Dwerggroei en fokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:47

MarijeR schreef:
Tja ik snap het niet zo...
Begin van het topic zijn mensen zo fel dat ALS er een test komt dat alles verplicht getest moet worden en dat ze hun paarden dan allemaal testen.
En dan IS er een test, hoor je de meesten niet meer... :?
Zijn mensen dan toch bang voor de test? Zijn ze bang voor hun portemonnee? Wordt er wel getest maar uitslagen niet openbaar gemaakt?

Ik had de pech dat de test pas begin april beschikbaar was en ik al mijn merries al drachtig had voor 2015 op dat moment. Voor een hoop mensen was het wel haalbaar om al te testen voor dit dekseizoen dus dan zou je verwachten dat er juist veel getest wordt.
Maar blijkbaar zijn mensen dan toch niet zo heel erg voor het voorkomen van dwergen?
Zelf had ik heel graag willen voorkomen dat er twee keer drager x drager was gedekt dit jaar...

Wij fokken nu 13 jaar met mini's, nog nooit een dwergje geboren hier... Dat wil dus niet zeggen dat het niet zou kunnen gebeuren, maar onze prioriteit ligt niet zo hoog.

Daarnaast gaan wij niet testen voor we weten wat er in ons stamboek omgaat, nu duur testen en het straks nog eens overdoen zien wij ook niet echt zitten. Maar dat staat allemaal al een paar pagina's terug.

Luna schreef:

Citaat:
Ga hier mijn hengstje ook pas na zijn goedkeuring laten testen.
Heb een snowcap (dachten eerst fewspot) hengstje maar die is niet nachtblind denken we. Kruisen hem sowieso niet met homozygote appaloosa merrie's maar hebben dit jaar wel een heterozygote over de vloer gehad.

homoXhetero app= 50% kan op homo. Dus als je echt homo's wilt voorkomen, dek je met je hengstje alleen niet-appies. :)

Verder vraag ik mij wel af hoe jij zo zeker weet dat je hengstje niet nachtblind is. Veel paarden compenseren prima. Ik heb een fewspot merrie die door ongeval nog maar 1 oog heeft, en die kan er prima mee leven. Tis dat ze een lege oogkas heeft, in haar functioneren merkt echt niemand iets aan haar.
En een few spot merrie die veel meer last heeft in het donker. Zij blijft graag een beetje onder het licht van lantaarnpalen in het donker en hinnikt snachts vaak naar de andere ponys, waarschijnlijk om 'in contact' te blijven.

Nachtblind moet je ook niet overdrijven, het is een milde handicap waar de meeste paarden goed mee om kunnen gaan en die slechts lichte aanpassingen van de eigenaar vragen. Het doet geen pijn en de kwaliteit van leven is niet minder...

Letsdunit

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:34

Moet nou persee alles maar gedekt en "vol" ?
In mijn ogen is niet getest gewoon niet fokken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:02

Letsdunit schreef:
Moet nou persee alles maar gedekt en "vol" ?
In mijn ogen is niet getest gewoon niet fokken.

Precies!
Laat dan iig 1 van de ouderdieren testen en als deze N/N is, is het iig een veilige combi. Dat je van het veulen dan nog steeds niets weet is dan nog voor latere zorg (ik kan me voorstellen dat niet iedereen begint met een grote kudde te testen, alhoewel...).

