Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Re: Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 12:06

fabels genoeg over VD inderdaad Ja

alhoewel ik moet zeggen dat het al veeeel minder is dan een jaar terug. Toen werd het VDsubforum hier op bokt echt doodgegooid met vragen als: Ik wIL mYn versorgshet LEeren StYgeren mAra hOE Moet daTT?!??! Haha! Vork Tong uitsteken Haha! Haha! Hyper! Kusje kusss Miiee

... dat idee dus

maargoed het valt me alles mee op het moment. Waarschijnlijk omdat er steeds meer en beter info over het VD op het internet te vinden is Ja

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 12:15

Eliine schreef:
Bij Napie kom ik nog wel een aantal spelfouten en niet helemaal lekker lopende zinnen tegen, maar inhoudelijk lijkt het me helemaal prima voor de wiki Ja

Je mag hem van mij wel even aanpassen en de schrijffouten eruit halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 00:42

@ Nathalie, Eline, en Superwoman: Thanks Haha! Bloos

Ik zal er idd nog wat feiten aan toevoegen, maak ik het stukje een beetje allround.
Die van de geiten en de hond in de achtertuin was ik idd vergeten... ik had gedacht dat mensen dat zelf wel zouden kunnen bedenken... Rolleyes Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 01:46

nee. heel veel mensen denken dat een paard genoeg heeft aan een geit als gezelschap. meestal onder het mom van: 'het is beter dan niets'. ik irriteer me kapot.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 09:31

Die van het shetje "lekkah lere stijguren" is ook belangrijk voor de fabels al weet ik niet zo goed hoe we dat als fabel zouden kunnen omschrijven! Denk dat je daar een hoop ongelukken mee kunt voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan het meisje dat een vzshet heeft...daarmee gaat vd-en (lees "leren steigeren") en vervolgens zet de dag erop de eigenaar zijn kleinkinderen erop die natuurlijk OOK lekkere snoepjes bij zich hebben...pony doet net even te goed zijn best en.....YIKES

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 09:33

Eliine schreef:
alhoewel ik moet zeggen dat het al veeeel minder is dan een jaar terug. Toen werd het VDsubforum hier op bokt echt doodgegooid met vragen als: Ik wIL mYn versorgshet LEeren StYgeren mAra hOE Moet daTT?!??! Haha! Vork Tong uitsteken Haha! Haha! Hyper! Kusje kusss Miiee

... dat idee dus

ROFL ik kom niet meer bij hier!

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:59

Fietsen met je Shetlander

Als je wilt gaat fietsen met je Shetlander moet je eerst zorgen dat je Shetlander je goed aan de hand kan volgen. Dus dat hij netjes naast je kan lopen, van tempo kan wisselen en kan halthouden op commando. Hierbij zijn jouw stemhulpen erg belangrijk, want stemhulpen heb je veel nodig bij het fietsen.
Als je pony dat allemaal goed kan, kan je voor het eerst met je pony gaan fietsen. Voor de eerste keer is het, het handigste dat je een hoofdstel gebruikt. Je haalt dan de teugels eraf en dan doe je een lang halster touwdoor de binnenste bitring, achter de oren van je pony langs, en dan vast klikken aan de buitenste bitring. Dit is alleen de eerste keren nodig, als je vertrouwt bent met je pony op de fiets dan kun je gewoon het halstertouw door de binnenste bitring aan de buitenste bitring vastmaken, of je kunt dan een halster gaan gebruiken.
Om te oefenen, moet je een veilige en rustige plek uitkiezen. Bijvoorbeeld op het erf of de oprijlaan. Het handigste is een fiets met een terugtraprem, (hoeft niet perse) en dat je met je voeten bij de grond kunt. Voordat je gaat fietsen met je pony is het handig om je pony te laten wennen aan je fiets. Vraag of iemand je pony vasthoudt en fiets langs hem heen, of zet je fiets gewoon naast je pony neer als je gaat poetsen. Wij mensen vinden een fiets de normaalste zaak van de wereld, maar pony’s kunnen daar heel anders over denken!!
Houdt je pony tijdens het fietsen aan de rechterkant, je sluit hem dan op tussen je fiets en de berm. Dit is gewoon het veiligst! Het halstertouw mag je niet te lang laten, hooguit een centimeter of 30, korter mag. Maak het halstertouw nooit aan je fiets vast, houd het altijd gewoon in je hand tijdens het fietsen!
Tijdens het fietsen is het, het makkelijkste als je je pony laat draven, stap is erg langzaam om te fietsen en galopperen kun je beter doen als je pony echt helemaal gewend is aan het fietsen. De eerste keer moet je niet te lang gaan fietsen en kies dan een veilige route, zoals een fietspad of een rustig weggetje. Als je de eerste keer gaat fietsen, fiets dan 5 minuutjes en breid dat dan uit. Als je een poosje blijft oefenen gaat je pony het de normaalste zaak van de wereld vinden. Jouw eigen veiligheid is natuurlijk ook belangrijk! Om half 5 begint de avondspits en zijn er dus meer auto’s bij de weg. In de winter word het vroeg donker, gebruik dan reflecterende bandjes voor je pony en zorg dat je eigen fiets goed verlicht is!!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:20

