Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:20

Daar heb je inderdaad een punt, maneneczeem is een serieus probleem, en behandelen we dit ook ergens misschien bij gebreken plaatsen evenals de eerder door mij genoemde losse knieen.

Verder heb ik even een misschien gekke vraag. Mijn Jimmy had vandaag een behoorlijk hevige koliek aanval, vorige week zondag had hij dat ook en toen dachten we dat het door maiskolven kwam, maar nu had hij niets vreemds gegeten en was het weer raak. De da gaf aan dat dit ook ermee te maken kan hebben dat hij oververhit raakt door zijn mega wintervacht en het zachte herfstweer.
De shet van mijn zus heeft dit afgelopen voorjaar gehad.

Ik moet Jimmy nu dus gaan scheren om dit te verhelpen. Hebben meer mensen ooit van dit probleem gehoord of niet. Want de dikke vacht zorgt natuurlijk wel voor een speciale behandeling qua droog / op adem stappen en de mate waarin je ze aan het werk kunt zetten. De da heeft bij mij wel erin meegenomen dat hij 6 dagen per week werkt en niet even 10 minuten wandelen maar bijv. een uur voor de koets of een uur wandelen of een half uur naast de fiets. Was dit niet het geval dan had ik hem beter niet kunnen scheren volgens de da maar gewoon niet met hem werken als het boven de 10 graden is, zodat hij het niet te warm krijgt.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:30

Volgens mij stond het wel in het eerste stukje van Aline? Iets over letten op korte plukken bij aanschaf? Misschien dat we dat kunnen uitbreiden en erbij zetten dat je moet letten op korte plukken/korstjes/schilfertjes etc. bij staart/manen. Volgens mij is het niet noemen van maneneczeem ook een ontbindende factor en mag je als je er daarna achterkomt eisen dat de verkoop ongedaan gemaakt wordt.

Rohan werkt minimaal bij ons dus hij zweet niet/nauwelijks en blijft dus lekker in z'n vacht. Ik rijd echter een tinker bij en die zit ook al lekker in de vacht en zweet na een kwartiertje werken al verschrikkelijk....ik stap minimaal 30 minuten uit en daarna rollen en een zweetdeken maar ze is moeilijk droog te krijgen. Ik vind het een hele moeilijke, voor scheren vind je meer dan genoeg voorstanders maar ook tegenstanders...valt niet mee...het begint nu echt al kouder te worden en als je scheert moet je dan weer met dekens in de weer.....misschien dat je zo'n jachtmodel zou kunnen laten scheren?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:42

Ja dat was ook mijn idee, zoveel mogelijk haar laten staan en dan zo´n streep weg. Dus buikje wel haren ivm liggen en op de rug boven een dekje haar laten. Verder scheer ik hem zelf en ik kan de tondeuse instellen dus ik ga 12 millimeter proberen omdat het dan niet helemaal kaal is. De honden doe ik ook met de 12 dan houden ze nog wat haar over.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:55

viewtopic.php?f=120&t=828717&hilit=scheren+welk+model

In dit topic heb je op de eerste pagina zo'n illustratie met allerlei verschillende modellen....8 of 10 lijken me dan wel geschikt?

*zie, voor dit soort dingen is dus een eigen shet-huiskamer-chat-gebeuren topic leuk*

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:03

Yes, dat zou ik wel cool vinden een shet huiskamer topic, ik doe mee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:38

jullie kunnen ook bij ons topic, 'spullen voor mini's' heet het, ooit begonnen door de zoektocht naar mooie spullen voor kleine ponies. nu een gezellig kletstopic, waar ook iedereen bekend is met het grote ruiter kleine pony probleem.

link naar het topic:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=795557&p=31069765#p31069765

het zou leuk zijn als we het vaste groepje lekker uit kunnen breiden, jullie zijn van harte welkom!

vorig jaar heb ik Faram geschoren volgens model 5, jachtmodel, maar ik heb het hoofd wel behaard gelaten, en een stuk van de hals ook. hij stond toen onder een 300 grams deken. overigens had ik de machine ook op langer staan, waardoor hij nog best wat haar overhad, en het dus niet al te koud kon krijgen tussen de bedrijven door.

mijn ponies moest ik in het voorjaar scheren (shet kruising en jaarling Welsh) wegens luis, toen heb ik het ook zo lang mogelijk gelaten (flinke cm), dat ging prima.

van koliek door oververhitting heb ik nog nooit gehoord, wel krijgt mijn koliekgevoelige paard Faram elke dag wat zonnebloemolie en witte azijn over zijn voer. de azijn is voor het 'schoon houden' van het lichaam, het helpt het bloed schoon te maken en te houden, en helpt afvalstoffen afvoeren.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:37

sonjim schreef:
Verder heb ik even een misschien gekke vraag. Mijn Jimmy had vandaag een behoorlijk hevige koliek aanval, vorige week zondag had hij dat ook en toen dachten we dat het door maiskolven kwam, maar nu had hij niets vreemds gegeten en was het weer raak. De da gaf aan dat dit ook ermee te maken kan hebben dat hij oververhit raakt door zijn mega wintervacht en het zachte herfstweer.
De shet van mijn zus heeft dit afgelopen voorjaar gehad.

