[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:35

Kiekeboefje schreef:
Gaat de goeie kant op Ingrid! :D

Ik heb een sulkytje op de kop getikt! Echt heel blij mee. Zaten alleen geen bomen aan. Er moeten vasten aan, dus even gemeten en ik kan ze gewoon op internet bestellen! :) dat is erg fijn. We gaan lessen bij een erg ervaren menner. Die ook Trekpaard Marloes ook gaat beleren. Daar beginnen we niet zelf aan :=


Leuk! Welke is het geworden?

En top Ingrid, trots op jullie!!

Jorex

Berichten: 10022
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:36

Patricia, ik zou met stro wel opletten dat ze het niet als vaste plasplek gaan gebruiken, dat deden de mijne ook en nu hebben ze dus die rotstraal. Dus nu is hun schuilhol weer kale tegels, ze gaan toch wel buiten liggen te slapen.

Leuk Mandy dat je lekker een dagje naar Equiday bent geweest. Hier is mijn verzorgster weer langs geweest en we zijn vandaag even lekker bezig geweest met dat ze nu af en toe ook actief gaat zitten zodat de sulky wat meer zweeft in de lichtogen. Ze zei dat dat wel spierpijn gaat opleveren haha. Maar in draf gaat het makkelijker dan in stap, dat heb ik zelf ook al. Daarna ben ik met haar meegereden naar haar huis in het dorp, omdat ze dan ook kan zien hoe ik Alex men. En toen wenkte er op de terugweg een oudere man vanuit huis. Stond ik daar zomaar 45 minuten met hen in gesprek :oo

Hij vond het gewoon heel leuk dat ik zo actief bezig was met mijn shetlander en vond het tof dat ie schoentjes aanhad. En nu weet ie alles van me, inclusief van wie ik er 1 ben. En ik vind het gewoon wel tof dat hij vroeger de pony van de buurman heeft gefokt haha. Maar die oude mannen kunnen wel goed praten zeg. Alex ging op een gegeven moment maar gewoon met zijn hoefje op rust en zijn hoofd in zijn schoot(hij had er voor het gemak een stoel bij) slapen. Totdat hun automatische grasmaaier langs kwam zoeven, die was doodeng in Alex zijn ogen. Dus die man heel lief Alex kalmeren. Oudere mannen zijn echt helemaal geweldig, ik heb een heel mooi gesprek met hem gehad en Alex vond het ook wel tof :P (en mijn verhaal is weer langer geworden dan ik wilde).

Leuk Ingrid dat je steeds langer los met hem gaat! En ja, Jorie lijkt heel schattig, maar hij bijt echt in alles op het moment. Zal wel ergens tanden aan het wisselen zijn ofzo.

Ook leuk dat je een sulky hebt gekocht, kiekeboefje. Een trekpaard beleren zou ik idd ook niet doen. Maar als je bovenstaand verhaal over de oudere man hebt gelezen. Ik vertelde dus ook dat Alex zelf is beleerd(met hulp van een vriendin met ervaring) en dat ik Jorie ook zelf ga doen. Kwam er een vriend van hem langs die nog een onbeleerde shet heeft staan. Vertelt die oudere man hem doodleuk dat ik dus die pony wel even kan beleren zodat hij ook met zo'n sulky en zulke gave schoenen op pad kan. Oudere mannen humor :') Ik zie hem al gaan ( 70+,misschien zelfs 80+) op mijn sulky :j

Ik heb ook nog meer Jorie foto's, hij ging zonet nadat ik hem borstelde rollen en bleef toen heel mooi liggen. Maar mijn telefoon is dood, dus die krijgen jullie nog.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:40

Youri: Succes met het maken van je spreekbeurt/werkstuk.
Fenna: Bedankt. :) Jorie ziet er wel heel schattig uit.
Ayla: Wat leuk dat hij er inmiddels voor staat!
Lillian: Hoe was Appasionista?
Mandy: Fijn dat Equiday leuk was. :j
Claudia: Vervelend dat je pony nog steeds hoest.
Patricia: Dat ziet er mooi uit! :D
Ingrid: Fijn dat het goed ging vandaag. Veel succes morgen.
Kiekeboefje: Gefeliciteerd met de aankoop van je sulky. :) Hopelijk ga je er veel plezier aan beleven.

