Dwerggroei en fokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:17

Welsh heeft geen dwergen. En er kan er dus wel een keer een geboren worden (zoals dat bij alle diersoorten wel gebeuren kan), maar dat is dan een toevallige mutatie. Als beide ouders meteen uit de fokkerij gehaald worden, niets aan de hand. Zelfs als dat niet gebeurd, kan de schade beperkt blijven. Genoeg dieren die amper wat fokken en waarmee met nakomelingen ook niet wordt gefokt... Dooft het weer uit.
O wee als een stamvader toevallig een 'foutje' doorgeeft... Zeker als de hengstenhouder zijn centjes zit te tellen en liever zwijgt dan diertje uit de fokkerij terug te trekken.

Jammer genoeg is dat bij de minis en Friesen niet gebeurd en het feit dat het hier om een recessief gen gaat zal daar zeker veel aan hebben bijgedragen.

Daardoor is het probleem doorheen de hele populatie verspreid geraakt. Waardoor er in mijn ogen wel degelijk een rol voor het stamboek als coordinerend orgaan is weggelegd.
Als individuele fokker ben ik zelf verantwoordelijk voor mijn fokkerij. Maar ik ben ook bij stamboeken aangesloten, en als stamboek ben je zeer zeker verantwoordelijk voor gezondheid en welzijn, dat is gewoon Europese regelgeving.

Ja, ik weet dat portemonnees en stamboekpolitiek een deuntje meespelen. Maar bijv. de spermatest voor de appies wordt in Utrecht gedaan, geen idee hoe ik daarmee zou moeten frauderen? Dan nog wat extra haar trekken, of op de stamboekopname/HK sluit frauderen al aardig uit.

Kan me bijv. ook niet voorstellen, dat alle verplichte testen bij bijv. een NRPS zo georganiseerd zijn dat daar veel te sjoemelen valt...

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 09:16

Dat is dus ook wat ik bedoelde. Randalinpony. Ik werk graag mee met een gezond stamboek. Als dit betekend dat we 150,00 meer gaan betalen voor een hengst of merrie om deze opgenomen te krijgen, doe ik dat met alle liefde.

Ik moet zeggen dat ik vind dat jij je altijd zo goed verwoordt. Ik ben daar beslist niet goed in. :o

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:16

Eindelijk weer een testresultaat terug, DT Velvetbuck Bay Bobette is ook N/N getest op alle 4 :)
Nu nog wachten op 7 resultaten...

Geen idee of het nog gewenst is om het resultaten te vermelden, het begint meer een topic tegen de test te worden...

Redneck1

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:26

nee hoor Marije ,maar gefeliciteerd met de uitslag :D

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 07:23

Gefeliciteerd met de uitslag, Marije. Vind het ook jammer dat er zo negatief en afwachtend wordt gedaan. Denk dat je Lang kunt wachten eer de stamboeken er iets mee doen. Begrijp ook niet hoe iemand voor zichzelf kan verantwoorden na dit seizoen nog met ongeteste dieren te fokken.En daarbij, wat is nu 140 euro op de totale kosten van een veulen fokken?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:17

Fijn Marije.

Niemand hier heeft zich negatief tegen de test uitgelaten....

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:51

Ik vind het leuk om te lezen marije welke uitslagen je paardjes hebben. Ben net zo benieuwd als jij bent. En ik hoop ook op allemaal N/N als uitslag.

Ik vind de toon zelf niet negatief. Het is gewoon een discussie, hoe een ieder er tegenaan kijkt.

Afwachtend?? ach ja misschien wel. Maar voor mij is het nog niet nodig. In mijn beleving in elk geval.
Iedereen weet dat ik jaren heb gewacht op een veulentje van flirtje en thunder. En die zijn inderdaad nog niet getest. Maar ik ben al sinds drie jaar bezig om haar drachtig te krijgen en ga ik niet ineens stopzetten omdat ze niet getest zijn.
En zo het eruit ziet (gelukkig) is ze nog steeds dragend. pff wat ben ik daar blij mee.

