NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:57

Van mij mag het strengen en duurder dan krjjg je betere kwaliteit want de dan blijven er een hoop mensen weg.
Elk ander stamboek is vele malen strenger en bij het nmprs kan elke boere pummel zijn hengst goed laten kuren.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:58

stef schreef:
En nog goedkoper ook ;)

Bij de meeste stamboeken is het hebben van een goedgekeurde hengst maar voor een select aantal dieren weg gelegd.

Mijn nichtje (annash op bokt) heeft sinds een paar weken een ggk NRPS hengst. Als ik kijk wat ze (en de hengst) daar allemaal voor heeft moeten doen, no offence, maar dan is de hk nmprs echt een lachertje.
Gevolg daarvan is dat er uiteindelijk, na drie bezichtigingen, röntgen, sperma onderzoek, etc... Maar enkele (stuk of 7 geloof ik) uiteindelijk ggk zijn.

als er maar zó weinig goedgekeurd worden vind ik de keuze wel erg beperkt, dan heb je op een gegeven moment overal alleen maar paardjes met dezelfde afstamming lopen, ergens ertussen in zou leuk zijn ;)

LadyMadonna

Re: NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:04

Waarom moet je keuze uit honderden hengsten hebben? Heb het over nieuwe jaargang he, dus die komen bij het huidige hengsten bestand

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:06

honderden is nou óók weer niet nodig stef, maar iedereen heeft niet dezelfde smaak he, dus een beetje keus is wel prettig, als je bijvoorbeeld kijkt bij het NAS, dan is Scen Tao ongeveer de enige grote maat hengst die nog ter dekking staat, beetje weinig keus dan

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:16

Ondanks dat het NAS hier helemaal los van staat wil ik hier toch even op inhaken Jolanda. NAS grote maat is niet het juiste voorbeeld. Er zijn op dit moment 11 goedgekeurde grote maat hengsten maar de keuze houd daar niet op voor een merriehouder. Het NAS accepteert hengsten van buiten af als vader dieren. Je kan dus makkelijk een appaloosa merrie laten dekken door bijvoorbeeld een KWPN hengst. Dit geldt ook voor de kleine maat bij het NAS, zolang een hengst maar goedgekeurd is bij een stamboek.
Bij het NMPRS wordt dit lastiger want welke bloedlijnen kan je buiten het NMPRS gebruiken dat ook klein is maar ook verbetering kan geven? Het NMPRS is voor zeg 90% op zijn eigen hengstenbestand aangewezen. Omdat het lastig is om kwaliteit van buiten te kiezen als merriehouder moet je IMO zorgen dat de eigen kwaliteit goed is.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:16

cta74mini schreef:
Ja dat is wel zo maar ik denk dat iedereen wel serieus bezig is alleen de ene wat meer dan de andere en ik denk dat ook veel mensen voor de lol meedoen ik vind je moet iedereen een mogelijkheid geven om mee tedoen. Wat denk je wat er gebeurd als er nog maar 30 hengsten overblijven wat ze voor dekgeld gaan vragen. Dat zou niet goed zijn.

IMO zou dat juist wel goed zijn.
Misschien dat mensen dan meer gaan selecteren en niet alleen de hengsten maar ook hun eigen merries. Liever 2 goede merries bij een dure hengst dan 10 matige merries bij een goedkope hengst omdat het toch allemaal niet zo duur is...
En wat is nou het dekgeld op de kosten die je de rest van het leven van het veulen hebt?
Ja als je voor de verkoop fokt, dan is het niet leuk als het dekgeld hoger ligt. Maar met de huidige markt is het imo sowieso wat onnozel om voor de verkoop te fokken. Marktplaats staat nog vol met de veulens van 2012 en de nieuwe lichting komt er al weer aan.
En dat zie je vooral in de lagere prijsklasse. Is dat dan hoe je wilt fokken?
Als er dan meer geselecteerd wordt, minder veulens geboren, kwaliteit hoger wordt, dan trekt de markt misschien ook weer aan en gaat de prijs ook weer omhoog.

