hengstenkeuring NMPRS 2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:53

Ik heb ook hengsten gezien met een derde premie, maar wat maakt dat uit!! Sommige denk ik van tja die heeft het wel verdiend die 3de maar sommmige denk ik ook van die zouden best een 2de kunnen hebben. Ben nog geen 3de premie hengst tegengekomen die ikzelf een 1ste zou hebben gegeven.
En wat ik al zeg het is een momentopname en als je paardje nog zo goed is en zich daar niet toont ja jammer dan heb je al gauw geen 1tse premie meer, daarom interesseert me die premie ook niet als ze veterinair maar in orde zijn. (maargoed dat wil ook niet altijd alles zeggen kijk maar naar Priceless van Clau mooi hengst, prachtige nakomelingen, maar wel afgekeurd vorig jaar) zou ik me daardoor uit het veld laten slaan, nee zeker niet!!) Als ik denk dat een bepaalde hengst mijn merrie zou kunnen aanvullen dan ga ik ervoor ongeacht wat er gepresteerd is op de keuring. Of hij moet wel echt gebreken hebben, maar daar heb ikzelf genoeg oog en kennis voor om dat te zien vind ik ;) )

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 18:10

Ik ben het er helemaal mee eens dat de premie niet het belangrijkste is het is mooi meegenomen.
Dat een hengst veterinair in orde is is veel belangrijker en dat hij goed fokt want daar gaat het tenslotte op.
Een mooie 1e premie hengst met slechte veulens heb je niks aan.

Mijn hengst heeft het afgelopen jaar goed laten zien dat hij goede veulens fokt 1x 1e premie en 2x een 2a premie dus ik ben tevrede.
Wat ikzelf ook belangrik vind is het karakter dat ze braaf zijn in omgang, dat is Shadow zeker af en toe is het echt een sukkel zelfs met dekken dan staat hij erbij van ik heb geen zin kan het morgen niet of het duurd 20 minuten eer hij gaat dekken.
Shadow heeft zijn voorkeur voor bepaalde merries.

Ik ga ook naar Bonfire kijken want ik vind zijn kleur geweldig jammer dat je zo ver van mij vandaan woont anders wist ik het wel.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:35

LADPR schreef:
Mij maakt het ook niet zoveel uit. Als Jimmy een 3de haalt wil ik nog wel een keer terug komen. Anders heeft hij een dekbeperking. Niet dat ik nou zoveel merries dek maar gewoon omdat ik dat niet prettig vind als definiteve goedkeuring.

Dekbeperking geld alleen voor de nieuwe jaargang hengsten,hengsten die al eerder goedgekeurd waren krijgen geen
dekbeperking..

Rene3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:37

MH Legacys Wynn zal dit jaar zeker op de HK verschijnen, als er veulens komen bij de stallen zal Sandra het alleen moeten doen.. :D

Denk dat dat best wel zal lukken hoor...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:47

Weet iemand met een boekje toevallig hoelaat ongeveer Libertymeres Velvet Buckeroo in de ring komt?
Dat wordt de date voor Dynamic in 2011 dus die wil ik wel aanmoedigen :D

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:06

MarijeR schreef:
Weet iemand met een boekje toevallig hoelaat ongeveer Libertymeres Velvet Buckeroo in de ring komt?

Hij is nummer 79 in rubriek 3A maar hoe laat hij aan de beurt is zul je een beetje moeten inschatten..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:13

flyer schreef:
MarijeR schreef:

Hij is nummer 79 in rubriek 3A maar hoe laat hij aan de beurt is zul je een beetje moeten inschatten..

Bedankt!
Dat zal de 3e rubriek zijn in de ochtend? Hm, moeten we alsnog vroeg van huis maar dat moeten we er dan maar voor over hebben :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:32

flyer schreef:
LADPR schreef:
Mij maakt het ook niet zoveel uit. Als Jimmy een 3de haalt wil ik nog wel een keer terug komen. Anders heeft hij een dekbeperking. Niet dat ik nou zoveel merries dek maar gewoon omdat ik dat niet prettig vind als definiteve goedkeuring.

