NMPRS enter- en twenterkeuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marsyl

Re: NMPRS enter- en twenterkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:12

Ik moet eerlijk zeggen dat als ik terug denk aan al die paardjes van zaterdag en er telkens vermeld werd dat ze te "klassiek" zijn, ik dat eigenlijk ook maar raar vind.
Schept een beetje een onduidelijk beeld over wat ze precies willen zien! Persoonlijk waren er naar mijn idee maar weinig paardjes die ik klassiek vond.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:20

Marsyl... ben het helemaal met je eens! Ik had 2 totaal verschillende paardjes bij maar krijg bij beide het zelfde commentaar: .. "te klassiek en moet ruimer qua draf"

De 3de premie van Prince was ik het helemaal mee eens en ik wist vooraf al dat hij die ging krijgen.

Bambina had een 2de premie achteraan en daar stond ik eerlijk gezegd wel van te kijken aangezien zij vorig jaar reserve kampioen werdt. Maar aan de andere kant misschien ook wel terecht omdat ze helemaal bomvol spanning zat en zich totaal niet goed liet zien in de ring.

Toen de Jury over Bambina zei dat ze te klassiek was en de draf ruimer moest, dacht ik echt: "weten jullie zelf wel wat je wilt zien"?
Vorig jaar werd ze reserve kampioen met onwijs goed commentaar en nu kreeg ze eigenlijk afkrakend commentaar.

Maar ach. Iedereen vind zijn eigen paardje toch het aller mooist. Wij moeten het hele jaar door naar onze paardjes kijken ij de wei en zolang we zelf tevreden over ze zijn, is het toch goed :-)

mila142

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:20

Dat was ook het commentaar wat we over onze merrie jaarling kregen maar ons hengstje helemaal geen commentaar

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:22

dat heb ik idd ook gehoord!

voor mij hoeven de kampioensringen niet drukker te worden. Het is niet voor niets dat enkel de 1A's door mogen en er wildcards zijn. Enkel de beste paardjes maken kans op die titel.

Wat ik wil zie zitten is een losgooiring op de merriekeuring. Heel veel hebben te horen gekregen dat de bewegingen niet top was. Zie het hier thuis ook dat de paarden aan de hand veel minder laten zien. Voor een opname aan stamboek is het dus echt wel een plus. Merries geven toch 50% mee aan het veulen, dus waarom niet evenwaardig keuren?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:34

dat ben ik wel met sara eens, het lijkt altijd maar of de hengsten belangrijker zijn, maar voor een veulen heb je toch echt twee paardjes nodig en twee goede ook

en ik vroeg me ook af...... als je loopt met je paardje staat de jury van alles te noteren, waarom die briefjes niet meegeven met het paspoort? zo weet iedereen hoe zijn paardje beoordeeld is, misschien is dit ook een agendapunt op de volgende vergadering

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:36

Dan zouden ze de prijs van het MK ook gelijk mogen trekken aan de HK, voor mij dat liever niet :') haha

Edit: vergeet niet dat een merrie maximaal 1 veulen per jaar kan geven, terwijl dat voor een hengst wel gigantisch kan oplopen... Dus daar zit wel degelijk veel verschil in vind ik.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:38

Dat laatste zou ik ook top vinden Jolanda, gewoon de resultaten meegeven.

Een echt strakke lijn over wat het stamboek wil zien kan ik me ook niet echt bedenken. Dus ik zou daar ook graag een meer "rechte lijn" in willen alhoewel dit niet makkelijk is gok ik.

En dat laatste argument van Linda is weer iets waar ik het mee eens ben. Hengsten geven inderdaad vaak meerdere nakomelingen. Maar enig sinds ook met Jolanda eens.. Lastig, maar wel reuze interessant.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:49

Ze kunnen meer veulens geven, maar merries geven toch ook nog steeds 50% mee. Dus een gelijke beoordeling en gelijke kansen moet kunnen vind ik. Dan wordt het maar wat duurder, denken ze ook sneller na voor ze ze laten keuren en er een hengst op zetten die goedkoop is.

