Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ingmar_

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:32

Ik loop er recht achter.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:25

Ik loop er ook recht achter Knipoog je kunt natuurlijk lopen waar je wilt maar dit vind ik het makkelijkst Tong uitsteken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:26

Ik loop naast de achterhand.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:26

ik loop naast de achterhand ook.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:20

Mwah, ik wissel wat Clown Meestal loop ik naast de achterhand Ja

magiclove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:54

ik loop inderdaad meestal naast de achterhand,
nou had ik nog een vraag..
mijn shetje heeft een hele smalle kont, als ik nou meer ga lange lijnen, zouden er dan iets meer rondingen in komen?
want dat vind ik mooier Haha!
dus dat was mijn vraag Lachen

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:27

De spieren komen meestal vanzelf, ik weet niet hoe oud jouw Shetlander is?

Weten jullie of een bak van 10x20 groot genoeg is om in te lange lijnen? Wij gaan over een hele poos als de buurman zijn land verkoopt, omdat hij slechte knieën heeft, zijn land kopen en wij willen dan een bakje laten maken waarschijnlijk. Is dit groot genoeg? Verder doen we vrijwel alleen longeren er nog in en de paarden laten rollen.

magiclove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:28

mijn shetlander is nu 4 jaar oud,
en net genezen van zand in der darmen en hele erge vermagering..
dus zou het dan wel meer worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:40

Ingmar_ schreef:
De spieren komen meestal vanzelf, ik weet niet hoe oud jouw Shetlander is?

Weten jullie of een bak van 10x20 groot genoeg is om in te lange lijnen? Wij gaan over een hele poos als de buurman zijn land verkoopt, omdat hij slechte knieën heeft, zijn land kopen en wij willen dan een bakje laten maken waarschijnlijk. Is dit groot genoeg? Verder doen we vrijwel alleen longeren er nog in en de paarden laten rollen.

Ja hoor, dat kan wel Ja Alleen wel rekening mee houden dat je weinig ruimte hebt, dus korte bochten moet draaien.
Onze 'bak' is ook niet veel groter Knipoog

En de spieren komen aan de LL behoorlijk goed hoor Ja Mijn shet heeft ook al meer achterhand gekregen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:26

ik vind 10 x 20 wel érg klein, de standaardmaat voor een longeerring is 16 x 16... het kán wel, maar ik zou persoonlijk de voorkeur geven aan groter.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:09

Renée, kan Flicka zijgangen aan de LL?
hoe geven jullie de hulpen van bijv. schouderbinnen/buitenwaarts? of wijken? enz.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:10

Flicka kan nog geen nette afgewerkte zijgangen aan de lijnen, maar het begin is er en ze stapt bijv. heel makkelijk over en buigt ook makkelijk en soepel.

voor wijken (meestal paar passen op de lange zijde doe ik) gebruik ik een zweephulp ter hoogte van de singel (bij wijze van binnenbeen) waarbij ik iets meer dan standaard stelling vraag naar binnen. op die manier gaat het eigenlijk automatisch, hoewel Flicka goed reageren op de zweep nog niet zo makkelijk vindt. met zijgangen/ overstappen/ lengtebuiging begin ik overigens altijd aan de hand met een halster.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:13

Oké, nou opzich weet ik er bar weinig van.. en dat is nog wel eens vervelend met oefenen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:15

je zou evt. een paard lesjes kunnen nemen, een goede rij instructeur kan als het goed is het rijden wel redelijk op het LL-en projecteren en je zodoende wat helpen. in feite is het immers gewoon rijden zonder ruiter erop, dus in theorie zou dat niet onmogelijk moeten zijn.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:04

Wij hebben een 10 x 20 bak en ik train er al jaren in. Prima te doen, alhoewel 15 x 30 het meest ideale zou zijn. 20 x 40 vind ik persoonlijk weer te groot.

@Michelle: je zou ook de dvd van Piet Bakker aan kunnen schaffen, daar kun je echt een hele hoop van leren, ook zeker wat de zijgangen betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:27

[***] wijkt op druk op de buitenteugel en kneepjes in de binnenteugel. SB is dezelfde hulp Lachen

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:30

Ik ben vandaag ook begonnen met de KWPN waar ik op rij. Hij vind het volgens mij erg leuk om te doen en hij pakte het heel snel op! Lachen Ik heb de smaak te pakken!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:19

Uhm.... ik zie hier zo een paar hele mooie dingen voorbij komen, en als aanstormend tuigmaker wil ik jullie gaag uitnodigen om eens wat ideetjes te spuien. Mijn favoriete materiaal is leer.