Dekbeperking geld alleen voor de nieuwe jaargang hengsten,hengsten die al eerder goedgekeurd waren krijgen geen
dekbeperking..

wel als ze opnieuw voorgesteld worden en wederom een 3e krijgen. Althans, zo heb ik het begrepen. Regel werd alleen niet met terugwerkende kracht ingevoerd

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:48

LAPDR, dat zal ik doen, alvast bedankt! :D
Ik moet zeggen dat ik me weleens verbaas over de primering maar dat zal overal wel zijn.
Wat ikzelf jammer vind is dat ik geen lijn kan ontdekken in wat de jury nou eigenlijk zoekt en de plaatsingen kan ik dus soms niet volgen.
Ik heb vorig jaar hengsten gezien die op kop liepen, soms wat gewoon van type en daarachter liepen dan echt luxe hengstjes die in mijn ogen net zo'n goed gangwerk hadden als het kopnummer, want ik ga er dan maar vanuit dat dat is waar de jury op let. Het fokdoel van het NMPRS is een luxe paardje in miniverpakking, nou heb je ook luxe dieren die gewoon een matig gangwerk hebben en die horen ook niet op kop te staan, maar vorig jaar zag ik hengstjes met echt mooi ruim uitgrijpend gangwerk en dan stond daar een qua type gewonere hengst boven en dat heb ik echt vaak gezien en dat snap ik niet maar misschien ben ik wel simpel.

LADPR

Re: hengstenkeuring NMPRS 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:13

Ohh ik had ook begrepen dat zodra je naar de keuring komt je minimaal een 2de premie moet hebben om geen dekbeperking te krijgen. Nou ja we zien het wel.

Graag gedaan al vast tosadog

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:28

melanie_h schreef:
Ik heb ook hengsten gezien met een derde premie, maar wat maakt dat uit!! Sommige denk ik van tja die heeft het wel verdiend die 3de maar sommmige denk ik ook van die zouden best een 2de kunnen hebben. Ben nog geen 3de premie hengst tegengekomen die ikzelf een 1ste zou hebben gegeven.
En wat ik al zeg het is een momentopname en als je paardje nog zo goed is en zich daar niet toont ja jammer dan heb je al gauw geen 1tse premie meer, daarom interesseert me die premie ook niet als ze veterinair maar in orde zijn. (maargoed dat wil ook niet altijd alles zeggen kijk maar naar Priceless van Clau mooi hengst, prachtige nakomelingen, maar wel afgekeurd vorig jaar) zou ik me daardoor uit het veld laten slaan, nee zeker niet!!) Als ik denk dat een bepaalde hengst mijn merrie zou kunnen aanvullen dan ga ik ervoor ongeacht wat er gepresteerd is op de keuring. Of hij moet wel echt gebreken hebben, maar daar heb ikzelf genoeg oog en kennis voor om dat te zien vind ik ;) )

Sluit ik me bij aan Mel,ik blijf het ook een moment opname en ook persoonlijke smaak vinden en zolang de hengst geen gebreken heeft en veterinair goedgekeurd is,..ik zag 1e premie voorbij komen waarvan ik dacht,die zou ik never voor mijn merries willen gebruiken en idd 3e premies waarvan ik dacht mhaw,daar zou ik beslist mee kunnen leven als vader van een veulen.
Maar ik snap dat het voor veel mensen heel belangrijk is,..
Tuurlijk hoop ik ook op een 1 of 2e premie en anders verkopen we Wynn gewoon :D :D

De hengsten die ik op t oog heb voor evt dekkingen van onze merries,kijk ik heel eerlijk gezegd ook niet naar de primering :o

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:37

Toch begin ik me wel een beetje af te vragen of we niet een overschot aan het creeren zijn. Gemiddeld 100 nieuwe jaargang hengsten, even snel gerekend zullen daar minstens 75 van goedgekeurd worden. Waar blijft op de duur de exclusieviteit van een goedgekeurde hengst ? Zijn er uberhaupt stamboeken waar zoveel hengsten goedgekeurd worden, bij het kwpn bijvoorbeeeld haal je het niet je hoofd je hengst op de keuring aan te bieden mits je een wereldwonder in huis hebt.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:49

Tamara daar heb je wel gelijk in hoor ;) Er zijn zoveel goedgekeurde hengsten en idd sommige :x
Weet je wat ik ook een punt vind: de knieen. Vorig jaar op de hk heb ik hengsten gezien met knikknieen :n , maar op de een of andere manier toch door de veterinair gekomen. Ik vind dat ze daar eens wat strenger op mogen selecteren!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:05

