[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:52

Bedankt allemaal voor de reacties op Mickey en Robijn! :o

Ayla, mooi tuig! En knappe boef! <3
Romy, wat een super leuke foto's van je toppers! Hoe gaat het nu met Bente en haar spier?
LS_fotos, mooie set! En sterkte met je operatie! :(:)
Fennadev, leuke foto! Lekkere bagger beentjes!

Romy, ik heb Astrid eerst aan de hand naar achter leren lopen, en toen heb ik de sulky erachter gedaan en deed ze het hartstikke goed! Ik heb geen broek aan mijn tuig zitten. :D

Claudia, van shetlander menritten? Ik ga daar misschien ook heen. Is niet zo heel ver weg. :D

Ymor

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:04

Heel strak in de broek lijkt mij niet fijn voor de pony.

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:09

Ymor schreef:
Heel strak in de broek lijkt mij niet fijn voor de pony.

Nee daarom heb ik de broek er ook af gehaald, en ook omdat het net allemaal wat sneller gaat met inspannen. En ik vind het er ook leuker uit zien haha. :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:14

Alex had altijd de neiging om in volle galop plat op de remmen te gaan, dus zonder is voor mij niet verstandig. De broek is bij mij wel strak, maar niet tè hoor.

Ja, heerlijk die beentjes, hè. Hij had net voor de foto's even gegaloppeerd in onze bagger paddock :')

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:03

Leuke set LS!

Ik heb het achterwaarts héél vaak geoefend tijdens het grondwerken en ook tijdens het mennen in stapjes en Sjors kan vrijwel overal en vlot achterwaarts, ook aan de dubbele longe. Het is vaak de druk op de lichtogen door de stophaken + sulky wat ze vervelend/gek vinden en dit heb ik ook andersom geoefend, dus de dijk af etc waarbij ook druk op de lichtogen komt. Mijn broek zit vrijwel los, dus druk op zijn achterwerk voelt hij iig niet. Sowieso zien ze achterwaarts vaak als een negatief iets maar zodra je het veel gaat belonen en het in kleine stapjes doet gaan ze leren dat het geen straf is.

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:07

LS wat een leuke set!

Vandaag met emma een lekkere lange buitenrit gedaan, wat was ze vrolijk! Volgende keer weer oefenen met lange lijnen.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:54

Jelleee schreef:
LS paste dat pees en strijk setje? Wat goed! De after dark vond ik ook een van de leukste collecties. En de blue legion (?) ook. Tegenwoordig vind ik ze niet zo mooi meer ofzo..

Patty, achterwaarts vind Willem ook súper moeilijk. Terwijl aan de hand hij het onwijs makkelijk en goed doet.

Ik vind de nieuwe setje ook achteruit gaan!

Ja t pees en strijk setje past! Ik ga nu me foto's op de PC zetten even verkleinen en een topic maken! :D

Mandyy schreef:
Vandaag ook sneeuw hoor Lot! :P
Bleef alleen niet echt liggen.
Wat voor operatie?

Romy lieve foto's!!

Charlotte, die stippel! Gaaf!

Achterwaarts vind Max ook moeilijk. :j

Ze gaan een stuk van mijn nagel halen om eronder te komen bij het bot dat sinds zo ongeveer een cm verder, dan gaan ze het bot schoonmaken, en wat dingen wegbranden en dan hopen dat ik geen last meer heb van een volle ondervoet en bovenvoet. Omdat ze bij het bot komen mag ik absoluut geen vuil en vuil singalen bereiken dat ik denk dit is niet oke... Mag de eerste 3 dagen zelfs niet lopen met kans op bloeding..

Ymor schreef:
Hoe leren jullie het achterwaarts aan? Ik heb het eerst aan de hand aangeleerd en daarna met de sulky het stemcommando gegeven en met mijn voeten de sulky een beetje naar achteren gedaan. Op les heb ik wel eens gezien dat de instructrice de wagen naar achteren trok. Volgens mij was dat bij Lieselotte. Werkt erg goed! Vaak vinden ze het niet prettig om teveel in de broek te gaan.

Lieselotte mooie set! Wat voor operatie moet je ondergaan?

Ja klopt dat was in de les bij Levi, die snapte het niet maar dit systeem word vaker gebruikt hebben we ook gedaan bij oa Buck die het toen moest leren. Ben wel eens L met Buck gestart, was heel lachwekkend haha..

Mijne doet het uit zichzelf, is niet oke maar achterwaarts gaat geen probleem worden.
Bij Buck hebben we hem toen geholpen door op de verharde straat halt te houden, en een ophouding te maken met terug waarbij we de kar nar achter trekte. Dit meerdere malen, nadat hij het snapte dit in de bak herhaald, daar is het een stuk moeilijker voor ze uiteindelijk kwam te goed.

De andere manier die ik ken is met het lange lijnen en/of longeren is terug vragen, maar in mijn ogen 'hang' je daar meer aan het bit en heb je minder stabiliteit door oa een lamoen.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:19

Chardy schreef:
Claudia, van shetlander menritten? Ik ga daar misschien ook heen. Is niet zo heel ver weg. :D

ja van de shetlander menritten! in diepenveen volgensmij. Sta als dubbelspan ingegeschreven maar ga omswitchen naar enkelspan dat moet altijd wel goedkomen. Hopelijk staat calimero dan wat beter op haar hoeven en kan ik met haar. Misty is al eens meegeweest naar exloo dus nu is Calimero aan de beurt:P En anders gaat misty weer mee.
Ik heb er iniedergeval weer super veel zin in!