Verder genet ik om te zien hoe veel plezier jullie hier hebben en hoe serieus iedereen is, leuk !

Even verder lezen...
Nicole

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:09

Paardentango schreef:
Uhm.... ik zie hier zo een paar hele mooie dingen voorbij komen, en als aanstormend tuigmaker wil ik jullie gaag uitnodigen om eens wat ideetjes te spuien. Mijn favoriete materiaal is leer.

Verder genet ik om te zien hoe veel plezier jullie hier hebben en hoe serieus iedereen is, leuk !

Even verder lezen...
Nicole

Waar denk je precies aan?? Hoofdstellen en longeersingels?? Lachen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:48

ik wil wel heel graag van die mooie lange lijnen van leer Lovers maar volgens mij is dat verschrikkelijk duur Nagelbijten / Gniffelen als je een beetje goede kwaliteit wil (echt van dat fijne zachte leer) tenminste als ik in de ruitersportzaak kijk naar gewone leren teugels betaal je al gauw dik 100 Euro Scheve mond laat staan als je teugels van 4-5 meter wilt Nagelbijten / Gniffelen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:19

Ik heb leren teugels, zijn gewoon mijn menleidsels. Misschien een tikje lang voor bij een shet, maar bij mijn D-pony werkt het prima. Ja

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:23

*meld zich*

Ik lees al een tijdje mee en wil proberen of ik hier mee kan reageren.
Ik heb 3 shetten waarmee ik werk aan de lange lijnen.

Polly is een 10-jarige shet waar ik al 7,5jr mee bezig ben, met enkele tussenpozen ivm dracht.
Ben sinds deze week weer enigsinds serieus bezig met haar aangezien ze ook gereden word. Ze loopt nu wel heel lekker, nageeflijk, licht in de hand en ze is altijd al heel scherp op stemgebruik (ook voor de wagen).
Doe ook veel VD met haar dus aan de lange lijnen vraag ik ook oefeningen als spaanse pas en steigeren (op een nette beheerste manier)

Sharif is een 6-jarige shetruin waar ik al een jaar of 3 mee bezig ben. Na verschillende ups en downs loopt hij al een geruime tijd (jaar of 1,5) lekker ontspannen en hij vind werken erg leuk.
Zijgangen en schoudervoor gaat prima aan de longeerlijn ben ik al een paar maanden met behoorlijk verzamelen en hij heeft al een keer aan de lange lijnen een piaffe laten zien (tijdens het verzamelen). Ook van hem vraag ik oefeningen als spaanse pas, steigeren heb ik hem niet geleerd omdat het vertrouwen dat hij er geen misbruik van maakt er niet was.

Just a Miracle is een 3-jarige ruin waar ik dit jaar rustig aan mee begin.

Ik werk aan de lange lijnen op een enkelgebroken watertrens (Polly) en een enkelgebroken bustrens (Sharif).

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:40

WesseLady schreef:
Ik heb leren teugels, zijn gewoon mijn menleidsels. Misschien een tikje lang voor bij een shet, maar bij mijn D-pony werkt het prima. Ja

ja en leidsels zijn voor mij weer een heel stuk te lang Scheve mond Dat is dus t probleem, ze zijn niet in 'mijn' maat te krijgen. Ik heb nu zachte softgriplijnen van +/- 4 meter en dat gaat ook prima. Maar ik vind leren teugels gewoon mooi Lovers

welkom Polly Doei!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:00

Eliine schreef:
WesseLady schreef:

ja en leidsels zijn voor mij weer een heel stuk te lang Scheve mond Dat is dus t probleem, ze zijn niet in 'mijn' maat te krijgen. Ik heb nu zachte softgriplijnen van +/- 4 meter en dat gaat ook prima. Maar ik vind leren teugels gewoon mooi Lovers

welkom Polly Doei!

Dat is lastig idd... Maar kan je leidsels dan niet korter laten maken door een zadelmaker of schoenmaker? Zo heel duur is dat volgens mij niet. Ik vind het ook mooi en het werkt ook fijn. Ja

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:01

Ik heb een heel mooi fijn bruin leren leidsel die nog korter is dan m'n slofteugel (dus veel te kort om mee te mennen Tong uitsteken ). Maar heerlijk voor het LL werk.