Ik kan me ook idd erg goed inleven met wat er hierboven geschreven staat.
Maar wat betreft hengstenoverschot?
Ik denk dat dat wel mee valt. Hoeveel hengsten zie jij nog op de keuring van laten we zeggen vijf jaar terug. Ik kan je zeggen dat ik een heleboel hengsten nog nooit gezien heb. En wat gebeurd er met de hengsten die geoedgekeurd worden en vervolgens verkocht en ze komen niet meer voor de verplichte bezichtiging? Ik denk dat dat er ook best heel veel zijn. Ook zullen er genoeg hengsten zijn die gecastreerd worden omdat ze niet meer te hanteren zijn, of men vind het niet meer leuk om de hengst alleen te laten lopen, als dit het geval is.
Er komt vanzelf een schifting van hengsten die geen goede nakomelingen geven. De merriehouders zijn uiteindelijk wel degenen die bepalen welke hengst(en ) op hun merries komen.

Ik kijk over het algemeen ook naar hengsten die mij persoonlijk aanspreken. (het oog wil ook wat he') Als daar een leuke premie aan verbonden is, is dat mooi meegenomen. Maar dekgeld speelt bij mij ook echt nog wel een rol. Kijk ik ook naar de merrie, maarja heb ook geen geldboompje in de tuin staan.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:20

Toen Vic voor de eerste keer op de HK kwam stonden we bij de veterinair te wachten en hebben we toch wel een paar kromme (sorry voor het woord) paardjes langs zien komen hoor, 1 met de knieeen op slot, een ander die zo slecht liep..maar allemaal door de veterinair.
Wat Tamara zegt ben ik het wel mee eens hoor, als je bv de verslagen leest van andere stamboeken, daar worden bv 50 hengsten ingeschreven en komen er 10 of minder door..ik meen me te herinneren dat er bij de Haflingers dit jaar zelfs geen 1 werd goedgekeurd. Is misschien een ander uiterste maar feit blijft wel dat het NMPRS een hoge aanvoer heeft, ieder jaar meer en er worden natuurlijk enorme aantallen hengsten goedgekeurd.
En lees je op Marktplaats, 25 euro voor een dekking, maarja..wel bij het NMPRS goedgekeurd... :D

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:57

Dit is ook 1 van mijn punten voor de vergadering van het NMPRS :j Ik zie graag dat het stamboek selectiever gaat worden op de hengsten. Het liefst zie ik ook nakomeling onderzoeken, maar dan spreek ik mij zelf weer tegen dat ik graag dat het dekgeld van hengsten omhoog moet :+
Hier rateld mijn hoofd steeds maar door om zoiets uitgewerkt het stamboek aan te bieden. :j Ik ben namelijk niet iemand die zegt: "Jullie moeten minder hengsten goedkeuren". Nee, ik wil dan ook met een alternatief aankomen :j Er zijn al wat dingen in mijn hoofd uit gewerkt, maar mochten mensen ideeen hebben: roep ze!!!

@ Mariska: dat klopt bij de haflingers is er geen nieuwe jaargang dit jaar goedgekeurd :j

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:00

Denk dat ik ook maar eens wat op papier ga zetten voor de ledenvergadering :D
Dekgeld mag van mij ook omhoog, laat het allemaal maar wat exclusiever worden.

Ik tel trouwens 24 hengsten in 2009 goedgekeurd bij het kwpn, wij hebben er dus 3 a 4 keer zoveel.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:17

Maar goedgekeurd bij het KWPN betekent toch dat ze eerst nog het verrichtingsonderzoek met goed gevolg moeten afleggen? De nieuwe jaargang dan he?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:34

En meer ;) Als ze een verrichtingsonderzoek met goed gevolg hebben afgemaakt mogen ze dekken, dan komen de nakomelingonderzoeken e.d. nog ;)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:35

tja...en dan het NMPRS :(:) nouja ik denk toch dat een stamboek op een gegeven moment zijn goedkeuringsbeleid wel aan moet gaan passen, het is zo snel zo populair geworden.
Om een vergelijk met de honden te trekken: ik heb een zeldzaam ras en ben al blij als ik een geschikte dekreu kan vinden.
Neem de Labrador vereniging: die hebben zo'n diepe vijver om uit te vissen en kunnen dan ook strenger selecteren.