Das idd een goede jolanda! ben altijd benieuwd wat ze erop schrijven, heb hier en daar wat horen vallen bij maylinn en ze schrijven op wat ze zeggen heb ik het idee. Heb gehoord "bovenlijn, voldoende, is nog onbespierd en mager" heb het nu toevallig gehoord want dat hebben ze niet gezegd bij premie geving.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:53

Sara, ik snap wat je zegt over de lege kampioensringen. Helemaal mee eens dat daar alleen de beste horen te lopen. Toch vond ik het jammer om in sommige rubrieken maar 1 paardje te zien lopen, erg spannend was het dan niet :')
Als het goed is zou een 1a geplaatst paardje dan bijna altijd kampioen worden ten opzichte van een 1b geplaatste, maar dan heb je in ieder geval altijd een kampioen en een reserve kampioen.
En de rubriek die ik zag met 4 heel goede paardjes, hadden het nog best spannend kunnen maken als nummers 3 en 4 zich bijvoorbeeld in het kampioenschap beter zouden tonen dan de nummers 1 en 2...

Het gelijk trekken van de MK met de HK, tja van mij mag het, maar ik snap wel waarom dat nu niet zo is.

mila142

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:00

ben ik helemaal met jou eens Jolanda want nu weet ik niet wat de minpunten zijn en volgend jaar moet die naar de hengstkeuring

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:01

Klasses waar maar heel weinig paardjes zijn mag het dan inderdaad spannender, Misschien iets soepeler werken met wildcards? Als er 4 paardjes echt maar 1 of 2 punten verschillen en echt beter kunnen zijn misschien 4 paardjes met wildcard kunnen geven?

Ja snap het ook wel, maar zo zonde dat ze minder goed zich kunnen tonen, NMPRS heeft echt een stel prachtige merries maar ook nog een heel deel rotzooi (die je dan vaak ziet als moeder van een veulen). Die zie je bij hengsten gewoon al veel minder komen door de kosten.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:12

Rowan zo erg overbouwd is indi niet hoor. Dat valt reuze mee. Maar als hij grotendeels de tweede premie krijgt voor de zogeheten knik in zijn bovenlijn van de manen en ik zie 50% in de kampioensring daarmee rondlopen met het commentaar dat dat echt niet mag of niet willen zien..., zet ik dus vraagtekens bij de jury. Was deze wel kundig genoeg. De ene jury keurde en gaf uitleg aan de ander. Beetje vreemd.
Ook heb ik paarden minder zien bewegen of qua type met wel een 1e premie.
Sorry voor mijn commentaar, maar ik ben er nog wel even gefrustreerd over.
De vonnis van de jury is bindend. Hopelijk geeft hij snel genoeg zijn revance. Ik geloof wel in indi.

Bij ons in de ring kreeg ook geen enkele uitleg. Ik ben de enige geweest die vroeg om uitleg. En ze scoren dus niet op een los formulier, maar noteren in de catalogus.

Ik vond het trouwens ook wel jammer dat er weinig waren in de kampioensring. Houdt ook in dat er dus erg weinig 1e premie paardjes waren. Betekend dat 2e premie dus ook wel goed is en dat je er blij mee mag zijn.
Hihihi en zo ga ik het ook nog wel zien hoor.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:38

Nou ja Mathilda, niet alle 1ste premie paardjes lopen natuurlijk in de kampioensring ;) maar over het algemeen vond ik wel dat er goed gejureerd werd, op wat "uitzonderingen" na misschien, bij mijn paardjes was ook duidelijk uitleg, althans bij Pico in ieder geval, jammer dat ze dat niet bij iedereen hebben gedaan...

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:40

In ring A werd commentaar gegeven, in ring B niet...op zich wel jammer, vind het altijd interessant om te horen.
In ring B was er regelmatig onenigheid tussen beide juryleden, waarbij de ene dan gewoon zijn zin doordreef. Tja, dan lijkt het me net zo goed te werken met maar 1 jury! Ofwel zijn er meerdere en jureren ze elk voor zich, ofwel is het er maar 1, is mijn mening ;) Ik hoop dat er in najaar weer een clinic komt over jureren, heb vorige moeten missen, want snap eigenlijk helemaal niet hoe dit gebeurt. Wordt er gebruik gemaakt van score formulier? Wat bepaalt premie?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:51

Hoop ik ook op Sophie dat dat snel komt, lijkt me heel interessant :j
Op de MK kreeg ik een scoreformulier mee waar werd gejureerd op beweging, beenwerk, dat soort dingen, en dan de punten bij elkaar opgeteld bepaald je premie en de plaatsing...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:56

had t vorig jaar al dat ik al niet wist wat men nou zocht in een 1ste premie paardje, en dat is dus kennelijk niet veranderd als ik t zo lees.