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:08

Hier heb ik toch ook al mijn fokpaardjes laten testen, alhoewel ik maar 1 merrie gedekt heb dit jaar. Ik had het geluk dat alles tot nu toe nog negatief was. Ik wil ook geen overaanbod creëren en dan met verlies moeten verkopen om toch maar verkocht te krijgen!
En binnenkort laat ik ook al het jonge spul testen die nog getest moet worden. Heb ook geluk dat ik het veulentje van vorig jaar niet moet laten testen, want die haar ouders waren beide N/N.
Heb een heel leuk veulentje van dit jaar, moeder is al getest, vader was een hengst van iemand anders en is nog niet getest. Als ik het veulen te koop aan bied, dan laat ik hem ook eerst testen. Denk dat dit een meerwaarde is voor de koper en uiteindelijk ook voor mij als fokker. En ja, het kost wel wat geld, maar dat reken ik er gewoon bij bij de verkoopsprijs. En als hen dat teveel is om dat erbij te betalen, dan moeten ze hem al sowieso niet kopen, want dan zijn ze niet geschikt als baasje!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:18

Overigens vind ik het wachten tot er actie/verplichting vanuit een stamboek komt nogal afschuiven van de eigen verantwoordelijkheid als fokker.
Als er een dwerg geboren wordt, is het dan van Oh ja er is een test maar ja het is niet verplicht door het stamboek dus jammer ja...

Toevallig heb ik vorige week nog contact gehad met het AMHA over de testen en zij doen er nu nog niets mee. Wat ook wel te verwachten was met een Amerikaans stamboek.
Is er al iets bekend over wat het NMPRS ermee gaat doen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:35

Zoals ik al eerder genoemd heb. Bij het Fellpony stamboek waar ze last hebben van het fellpony syndroom (FIS) moeten alle hengsten getest worden. Merries is nog eigen verantwoordelijkheid.
En alle hengsten zijn op de site van het stamboek te vinden, incl bijbehorende info (zoals hier de hengst van een kennis: http://www.nfps.nl/2nn/goedgekeurde-hen ... -hank.html ).
Dragers worden niet uitgesloten, mensen zijn zelf vrij om dragende hengsten te gebruiken (wat op een vrije merrie geen probleem is). Dit is een klein stamboek, dus alle drager hengsten uitsluiten zal een inteelt probleem creëren zijn.

Dit lijkt mij een mooie eerste stap, ook voor de mini-stamboeken. En later kan je altijd nog kijken of je ze uit ga sluiten of niet, maar dan moet eerst het probleem goed in beeld gebracht worden zodat je niet in de knoop kom met inteelt.

Hier word voorlopig niets gefokt, hengsten heb ik niet lopen, dus ik ga ook niets testen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:44

Maar kijk eens naar andere Amerikaanse stamboeken met problemen als HYPP, Herda, PSSM enz... Hoelang duurt dat wel niet voordat er vanuit een stamboek wat wordt gedaan?
Dat past ook niet in de Amerikaanse manier van vrije fokkerij (wat ik persoonlijk liever heb dan Europese betutteling).

Maar als fokker ben je wat DNA testen betreft niet afhankelijk van een stamboek.
Wat als de mini stamboeken de komende jaren niets met de testen gaan doen, gaan fokkers dan ook nog jaren hun kop in het zand steken?
Ik zou juist zeggen, grijp de kans die er nu ligt met testen om je eigen fokkerij goed te krijgen/houden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:16

Beetje bot.

Ik zeg niet dat we niet gaan testen tot er een keer een actie van het stamboek komt... Maar we willen wel graag eerst een standpunt weten. Dan weten we of nog even wachten zin heeft, of dat we zelf in actie zullen gaan komen. Beetje onzin om een test 2X laten doen.

Een stamboek zal namelijk waarborgen willen, met testen valt namelijk te frauderen en dat zal dan ook gedaan worden... De spermatest voor onze hengst is dan ook in Utrecht gedaan, ná uitlezen van de chip en uitgebreide identificatie.

Verder hoeven we niet hysterisch te doen hier over mensen die al dan niet laten testen of de resultaten niet vermelden. Niemand van ons heeft het fokken van minipaarden namelijk al die jaren gelaten toen de test er nog niet was. En niemand hoeft verantwoording af te leggen op bokt...

Dus al die jaren hebben WIJ allemaal onverantwoordelijk gefokt, we hadden namelijk ook kunnen besluiten om GEEN dieren te fokken met risico op dwerggen...