Ik heb ook nog even een vraagje. Welk bit zouden jullie aanraden voor het beleren? De pony is überhaupt nog niet bekend met het bit. Ik zie door de bomen het bos niet meer en krijg in elke zaak iets ander geadviseerd. :+

Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:41

Rotstraal door stro, daar geloof ik persoonlijk dan weer niet zo in. Natuurlijk kan dat, als ze lange tijd in de nattigheid staan. Maar als je elke dag netjes uitmest en dus de natte vieze plek er uit schept, en schoon stro opstrooit, kan dat bijna niet toch? Ik denk eerder dat de blub de oorzaak was, jouw paddock was erg nat toch deze winter?

Maar ik heb (gelukkig!!) geen ervaring met rotstraal dus wie weet kan het wel hoor.

Youri123
Berichten: 363
Geregistreerd: 21-06-14

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:49

Ik heb zo een gaaf idee. Ik ga voor Arie me eigen lijn beginnen. Nu even kijken of ik over weg kan met de naaimachine

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:50

Dat vind ik idd ook een beetje overdreven zeggen. Hier staan ze al zo lang op stro en nooit last van gehad. Word 2 keer uitgemest (heel soms 1x) in de week

Jorex

Berichten: 10022
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:55

Nee, mijn paddock heeft gelukkig drainage, dus hooguit de bovenste laag is nat en binnen een dag weer droog. Helaas zit de natte vieze plek echt letterlijk op de tegels bij mij en zijn de tegels nogal onregelmatig dus het lukt niet al het zanderige natte eruit te halen. Ik schepte het twee keer per dag uit, nu heb ik alles wat de bodem bedekt eruit gehaald. Dan slapen ze maar buiten in het zand, wat ze toch ook al deden. Het enige waar ze de bedekking voor gebruikten was om in te piesen, nu doen ze dat maar buiten in het zand hoor. Ik heb ook niks anders wat ik verdenken dat de rotstraal veroorzaakt, behalve dan dat ik erachter kom dat Jorie nogal vaak mest (bijna dagelijks) onder zijn hoeven heeft kleven. Ik krab hem nu namelijk dagelijks uit en dan kom je daarachter. Bij mij lag er trouwens een mengeling stro en hooi dat ze niet opknabbelden in(de slechtste delen hooi dus) en zorgde ik altijd voor een dikke laag zodat alleen het onderste nat was en niet de bovenste delen. Maar als de pony's geen zeikstralen zijn, dan valt het natuurlijk wel mee. Bij mij komt er in ieder geval geen enkele bedekking meer in de stal.

Youri123
Berichten: 363
Geregistreerd: 21-06-14

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:07

Ik zoek nog steeds een onderwerp voor rekenen en wiskunde kan iemand mij misschien helpen? Ik vind het zo moelijk

Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:10

Mmh misschien iets over hoeveel een paard mag/kan trekken op verschillende ondergronden? Dat je aan de hand van het gewicht van het paard (ongeveer) kan berekenen wat hij mag trekken. Of iets over de rolweerstand van de kar?

Lillian__

Berichten: 3280
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:35

Apasionata was leuk! maar het hoeft van mij hierna niet meer :') veel te druk daarbinnen en ze waren naar mijn mening wel echt grof met de bitten en sporen. Maar verder een leuke show met een leuke verhaallijn.

Misschien rotstraal door Ammonia vorming in het stro (pisplekken) of een heel klein wondje waar bacteriën zijn bij gekomen? Mijn oude bijrijdpaard had ook echt om niks rotstraal, altijd lastig dat soort dingen.

Ja grappig he die oude mannetjes := die zijn er hier ook in de buurt.

Mooi plekje patricia! `

van mijn bloedneuzen geen last meer gehad, maandag wel even een afspraak maken bij de HA voor een doorverwijzing naar de KNO-arts wou het gisteren al doen, maar zoals gewoonlijk komt er weer van alles tussen.

