hengstenkeuring NMPRS 2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:44

Natuurlijk komt het niet alleen door het aantal goedgekeurde hengsten,het is het aantal in zijn geheel.
Het is echt explosief gegroeid en het lijkt nog te groeien,steeds meer mensen lijken mini's te willen.
Alleen voor veel mensen zijn zulke dingen een bevlieging,die doen mee met de hype en stoppen er op een
gegeven moment weer mee omdat het toch niet is wat ze willen of de lol is er af en de paardjes moeten verkocht.
Dus op den duur word de markt weer kleiner en het aanbod steeds groter denk ik en dat vind ik jammer voor de mensen
die er al veel langer mee bezig zijn en het serieus nemen.Natuurlijk zal kwaliteit zich wel blijven onderscheiden maar als
de markt in zijn geheel slecht is word je daar in mee getrokken en dat is nu al duidelijk te merken..

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:59

er lopen inderdaad ERG veel hengsten rond. Toch vind ik het lastig om een 'perfecte' voor mijn merries te vinden. persoonlijk vind ik dat er weinig uitblinkers zijn die op alle punten goed presteren, naast persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Door strengere selectie krijg je naar mijn idee ook betere kwaliteit.
het systeem wat bij het NAS gebruikt wordt, heeft dan ook zeker mijn voorkeur. de eisen liggen daar veel hoger!
afstammelingen onderzoek vind ik bijvoorbeeld ook heel goed. en ook dekbeperkingen is ook niks mis mee.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:06

En ik ben juist blij dat er meer goedgekeurd word bij het NMPRS, als je ziet hoeveel stamboeken allemaal met inteelt zitten omdat de weinige die wel goedgekeurd worden, vaak allemaal van dezelfde paar lijnen komen...

Als je eens wat anders wilt proberen kan dat hier in elk geval...
Maar het moet idd wel veterinair correct zijn, niet zoals AMHA alles mag maar dekken en registeren, ik vind een veterinaire keuring door een onafhankelijke dierenarts wel het minimale!

Mijn doel is ooit alleen maar 1ste premies op stal te hebben...
En er naar toe werken is erg leuk. ;)

Maareh dit ging over HK 2010 toch? :D
Ik vind het wel spannend worden hoor, en ik heb nieteens een "eigen" mee, nouja wel een eigen fok, Youri die ik meeneem voor Valerie.;)
En toch al kriebels terwijl ik zelf niks te trainen heb. :D

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:31

Meavey schreef:
Idd in de EU regels staat dat elk paard dat veterinair goedgekeurd is mag dekken en papier bij zijn nakomelingen moet krijgen! Dat is dus de wet! :)*
Sommige stamboeken lossen dit op met een hulpstamboek.

Dat klopt :j Elke hengst die veterinair goedgekeurd is mag dekken en de veulens daarvan krijgen de hengst gewoon netjes op papier. :j Het is idd 1 van mijn ideeen om met een hoofd- hulp- en registerstamboek te werken :j

Doel van het topic is de hengstenkeuring :D Ik heb al een paar weken geleden te horen gekregen dat ik ook witte kleding mee moest nemen, dus ben dit jaar waarschijnlijk niet alleen achter de camera te vinden :P
Zowiezo maak ik (bijna) geen ring foto's meer, is geen vraag naar :) En ik maak liever foto's van een hengst apart op een mooi plekje :D

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:26

Meavey schreef:
En ik ben juist blij dat er meer goedgekeurd word bij het NMPRS, als je ziet hoeveel stamboeken allemaal met inteelt zitten omdat de weinige die wel goedgekeurd worden, vaak allemaal van dezelfde paar lijnen komen...

daarom vind ik het ook positief dat ze paardjes uit andere stamboeken toelaten. bij het NAS kan dit ook, maar het lijkt daar toch of mensen 'bang' zijn om die stap te nemen. geen idee..

Meavey schreef:
Mijn doel is ooit alleen maar 1ste premies op stal te hebben...
En er naar toe werken is erg leuk. ;)

hier al gelukt *D (alleen caan is niet op de keuring geweest, maar ik heb hem ook met een heel ander doel)
maar jij hebt toch ook allemaal eerste premie spul? wie niet dan?

maaike, als ik het niet al te druk heb met hengstjes kijken, wil ik je af en toe best even komen helpen met het reflectiescherm hoor

Anoniem

Re: hengstenkeuring NMPRS 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:43

JA IK MAG MEE!
een aantal van me vp's gaan er geloof ik heen.
Dus ik had net de eigenaar gemaild, of ik mee kon
al snel een mail terug, met dat ik meekan
maar wel dat ze om 6 uur al voor de deur staat :')
ach, dan maar hoor, heb het er zeker voor over.
Word namelijk me eerste x op een keuring :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:46

Dominique: In je profiel staat dat je een aantal shetjes verzorgt, laat giesje t maar niet lezen ;) (t zijn geen shetjes ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:58

OEI mini's natuurlijk :o

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 18:39

Ik vraag mij wel eens af hoeveel goedgekeurde hengsten het NMPRS momenteel heeft, het is natuurlijk niet met 100% te zeggen want er zullen ook wel hengsten zijn die nu inmiddels ruin zijn wat niet doorgegeven is.