Marije ik vind het heel goed dat jij je dieren hebt laten testen. Maar ik vind het ook wat ver gaan om nu iedereen die niet onmiddellijk al zijn dieren laat testen, hier af te schilderen als onverantwoorde idioten.

Ja, het gen op ACAN is in kaart gebracht. Maar dat geldt niet voor het tekkeldwerggen. Jouw dieren kunnen dat nog net zo goed dragen.... Stop je nu helemaal met fokken totdat dat gen ook te testen valt?

Het NMPRS gaat er overigens niets mee doen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:24

In de tijd dat er niet getest KON worden, nam iedereen het risico. Er was geen andere mogelijkheid.
Nu is die mogelijkheid er wel en zijn er blijkbaar veel redenen om het risico te blijven nemen. Dat snap ik niet.

Dat er mogelijk andere genetische problemen later nog te testen zijn, staat daar los van.
Als daar in de toekomst een test voor komt, zal ik daar ook dankbaar gebruik van gaan maken!
En mochten ze daarna nog wat vinden, zal ik ook proberen om daar zo verantwoordelijk mogelijk mee om te gaan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:35

Nou, Marije, we hadden ook allemaal welshjes kunnen gaan fokken.... De wereld kan namelijk prima zonder hele kleine paardjes. ;)
Ik heb daar namelijk wel ooit over nagedacht, wil ik blijven fokken in een fokkerij waar dit voorkomt. Maar in onze hoek van de miniwereld komen zeker wel dwergen voor, maar de frequentie is waarschijnlijk stuk lager dan bij de AMHA. En dat maakt het probleem iets minder urgent.

Tuurlijk, wordt er volgend jaar een dwerg bij ons geboren, is dat heel erg klote. En dat zou nog wel kunnen, zelfs al fokken we al jaren met dezelfde dieren zonder ooit een dwerg te hebben gehad.

Maar de zaken extreem uit proportie blazen is gewoon niet nodig. Zelfs bij mensen wordt niet de moeite gedaan om iedere test die maar mogelijk is te doen, gewoon omdat t kan.

Dat iedere fokker zijn eigen afweging maakt vind ik dan ook niet zo gek. Staat even verder helemaal los van het feit dat wij op termijn zeker gaan testen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:24

Mensen met rijpaarden kunnen ook welshjes gaan fokken zodat niet alles geröntgend hoeft te worden, mensen die quarters/paints fokken kunnen ook welshjes gaan fokken zonder de 5 panel en LWO test enz... Er zijn veel rassen met ras specifieke genetische problemen waarbij je met de moderne tests veel mee kan voorkomen.
Je kan er ook gewoon mee door fokken met het risico op dwergen, lethal white, HYPP, PSSM, you name it.
Of doorgaan met de jacht en roddels op dwergdragers. Dat was in het begin van het topic nogal aan de gang en nu is er een test en hoor je deze mensen niet meer...

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:15

Voor het volgende dekseizoen begint is Orion ook getest ook als er vanuit de stamboeken niks mee gedaan word ,ik vind het eigenlijk wel jammer dat het niet opgepakt word door het NMPRS al zou het alleen maar zijn dat de chippers de haren afnemen na controle van de chip ,dan zou ook niemand ermee kunnen frauderen en zou die test geldig zijn mocht het stamboek er ooit iets mee willen gaan doen , nu is het idd zo dat de test die wij nu zelf afnemen straks mogelijk niet geldig zou kunnen zijn

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:37

Ik ben het met je eens hoor Marije...

Ik vind het toch ook een soort van verantwoordelijkheid die je neemt als mini fokker om je eigen dieren te laten testen zodat je zelf in ieder geval verantwoord fokt op dat gebied. Natuurlijk zijn er vast nog meer ernstige afwijkingen waar je (nog) niet op kan testen, helaas, maar een dwerg is wel een dusdanige afwijking waarbij testen op een aantal genen nu wel mogelijk is om geboorte hiervan te voorkomen, neem dan die verantwoording om dit te voorkomen.....dat vind ik ook ja...