Mandyy

Berichten: 30566
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:50

Goed dat je een afspraak maakt bij de HA!

Kiekeboefje, welke sulky?

Niets gekocht op Equiday. Heb me goed ingehouden. Koop sowieso weinig voor Max, al het nodige heb ik al. Onnodige spullen koop ik niet meer sinds ik op mezelf woon. :)) :')

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:32

Leuk Kiekeboefje van je sulky!

Grappig he Fennadev hoe je soms zomaar opeens gesprekken kunt hebben met mensen, van welke leeftijd dan ook. Ik kom onderweg ook regelmatig iemand tegen die begint te praten over pony's.

En ja Jorie ziet er inderdaad schattig uit haha.
Ik heb eens een groningse paarden fokker gekend en die gaf zijn paarden, geen grapje, een bijtring als ze aan het wisselen waren:-) :-)

AnnaB: dat is zo lastig zo'n vraag. Ik ben bij voor het mennen gelijk begonnen met een liverpool maar hij had al wel eens een trensje in gehad. Elk paard reageert weer anders op welk bit dan ook. Ik denk dat je maar gewoon iets moet aanschaffen en bedenk jezelf dat elk bit zo heftig inwerkt als dat jij ermee bent.

Equiday; ken het hekemaal niet haha.

Mandyy

Berichten: 30566
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:41

Ik vind een praatje een keer leuk, maar heb er niet altijd behoefte aan. Heb ook dagen dat ik het dus snel afkap en zeg dat ik verder moet anders kom ik niet aan mennen toe. :+

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:00

Anna, wij starten altijd met een leerbitje. Dat is een zacht bitje van leer met een extra riempje voor stabiliteit. Mijn pony loopt nu op een ongebroken koperen halve kneveltrens van MHS. Ik heb geen hefboomwerking nodig en ik vind een stangbitje erg vriendelijk. Ik ben overgestapt op dit bit omdat ze iets te fanatiek bezig was om het leerbit door te knagen.

Kiekeboefje

Berichten: 1801
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:20

Volgens mij is het een Cavaletti sulky, ik weet dat velen onder jullie daar niet heel positief over zijn. Maar ik heb m zo goedkoop kunnen ophalen, dat als ik hem even een opknapbeurt geef en er een leuk begin met mennen mee kan maken, ik al gelukkig ben. Hij is heel degelijk stevig en de bandjes, remmerij is nog gaaf. Behalve de kussens, die zijn gescheurd maar ben best handig. Dat kan ik wel maken! :D Heb helaas geen foto.

AnnaB, ik vroeg dat gisteren aan mijn toekomstige instructeur, en die zei dat beginnen op een simpel enkelgebroken trensje prima is maar alleen in de bak. Daarna moest ik over gaan stappen op een stangbit(?). Aangezien Donja toch een beste drammer is! :p

Kiekeboefje

Berichten: 1801
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:21

Mandyy schreef:
Ik vind een praatje een keer leuk, maar heb er niet altijd behoefte aan. Heb ook dagen dat ik het dus snel afkap en zeg dat ik verder moet anders kom ik niet aan mennen toe. :+


Echt mee eens... de paarden staan aan een best wel drukke fietsweg. Mensen die willen kletsen als je even bezig bent ect. Soms gezellig maar soms ook lastig!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:34

En zo ben ik weer echt geen fan van enkel gebroken bitjes. Zo zie je maar: iedereen vindt iets anders fij :-)

Youri123
Berichten: 363
Geregistreerd: 21-06-14

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:53

Susanne: Super bedankt! Hoort dat bij rekenen of bij wiskunde?

Youri123
Berichten: 363
Geregistreerd: 21-06-14

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:56

Ik moet een Engelse woord zoeker maken. Ik ga het over onderdelen van het mentuig doen

Borstuig
Strengen
Lamoen ogen
Schoftje
Broek
Buiten singel
Menhoofdstel
Staartriem?

Ik mis volgens mij echt nog wel wat. Wat mis ik nog allemaal?

