn stukje:
Heb jullie discussie met interesse gevolgd, en een stukje gemaakt.
Tips zijn welkom!!
Feit of fabel?
Over Shetlanders.
Feit of fabel?
Een Shet kan 2 keer zijn eigen gewicht dragen.
Fabel. Een grote Shet weegt ongeveer 250 kilo. Dat zou betekenen dat een Shet een groot paard kan dragen. Gaat niet lukken.
Wat kan een Shet dan wel dragen?
Een Shetlander mag 20% (is zijn eigen gewicht gedeeld door 5) dragen. Dat is bij een grote Shet van 1.10 ongeveer 50 kilo, bij kleinere shetjes natuurlijk minder.
Het beste kun je aan je dierenarts vragen hoe zwaar je Shet is, dan kun je zelf uitrekenen hoeveel zij/zij mag dragen.
MAAR: als je Shet te dik is, moet je dat gewicht optellen bij je eigen gewicht. Je Shet moet dat extra gewicht natuurlijk ook meesjouwen.
Ook als je Shet niet in goede conditie is, kan hij minder dragen. Of als hij ingereden moet worden.
Of als hij lang op de wei heeft gestaan. En niet getraind is.
Alleen als je Shet een precies goed gewicht heeft, (niet te dik en niet te dun) een goede conditie heeft, goed gespierd is, mag hij die 20% dragen. Anders niet.
Feit of fabel?
Oké, ik ben te lang, maar niet te zwaar.
Fabeltje. Probeer eens een ladder als die rechtop staat, te dragen. Zwaar, hè?
Pak hem nu eens onder je arm, liggend. Nu is hij veel lichter.
Dat effect heb jij op je pony ook. Te lang is dus ook te zwaar voor je pony.
Wanneer ben je dan te lang?
Als je voeten bij de knieën van de pony komen, ben je te lang. Of als je er een stuk bovenuit komt. Je voeten mogen een klein stukje onder de buik van de pony uit komen.
Feit of fabel?
Mijn Shet kan mij heel goed dragen, want hij gaat heel hard als ik erop zit.
Fabel. Harder gaan is de manier van je pony om het makkelijker voor zichzelf te maken. Hij kan daardoor voorkomen dat hij zijn evenwicht verliest.
Als je pony niet meer rustig kan stappen met jou op zijn rug, ben je te zwaar voor hem.
Feit of fabel:
Mijn Shet kan mij heel goed dragen, want hij kan bokken als ik op zijn rug zit.
Oeps. Alweer een fabel. Dat jouw Shet bokt, betekent dat hij het niet leuk vindt dat jij op zijn rug zit. Het is pony-taal om je te vertellen dat je te zwaar bent voor hem. Je doet hem zeer en daarom bokt hij.
Feit of fabel:
Mijn Shet vindt het leuk dat ik op hem rij, want hij heeft de oortjes naar voren.
Fabel. Oortjes naar voren betekent NIET dat de pony het leuk vindt.
Het betekent dat hij wil weten wat er om hem heen gebeurt.
Feit of fabel: Een Shet is een goede kinderpony.
Fabel. Een Shet is een goede pony voor kinderen, want Shetten zijn klein en erg vriendelijk.
MAAR: Shetten zijn ook erg eigenwijs en kunnen heel stout zijn. Je kunt er dus geen kinderen alleen mee laten.
Kleine kinderen weten ook niet altijd wat ze aan het doen zijn en kunnen soms hele domme dingen doen.
Er moet altijd een volwassene die verstand heeft van pony’s bij zijn als een kindje op een Shet rijdt.
Feit of fabel: Een groot zadel is niet erg, als de ruiter niet te zwaar is.
Fabel. Een zadel moet altijd precies passen op de ponyrug. Als het zadel te groot is, drukt het op de lendenen van de pony, en daar kan de pony geen gewicht dragen. Het zadel mag ook niet over de schoft van de pony liggen. Ook dat doet zeer voor de pony.
Als de pony een passend zadeltje heeft, en jij past daar niet meer in, ben je te groot. Je moet dan ook niet meer zonder zadel rijden, want dat is helemaal veel te zwaar voor de pony. Omdat je zitknobbels dan in zijn rug prikken.