Oh en over het nmprs zal ik wel niets meer zeggen. Wordt geloof ik niet zo gewaardeerd :x

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:18

Gooi dat inschrijfgeld maar omhoog voor die keuringen. Dan worden vanzelf de dekhengsten duurder waardoor de veulens ook weer duurder worden. Bij het KWPN ben je minimaal 10.000 euro kwijt voor je een hengst door de keuring hebt en dan is het nog maar afwachten of er mee gedekt wordt. Bij het NMPRS is de goedkeuring maar een schijntje natuurlijk. In het ergste geval ben je rond de 300-350 euro per paardje kwijt wanneer de ouders niet DNA getest zijn. Meestal ligt dat bedrag veel lager.

De markt is wat de veulens betreft aardig verzadigd (hoewel de markt voor goede dieren altijd goed is, je zal er hoogstens niet zoveel geld meer voor krijgen als een jaar of 5-10 geleden). Vind ook dat er weinig dieren te koop staan die echt die x-factor hebben. Toch is er wel heel veel vraag naar goede gebruikspaardjes.

Ook vind ik dat er vanuit het stamboek het ruinen gepromoot moet worden :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:22

Sappos schreef:
Ook vind ik dat er vanuit het stamboek het ruinen gepromoot moet worden :)

daar kan ik me voor inzetten :')

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:23

Ik in principe ook want mijn heren zijn ruin qua alles alleen hebben ze hun ballen nog :')

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:34

dan speel je vals sap, mijne hebben echt wat ingeleverd.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:49

Hier maar eentje :=

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:00

Ja ik wil ook meer ruinen!! Dan help ik wel mee met Sil!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:19

jolandje schreef:
stef schreef:
En nog goedkoper ook ;)

Bij de meeste stamboeken is het hebben van een goedgekeurde hengst maar voor een select aantal dieren weg gelegd.

Mijn nichtje (annash op bokt) heeft sinds een paar weken een ggk NRPS hengst. Als ik kijk wat ze (en de hengst) daar allemaal voor heeft moeten doen, no offence, maar dan is de hk nmprs echt een lachertje.
Gevolg daarvan is dat er uiteindelijk, na drie bezichtigingen, röntgen, sperma onderzoek, etc... Maar enkele (stuk of 7 geloof ik) uiteindelijk ggk zijn.

als er maar zó weinig goedgekeurd worden vind ik de keuze wel erg beperkt, dan heb je op een gegeven moment overal alleen maar paardjes met dezelfde afstamming lopen, ergens ertussen in zou leuk zijn ;)

een groot deel van de GGK hengsten is imo niet dekhengstwaardig. Ik zou die matig tot slechte groep echt niet missen hoor :n
Als ze zich gaan specificeren op de top binnen het stamboek zullen er indd sterke bloedlijnen zijn die vaker naar voren komen. Dit is ook niet gek, want het stamboek wil toch graag hengsten die genetisch stabiel zijn en een kwalitatief goede groep nakomelingen produceren. maar geloof mij, er blijft voldoende spreiding in de bloedvoering.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:21

daarom zei ik ook"ergens ertussenin zou leuk zijn" ;)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:38

Begrijp ik goed dat het NAS hengsten van buitenaf accepteert? Moeten die dan niet een goedkeuringsprocedure doorlopen?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:46

Zolang ze goed gekeurd zijn bij een ander goedgekeurd stamboek. Een NAS merrie kan je dus laten dekken door een NMPRS/KWPN/KVTH goedgekeurde dekhengst en het veulen laten registreren bij het NAS. Wel zit je met bepaalde bonte/blauwe ogen regels die het NAS niet helemaal snapt qua vererfing volgens mij...