Ik ga dit zo allemaal vertalen naar het Engels.

Engels is niet mijn sterkste vak

mirriejj

Berichten: 3613
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:24

Mandyy schreef:
Ik vind een praatje een keer leuk, maar heb er niet altijd behoefte aan. Heb ook dagen dat ik het dus snel afkap en zeg dat ik verder moet anders kom ik niet aan mennen toe. :+


Ik ben echt een ramp ermee -O- Als ik met iemand begin te praten, dan praat ik ook zo aan een stuk door, echt kansloos :')

Knap dat je je ingehouden hebt op Equiday. Dat is ook al geen talent van me :')

Nog even een dagje doorwerken en dan morgen de pony's halen.

Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:40

Youri123 schreef:
Ik moet een Engelse woord zoeker maken. Ik ga het over onderdelen van het mentuig doen

Borstuig
Strengen
Lamoen ogen
Schoftje
Broek
Buiten singel
Menhoofdstel
Staartriem?

Ik mis volgens mij echt nog wel wat. Wat mis ik nog allemaal?

Ik ga dit zo allemaal vertalen naar het Engels.

Engels is niet mijn sterkste vak


In het engels hebben de onderdelen andere namen vaak. Een op een vertalen zal vreemde dingen geven :) Lamoenogen zijn lichtogen.

Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:42

Enkelgebroken vind ik ook niet vriendelijk. Geeft een notenkraker effect in de mond. Ik zou kiezen voor een MHS myler bitje of een simpel liverpoolstangetje met een lichte boog naar boven.

Kiekeboefje

Berichten: 1801
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:56

Susanne schreef:
Enkelgebroken vind ik ook niet vriendelijk. Geeft een notenkraker effect in de mond. Ik zou kiezen voor een MHS myler bitje of een simpel liverpoolstangetje met een lichte boog naar boven.


Ik snap wat je bedoeld met nootjraker effect maar dit ligt heel erg aan de mind van de pony. Een pony met een hoog gehemelte kan hier geen last van hebben. Een dubbelgebroken bit kan daarintegen ook zo'n effect hebben, maar dan klemt het de tong. Ook dat is maar net hoe de ponymond in mekaar zit. Maar goed, hierover ieder zo zijn mening ;)

KittyDylan

Berichten: 8911
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:58

Claudiadvx, je zit ongeveer in het zelfde schuitje als ik lees ik? Hier een Welsh veulen die na een verkoudheid niet gestopt is met hoesten. 2x in de luchtpijp gekeken, fengriek, AB kuurtje, ontwormd, ventipulmin, prednisolon en slijmverdunners gehad, en nog steeds niet over. We zitten nu ook met de handen in het haar....

Kiekeboefje, veel plezier met je sulky!

Lekker weertje he, zo trof ik de dames vandaag aan.

Afbeelding

Voorste weide mijn twee Welshes, achtersta twee Amerikaanse Mini's (eigenaar is Bokker LoesLucky) en mijn eigen rasloze kleintje.

Afbeelding

Oudje

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:31

Mooi plekje Patricia!

Fijn dat het leuk was op Equiday Mandy :) Knap van je dat je niets gekocht hebt, daar ben ik heel slecht in haha.

Springen (los/aan de hand) doe ik pas vanaf minimaal 3 jaar.

Jenny: fijn dat je een sulky op de kop hebt kunnen tikken :)

Ingrid: super van je!!

Anna: voor het beleren gebruik ik een ongebroken halve kneveltrens of een liverpoolstang met licht gebogen mondstuk met de longe/leidsels aan de bril. Een enkelgebroken trens ben ik niet zo'n fan van, iig niet voor het mennen. Een myler vind ik voor een pony die nog niet bekend is met een bit persoonlijk te scherp (erg dun mondstuk), dan zou ik eerder beginnen met een dubbelgebroken trensje als je liever geen stang gebruikt. Ik geef mijn voorkeur iig aan een ongebroken halve kneveltrens en een liverpoolstangetje.

Leuk Fenna :)

En schattige foto's KittyDylan!