Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zaira_sak

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:36

55is zonder zadel

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:38

een zadeltje weegt lang geen 10 kg

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:39

Das niet best als die zo zwaar weegt! Nagelbijten / Gniffelen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:41

Mensen; is er nou niemand die er al achter is dat je zaira zak niet serieus moet nemen? Dat kind rijd gewoon nog op haar shet, adviseerd íeder te zware persoon gewoon er op te blijven rijden, e.d. Een eigenwijze, hardnekkige penny Clown

zaira_sak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:41

ik heb western zadel en da weegt 10kg

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:42

haha nee idd Scheve mond

maar 55 kg vind ik ook nog te zwaar.. heb zelf een shet van 1 meter, en weeg 55 kg, en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt erop te gaan zitten

als je shet echt 1.12m hoog is en stevig gebouwd (niet te dik) kun je er met 55 kg nog wel af en toe op

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:42

haha een westernzadel weegt ook geen 10 kg Haha! maar ik ga inderdaad deze discussie stoppen, mijn mening weet je, wat je ermee doet moet je zelf weten Lachen

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:43

Ik wil wat zeggen.
Maar .. laat maar ik ga er niet meer op in! Scheve mond

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:43

Vooral niet laten BB Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:44

JoyCiej007 schreef:
Mensen; is er nou niemand die er al achter is dat je zaira zak niet serieus moet nemen? Dat kind rijd gewoon nog op haar shet, adviseerd íeder te zware persoon gewoon er op te blijven rijden, e.d. Een eigenwijze, hardnekkige penny Clown

Inderdaad, kom op elk verstandig mens weet dat je met dat gewicht te zwaar bent!
En hoe die mensen het over hun hart krijgen vraag ik me eigenlijk wel af! Ik vond me zelf toch echt te zwaar na 50,05 kg!

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:45

DeSa schreef:
Vooral niet laten BB Knipoog

Haha bedoel je dat ik het wel moet zeggen?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:46

Ja Haha!

Oeps onliner Schijnheilig

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:47

Haha nou het heeft toch geen zin! Nagelbijten / Gniffelen
En ik ga nu toch ook! Nagelbijten / Gniffelen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:57

Maar ik word benieuwd Huilen van het lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:02

zaira_sak schreef:

Zal ik eens wat zeggen? Ik wordt zo langzamerhand ZIEK van bokkers zoals jij.

Beweren dat je niet te zwaar voor je shet bent, liegen bij de vleet, en wél in ieder topic vragen 'kan muhn shet mu dragen??' 'ben ik te zwaar voor men shet??'... ja doei............ Doei, doei

Jouw berichtjes bestaan bijna álleen maar uit dat soort dingen, zegt al weer genoeg over je niveau. Meid; doe jezelf en heel bokt een plezier: Heb je niets nuttigs te zeggen, hou dan gewoon je reacties voor je.......

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:09

Joyciej007; Whoeehoee, yeah!! Pling Cool Go jij! Go jij!

Zaira_sak; Misselijk Rolleyes Whoosh!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:10

Ja sorry hoor, kon het even niet laten....... Knipoog

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:18

Ik ben 1,60 en zonder mn zwangerschap nu, 49 kilo, 22 jaar, en ik rijd mn shet met veel plezier en zij vind het ook super leuk! soms zitten we er met zn 2tjes op en dat gaat zelfs leuk, ze is alleen wel echt beren sterk ook hoor. ze is zelf 1,04 en stevig gebouwd, een echte krachtpatser.

Afbeelding
Afbeelding
ik zit hier wel te lang, ik rijd normaal korter,
met springen al helemaal, en ze springt rustig 60 cm met mij er op! haha ze is nu bijna 10, ze vind het juist leuk als ik rijd, ik durf alles en ben niet bang, kids zijn vaak bang en dan moet ze voorzichtig zijn haha en ze is zelf een DONDERJAGER op 4 benen, scheurijzertje:D
maja, et gaat goed, zodra ik merk dat et niet meer gaat houd ik der voor mn kind en mijn nichtjes enzo:D
groetjes Nancy
Afbeelding

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:20

Oja dat met zn 2tjes bedoel ik een kindje mee van 2 Knipoog die nog nie goed alleen durft

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:22

Hmm, twijfel geval, vind je eigenlijk net iets te lang.

Edit: hahaha, sorry, zie post hierboven, ik dacht al, met zijn 2en Sigaar Maar ging er al vanuit dat je dat kleine hummeltje van de foto bedoelde Knipoog dat kan ik me voorstellen.

