Dwerggroei en fokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 00:15

de afwijking bij zilvers veroorzaakt geen blindheid

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:08

Heb hier homozygoot silvers en die zijn echt niet blind hoor, totaal geen oogproblemen.
Ik begreep dat het een probleem is dat vooral voorkomt bij rocky mountain horses en het gen dichtbij het zilver gen ligt.

Overigens de oogproblemen bij appaloosas (nachtblind) vind ik ook behoorlijk ernstig en daar wordt vrolijk mee gefokt, ook om het kleurtje?
Heb zelf een nachtblind appaloosa merrietje hier gehad van een klant en zo'n dier is echt flink beperkt hoor.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:12

Ja breek me de bek niet open over nachtblindheid, helaas is mijn appie zonder papier dus heb ik geen idee hoe zijn ouders zijn. En die is echt niet alleen nachtblind, die loopt ook overdag tegen bomen en hekken aan. Maar als je hem kruist met een effen merrie krijg je denk ik 100% een appaloosa.

Als zilver x zilver echt zoveel problemen gaf werd het vast niet meer gedaan.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:42

Sappos schreef:
Als zilver x zilver echt zoveel problemen gaf werd het vast niet meer gedaan.

ik heb wel andere verhalen uit de praktijk gehoord, maar goed, tuurlijk blijven ze dat doen, net zoals mensen met dwergdragers, gewoon met dragers blijven fokken ( marije in elk geval uitgezonderd)en zullen appaloosafokkers gewoon few spots blijven fokken ondanks het risico op blindheid

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:49

Lwo vind ik toch iets anders dan het dwerggen , en daar zou ik ook mee fokken maar wel getest , ik weet ook niet of ik zou fokken met een hengst met dwerggen maar maar als ik het zou doen dan wel verstandig nu het met de testen kan , feit blijft wel ,en dat is precies wat Manda zegt ,dat het nooit de eerste keuze zou zijn en ik zou ook geen paarden kopen die drager zijn omdat je altijd beperkt word in je dekkeuze, en denk dat een hoop mensen zo gaan denken en daar zal de prijs van positief geteste dieren echt van gaan zakken.
Daarnaast heb je ook de nachtblindheid van appies en bij roan sterft de vrucht ook af als het homozygoot is, bij vrijwel alle levende wezens heb je lethaalfactoren en erfelijke problemen ,maar het belangrijkste is om ze niet op te zoeken.

Sappos : een blind veulen is niet verder gezond ,die is gewoon gehandicapt!!
En als je een homozygote appaloosa kruist op een niet appaloosa krijg je toch een appie maar wel 1 die niet nachtblind is

Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre we het dwerggen nodig hebben in de minipaarden ,in de genetica is bekend dat alles wat afwijkt van de basis toch weer terug wil ,m.a.w. als de oorspronkelijke maat van een paard (wild paard) 140 cm is zal het altijd terug willen naar die maat ,in amerika is natuurlijk veel gebruik gemaakt van kleine dieren die mogelijk het gen hadden.
Ik vraag me ook af dat als het hele dwerggen eruit gefokt zou worden ,zouden ze dan nog in de maat blijven?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:13

Als je de eerste pagina's leest van dit topic,...is het wel interessant om nu ook de laatste pagina's te lezen... meningen verschillen en veranderen altijd, zo blijkt.

Zilver X zilver... heb ik ooit voorgehad met Silverado en een gastmerrie die heeft toen inderdaad een veulen met ASD aandoening gekregen. Merrie kreeg belletje om de hals zodat het veulen haar kon vinden, hij was niet volledig blind maar zijn ogen waren helemaal niet in orde en zag wazig, liep altijd in cirkeltjes.
Ik heb ook een homozygote zilver staan, maar ik zal haar nooit met een ander zilver paardje combineren.

Daarnaast heb ik wel al een aantal erg witte splash veulens van Magic gekregen...bij gastmerries en hier thuis, en die horen en zien allemaal perfect, zelfs een homozygote splash zoals First Magic van MDR Miniatures.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:52

Ik persoonlijk zou er geen problemen mee hebben om een positief geteste hengst te gebruiken, uiteraard op een negatief geteste merrie. Als de hengst de eigenschappen die de merrie nodig heeft zelf heeft en doorgeeft dan zou ik niet weten waarom ik het niet zou doen, uit deze combi kunnen natuurlijk ook vrije dieren geboren worden. Staat er een negatief geteste hengst met exact dezelfde kwaliteiten tegen over dan kies ik uiteraard voor de negatief geteste hengst. Het zou dom zijn om consessies te doen in je keuze hengst puur om een vervelend gen, een gen die nu gevonden kan worden. Fokken is gokken wordt er altijd gezegd.....nou dat was het wat het dwerg gen absoluut maar dat is niet meer nodig, zie het als iets positiefs, een dier met een enkel gen heeft daar geen hinder van dus wat is dan het probleem ?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:56