Dat ermee gefraudeerd kan worden door DNA van een al getest gezond dier op te sturen, tsja, er zullen wel idioten zijn die zoiets zullen doen... Dat daarom stamboeken uitslagen die op eigen houtje gedaan zijn niet zullen accepteren voor registratie kan ik me toch enigszins voorstellen maar voor je eigen fokkerij de uitslagen bij je dieren hebben staan vind ik persoonlijk veel belangrijker als het puur voor een uitslagenlijst van het stamboek te laten doen. En zeker omdat er nog heel lang gewacht kan worden voordat er überhaupt sprake van is dat de stamboeken bij bv opname DNA gaan afnemen hiervoor...

En ookal dek je alleen met je eigen hengst en eigen merries, en ookal krijg je nooit een dwerg, misschien verspreid je wel zonder dat je het weet een dwerggen verder de wereld in, totdat iemand anders eens de pech heeft dat er twee samen komen. Door ook je eigen dieren te testen en dit te registreren en door te geven bij verkoop fok je in ieder geval zelf verantwoorder voor de toekomst.

Ik heb zelf geen mini merries waar ik mee fok (ik ga mijn volle Welsh A en C pony niet testen lijkt me), maar wel twee hengsten (1,10 en 1,20) waar ver in de afstamming toch shetlander voorkomt, ze zijn groot en anders gefokt en de kans is heel klein dat die wat dragen maar om zeker te zijn laat ik ze ook testen, gewoon omdat het mogelijk is, waren er andere ernstige afwijkingen waarbij ze een risicogroep zijn en waar ik ze op zou kunnen laten testen zou ik dat ook doen ja. En ik ben ook niet de snelste met actie ondernemen, er zijn er heel wat gedekt na april dus ik noem mezelf ook zeker niet heilig, maar ik ga nog dit jaar wel mijn woorden in daden omzetten en zorgen dat ze getest worden!

Ik denk toch dat hetgeen mensen tegenhoudt is dat als er een verkeerde uitslag komt wat ze dan moeten doen met hun dier en misschien toch de kosten. Er zullen er veel zijn die toch denken, mijn dier heeft dat niet dus verloren kosten... of andersom, als mijn dier het heeft ook verloren kosten want de waarde van het dier zal daardoor flink dalen (ik denk nog steeds dat veel toch ook zo zullen denken...), dan is onwetendheid toch de makkelijkste tussenweg... zeker niet verantwoordelijk en realistisch...maar ze zullen er zijn... daar ben ik zeker van...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:36

Marije, je draait het om.

KWPN- en Quarterfokkers hoeven geen welshjes te gaan fokken, die hadden namelijk al testen om de grootste problemen in hun fokkerij onder controle te krijgen.

Wij hadden die luxe niet, wisten donders goed dat ieder veulen een Russische roulette was (en de AMHA fokker speelde nog gevaarlijker spel....) en fokten willens en wetens tóch. Jij, en ik. En iedereen die met minis fokte.

Dat was het punt, dat we de keuze hadden om die mini NIET te fokken (maar welshjes of eender welk ras, daar gaat het niet om) maar het wel deden. Zo verschrikkelijk schatten we dat risico niet dus niet in. We hielden gezamenlijk een fokkerij in stand met dit erfelijke gebrek.

Jij maakt ervan dat we welshjes zouden gaan fokken om testen te ontvluchten. Slecht gelezen.

Nu is er gelukkig een test, dus nee, die dwergjes hoeven niet meer geboren te worden.

