Hoi rowan Ja ik geef denk ik te weinig ze krijgen 1/4 biks en 1/4 muesli met haver dus bijelkaar een half kilo schep in de ochtend en in de avond. Dan krijgen ze zeg maar een plasic zak vol gestop met kuil (wel droge bijna hooi) of 1 bijna 1 plakje hooi van een klein baaltje dit ook 2x per dag. Ze worden bijna dagelijks gelongeerd of naast de fiets ong 30 min ze mooi qua bouw buikje is weg.m aar ze moeten niet dunner worden en niet dikker dus hoe hou ik ze zo tot aan de keuring.
Oke en blijft hij mooi zo? Ik bedoel die van mij is nu goed en krijgt ong hetzelfde als hierboven. Nu moet hij niet dikker of dunner worden is 1/4 muesli dan voldoende? Ik geef dan nog biks bij
Als hij verder netjes op gewicht is kan je gewoon goed hooi blijvn voeren, niet onbeperkt maar bijv 4 porties per dag. Zoveel mogelijk kleine porties geven. Dan bouw je dat ong een week of miss 2 voor de keuring af en dan gaat het hangbuikje ook weg. Dat buikje is als je ze 2/3 dagen geen hooi geeft zo weg. Voer muesli naar hoe fel/heet hij is in t werk. Als mn hengsten op hun topconditie zijn en zware duurprestaties moeten leveren krijgen ze s ochtends een volle schep en s avonds een volle schep per pony
LS_fotos
Geplaatst: 16-02-13 21:34
xMnOn schreef:
De mijne krijgt 2 keer dag een plukje hooi en 1/4 meusli. Loopt 5 keer per week intensief en 1 keer relaxd aan de longe.
Jou 2 jarige ?? Zeg het nooit gauw, maar dit vind ik echt not done...
Het voerschema van ons, ook al weet cta74mini die al:
2x per dag een plukje hooi 2x per dag een hand bietenpulp geweekt. 2x per dag halve kilo conditie brok van goede kwaliteit(geen subli) 2x per dag halve kilo appeltjes muesli mix
Ricardo krijgt een halve kilo sportbrok en onbeperkt voordroog hooi te eten. Een hooi buik is er wel vrij snel vanaf is mijn ervaring, 2 weken van te voren ga ik het hooi wat afbouwen en het krachtvoer opbouwen en de laatste 3 dagen krijgen ze weinig hooi en meer krachtvoer en vaak zijn ze voor de keuring dan mooi strak.
MarijeR
Geplaatst: 16-02-13 22:08
Hier staat Tibbs nog gewoon van 9-17 op de wei. Niet al te veel gras meer maar er wordt hooi bijgevoerd en daar komen ze nog niet aan. Op stal onbeperkt hooi en 3x per dag bietenpulp met 1/2 schep cavalor 50/50 en lucerne. Meestal heeft ie dan 's ochtends de bak leeg. Dat is zijn gewone voer voor de winter. Trainen hoeft niet, hij houdt zichzelf prima in conditie, hij wordt eerder te schraal dan vet. Hooi minderen hoeft bij hem ook niet. Zijn kinderen zijn ook zo makkelijk in conditie te houden. Ideaal
Je moest eens weten wat hier allemaal voor voer staat en wat we geprobeerd hebben.. En ja ook ik heb fouten gemaakt. Maar dankzij advies van bokt en mijn voerhandelaar moet ik zeggen dat ik nu echt een fijn voerschema heb voor de hengsten.
Oja qua training hebben ze het ook echt wel nodig, ze worden nu zo'n 4 a 5x in de week minimaal getraind. Bij Silverado bestaat dit uit longeren en met de sulky rijden. En bij Jet vooral longeren,lange lijnen, slepen van grote autoband. Hun zijn wel 7 en 6 jaar oud
Onze pony's krijgen ook allemaal 2 maal daags een emmertje witlof penen. Is ook heel gezond voor ze, zit veel voeding in.
Sappos
Geplaatst: 16-02-13 23:42
Heel stuk getypt alles weg
Anyhow. Ik vind het absoluut niet kunnen om zoveel van een twentertje te vragen. Kies er dan voor om hem een jaar thuis te houden of pas de trainig aan aan zijn leeftijd. Toen ik met "3-jarigen" naar de keuring ging liepen ze zo nu en dan aan de longe een rondje en kregen ze iets minder hooi Heb speciaal mijn Blaze thuisgehouden een jaar extra zodat ik hem het jaar erna beter voor kon stellen. Toen was hij bijna 4, liep voor de wagen en kon veel meer van m vragen. Na de keuring heeft hij alsnog een maand op rust gestaan. Ik heb er een staan die OUDER is dan jouw diertje en dit is wat hij de hele dag doet http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 5481_n.jpg Over 2,5 maand wordt hij 3. Hij krijgt echt alle tijd om baby te zijn en te groeien.