De andere worden niet gedekt. Zij mogen een jaartje leeg of misschien wel voor langer. Eerst mag er wat verkocht worden. Ik heb er nu elf lopen en dat is meer dan genoeg voor mij. Dus dan is de noodzaak echt nog niet zo groot.

Neemt niet weg dat ik het wegstop en nooit zal gaan testen. Het komt wel, maar dan over een poosje...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:29

Ik denk dat je niet moet wachten op een stamboek, want dan kun je wachten tot je een ons weegt.
Niet direct testen is natuurlijk geen probleem als er met de dieren niet wordt gefokt of gedekt tot ze getest zijn. (alhoewel als er al nakomelingen zijn zou direct testen wel kunnen voorkomen dat er met nakomelingen die drager zijn verder wordt gefokt)
Nu nog fokken met ongetestte dieren terwijl er een test is vind ik persoonlijk een no go!

Nou moet iedereen dat natuurlijk helemaal voor zichzelf weten, maar als ik nu een mini zou kopen zou dat absoluut zijn bij een fokker die test en geheel open is zoals bijv. MarijeR.

Zoveel mogelijk mensen verzamelen die hun testresulaten wel willen publiceren en ergens op een website neerzetten (website kan ik wel opzetten) en zoveel mogelijk mensen proberen te informeren. Bekendheid en dwang van kopers die om testresultaten vragen is de enige weg om alle fokkers zo ver te krijgen dat ze gaan testen. Ze moeten het gaan merken in hun portomonnaie door daling in verkopen van ongetestte dieren en scheve ogen omdat steeds meer fokkers wel testen.

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:54

wachten op het stamboek tot dat je een ons weegt hoeft niet ,vergeet 1 ding niet het stamboek is er door en voor de leden ,en als er maar genoeg leden zijn die hier iets mee willen doen ,dan heeft het stamboek dit maar te accepteren ,dit is niet iets wat door een bestuur tegengehouden kan worden ,want een bestuurslid is gewoon een lid en heeft ook net zoveel zeggenschap als een lid ,maar we zullen ons als leden hier wel sterk voor moeten maken

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:10

Van de leden van het stamboek zou ik niet teveel verwachten, als er van de 800 leden ? Nog geen 10 op de ledenvergadering verschijnen dan kom je met stemmen niet echt ver lijkt me.

Lees hier ook niks negatiefs over de test. Wat is er in mijn geval bijv mis met wachten tot komend voorjaar ? Merrie's zijn leeg en blijven leeg en voordat ze volgend jaar gedekt worden gaan ze getest worden. Wat is voor mij nu het voordeel om het direct te doen ?

Deze reacties begrijp ik niet helemaal.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:24

stal_HD schreef:
Afwachtend?? ach ja misschien wel. Maar voor mij is het nog niet nodig. In mijn beleving in elk geval.
Iedereen weet dat ik jaren heb gewacht op een veulentje van flirtje en thunder. En die zijn inderdaad nog niet getest. Maar ik ben al sinds drie jaar bezig om haar drachtig te krijgen en ga ik niet ineens stopzetten omdat ze niet getest zijn.
En zo het eruit ziet (gelukkig) is ze nog steeds dragend. pff wat ben ik daar blij mee.

Ik begrijp heel goed dat je hier heel blij mee bent want ik weet wat een moeite het gekost heeft. Maar stel dat het veulen een dwergje is en dat je als je getest had dat had kunnen voorkomen door een andere hengst te kiezen... , dan heb je zolang moeite gedaan en heb je nog niets. Dit is natuurlijk puur een voorbeeld want hopelijk is Flirtje en/of Thunder gewoon N/N en geeft ze je volgend jaar dat prachtige gezonde veulen waar je al zolang op wacht. En misschien was Flirtje al drachtig voor de test er was net als de merries van Marije. Begrijp trouwens niet dat Thunder nog niet getest is, als hij vrij is hoef je je daar tenminste niet druk over te maken. Lijkt mij dat het testen van de hengsten toch hoogste prioriteit heeft.