Ik hoef trouwens niet overtuigd te worden, en volgens mij was het allang duidelijk dat ik vind dat je als fokker je eigen verantwoordelijkheid hebt.
Maar het lijkt mij logisch, dat je dan eerst gaat kijken of je in samenwerking met je stamboek, en zo gereguleerd dat fraude idd beperkt wordt, te werk kan gaan. Zeker nog bij de amhas gaan er soms zulke bedragen om, dat mensen echt zo eerlijk niet zijn. Waren ze dat wel, dan was het dwergenprobleem trouwens al een stuk ingeperkt omdat mensen dan hun dieren uit de fok gehaald hadden, ipv ze door te verkopen....

Ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven, zou tamelijk stom zijn om binnen overzienbare tijd een test over te doen. Zoveel schade wordt hier niet gedaan, met de kleine aantallen veulens.

Volgens mij ligt hier een gezamenlijk belang van fokkers, maar ja, niet iedereen kan met gezamenlijke belangen omgaan... In ieder geval zie ik graag dat stamboeken hun verantwoordelijkheid zullen gaan nemen, dit gaat immers niet om een individueel probleem van fokkers, maar om een populatieprobleem. En een stamboek is er in de eerste plaats om de gezondheid van de stapel te borgen, iets waarvan fokkers ook in het economisch verkeer vruchten kunnen plukken.
Voor mij is dit soort dingen in stamboekverband regelen dus wél van waarde. Maar als het nodig is, kan het ook zonder. :) We zullen het zien.

Die test bestaat nu 3 maanden. Lijkt me logisch dat mensen hier tijd bij nodig hebben, zeker in stamboekverbanden.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:58

Persoonlijk vind ik het nu een beetje over de top gaan.
Ja ik heb nog niet getest. Ja ik ben een voorstander van vrij fokken en ja ik wil dolgraag gezonde veulens zonder dwerggen.
Maar zoals het overal gaat, de bruine moet het ook trekken en ik beslis zelf over mijn geld en waar en wanneer ik het uitgeef...
En of ik er nu 1 test of de hele kudde, bepaal ik zelf.
Stel ik test kid. Het paardje wat voor een ieder interessant is of kan zijn. Voor mij als hij vrij is van het dwerggen. Want, stel ik heb een merrie met het dwerggen kan ik hem safe gebruiken en voor de eventuele gegadigde omdat hij vrij is van dwerg en zij geen kans op een dwerg. Klaar toch? Ja tuurlijk kunnen we verder gaan in het verkoopverhaal... Maar momenteel wil men graag voor een duppie op de eerste rang zitten en kun je er als fokker maar mooi geld achter aangooien.
En niet dat ik een broodfokker ben. Beslist niet. Wordt ik er rijk van? Nee nooit en hoeft ook niet. Maar als hobbyfokker er constant geld achteraan gaan gooien zal nooit de opzet moeten zijn. Toch?

Om te zeggen dat geen enkel ander ras afgezien van de shetten, Amerikanen en friesen geen dwergen voort kunnen brengen vind ik belachelijk. Dat zal vast wel eens voorkomen. Om dan te zeggen (even voor het gemak de Welsh) ik heb dat ras en hoef ik niet te testen, dan ook wel erg raar klinken...

Elk ras heeft zijn voor en nadelen. Met zijn goede en minder goede punten.
Ik houd van de amha's en nmprs paardjes. :D Daar fok ik mee. Momenteel zelfs een veulen stop. Nu twee jaar op rij een paar veulentjes volgend jaar nog 1 omdat die al een poosje loopt. en anders voor volgend jaar niets. Dan heeft het testen voor mij nog geen urgentie. Dit heb ik ook al twee of drie maal vermeld in dit topic. ;) In 2011 en 2012 had ik ook geen veulens. Aan de ene kant jammer want ze zijn zo leuk. Aan de andere kant ook wel lekker makkelijk.

Nu wil ik eens weten. Ben ik dan nu een onverantwoorde fokker, omdat ik nog niets getest heb???