De aantallen worden elk jaar wel meer naar mijn mening.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:18

Ik denk dat een vergelijk met het KWPN of ander stamboek met grotere paarden toch moeilijk is. Een mini hengst kun je veel makkelijker houden dan een grote. Dat is denk ik ook een reden waarom veel minifokkers een eigen hengst hebben.
Maar ik vind de aantallen ook enorm, maar hoe dat op een goede manier verminderd kan weet ik niet.

Ik vind Marije haar opmerking ook een goede.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:26

toevoeging daarop: (sport) paarden worden nog extra beoordeeld op hun spring.dressuur aanleg

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:29

ze doen daar toch ook een karaktertest? of heb ik dat nu verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:30

Wie kan me wat info bijbrengen over keuringen?
Ben er echt nog nooit naar toe geweest :o
10 april word dan me eerste x

hihi.. :=

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 23:28

Van kijken leer je al een hele hoop, maar als je iets speciaal wilt weten roep je maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 07:56

hihi oke! :o

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:16

Ik moet zeggen dat ik denk dat er toch inderdaad ook een heel deel achteraf nog afvallen met dat verplicht terugkomen. Enkel mensen die het echt menen met het fokken gaan denk ik met hun hengst drie keer terug. Zo had ik ook een es een hengstje gekocht, Frinket, die was twee keer geweest, maar de derde keer niet meer en dus kon die niet meer dekken voor nmprs, wel voor bmp waar hij levenslang was goedgekeurd. Toen ik hem kreeg was hij al 15 en stond hij niet meer zoals die jonge hengsten, dus vond ik het niet de moeite om hem nog es voor te brengen op de nmprs keuring, omdat ik toen ook nog geen nmprs merries had. Dus ja, op die manier, vallen er toch volgens mij ook nog een deel vanaf.

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:19

Meavey schreef:
Maareh dit ging over HK 2010 toch? :D
Ik vind het wel spannend worden hoor, en ik heb nieteens een "eigen" mee, nouja wel een eigen fok, Youri die ik meeneem voor Valerie.;)
En toch al kriebels terwijl ik zelf niks te trainen heb. :D

Waarvoor duizend maal dank van mijnentwege natuurlijk +:)+ *\o/*
En als jij al zenuwen hebt, wat moet ik dan zeggen!!!! :roll: Ik heb het nog nooit zo hard te pakken gehad!!!

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:11

Ja ik heb ook al de zenuwen, de vorige keer heeft Shadow zich aardig misdragen nu zitten we meer op 1 lijn en we weten wat ons te wachten staat.
Het zijn niet alleen de zenuwen maar ik heb er ook reuze zin in ik zie het wel als een dagje uit.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:35

Ik heb nog geen zenuwen en ben er eigenlijk ook nog niet zo mee bezig,maar daar zijn de omstandigheden ook weer naar denk ik. ;)

Misschien scheelt het dat Rene gaat met Wynn en ik niet :D

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 07:12

Shadow heeft even een paar dagen niks gedaan het afgelopen dinsdag een van mijn paarden moeten laten inslapen en kon het even neit opbrengen hem te trainen.
Gisteren even gelongeerd en hij deed het super maar je zag wel aan hem dat hij een paar dagen niks had gedaan was wat dikker geworden, maarja we hebben nog 3 weken dus dat gaat goed komen.

En hoe gaat het met jullie hengsten?

steph94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:04

Ik ga waarschijnlijk met m´n hengstje Chris,
De vorige x was hij de mooist getekende,( Op de foto zie je dat niet goed omdat hij dik in z´n wintervacht zit!) Toen waren we op de appaloosa keuring,
daar hebben we hem toen ook gekocht.

En hij is wel wat veranderd, maar wel een poeppie!
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:19

mooist getekend is niet iets wat beoordeeld wordt op de NMPRS HK ;)

steph94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:29

stef schreef:
mooist getekend is niet iets wat beoordeeld wordt op de NMPRS HK ;)

Nee weetik, dat was ook op een appaloosa keuring.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:11

Foss wat naar, sterkte

steph94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:13

Foss schreef:
Shadow heeft even een paar dagen niks gedaan het afgelopen dinsdag een van mijn paarden moeten laten inslapen en kon het even neit opbrengen hem te trainen.
Gisteren even gelongeerd en hij deed het super maar je zag wel aan hem dat hij een paar dagen niks had gedaan was wat dikker geworden, maarja we hebben nog 3 weken dus dat gaat goed komen.

En hoe gaat het met jullie hengsten?

Ja sterkte ermee, sorry.