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:07

ach zo heb je dus bij ieder stamboek wel wat :')

jolanda, ik vind 10 hengsten per jaar goed gekeurd ook niet heel weinig hoor! als een hengst gemiddeld 15 jaar mee kan kwakjesmaker betekent dit dat je toch nog steeds rond de 150 hengsten hebt waar je uit kan kiezen, vind ik nog steeds veel :j

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:47

probabeest schreef:
ach zo heb je dus bij ieder stamboek wel wat :')

jolanda, ik vind 10 hengsten per jaar goed gekeurd ook niet heel weinig hoor! als een hengst gemiddeld 15 jaar mee kan kwakjesmaker betekent dit dat je toch nog steeds rond de 150 hengsten hebt waar je uit kan kiezen, vind ik nog steeds veel :j

ja 150 is wel genoeg :+

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:10

Theoretisch gezien heb je gelijk Natascha maar in de praktijk zal het toch anders loprn, zeker bij de mini's. Kijk eens naar het kwaliteitsverschil tussen nu en 15 jaar geleden of zelfs 10 jaar geleden. Vele paarden zullen dan van een ouder type conformatie zijn en zouden dan al van je lijst afvallen. Niet elke hengst zal een compleet nakomelingonderzoek met positief resultaat aflegen en sommige hengsten overlijden...

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:06

jolandje schreef:
honderden is nou óók weer niet nodig stef, maar iedereen heeft niet dezelfde smaak he, dus een beetje keus is wel prettig, als je bijvoorbeeld kijkt bij het NAS, dan is Scen Tao ongeveer de enige grote maat hengst die nog ter dekking staat, beetje weinig keus dan

Dat klopt niet Jolanda, naast Scen Tao heeft de fam Dijkstra nog 2 ggk grote maat nas hengsten, nl Sturdy Fellow en Axioma's Casanova C. Daarnaast dekt Meander van de heimeriete en El Colorado. Verder heeft afgelopen jaar Convenance redelijk gedekt (omdat de kans bestaat dat hij geruind wordt, wilde velen hem nog 1 maal gebruiken).
De meeste merriehouders gaan echter voor Scen Tao en hij dekt dan ook het meest. En dat is niet vreemd, hij is het meest complete plaatje en wordt ieder jaar sterker. Daarnaast heeft hij een gouden karakter wat hij doorgeeft aan zijn nakomelingen.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:09

maaike, dat klopt ook maar zeg dat je van die 150 een derde zou overhouden, heb je het nog over 50 hengsten waar je uit kan kiezen....hoeveel veulens heeft het nmprs elk jaar?

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:26

Stel je hebt keuze uit die 50 hengsten. Dan nog zullen er vele afvallen omdat ze niet zijn wat bv ik wil zien.
Het is nu al een heel gezoek naar een juiste hengst. En dan nog moet je afwachten welk veulen eruit komt. Niet iedere merrie past tenslotte bij een bepaalde hengst.

Het is en blijft een lastig verhaal. Maar feit is dat het best strenger mag allemaal. Ze zijn nu al een stapje vooruit gegaan door eigenlijk de drempel wat hoger te maken wat betreft hengsten en de opdeling van schalen in het stamboek. Ik kan er alleen maar blij mee zijn met een register, hulp- en hoofdstamboek.

Het is nu alleen oppassen als ik later een paardje bijkoop waar deze dan terecht komt. Natuurlijk ga ik persoonlijk alleen voor paardjes die in het hoofdstamboek komen.

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:48

Even iets heel anders wat voeren jullie de hengsten die in training staan. Hoeveel, wat en waarom. Ik vindt het heel moeilijk hoeveel kg je van krachtvoer moet geven voor een kleintje. En dan het hooi/kuil afbouwen voor zijn buikje. Ik ben heel benieuwd wat jullie geven?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:09

Van mij weet je het al.. Best veel haha :P

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 18:07

Wat geef je nu en hoe is zijn conditie nu?