Napie schreef:
Eliine schreef:
Bij Napie kom ik nog wel een aantal spelfouten en niet helemaal lekker lopende zinnen tegen, maar inhoudelijk lijkt het me helemaal prima voor de wiki Ja

Je mag hem van mij wel even aanpassen en de schrijffouten eruit halen

is goed zal ik doen Ja

nathalie2302 schreef:
Eliine schreef:

... dat idee dus

ROFL ik kom niet meer bij hier!

En dan heb ik het nog niet eens heel erg overdreven Tong uitsteken

Edit: Helder en duidelijk stuk Aline!! Ja Leest makkelijk weg maar is wel heel informatief

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:16

Inderdaad goed stuk Aline, maar misschien goed om aan te bevelen de eerste paard keren met 2 personen te gaan, zodat de fietser in geval van nood de pony los kan laten.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:08

sonjim schreef:
Inderdaad goed stuk Aline, maar misschien goed om aan te bevelen de eerste paard keren met 2 personen te gaan, zodat de fietser in geval van nood de pony los kan laten.

oja dat is een goeie, dat zal ik er nog even bij schrijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:56

nathalie2302 schreef:
Die van het shetje "lekkah lere stijguren" is ook belangrijk voor de fabels al weet ik niet zo goed hoe we dat als fabel zouden kunnen omschrijven! Denk dat je daar een hoop ongelukken mee kunt voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan het meisje dat een vzshet heeft...daarmee gaat vd-en (lees "leren steigeren") en vervolgens zet de dag erop de eigenaar zijn kleinkinderen erop die natuurlijk OOK lekkere snoepjes bij zich hebben...pony doet net even te goed zijn best en.....YIKES

Denk dat het handiger is om zoiets bij het VD-stukje te zetten Ja

Feit is natuurlijk wel dat je een Shet KUNT leren steigeren op commando. Verstandig is het niet, althans niet als je 12 bent, en geen benul hebt wat je aan het doen bent, of wat het voor gevolgen kan hebben.

Wat je wel kunt doen is dat je in de sticky een aantal links plaatst naar artikelen in de Wiki.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:57

Aline: Super goed stuk!!!! Ja

Heel leuk om te lezen Ja

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:49

Yamcha schreef:
Aline: Super goed stuk!!!! Ja

Heel leuk om te lezen Ja

dankje Haha! ik denk dat ik het stuk over aanschaf nog even ga aanpassen. volgens mij leest dat niet lekker weg, en als het niet lekker weg leest dan houden ze er snel mee op denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:53

Denk het ook.
Ga je gang, hoor, je schrijft leuk Haha!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:47

@ Aline: Zou je er nog even een kleine bronvermelding bij kunnen doen? Ik bedoel...sommige stukken zijn letterlijk overgenomen van mijn PB en dat vind ik helemaal niet erg, want het is juist leuk dat meer mensen hierover kunnen lezen...Maar het zou netjes zijn (in de journalistiek hoort dat in ieder geval) als je er een bronvermelding bij deed.

Maar verder is het inderdaad helder en ook de aanvulling van een tweede persoon meenemen is erg nuttig.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:53

_Sigrid_ schreef:
@ Aline: Zou je er nog even een kleine bronvermelding bij kunnen doen? Ik bedoel...sommige stukken zijn letterlijk overgenomen van mijn PB en dat vind ik helemaal niet erg, want het is juist leuk dat meer mensen hierover kunnen lezen...Maar het zou netjes zijn (in de journalistiek hoort dat in ieder geval) als je er een bronvermelding bij deed.