Rowan ik vind 2x per dag een handje hooi, hoewel ik niet weet wat een "handje" is, best weinig. Hoewel ze als ze alle dingen die ze krijgen verspreid over de dag krijgen het wel meevalt. Zolang ze maar elke keer iets hebben om op te knabbelen. Vind het persoonlijk wel lelijk als je hele ingevallen paardjes krijgt met opgetrokken buik vanwege het tekort aan ruwvoer. Dat zie je op keuringen heel vaak. Vind ik niet mooi
Mooiste is gewoon om te voeren naar wat het paardje nodig heeft. Niet elk dier doet het goed op veel of weinig muesli. Die van mij zit shet bloed in en zijn lastig slank te krijgen. Mijn 2 appaloosa's zijn heel makkelijk slank te krijgen, alsof hun hooibuik eerder weg is. Mijn ruintje is zonder veel moeite super strak te krijgen. Krijgt geen hooibuik niets. Ze krijgen hier nu onbeperkt kuilgras en een eindelijk teruggeschroefde portie muesli. 1/2 schep per 3 pony's (gaf elke keer 1 1/2 voor 3 terwijl ze niets deden ) Zodra het wat warmer is gaan de kleintjes op dieet. Zij zijn echt eng dik, niet goed voor ze. De appies hebben wel onbeperkt nodig dus helaas moet ik dan de paddock in 2 stukken delen.
Marije, Tibbs is echt ideaal. Mocht willen dat dat hier zo makkelijk ging. Hoewel een paardje wat neit op gewicht te houden is wel lastig is.
Ik voer sinds een jaar ofzo Equifyt. Heb de Zupa, Natural Base, Balance, Quarter en Sport +. Van onderhoudsmuesli tot echt een zware sportmuesli. Ben heel erg blij met het voer want het is melassevrij. Heb er een die daar overgevoelig op reageert anders.
Dustinlover
Geplaatst: 17-02-13 00:10
Sabine: Een plukje hooi is hier best veel haha. Ehm hoe leg ik het uit. van die kuilbalen in folie) krijgt Jet ongeveer 1/5 denk ik zo per dag. Silverado iets minder want die is vol na al dat voer. Meestal ligt er ook bij ieder paardje nog heel wat hooi in de stal over..
Even een foto van Jet paar weken geleden met de sneeuw hoe hij eruit zag(over de bijzet en de longeerlijn hoef ik geen commentaar, die stond te strak en is daarna meteen weer goed gezet en de longeerlijn aan het bit gedaan, momenteel longeren we met een fra peli longeerhulp, waardoor hij lekker laag ingesteld word en zijn rug en buikspieren goed traint en oefenen we op ontspannen lopen)
Sappos
Geplaatst: 17-02-13 00:11
Hoezo staat ie strak? Staat geen druk op toch?
Handje kan handje zijn of alsnog een pluk, plak, net breed begrip
Nou zodra hij zijn hoofd omhoog deed zat hij toch net iets te strak en is hij wat losser gegaan. De longeerlijn heb ik terug geklikt omdat ik daar buiten de longeercirkel longeerde omdat de weide nog te doen was(redelijk vlak met de sneeuw erop) en zonder steun vind die het nog moeilijk en valt hij over zijn schouder weg
Maar zou heb je een idee hoe hij er nu uit ziet.
Dustinlover
Geplaatst: 17-02-13 00:16
En inderdaad een handje is net wat je eronder verstaat natuurlijk. hier pakken we dan gewoon met 2 handen een stuk van de baal af en dat krijgt hij. En geloof mij hij eet het nog niet eens allemaal op, maar ben bang dat ik hem weer te weinig geef als ik minder. Want de rest gebruikt hij als bodembedekking
Bij ons is een plukje ook niet weinig maar van de baal die wij hebben is het maar een plukje. hij kan van het ochtend plukje bijna de hele dag eten.
Daarnaast vind ik het belangrijk dat een tweejarige speelt en dat doet mijne dan ook volop. Maar naast het spelen geeft hij zelf aan het leuk te vinden iets te doen. Daarom fiets ik bijna elke dag een klein rondje met hem en voor de afwisseling longeer ik hem 1 x per week. Ik vind dit intensief voor een pony van deze leeftijd, een ander vind t stilstaan. Maar zoals ik het al zei geeft hij zelf aan iets te willen doen. Hij vind het fietsen helemaal geweldig en na het rondje merk ik ook niet aan hem dat hij iets minder energie heeft oid. Iedereen zo zijn eigen manier.