Dat iemand wacht die niet fokt vind ik nog wel te begrijpen maar er zijn ook mensen die wachten en wel fokken.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:22

Ik heb echt bewondering voor degene die alles laten testen. Echt goed! afgezien wat het stamboek er van vindt zou ik het zelf ook zeker doen, al is het voor mijn eigen gemoedsrust. Dit jaar heb ik het overwogen, maar toen de test op de markt kwam stond mn merrie al praktisch bij de hengst. Daarnaast werd de hengst ook niet getest. nu is mn merrie drachtig en stel dat er dan een positieve uitslag binnen was gekomen, dan laat je het vruchtje ook niet wegspuiten enkel op basis van de uitslag van de merrie. Daarnaast zijn de bloedlijnen niet echt risicovol. Maar mocht er weer wat gedekt worden, dan wordt er zeker getest!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:17

Met het AMHA heb ik 2 weken geleden contact gehad, zij doen (voorlopig?) niets met de test.
Heb vandaag nog contact gehad met het AMHR en zij nemen een kopie van de test aan om on file te bewaren, er komt nog niets op de registratie papieren.
NMPRS heb ik na wat zoeken online de notulen van de vergadering gevonden en het stamboek doet er dus niets mee en laat het aan de eigenaren van de paarden over.
Dan is het voor sommige mensen nog wachten op het NAS begrijp ik? Daar ben ik geen lid van dus dat laat ik graag aan een lid over... Misschien is daar al contact mee geweest door fokkers?

Dus naar mijn idee hoef je voorlopig weinig van stamboeken te verwachten...
Wie weet als het door individuele fokkers wordt opgepakt dat stamboeken er meer in gaan zien maar over welk tijdsbestek heb je het dan?
Sowieso ga ik geen rekening houden met stamboeken waar ik mijn paarden niet registreer.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:33

Ik denk ook dat er enkele jaren overheen gaan. Voor de stamboeken hiermee aan de slag gaan.

Ik hoorde vandaag van mijn zusje dat het friesche stamboek er wel mee bezig is. Helemaal goed natuurlijk. Deze pakken dit nu ook keurig op. Ik denk zelfs dat het zelfs bij hetzelfde bedrijf gebeurt als waar we het hier over hebben. Ze zijn zelfs ook bezig voor het testen voor maan en staart exceem. Nu spelen daar ook vele ander factoren mee. Maar daar zit zeker een erfelijke factor in.
Ik kan dat alleen maar toejuichen en ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

@ Bianca. Flirtje liep al bij de hengst en de onderzoeken. voor de test er definitief door was. Dan ga ik niet zomaar zeggen. Wacht test eerst eens even je hengst. Nee waar ik aan begin maak ik ook af. En ik denk zelfs dat ze hun hengsten ook ter zijner tijd gaan testen.... Ik hoop nu gewoon op een gezond veulentje. En toch ook graag wel een merrietje hahaha Maar ach wat zit ik te eisen. Laten we het maar houden op een gezond veulentje wat levend uit de moeder komt en dartel in de wei groot mag worden. :D

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:03

stal_HD schreef:
Ik hoorde vandaag van mijn zusje dat het friesche stamboek er wel mee bezig is. Helemaal goed natuurlijk. Deze pakken dit nu ook keurig op. Ik denk zelfs dat het zelfs bij hetzelfde bedrijf gebeurt als waar we het hier over hebben. Ze zijn zelfs ook bezig voor het testen voor maan en staart exceem. Nu spelen daar ook vele ander factoren mee. Maar daar zit zeker een erfelijke factor in.
Ik kan dat alleen maar toejuichen en ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

Bij de friezen laten ze bij het van Haeringen Laboratorium testen. Testen worden aangevraagd via
het stamboek en de uitslagen zijn voor de eigenaar v/h paard zichtbaar op de website na inloggen.
Nieuwe jonge hengsten gaan getest worden, oudere nog niet. Maar het stamboek heeft iig overzicht
van de dragers.