Maar verder is het inderdaad helder en ook de aanvulling van een tweede persoon meenemen is erg nuttig.

ja is goed, en als je nog meer toe te voegen hebt dan is dat welkom Knipoog
Enn, eigenlijk, EERLIJK, was ik het nog wel van plan, alleen vergeten Bloos
Ik moet er toch nog even wat aan toe voegen dus morgen zet ik de tekst er nog een keer op en dan met bronvermelding!!!! Knipoog

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 09:36

@Aline (en Sigrid) - goed stuk over fietsen! Helder van opbouw en ook heel goed dat jij/jullie benadrukken dat je niet zomaar even op de fiets moet springen en je shet moet meesleuren, maar inderdaad ook de pony goed aanleren om te reageren op stemhulpen!

Tjonge...het gaat helemaal de goede kant op zeg!!! Lachen

Even off-topic maar is er ook een shetlander "slow-chat" huiskamer gebeuren binnen het subforum shets, ik weet ook niet of daar animo voor zou zijn? Ik weet dat het er is voor tinkers en leer daar veel van plus het is gewoon leuk om dingen te delen over eenzelfde hobby op een wat meer informele manier...

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:45

Vind ik wel leuk. ik zal zo even kijken, het is nooit verkeerd om contacten te krijgen in de shet-wereld. Kun je van elkaar leren!!
Ik heb mijn stukje over aanschaf opnieuw geschreven, zodat het makkelijker wegleest, volgens mij is dit wel leuk voor onze doelgroep. Ik weet niet of het goed is, geef je mening, brand los Vork

Yes, eindelijk is het dan zover, je gaat je eigen pony kopen! Je hebt gekozen voor een Shetlander, maar waarom eigenlijk? Omdat je Shetlanders echt helemaal top vind of omdat jij denkt dat ze bijna niets kosten en weinig zorg nodig hebben?
Als je dat denkt, dan heb je het goed mis! Waarom zou een Shetlander minder aandacht, weinig ruimte en minder zorg nodig hebben? Weet je dat niet? Nou, ik ook niet! Want een Shetlander is ook een pony, net als de Fjord en de Haflinger! Dus ook als je voor een Shetlander kiest moet je goed weten dat ook een Shetlander de dierenarts nodig kan hebben, eten moet hebben en voldoende ruimte moet hebben.
Oke, je weet het nu dus zeker? Je vind Shetlanders helemaal top? Oke dan, dan kun je nu gaan zoeken naar de Shetlander die bij jou past! Shetlanders zijn er in alle kleuren, van vos tot bruin, en van zwart tot bont. Heel wat keus dus. Het is natuurlijk leuk, als je een hele mooie Shetlander hebt, maar wat is nou eigenlijk belangrijker? Het uiterlijk, of toch het innerlijk? Ja precies! Het innerlijk is belangrijker! Jou Shetlander moet een Shetlander zijn die bij jou past, en jullie moeten goede maatjes worden! Dus als je op zoek gaat naar een goed maatje, dan moet je met een aantal dingen rekening gaan houden:
Bij Shetlanders komen sommige gebreken wat vaker voor als bij andere pony’s. Je wilt natuurlijk een gezond en vrolijk maatje waar je jaren lang plezier van kan hebben, dus moet je goed kijken naar de pony voordat je hem/haar gaat kopen. Je kunt informeren bij het Nederlands Shetlandpony Stamboek over de pony die je op het oog hebt, zij kunnen jou vertellen of de pony gebreken of ziekten heeft.
Hieronder volgt een voorbeeld waaruit duidelijk word dat innerlijk belangrijker is dan uiterlijk:
Mathilde is een meisje van 12 jaar en mag een pony hebben van haar ouders, het is haar eerste eigen pony en ze heeft nu 2 jaar ervaring. Ze kies voor een Shetlander, want die zijn zo schattig en leuk. Ze is er goed van doordrongen dat een Shetlander dezelfde zorg nodig heeft als een andere pony. Mathilde heeft de keus uit twee pony’s:
Pony 1:
Naam: Wendy van Dijk
Leeftijd: 4
Geslacht: merrie
Kleur: Zwart

Mathilde is helemaal weg van deze pony, ze ziet er heel mooi uit op de foto, mooie volle staart en pik zwart. Het is precies Rakker uit de penny! Alleen de naam is anders.

