Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:11

Ja de draf gaat al héél goed, ze verzameld goed en laat zich goed sturen meestal laat ik haar nu eerst gewoon aangalopperen in een hoek en dan een volte , als ze te hard gaat weer terugnemen. Gelukkig gaat ze al beter als eerst ze pakt alles goed op alleen ze trekt af en toe nog wel een beetje. Ik ben nu vooral bezig met het schouderbinnenwaarts oefenen en ook nog stukjes wijken. Maar ik ben iig blij dat ik met LL ben begonnen wat het bevalt me heel goed Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:17

@ ingmar, ik vind zelf nageeflijkheid wel belangrijk, nageeflijkheid is meer dan het koppie op de loodlijn, het spreekt van een goed gebruik van het hele lichaam, daarbij verkrijg je een precisie bestuurbaarheid van de 'losse' onderdelen van het lichaam en lichtheid op je hulpen. dit verlang ik van mijn dieren zelfs nog aan het halster.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:18

@ merrieveulen

haha nee je begrijpt me fout. Natuurlijk ga k geen slof gebruiken als k niet weet wat k ermee doe.
Ik heb iig begrepen uit dit topic dat je de slofteugel gewoon kunt gebruiken als zeg maar de teugels voor LL snap je?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:22

Ik gebruik ook een slofteugel als lange lijnen Haha! Is een mooie lengte Vork

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:06

mag je hier btw ook foto's plaatsen of moeten die in een linkje?

ik heb ze nu weer in HAW gezet :

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=931740
mischien kan iemand tips geven, want in HAW krijg ik meer berichtjes van:

"leuke shet ziet er leuk uit maar heb er verder geen verstand van"

Zou het fijn vinden als ik handige tips kan krijgen van mensne die er meer verstand van hebben Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:25

PoEmTa_hvj schreef:
@ merrieveulen

haha nee je begrijpt me fout. Natuurlijk ga k geen slof gebruiken als k niet weet wat k ermee doe.
Ik heb iig begrepen uit dit topic dat je de slofteugel gewoon kunt gebruiken als zeg maar de teugels voor LL snap je?

ja dat is op zich een prima mogelijkheid. ik gebruik zelf een stuk van een softgrip longeerlijn, met aan iedere kant een knipje eraan.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:40

PoEmTa_hvj schreef:
@ merrieveulen

Dat hoopte ik al, ik dacht wacht even je reactie af voordat ik zelf erover ga beginnen.

Het kan inderdaad prima met een slofteugel, alhoewel ik die softgriplijnen fijner vind. Die zijn wat zachter om vast te houden, en qua lengte (je moet er wel 2 aan elkaar vastnaaien) ook heel fijn.

Pistasche schreef:
Ja de draf gaat al héél goed, ze verzameld goed en laat zich goed sturen meestal laat ik haar nu eerst gewoon aangalopperen in een hoek en dan een volte , als ze te hard gaat weer terugnemen. Gelukkig gaat ze al beter als eerst ze pakt alles goed op alleen ze trekt af en toe nog wel een beetje. Ik ben nu vooral bezig met het schouderbinnenwaarts oefenen en ook nog stukjes wijken. Maar ik ben iig blij dat ik met LL ben begonnen wat het bevalt me heel goed Haha!

Galop is een behoorlijk vergevorderde oefening Ja Officieel heeft de galop aan de Lange Teugel ook geen zweefmoment meer. Het paard (of de pony) galopeerd praktisch op zijn plaats en het lijken bijna meer huppelpasjes dan echte galopssprongen. Dit vergt een zeeer grote mate van verzameling en dus een hoop spierkracht in de kont van je pony. Niet zo gek dus dat ze het waarschijnlijk nog maar enkele passen vol kan houden. Meer moet je ook echt nog niet verlangen, daar is de verzamelde galop gewoon te zwaar voor.
Ik zou zeggen, blijf veel oefenen op het sterker maken van de achterhand, en de soepelheid van je pony. Ook dmv de zijgangen train je dit. Dus schouderbinnenwaarts e.d. zijn heel geschikt om eerst mee te beginnen. Dit verlangt minder kracht van je paard, en zal dus ook makkelijker zijn om aan te leren.

zorrohvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 09:36

Gisteren weer geoefend en ging super! Haha!
Netjes verzameld en ook nog nageeflijk.
We hebben zelfs geprobeerdom schouderbinnenwaarts te doen en dat lukte linksom.
Ook wijken nar rechts lukte, nu de andere kant nog op Tong uitsteken
De galop heb ik ook gedaan, maar had longeerlijnen eraan, dus heb ik die even langer gelaten en gewoon op de volte.
En dan steeds meer verzamelen, zo blijf ik net zo lang doorgaan totdat het genoeg verzameld is om er naast/achter te lopen. Clown

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:01

Het gaat wel goed Haha! Met de draf vooral met galop kan ze ong al 2 hupsjes als ik het kan bijhouden dus dat is al heel goed! Soms is wel een beetje druk dan kan ik haar voor geen meter bijhouden dus dan ga ik even een rondje stappen en dan is daarna wat rustiger. Vandaag ga ik denk ik even kijken of ze schouder binnenwaarts snapt.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:02

yeey ik heb ook een begin gemaakt Haha! Ik had 2 keer in de bak gewoon eens geprobeert met 2 longeerlijnen maar het was moeilijker dan ik dacht Clown. Toen was ik een longeersingel gaan kopen en dat eens in de bak geprobeerd nou dat ging al een stuk makkelijker Pling. Maar onze oude bok vind werken in de bak niet zo leuk Tong uitsteken en als hij het niet leuk vind vind ik het ook niet leuk Bloos ( jaja hij is een oud verwend nest Duivel ). Het was ook mijn bedoeling om meer buiten in plaats van ernaast te lopen ook te LL-en dus dat vandaag geprobeerd. Dat vond ie volgens mij best grappig zo helemaal alleen voorop lopen. omdat we het nog niet zo vaak gedaan hadden soms wat miscommunicatie en hij probeerde toch een aantal keer gras te happen Clown maar opzich ging het goed Haha! en dit ga ik zeker vaker doen.
Ik heb mijn zusje helemaal gek gemaakt met de woorden : Ik vind erachter lopen eigenlijk veel leuker dan op een pony Clown

Mijn broer heeft sinds kort een spiegelreflex en ik heb hem ff overgehaald om mij en mijn zusje bij de paarden te fotograferen dus morgen een topic met Tarzan aan de lange lijnen lkkr in het bos enzo Pling

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:54

Als die van mij probeert te eten krijgt ie gewoon een pets met de zweep op zijn kont. Daar ben ik heel consequent in en dan leert hij het vanzelf wel.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:45

Ja dat was ook het eerste wat ik dacht pets Tong uitsteken
Dus ik hoop dat hij zich dat gaat afleren maar hij deed het met lange lijnen wel minder dan dat je erop zit of ernaast loopt. Dat viel me niet tegen moet ik zeggen Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:58

ik leer ze lichtheid op de hulpen, en daarmee automatisch dat lijnen uit mijn handen trekken dus niet kan. op die manier heb ik er ook nooit problemen mee.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:41

ik schaam me diep...
ik heb deze maand geen 1 keer LL gedaan met lil.... Bloos
de laatste keer dat ik het deed, gaf ik dr een tikje en trapte ze naar me, dus toen maakte ik het rondje wel af, maar daarna gingen we maar iets anders doen.

hoe lange zweep gebruiken jullie trouwens? want ik wil een 1.10 zweep kopen om mee te rijden, maarre hij moet wel handig zijn met LL.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:29

@ merrieveulen mijn shet Tarzan heeft jaren op een manege gestaan en zijn mond is helemaal hard hij reaggeerd dus echt niet op lichte hulpen Knipoog. Ik ben al blij dat ie niet naar ieder plukje gras hapt maar soms duikt ie toch ff naar beneden