Ik moet Jimmy nu dus gaan scheren om dit te verhelpen. Hebben meer mensen ooit van dit probleem gehoord of niet. Want de dikke vacht zorgt natuurlijk wel voor een speciale behandeling qua droog / op adem stappen en de mate waarin je ze aan het werk kunt zetten. De da heeft bij mij wel erin meegenomen dat hij 6 dagen per week werkt en niet even 10 minuten wandelen maar bijv. een uur voor de koets of een uur wandelen of een half uur naast de fiets. Was dit niet het geval dan had ik hem beter niet kunnen scheren volgens de da maar gewoon niet met hem werken als het boven de 10 graden is, zodat hij het niet te warm krijgt.

Bloos! Pippi had zaterdag ook inene een koliekaanval. DA kon ons niet vertellen waar het van kwam, en ze krijgt altijd hetzelfde voer als de rest. Dit verklaart het misschien, want Pippi heeft ook een behóórlijke wintervacht, en met dit 'warme' weer zweet ze gegarandeerd. Punt is alleen dat we haar eigenlijk allang geschoren zouden hebben, ware het niet dat we in Januari naar de NSPS hengstenkeuring met haar moeten omdat ze de Rijpony Talentencompetitie gewonnen heeft, en dan wordt zij samen met de fokker (wij dus) gehuldigd. En daar mag je dus absoluut NIET met een geschoren pony aankomen.

Maar ik ga dit eens aan onze DA voorleggen. Kijken wat hij ervan zegt..

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:56

als ik jou was zou ik daar ff naar informeren want voor zover ik weet mag een rijpony best gedchoren daar

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:59

elinax21 schreef:
als ik jou was zou ik daar ff naar informeren want voor zover ik weet mag een rijpony best gedchoren daar

helaas niet dus

We kennen de mensen die daar over gaan vrij goed, en het hoort bij het ras dat ze zo'n vacht hebben. Ook als het geen keuringspony is. Die rijpony talentencompetitie is voor een groot deel ook stamboekpromotie, en dan kun je dus tijdens de huldiging niet met een geschoren Shet aankomen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:58

Als je haar nu scheert hebben ze dan tegen die tijd niet weer een redelijk vacht. Ik ben net klaar met Jimmy dus nu heft hij zo'n streep weggeschoren. buikje heb ik gelaten voor als hij gaat liggen en de rug ook. Nu even kijken of dit voldoende is.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:04

Mag ik tussendoor even melden dat ik vind dat jullie enorm goed bezig zijn?
Wat een inzet! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:45

Thanks! Haha!

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:48

Haha! dankjewel... tis voor een goed doel Cool

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 12:50

@Annash - nu je hier toch "bent", wat vind je van het idee om de feiten en fabels voor het sticky te gebruiken en met de meer diepgaande informatie de shetlander wiki uit te breiden / invulling te geven?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:52

Vind ik op zich een goed plan - maar ik zal het even met Tiene (en mogelijk met het team / boktwiki mensen) overleggen. Lachen

Overigens 'nu ik toch hier ben' -> ik lees elke post mee hoor, ik post alleen verder niet. Dus als je me nodig hebt, gewoon even brullen of een pb sturen. Ben hardstikke veel online dus daar zal het probleem niet zitten. Haha! Clown

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:55

Ik ben even meer afwezig, vanwege school, dus Shanna heeft me even gelokt Knipoog
Ook ik vind het een goed idee. Echt complete informatieve informatie hoort in de Wiki. Het heeft geen zin om zo'n sticky te maken, aangezien we net informatieve sticky's/FAQ's willen afbouwen en verhuizen naar de Wiki. Dus ik zou het ook bij de feiten en fabels houden.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 09:18

Advertentienr.:12741502013

om ons weer even eraan te herinneren waarom dit nodig is :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:52

Dit is érg....

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:31

Yamcha schreef:
Dit is érg....

Wat is erg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:38

Die advertentie op Marktplaats...

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:45

Ik zie geen advertentie?!

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:53

oh ik heb um al, jemig in de achtertuin Boos! zo'n beestje hoort niet in de achtertuin pfff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:56

Nee, snap jij dat nou?

't Mens is gek Gestoord

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:24

Dit ga je niet ménen! Dit is gewoon té erg! Arme pony, en dan nog €350 vragen ook!
Echt schandalig!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:26

die zal dus helaas nog erg lang in de tuin blijven staan Boos!