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:03

Moet ik trouwens vermelden dat ik er geen enkel probleem mee heb als ze dit meenemen in het stamboekopname verhaal. Dan dragen we met zijn allen samen de verantwoording. En kun je een gezonde stamboek worden. Je mag er toch van uitgaan dat in dit geval het nmprs een neutrale instantie is. En veilig alles kunnen regelen zonder gesjoemel of wat dan ook.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:12

stal_HD schreef:
Moet ik trouwens vermelden dat ik er geen enkel probleem mee heb als ze dit meenemen in het stamboekopname verhaal. Dan dragen we met zijn allen samen de verantwoording. En kun je een gezonde stamboek worden. Je mag er toch van uitgaan dat in dit geval het nmprs een neutrale instantie is. En veilig alles kunnen regelen zonder gesjoemel of wat dan ook.

helemaal mee eens :j

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:51

Randalinpony, ik doel er niet op dat je met welshjes fokken het testen ontloopt.
Waarom zijn bij de quarters enz de problemen niet uit het ras terwijl daar al veel langer getest kan worden?
Juist omdat stamboeken er te weinig mee doen.
Bij de quarters is er niets verplicht qua DNA testen (of HYPP inmiddels wel?).
Hoelang moet je dan op een stamboek gaan wachten? 1 jaar? 5 jaar? Je bent al snel weer een generatie verder...
Terwijl het een heel simpele test is die door een stamboek zo met PQ meegenomen kan worden.
Laat ik het zo zeggen dat ik wat dat betreft zeer weinig vertrouwen heb in stamboeken want daar speelt veel te veel geld/politiek mee. Zeker bij Amerikaanse stamboeken maar ook bij Europese stamboeken speelt dat mee, zeker als bij een grote fokker problemen op zouden duiken.
En de test komt natuurlijk ook voor stamboeken niet zomaar uit de lucht vallen. Daar is jaren aan gewerkt en stamboeken hadden ook in die tijd al kunnen nadenken over wat als er een test beschikbaar komt.

Dan kies ik dus voor mijn eigen fokkerij voor zekerheid door daar niet jaren op te gaan wachten. Het was Russisch roulette ja en dat hoeft het nu niet meer te zijn.
Ik baal al vreselijk van de 2 dekkingen hier van drager x drager terwijl ze beide dit jaar gezonde veulens hadden. En eerder heb ik ook wel hengsten van buiten gebruikt die drager bleken te zijn waar gelukkig wel gezonde veulens van geboren werden. Wanneer is dat geluk op?
Of denk je dat ik de enige ben in Europa met dragers? Ik denk van niet namelijk.
Het is dat er 75% kans is op een gezond veulen, was dat 50% of minder geweest dan had ik de veulens er waarschijnlijk nog af laten spuiten ook...
En hier gaat het ook niet om grote aantallen, 6 drachtig voor 2015. Maar na testen blijkt dus wel dat bij 2 van de 6 kans is op een dwerg. En die 2 kansen waren er niet geweest als de test er iets eerder in het jaar was geweest...

Over fraude, daar ben je zelf bij. Als ik eerder een rijpaard kocht dat al vet gekeurd was, werd deze alsnog klinisch en röntgenologisch volledig gekeurd waar ik bij was. Kost wat ja maar dan heb je wel zekerheid want mensen op hun blauwe ogen vertrouwen doe ik niet met paarden kopen ;)
Als ik nu een paardje zou kopen en deze is al getest, wordt de test gewoon nog even door mij opnieuw gedaan waar eigenaar en ik bij zijn met haren trekken. Wat is nou $150 (110 euro) op de aankoop?
Mocht iemand hier een getest paardje kopen, het niet vertrouwen en opnieuw willen laten testen, betaal ik de kosten terug als er een afwijkend resultaat komt. Wat dat betreft ben ik nog ouderwets en is het hier ook met een vet keuring bij verkoop, niet goed dan zijn de kosten voor mij want ik verkoop een gezond dier.
En een dekking van buiten, dan gewoon het veulen testen en komt er een vreemd resultaat dan heeft de hengstenhouder wat uit te leggen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:21

stal_HD schreef:
Om te zeggen dat geen enkel ander ras afgezien van de shetten, Amerikanen en friesen geen dwergen voort kunnen brengen vind ik belachelijk. Dat zal vast wel eens voorkomen. Om dan te zeggen (even voor het gemak de Welsh) ik heb dat ras en hoef ik niet te testen, dan ook wel erg raar klinken....