Ik gebruik een dressuurzweep maar ik weet niet hoe lang mijne is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:35

PoEmTa_hvj schreef:
@ merrieveulen mijn shet Tarzan heeft jaren op een manege gestaan en zijn mond is helemaal hard hij reaggeerd dus echt niet op lichte hulpen Knipoog. Ik ben al blij dat ie niet naar ieder plukje gras hapt maar soms duikt ie toch ff naar beneden

Ik gebruik een dressuurzweep maar ik weet niet hoe lang mijne is.

elk paard is terug zacht op de hulpen te maken, maar net als alles wat je opnieuw aanleert moet je er wel wat tijd en moeite in willen steken. zelf net iets harder trekken dan het paard is dus niet de oplossing, kop omhoog trekken wanneer ze willen grazen overigens ook niet.

gewoon weer beginnen bij het begin, en lekker de tijd nemen, daarbij duidelijk belonen bij gewenst gedrag.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:46

Ik ga trouwens een nieuw bitje kopen want ik heb nu enkelgebroken en ze loopt er niet echt fijn op, ik heb ook eens met een menhoofdstel geprobeerd en dat ging veel beter, ook iemand anders hoofdstel geprobeerd met stang dus denk ik dat ik voor een HM stang ga Lachen (en als het niet ga verkoop ik hem maar) Wat voor bitje hebben jullie?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:08

ik gebruik voor Flicka een mylertje. zij heeft nl wat problemen gehad met bitten. enkelgebroken is zowiezo nooit mijn eerste keus, ongebroken of eerder gebroken geldt voor de meeste paarden als zachter. gewoon even proberen wat je paard het fijnste vindt, en van tevoren even goed in het smoeltje kijken.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:31

Ja ik had nooit echt verstand van bitten en mijn pony was eerst van mijn zus, ik merkte dat ze veel lekkerder liep op andere bitjes dus toen ben ik er wat over op gaan zoeken. Toen las ik ook dat dubbelgebroken of ongebroken zachter was (niet dat ik alles geloof wat ik lees maar ik heb het ook gevraagd bij mensen die dat bit gebruiken). Helaas is mijn zus nogal eigenwijs en mocht ik het niet proberen maar nu is Jazz van mij dus ik kan het nu gelukkig zelf kiezen Haha!

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:03

Ik heb vandaag ook weer dikkie aan de LL gehad.
Ging weer lekker hihi Haha!, dikkie was soepeler dan ooit te voren leek wel Tong uitsteken haha
Ik word altijd zo vrolijk als ik dikkie zo lekker rond zie banjeren Tong uitsteken en ik er maar achteraan he hahah

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:26

Ik gebruik een dubbelgebroken watertrensje en een zweep van ongeveer een meter.
Eerst LL'de ik met een bustrensje, maar daar loopt Jolly echt slecht op.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:39

Ik heb Umpire op een Mylerbitje lopen omdat ie enkel en dubbelgebroken niet verdroeg. Nu gaat het super Ja Vandaag zelfs een begin aan de schouderbinnenwaarts in draf gemaakt.

Pippi loopt trouwens wel gewoon op een enkelgebroken bustrens, en dat gaat wel prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:59

Ik werk ook regelmatig aan de LL met mijn shet Lachen Stap en draf gaat super OK dan! Kan hem ook ontzettend veel verzamelen in draf. Daarom dus maar begonnen met stelling vragen op de lange zijde, en steeds meer proberen die schouder mee te nemen.... Zodat het uiteindelijk misschien SB kan worden.
Ik werk overigens zónder bit. Als hij zonder goed kan lopen, kan ik het als reserve opbouwen zeg maar... Uiteindelijk wil ik wel langzaamaan mét gaan werken. Gewoon om het toch te verfijnen, en minder zichtbare hulpen te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:12

Waar lopen jullie eigenlijk precies?? Lachen (naast achterhand, er recht achter, ver naar achter etc.)

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:05

ik loop schuin erachter, maar sinds m'n shet heeft getrapt naast de achterhand.