MarijeR schreef:Tja ik snap het niet zo...
Begin van het topic zijn mensen zo fel dat ALS er een test komt dat alles verplicht getest moet worden en dat ze hun paarden dan allemaal testen.
En dan IS er een test, hoor je de meesten niet meer...
Zijn mensen dan toch bang voor de test? Zijn ze bang voor hun portemonnee? Wordt er wel getest maar uitslagen niet openbaar gemaakt?
Ik had de pech dat de test pas begin april beschikbaar was en ik al mijn merries al drachtig had voor 2015 op dat moment. Voor een hoop mensen was het wel haalbaar om al te testen voor dit dekseizoen dus dan zou je verwachten dat er juist veel getest wordt.
Maar blijkbaar zijn mensen dan toch niet zo heel erg voor het voorkomen van dwergen?
Zelf had ik heel graag willen voorkomen dat er twee keer drager x drager was gedekt dit jaar...
Wij fokken nu 13 jaar met mini's, nog nooit een dwergje geboren hier... Dat wil dus niet zeggen dat het niet zou kunnen gebeuren, maar onze prioriteit ligt niet zo hoog.
Daarnaast gaan wij niet testen voor we weten wat er in ons stamboek omgaat, nu duur testen en het straks nog eens overdoen zien wij ook niet echt zitten. Maar dat staat allemaal al een paar pagina's terug.
Luna schreef:
Citaat:Ga hier mijn hengstje ook pas na zijn goedkeuring laten testen.
Heb een snowcap (dachten eerst fewspot) hengstje maar die is niet nachtblind denken we. Kruisen hem sowieso niet met homozygote appaloosa merrie's maar hebben dit jaar wel een heterozygote over de vloer gehad.
homoXhetero app= 50% kan op homo. Dus als je echt homo's wilt voorkomen, dek je met je hengstje alleen niet-appies.

Verder vraag ik mij wel af hoe jij zo zeker weet dat je hengstje niet nachtblind is. Veel paarden compenseren prima. Ik heb een fewspot merrie die door ongeval nog maar 1 oog heeft, en die kan er prima mee leven. Tis dat ze een lege oogkas heeft, in haar functioneren merkt echt niemand iets aan haar.
En een few spot merrie die veel meer last heeft in het donker. Zij blijft graag een beetje onder het licht van lantaarnpalen in het donker en hinnikt snachts vaak naar de andere ponys, waarschijnlijk om 'in contact' te blijven.
Nachtblind moet je ook niet overdrijven, het is een milde handicap waar de meeste paarden goed mee om kunnen gaan en die slechts lichte aanpassingen van de eigenaar vragen. Het doet geen pijn en de kwaliteit van leven is niet minder...