Pony 2:
Naam: Gerard Jolink
Leeftijd: 14
Geslacht: ruin
Kleur bruinbont

Mathilde vind deze pony niks aan, de kleur vind ze niet mooi en hij heeft niet zo’n mooie volle staart als Wendy van Dijk. En bovendien is het al een ouwe knakker vind ze.

Als eerste gaat Mathilde kijken bij pony 1, omdat ze dat de mooiste pony vind. Als ze aan komen wacht de eigenaar al samen met de pony op het erf. Als mathilda op de pony af loopt, legt Wendy de haar oortjes in de nek en begint zich te verdedigen. De eigenaar verteld: het is een pony met gebruiksaanwijzing, en je moet echt wel ervaring hebben om goed te kunnen omgaan met Wendy. Ze laat zich niet makkelijk verzorgen en het is al helemaal geen aai-pony. Haar ouders zijn er van overtuigd dat dit dus niet de goede pony is voor Mathilde, maar Mathilde is ervan overtuigd dat ze Wendy wil hebben, ze is veel mooier als Gerard en ze lijkt zoveel op Rakker!
Wendy is niet beleerd onder het zadel en niet voor de kar of iets dergelijks. Mathilde is ervan overtuigd dat ze dit zelf wel voor elkaar kan krijgen! (geloof jij het, dat ze dat kan met twee jaar ervaring?)

De volgende dag gaan ze kijken bij Gerard. Ook hier staat de eigenaar op haar te wachten. Mathilde heeft nog steeds Wendy in haar hoofd en wil eigenlijk helemaal niet kennis maken met Gerard. Als ze op de pony afloopt doet Gerard zijn oortjes naar voren en snuffelt aan Mathilde. Hij laat zich aaien en knuffelen door Mathilde. De eigenaar vertelt: Gerard is beleerd onder het zadel, voor de kar en kent de basisvaardigheden van vrijheidsdressuur. En leuke beginnerspony dus! Mathilde vind het allemaal maar niks, Gerard heeft last van zomereczeem, en heeft daardoor weinig manen en niet zo’n mooie volle staart als Wendy. De eigenaar haalt haar over om te Gerard te gaan borstelen, tijdens het borstelen komt Mathilde erachter dat Gerard eigenlijk veel leuker is! Hij is heel erg braaf, en ze kan uren met hem knuffelen en tuttelen. Zie je wel, zegt haar vader: het innerlijk van de pony is veel belangrijker als het uiterlijk.
Gerard word van Mathilde, ze worden goede maatjes en Mathilde wil hem nooit meer kwijt!

Zo zie je maar, uiterlijk is niet belangrijk. Het gaat er om dat jij een maatje hebt waaraan je jaren plezier hebt, en dat je met je pony een band om kan bouwen.
Let er wel op dat je pony geen nare ziekten heeft die alleen maar erger worden waardoor je de pony niet kan gebruiken waarvoor jij eigenlijk de pony gebruiken wilt!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:38

Wat een leuk stukje, vooral dat voorbeeld gerard jolink ruin en een zwarte wendy van dijk ik heb in een deuk gelegen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:39

haha we hebben het erover op msn, ik vind t juist overbodig

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:40

Ik heb nu de vraagtekens eruit gehaald, maar ik laat het nog even zo staan. Ik wacht even verdere reacties af Knipoog

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:50

Het spreekt mij zéker aan! Alleen ik weet niet of de jonge kinderen Geer en Wen kennen!? Misschien kan je wel iets in de namen veranderen? 'Angel/Engel' oid Tong uitsteken ? Het hoeft niet, maar misschien is het dan ook voor de jongste kinderen het duidelijkst?
Ik vind het echt een heel goed stuk!