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:14

ik ben wel blij dat we getest hebben.nu is moondrop gelukkig geen drager,dus ook voor de merries van buitenaf geen risico op een dwerg.merries hebben we daarom niet getest.als er veulens geboren worden volgend jaar gaan we weer kijken welke we dan laten testen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:01

Anneke, als de merries dan ook N/N zijn, hoef je de veulens niet eens meer te laten testen :)
En met een N/N geteste hengst heb je iig al de zekerheid dat er geen dwergjes worden geboren en dat is natuurlijk het allerbelangrijkste.

Voor Deputy accepteer ik volgend jaar alleen N/N geteste merries. Bij het brengen van de merrie (of daarvoor) moet dus een rapport daarvan gezien zijn. En eigenaren van merries krijgen van mij de $150 voor het testen terug als ze bij Deputy dekken.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:10

Anneke: En zelfs in het geval dat de merries wel drager zijn maakt het weten van welke afwijking dat de test van de veulens veel goedkoper wordt omdat je nog maar een enkele test hoeft te doen. Dus het lijkt mij juist wel zinvol om de merries uiteindelijk ook te testen.

Marije: dat vind ik een goede regeling, het helpt misschien mensen over de streep om te testen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:27

Precies, dan hoeft het veulen daarna alleen op D2 getest te worden als de eigenaar dat wil en er wordt iig geen ACAN dwerg geboren. Voor mij de belangrijkste reden. Verder blijft hij dezelfde kwaliteit veulens geven :)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:29

Ik heb het permit formulier via mail binnen gekregen en dit samen met het submission formulier uitgeprint. Nu ben ik het het aan het invullen, morgen haren trekken en dan maandag op de post.

Ik snap alleen niet precies hoe de betaling moet gaan. Is het voldoende de credicartgegevens in te vullen op het submission formulier? Of hoe moet de betaling gaan kan iemand dat misschien uitleggen?

Ik heb besloten alleen Clever te testen. Pjotr zijn afstamming ziet er zo uit:
Pjotr zijn moeder is: Joyday's Beautie, een volle sectie B welsh.
Pjotr zijn vader is: pepper een NAS hengst.
Pepper zijn vader Atilla, een NAS hengst. Pepper zijn moeder is Heideparks Dinie, een volle welsh merrie.
Atilla zijn vader is: NAS Arkus een appaloosahengst met een stokmaat van 1,46
Atilla zijn moder is: NAS Annuschka een appaloosa merrie met een stokmaat van 1,35
Dus of welsh of grotere pony's in de afstamming, ik vind hem daarom eigenlijk niet in de doelgroep vallen maar als jullie mening daar anders over is hoor ik dat graag.

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:19

Manda als je je creditcard gegevens invult met handtekening is dat voldoende.je krijgt eerst bericht dat je formulier is aangekomen en later een mailtje met de uitslagen.dan zal het ook van je creditcardrekening zijn afgeschreven.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:28

Weer 2 resultaten terug:
DT Deputys Bit of Class (Fallen Ash Eagles Dark Deputy x Ravenwood Aristocrat Aramist) is N/N *\o/*
DT Johns Dutch Design (Samis VIP Mr John x DT Velvet Dynamic Buckeroo) is ook N/N *\o/*

Nog nog wachten op 5 uitslagen van de veulens...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:30

Feli Marije. :)
Heel fijn dat Classy n/n is!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:42

Thanks, ben er erg blij mee. Komend weekend nog een keer mee naar een show (EK AMHR) en dan volgend jaar dekken met Patton.
En de uitslag van Daisy ben ik ook heel erg blij mee. Zij gaat over 4 weken nog naar het AMHA EK en wordt dan volgend jaar door Deputy gedekt.
Dat hing van haar test resultaat af of dat zou kunnen.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:38

Wow marije mooi resultaten. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*