Nathje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:45

Ik kan me wel vinden in de commentaar. Ik ben eerder voorstander van een sectie waar ze ook los mogen lopen (alhoewel dit omwille van tijdsgebrek misschien niet mogelijk is). Of dat ze gewoonweg beslissen dat er pas vanaf een tweede premie gedekt mag worden. Dat de derde premie hengsten dan hun dekrecht enkel kunnen terugwinnen als ze volgend jaar of een andere keer zouden terugkomen en een tweede premie of meer behalen. Uiteraard enkel als ze veterinair goedgekeurd zijn.
Dit zal het aantal goedgekeurde hengsten wel verminderen.
Nakomelingenonderzoek vind ik minder, omdat ik gewoon niet de tijd en het transport heb om verschillende nakomelingen tegelijk mee te nemen. Ook zijn er vaak niet genoeg nakomelingen. Ik denk dat dit voor andere mensen ook wel het geval zal zijn.

Maar in principe ben ik wel tevreden over hoe het nu is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:00

Da verliest een 3de premie totaal zijn waarde en heeft het dus totaal geen nut om een 3de rpemie te geven op keuringen.

Ik denk dat het hengstenbestand in de loop der jaren vanzelfs beter en kleiner word simpelweg omdat elke paar jaar de regels worden aangescherpt. Daardoor worden de hengsten steeds beter en word er minder gg.

Jimmy is nog van de tijd dat je alle hengsten kon inschrijven ongeacht hoe of wat. Dat dat nu neit meer kan of tenminste er niet mee naar de hk kan dan is natuurlijk alle een hele goede ontwikkeling. Ook word er als het goed is de laatste twee jaar of zo al weer strenger gekeken bij de veterinair. Tenminste ik kon het verschil heel duidelijk merken met de merriekeuring dit jaar en de merriekeuring 5 jaar geleden, toen ging zowat iedereen er op de sloffen doorheen. Nu werd veel beter gekeken

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:11

Ik heb me eens laten vertellen dat elke hengst,van elk stamboek die op een hengstenkeuring de veterinair is
gepasseerd en in orde bevonden,mag dekken.Zo'n hengst heet dan een registerhengst en zijn nakomelingen worden dan in een
apart register geplaatst.Dus technisch gezien zijn er dus ook bij die stamboeken veel meer hengsten goedgekeurd.
Maar inderdaad,er komen er wel weer veel bij elk jaar,niet alleen hengsten trouwens maar de import uit het buitenland gaat ook gewoon door en zo'n beetje iedereen die minipaarden heeft fokt er ook mee dus ja,het word al maar groter..Voor exclusiviteit is het al te laat
denk ik,daarvoor is het al veel te groot geworden en ik ben ook wel benieuwd waar dit naartoe gaat..
Ik weet wel dat de lat op de hengstenkeuring weer omhoog zal gaan mettertijd maar er zijn inmiddels al zoveel hengsten goedgekeurd
dat het wel een poos zal duren voor je echt effect hebt.
Dit is overigens geen kritiek op wie of wat dan ook want ik doe er zelf natuurlijk vrolijk aan mee ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:20

Maar zolang mensen hun merries maar blijven dekken, maakt het niet uit of er 20 of 75 nieuwe hengsten goedgekeurd worden.
Misschien zouden mensen daar eens naar moeten kijken. Niet alles met 2 gaten hoeft gedekt te worden...
Het probleem van teveel aanfok die de markt nog verder naar de ... helpt, ligt niet alleen bij teveel hengsten goedkeuren.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:38

Idd in de EU regels staat dat elk paard dat veterinair goedgekeurd is mag dekken en papier bij zijn nakomelingen moet krijgen! Dat is dus de wet! :)*
Sommige stamboeken lossen dit op met een hulpstamboek.

Nou ik ben niet perse voor strengere regels eigenlijk, ze selecteren ze zichzelf wel uit, en ik heb wel degelijk 3de premie hengsten gezien waar ik een 1ste in zag, (en die later ook kregen!).
Ik vind het zelfs zonde dat een afstammingloze niet meer mee mag doen zitten soms hele mooie tussen. En ik wil graag de wereld verbeteren en droom dat er straks geen mensen meer fokken met ongeregistreerde dieren voor de salami, maarja... wie ben ik? :+

Strenger keuren mag van mij wel, maar dat gebeurt al, en ik ben het altijd wel eens hoor met de jury, kan me er altijd goed in vinden.
Maarja je houd altijd commentaar want een hoop zullen hun eigen dieren altijd het beste vinden. ;)
Ik ben ook weleens teleurgesteld maar als je dat écht eerlijk kijkt... klopt het commentaar vaak wel. ;)