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:01

Haha! dankje
Daar had ik nog niet aan gedacht, misschien kan ik pino van de sesamstraat nemen enne spongebob ofzoiets Clown

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 17:32

Aline - ik vind op zich je aanpak heel leuk en het spreekt wel aan...de namen zou ik, als iedereen ervoor kiest om de voorbeelden te laten staan, inderdaad even veranderen maar wat me ook opvalt is de zomereczeem van Gerard.....dit is niet zomaar iets wat ik zou aanraden aan mensen met weinig ervaring (hoe dan ook is dit natuurlijk "ongewenst" bij welk paard/welke pony dan ook en helaas zijn er voldoende die het hebben en die een leuk huisje verdienen maar het kan (afhankelijk van hoe erg het is) heel wat voeten in de aarde hebben qua middeltjes, speciale dekens etc. Je moet wel weten waar je mee bezig bent omdat het voor de pony een vervelende, jeukende aandoening is).

Hoe leuk de pony ook is, IK ALS OUDER zou de pony nog steeds geen verstandige keuze vinden als het meisje mijn dochter was geweest.

Ook zou ik zelf voor een meisje van 12 alleen een shetlander overwegen als ze geïnteresseerd is in mennen/vd/tutten/wandelen etc., mocht ik een dochter hebben die wil rijden...zou ik op die leeftijd GEEN shetlander meer overwegen. Sterker nog, ik denk dat de meisjes die op 12 jarige leeftijd een pony mogen en dan wel een shetlander juist in de categorie vallen van mensen die we proberen te waarschuwen en inlichten over de rij-beperkingen van de pony's.

De voorbeeldjes vind ik dus wel grappig en leuk gevonden...MAAR...hoe waardevol is het als je ziet dat er nog 93847923847329 shetlanders te koop zijn? Waarom geen 6 jarige, zwarte merrie die lief is, betuigd is en zonder maneneczeem? Ik denk dat het juist verstandig is dat je als koper NIET het gevoel moet hebben dat je maar beperkte keuze hebt...beter wachten tot je de meest geschikte pony tegenkomt dan "snel even" kiezen uit "de minst slechte". Dat lijkt mij ook de beste boodschap om uit te dragen "zoek de meest geschikte pony voor je situatie en voor wat je wilt en laat je hierbij niet leiden door haast"

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:34

nathalie2302 schreef:
Aline - ik vind op zich je aanpak heel leuk en het spreekt wel aan...de namen zou ik, als iedereen ervoor kiest om de voorbeelden te laten staan, inderdaad even veranderen maar wat me ook opvalt is de zomereczeem van Gerard.....dit is niet zomaar iets wat ik zou aanraden aan mensen met weinig ervaring (hoe dan ook is dit natuurlijk "ongewenst" bij welk paard/welke pony dan ook en helaas zijn er voldoende die het hebben en die een leuk huisje verdienen maar het kan (afhankelijk van hoe erg het is) heel wat voeten in de aarde hebben qua middeltjes, speciale dekens etc. Je moet wel weten waar je mee bezig bent omdat het voor de pony een vervelende, jeukende aandoening is).

Hoe leuk de pony ook is, IK ALS OUDER zou de pony nog steeds geen verstandige keuze vinden als het meisje mijn dochter was geweest.

Ook zou ik zelf voor een meisje van 12 alleen een shetlander overwegen als ze geïnteresseerd is in mennen/vd/tutten/wandelen etc., mocht ik een dochter hebben die wil rijden...zou ik op die leeftijd GEEN shetlander meer overwegen. Sterker nog, ik denk dat de meisjes die op 12 jarige leeftijd een pony mogen en dan wel een shetlander juist in de categorie vallen van mensen die we proberen te waarschuwen en inlichten over de rij-beperkingen van de pony's.

De voorbeeldjes vind ik dus wel grappig en leuk gevonden...MAAR...hoe waardevol is het als je ziet dat er nog 93847923847329 shetlanders te koop zijn? Waarom geen 6 jarige, zwarte merrie die lief is, betuigd is en zonder maneneczeem? Ik denk dat het juist verstandig is dat je als koper NIET het gevoel moet hebben dat je maar beperkte keuze hebt...beter wachten tot je de meest geschikte pony tegenkomt dan "snel even" kiezen uit "de minst slechte". Dat lijkt mij ook de beste boodschap om uit te dragen "zoek de meest geschikte pony voor je situatie en voor wat je wilt en laat je hierbij niet leiden door haast"

Hier ben ik het wel mee eens, ik kan de leeftijd wat jonger maken en het eczeem weghalen.
Of zal ik de tekst naar jou email adres sturen en dat jij dan nog wat aanpast?