Ik voel me aangesproken omdat ik zei dat het mij lijkt dat ik mijn welsh niet hoef te testen

Hoezo belachelijk en raar klinken? Heb jij dan voorbeelden van alle andere rassen dan waar shetlander/ amha/ fries in voorkomt waar ook ooit dwergen uit zijn gekomen? Je laat mi paardjes testen op de dwerggenen die in de risicogroep vallen, genoemde rassen (hoever ook in de afstamming) zijn risico groepen omdat daar bewezen dwergen in voorkomen. Worden er wel eens dwergen geboren bij volle welshen? (om maar de welsh als voorbeeld te houden), nee, niks van bekend voor zover ik weet, dus nee de welsh valt mi niet in de risicogroep om te laten testen op de dwerggenen, hoezo is dat belachelijk en raar?
Als je verder gaat testen dan de risicogroep dan heb ik nog wel een rijtje genetische afwijkingen bij verschillende paardenrassen om af te werken per willekeurig paardje. Lijkt me wat overbodig en geldverspilling toch?
In geval van de welsh, is er ook maar een bewezen dwerg of dwergdrager bij de volle welshen ben ik zeker de eerste die ook mijn welsh zal laten testen. Ik vind het belangrijk genoeg maar vind het wel overdreven om te testen buiten de risicogroep.

En oja, ik heb een paar keer gevraagd wat jullie vinden vallen onder de risicogroep, daar kreeg ik eigenlijk geen duidelijke antwoorden op..... Hebben jullie dan een ander idee over de risicogroep dan dat daar alleen paarden onder vallen met shetlander/ amha /(fries) ergens in de afstamming? Ik reken appaloosa's er ook bij omdat die vaak ook ergens shetlander of amha dragen dus vind zeker ook dat het appaloosa stamboek met een risicogroep te maken heeft.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:27

Dat het stamboek ( nog ) niks met de test gaat doen vind ik persoonlijk erg spijtig, dadelijk kunnen ze achter de feiten aanhollen maar goed....dat is de keuze van het stamboek helaas.

Mijn twee fokmerrie's gaan op zeker getest worden voordat ze weer de dekkerij in gaan, voor dit jaar is dat niet aan de orde dus wacht ik liever nog even. Waarom ? De test staat in de kinderschoenen en wordt nog steeds bij geschaafd wat mij de indruk geeft dat de test nog niet helemaal sluitend is. Waarom dan nu direct testen terwijl het voor mij persoonlijk niet eerder nodig is dan voorjaar 2015 om de test te laten doen? Hopelijk is de test over een aantal maanden duidelijker/sluitender ? Hier gelukkig ( op het punt dwerggen ) niks drachtig dus hoef ik ook niet bang te zijn dat er een combi drager x drager is gedaan. Ook als het NMPRS/AMHA stamboek er nog niks mee gaat doen gaat er hier volgend voorjaar getest worden maar heb er dus inderdaad geen haast mee, 1 is net bevallen en mag van mij een jaartje overslaan en de ander zit in onderzoek op Universiteit Utrecht omdat ze na een horror bevalling dit jaar niet drachtig wil worden. Advies voor haar vanuit Utrecht is om ook te stoppen met de dekkerij omdat er beschadiging is aan de baarmoedermond wat verder onderzocht gaat worden dus nee......dan wacht ik liever even in de hoop dat de test sluitender is over een maand of 8.