Mooie shet trouwens, leuk afgetekend Knipoog

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:30

Dankje:D wel joycie:D
Ik ben misschien wat lang maar niet zwaar, ik zit haar niet in de weg met mn benen ofzo! ik rijd normaal ook iets korter, dit was ff snel haha, nee ze houd het heel goed, anders zou ik et niet doen, heb nog andere dieren om te rijden, maar iemand moet der goed africhten ook, voor de wedstrijden of der gehoorzaamheid er in te houden, dus ja, dat is zo het beste! verder rijd ik niet vaak ofzo, maar ze vind het echt zo leuk! dat merk ik aan alles, die oren naar voren en GAAN!!!

groetjes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:43

JoyCiej007 schreef:
zaira_sak schreef:

Zal ik eens wat zeggen? Ik wordt zo langzamerhand ZIEK van bokkers zoals jij.

Beweren dat je niet te zwaar voor je shet bent, liegen bij de vleet, en wél in ieder topic vragen 'kan muhn shet mu dragen??' 'ben ik te zwaar voor men shet??'... ja doei............ Doei, doei

Jouw berichtjes bestaan bijna álleen maar uit dat soort dingen, zegt al weer genoeg over je niveau. Meid; doe jezelf en heel bokt een plezier: Heb je niets nuttigs te zeggen, hou dan gewoon je reacties voor je.......

EINDELIJK een keer iemand die haar zegt waar het op staat.

@ zaira_zak, het heeft gewoon geen zin om je in elk shet topic te melden met dezelfde vragne en mededelingen. jij bent verslaafd aan het zitten op die pony, en houdt daarin in geen enkele vorm rekening met hem. dat is je al vaker gezegd, maar kennelijk heb jij een flink bord voor je hoofd.
ik hoop van harte dat je goed gaat nadenken, en dan besluit het beste te doen voor je pony. ga lekker VD doen, wandelen, LL werk, er is zó veel wat je kunt doen buiten het rijden...
ik vraag me ook af wat voor zadel jij hebt, ik heb zelf nl een echte Tex Tan, voor mijn E- pony, maatje 16 inch, originele houten/ rawhide/ metalen boom, ijzersterk, en die weegt rond de 12 kilo. zo'n zadel pas onmogelijk op een shet, en deze zadels bestaan niet in ponymaten. wat je beweert kan dus onmogelijk kloppen. daarbij is 55 kilo teveel, aangezien je zonder zadel met puntdruk werkt, en dat is zo mogelijk nog slechter voor de rug.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:50

@ Nansje; ja het klopt inderdaad wel, je zit inderdaad vrij lang (voor een dressuurzadel misschien prima) maar je zou zelfs wat korter kunnen zitten, is misschien ook fijner voor je shet Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:52

Nansje:
Ik vind je echt te groot.
De foto's zijn niet echt duidelijk, maar volgens mij ben je te groot voor het zadel. Je moet een platte hand achter je kont kunnen leggen. wanneer je normaal zit (en niet extra ver naar voren of rechtop etc.)

Dat ze bere-sterk zijn is waar, maar niet voornamelijk in het dragen, maar in het trekken en in het overleven.

Een paard kan 15 tot 20 % dragen van z'n gezonde gewicht(hangt van het type af.)
Een shet mag 20 % dragen, maar dan moet je het niet nog eens extra zwaar maken door te lang te zijn. (hefboomeffect)
Die procenten zijn een aardig veilige maatstaf, sommige kunnen minder dragen, sommige kunnen zonder schade meer dragen, maar dat laatste is dus een groot risico, omdat je niet naar binnen kunt kijken.

Een pony kan zich dood eten net als zich dood-werken. Die snapt niet dat hij slijtage kan krijgen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:35

superwoman schreef:
Nansje:
Ik vind je echt te groot.
De foto's zijn niet echt duidelijk, maar volgens mij ben je te groot voor het zadel. Je moet een platte hand achter je kont kunnen leggen. wanneer je normaal zit (en niet extra ver naar voren of rechtop etc.)

Dat ze bere-sterk zijn is waar, maar niet voornamelijk in het dragen, maar in het trekken en in het overleven.

Een paard kan 15 tot 20 % dragen van z'n gezonde gewicht(hangt van het type af.)
Een shet mag 20 % dragen, maar dan moet je het niet nog eens extra zwaar maken door te lang te zijn. (hefboomeffect)
Die procenten zijn een aardig veilige maatstaf, sommige kunnen minder dragen, sommige kunnen zonder schade meer dragen, maar dat laatste is dus een groot risico, omdat je niet naar binnen kunt kijken.

Een pony kan zich dood eten net als zich dood-werken. Die snapt niet dat hij slijtage kan krijgen.

duidelijk, beknopt, netjes!