Mooie set lieselot!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:24

Leuk meiden :D

Zijn hoefschoenen geen optie Claudia? Kost even wat maar dan ben je iig goedkoper uit dan ijzers.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:30

Wat leuk dat jullie meerijden 13maart in Diepenveen! Woon daar in de buurt en Switch staat daar ook vlakbij. Zit er over te denken om ook mee te rijden maar denk het niet :).

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:40

Super leuk ik wil ook graag eens meerijden met een van de menritten!
Hier trouwens nooit problemen met de voetjes Willem staat altijd rondom op ijzers.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:42

zit inderdaad heel erg te twijfelen tussen ijzers of hoefschoenen. ben er nog niet helemaal over uit.
sowieso moeten ze of op ijzers of hoefschoenen

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:51

Ijzers of hoefschoenen is echt heel erg persoonlijk. Zelf vind ik hoefschoenen een echte 'hype' en daarnaast ziet het er gewoon belachelijk uit. Maar ik weet ook dat veel mensen (vooral die naturals) nogal tegen ijzers zijn. Ik zou gewoon doen waar jij je goed bij voelt en waar je beestje t goed op doet!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:25

Ik heb Sjors ook op ijzers gehad maar ik reed toen nog heel veel op gras en door kans op glijden heb ik toen voor hoefschoenen gekozen, zodat ze alleen om hoefde als ik over het asfalt ging. Ik had geen zin om te gaan klooien met kalkoenen etc. Nu zou het opzich wel weer kunnen omdat ik vaak over de dijk rijd en in de bak. Alleen nu is het niet echt nodig.. als het wel weer nodig is krijgt hij alleen voor hoefschoenen om. Ik vind ijzers ook wel erg prijzig.. dus als het niet nodig is dan gaan ze er niet onder.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:45

helaas is het wel nodig hier, hoeven slijten veel te snel terwijl ze opzich niet heel veel op asvalt lopen.
denk wel dat ik gewoon voor ijzers ga. toch de makkelijkste optie denk ik

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:52

Ik heb Switch vanaf het voorjaar tot het najaar ook op ijzers staan. Zijn hoeven groeien bijna niet en met buiten rijden slijten ze dus nog meer waardoor hij echt gevoelig gaat lopen.

Alleen moet dit jaar even kijken hoe ik dat dit jaar ga doen. Met de outdoor-wedstrijden kan het natuurlijk glad worden maar heb geen idee of je er gewoon normale stiften in kan draaien bij zo'n kleintje.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:56

Claudia , Soms kun je harde hoeven wel kweken hoor door goed op te bouwen enz. Maar dat geldt niet voor alle paarden.

Misschien kun je beide eens proberen om te kijken wat bij jullie past. Wellicht kun je hoefschoenen lenen van een andere shet eigenaar.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:36

Je kan kleine stiften indraaien Patty had ik bij Buck ook

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:44

zou ze kunnen lenen inderdaad. Wie bied zich aan? :D
maar ik denk als ik ze eenmaal zelf heb en een beetje naar mezelf kijk dat ik ze dan vergeet om te doen :+

Misty heeft betere hoeven als Calimero. Calimero loopt nu gewoon kreupel omdat haar hoeven zo kort zijn

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:50

Same here Patty, had ze er toen idd voor het outdoorseizoen af ivm glijden tijdens de vaardigheid. Sjors zijn hoeven groeien nagenoeg niet.

Edit: als je smid ijzers heeft met stiftgaten en stiften die klein genoeg zijn kan het best denk ik, ik vind het voor thuis te veel gedoe.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:36

LS_fotos schreef:
Je kan kleine stiften indraaien Patty had ik bij Buck ook

Weet je waar die te koop zijn?

@Ayla, ja moet nog even overleggen met de smid van stal. Had altijd iemand anders maar wil vragen of hij het nu wilt doen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:56

Pootjes gewassen :D Morgen hebben we een fotomeeting (Willem dan hè), ben wel benieuwd!

Afbeelding

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:06

Mooi wit hoor, ben benieuwd naar de foto's die er uit zullen komen :)

Ik heb vanmiddag Sjors zijn stal in orde gemaakt, vnv word zijn eerste nachtje op stal (bij mij). De nieuwe eigenaren zetten 'm binnen en buiten en vnv ga ik nog even kijken als ik tijd heb.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:17

Mooi wit! Hopelijk morgen nog steeds.

Ayla lekker dat hij op stal kan!

Vandaag drukke paardendag gehad. In de ochtend spring les op een manege paard. Daarna mijn bijrijdpaard gereden, met Chayton een buitenritje van een uur gemaakt en daarna nog even met Bente gewandeld. Nog 1,5 week en dan gaan we weer naar de dierenarts. Ben heel benieuwd!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:06

Mooie witte benen zag ik voorbij komen. Helaas meestal van korte duur. :+

Romy, veel gedaan! Mag je ook wel een dag voor uittrekken dan! Rij je ook manegelessen of was dit eenmalig?