Manda, niet dat ik denk dat de Welsh een risicogroep is maar om nou te zeggen.....is daar ooit een bewezen dwerg geboren ? Geen idee maar ik weet wel dat iedereen ernstig zijn best doet en heeft gedaan om geboren dwergen te verduisteren en er al helemaal niet over gesproken wordt dus vind die conclusie een beetje kort door de bocht. Fokkers ongeacht het diersoort wat gefokt wordt zijn op bepaalde punten nou eenmaal niet te vertrouwen en ik denk dat geboren dwergen daar ook onder vallen, we houden liever ons mond dicht, wat niet weet wat niet deert. Ik hoop dat daar verandering in gaat komen in de toekomst.

Appaloosa's zijn voor mij net zo'n groot risicio groep als de AMHA/AMHR en NMPRS paardjes. Ieder jaar verschijnen er weer appie dwergen op de paardenmarkten die voor grof geld verkocht worden, daarbij zit er bij mij in de buurt een dwergen verzamelaar ofzo, regelmatig appie dwergen bij zien lopen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:00

Ik geloof ook dat er heel wat wordt gedaan om dwergen te verduisteren, des te groter zie ik het dwerg probleem bij de rassen waar wel bekend is dat het er voorkomt. Iedereen met paardjes waar genoemde rassen in de afstamming voorkomen heeft de kans dat er dragers tussen zitten. Die kans is nou eenmaal echt vele malen groter dan als je arabieren/ welshen/ kwpners (voorbeelden) hebt.
Ik heb niet geconcludeerd dat andere rassen nooit dwergen/ dwergdragers hebben, alleen dat het niet bekend is dat het bij andere rassen voorkomt en ze dus mi niet in de risicogroep vallen om te laten testen en ik vroeg me af wat daar belachelijk en raar aan is aangezien dat gesuggereerd wordt.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:08

Manda ik bedoel heus geen kwaadsprekerij dat jij het niet goed zou doen of wat dan ook. Maar zoals Esther zegt, ik heb er niet over gehoord, maar er kunnen er heus wel geboren zijn. Ze gaan het heus niet aan de grote klok hangen hoor. Het is toch te zot om te zeggen, ik weet er geen te bedenken dus dat ras heeft er geen voortgebracht? Natuurlijk snap ik je redenatie wel hoor. Ik zou het ook doen, zeker in de beginfase. Maar ik ken mezelf en weet dat de rest van de kudde dan zou volgen...

Ik hoop van ganser harte dat een ieder zijn verantwoordingen neemt. Of het nu is, of over een jaar. Maar belangrijk is dat de leken goed geïnformeerd op pad gaan op zoek naar een leuk paardje. Ik ben en zal altijd eerlijk zijn naar bezoekers of geïnteresseerden in mijn paardjes. Ik heb geen geheimen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:10

Manda,ik weet niet of het raar of belachelijk is.

Andere vraag dan aan jou, jij kruist je kleintjes nog weleens met de wat grotere maat, wat nou als jou hengsten positief getest worden op 1 of meerdere dwerg genen, laat je ze dan je ongeteste grotere maat merrie's dekken of laat je ze dan voor de zekerheid wel testen omdat de hengst positief getest is ?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:53

Daar ben ik nu dus over aan het nadenken....
Het risico dat andere rassen ook dragers zullen hebben is voor zover bekend heel erg klein en sommige zullen zeggen het is er helemaal niet.
Tsja nee ik denk dat als ik het nu moet zeggen ik toch naar niet testen neig, dat risico is met de feiten die bekend zijn zo verwaarloosbaar dat ik dan misschien het toch niet als zinvol acht bv mijn welsh te laten testen.
Maar ik ben nog niet zeker, misschien verander ik mijn mening nog. Eerst maar de risicogroep laten testen, in mijn geval mijn hengsten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 11:30

Er zijn genoeg genetische afwijkingen die zich tot 1 ras beperken