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:59

Dat is de lineaire score denk ik Linda, maar die gebruiken ze enkel bij stamboekopname geloof ik... Ik heb die alleszins ook van Crow en aantal volwassen merries. Hoe het daarnaast dus gebeurt, is me totaal onbekend.
Het kan toch niet zo moeilijk zijn, in tegendeel zelfs, om gewoon altijd score formulier te gebruiken. Duidelijkheid voor jury én deelnemer lijkt me! Maar goed, even clinic afwachten, kan nu moeilijk oordelen, gezien ik niet weet hoe het gaat.
Laatst bijgewerkt door Sophie_mini op 20-06-16 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:01

Die heb ik ook van marley en Luna, maar daar zie je ook enkel onvoldoende, voldoende, goed, zeer goed ofzoiets op, dus weet je nog niet de punten.

Weet graag bij mijn paarden toch de punten, dan weet je of je evt nog kan hopen op een premie hoger. Bij luna heb ik het nu gevraagd omdat zowel 3de als 2de aangeduid stonden en die had 58 punten.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:20

Jupi ging niet voor stamboekopname...

Edit: inderdaad wel met voldoende/goed enzo, dat klopt

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:27

Normaal is het enkel bij stamboekopname hebben ze mij gezegd toen tijdens mail want vroeg of ik er de volgende keer weer 1 kreeg.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:53

Ik vind indi een heel mooi paardje mathilda begrijp me niet verkeerd hoor, maar ik snap het ergens wel als ik na de andere paardjes keek die erbij liepen. Ik denken dat als hij volgend jaar net wat meer gegroeid is dat hij er veel beter voor staat. Vandaar dat ik vici toen ook niet heb meegenomen vorig jaar en nu stond hij nog steeds niet helemaal top. Ze zijn nog jong en jij moet er het hele jaar naar kijken toch! :)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:06

Het is gewoon ontzettend moeilijk om die jonge dieren er op en top bij te hebben staan, zeker in die groeifases die ze nu eenmaal hebben als 1- en 2 jarigen, ik heb heel wat paardjes met buikjes gezien maar het komt denk ik ook omdat we tegenwoordig allemaal gewend zijn aan die superstrakke dieren.
Wat me wel opviel was dat de maatvoering niet bepaald goed gehanteerd is, in de Kleine maat liepen paardjes mee die toch echt in de Grote maat zouden gaan vallen en ik heb Jazzy in de Grote Maat opgegeven maar dat was de kleinste, die had ik dan misschien beter toch Kleine maat moeten opgeven maarja, ik kijk naar wat haar eindmaat zal worden en dat is dan toch Grote Maat.
Lilly is duidelijk, die zat goed in de Grote Maat.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:54

Maat is toch natte vinger werk. Bij NAS doen ze gewoon stokmaat vader+moeder en dat door 2 in jeugdrubrieken. En dan krijg je nog best verschillen in de ring.

En idd soms staan ze gewoon er super bij en 2mnd later..... denk je, nou ja niet meer naar kijken tot ie 3 is. :+

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:56

Ik vind het ook moeilijk hoor, de precies goede conditie. Raven was achteraf ook net wat te slank geworden denk ik. Je ziet geen ribben zo zo, maar ze is arm (want jong en niet getraind ;) ) gespierd, en dat was iets dikker misschien minder opgevallen ;) Overigens heb ik geen jurycommentaar gehad, dus gok zelf maar wat :P

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:00

Vooral op de Amerikaanse shows zie je zelfs veulens en jaarlingen al helemaal op en top in conditie, tsja je wil niet weten wat daar allemaal voor gedaan (en gelaten) moet worden. En dat is natuurlijk wat je heel veel voorbij ziet komen, wat dat betreft is een NMPRS keuring wel anders.
De goeden niet te na gesproken want veel Europese stallen houden hun paardjes gewoon prima, zonder die idiote methodes.