Vandaag eindelijk de uitslag van de test van Lucky Four Rebelchase Real Snazzy binnen gekregen en zij is ook N/N.
Betekent dat haar hengstveulen van dit jaar van Patton ook N/N is *\o/*

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:22

das mooi nieuws marije :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:32

Ja ben er blij mee. Ze is nu ook weer drachtig van Patton want daar had ik haar ook speciaal voor gekocht. Maar wie weet als ik er nu een mooi merrieveulen van Patton uit krijg dat ik haar ook een keer met Deputy dek.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:34

Super Marije +:)+ Is het alweer bijna camseizoen :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:27

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:41

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:48

Héél mooi nieuws Marije, gefeliciteerd.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 23:40

De 3 volgende testen zijn daar ook ontvangen, nu wachten op de uitslag...
Zijn er nog meer mensen die wachten op uitslagen?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:42

En van de veulens is inmiddels ook haar opgestuurd, op mijn 2 ruintjes na is dan straks alles getest. Behalve dan de nakomelingen uit N/N ouders, daarvan is testen nu niet meer nodig want die zijn automatisch ook N/N.

Jammer dat het topic dood valt, was eigenlijk wel benieuwd of de mensen die in het begin van het topic zo fel waren ook alles al getest hebben?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:12

ik heb nog niks getest, wacht het nog even af, voorlopig dekt hij alleen mijn eigen twee merrietjes

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:15

Elu laat ik pas testen als hij is goedgekeurd. En Ziva volgend jaar mischien maar dat ligt eraan wat voor plannen ik dan heb

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:52

Ik laat niets testen omdat ik niet fok, maar ben stiekem wel heel nieuwsgierig ;) maar voor de fun vind ik het te prijzig.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:55

Ga hier mijn hengstje ook pas na zijn goedkeuring laten testen.
Heb een snowcap (dachten eerst fewspot) hengstje maar die is niet nachtblind denken we. Kruisen hem sowieso niet met homozygote appaloosa merrie's maar hebben dit jaar wel een heterozygote over de vloer gehad.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:14

Persoonlijk zou ik voor dat ik alle moeite neem om een hengst goedgekeurd te krijgen hem laten testen op het dragen van dwerg. Dan bespaar je toch het geld voor de veterinaire keuring. Daarvoor kun je de test betalen. Mocht je niet willen fokken met een hengst wat dwerggenen draagt.

Helaas was de test nog niet helemaal rond voor kid ggk werd. Maar dat ga ik doen zodra ik alles weer een beetje op rit heb en wat verkocht. Op het moment heb ik nog geen haast. Dit jaar dekt hij geen merries nog.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:11

Tja ik snap het niet zo...
Begin van het topic zijn mensen zo fel dat ALS er een test komt dat alles verplicht getest moet worden en dat ze hun paarden dan allemaal testen.
En dan IS er een test, hoor je de meesten niet meer... :?
Zijn mensen dan toch bang voor de test? Zijn ze bang voor hun portemonnee? Wordt er wel getest maar uitslagen niet openbaar gemaakt?

Ik had de pech dat de test pas begin april beschikbaar was en ik al mijn merries al drachtig had voor 2015 op dat moment. Voor een hoop mensen was het wel haalbaar om al te testen voor dit dekseizoen dus dan zou je verwachten dat er juist veel getest wordt.
Maar blijkbaar zijn mensen dan toch niet zo heel erg voor het voorkomen van dwergen?
Zelf had ik heel graag willen voorkomen dat er twee keer drager x drager was gedekt dit jaar...

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:20

Ben het met je eens Marije. Ken er wel meerdere die gelijk begonnen over de test. Waarvan ik zeker weet dat die nog niet getest hebben en nu gewoon vrolijk daargaan met fokken. Ik snap het iig niet.
Waarom zou je nog een risico nemen als je het zeker kan weten.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:22

nou marije, Yuma dekt alleen mijn 2 merries , natuurlijk kan dat ook mis gaan, maar ik ga het nog wel laten testen hoor, alleen dit jaar nog niet ;)
en ik vind nog steeds dat het bij het nmprs straks (in elk geval voor de hengsten) verplicht met worden, dan is elke dekhengst getest en is er ook geen geheimzinnigheid meer over, dat zou heel prettig zijn, want ik denk dat er al volop getest word alleen is niet iedereen even eerlijk en open als jij -O-

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:44

Hier heeft onze hengst een niet drager merrie gedekt (die was wel getest) en mijn eigen merrie.
Mijn hengstje wordt in november gekeurd in duitsland (rheiniches pferdenstammbuch) en dan kan ik hem voor het volgende dekseizoen goed optijd laten testen op het dwergen. Heb ook geen topper staan (vind ik persoonlijk) dus doe ook niet veel dekkingen met hem.
Hij heeft wel al een tiental nakomelingen die allemaal gezond zijn wat niet wilt zeggen dat hij geen drager kan zijn want het kan ooit wel eens goed misgaan als je niet test.
Daarom dat ik hem na de keuring laat testen. Als hij niet goedgekeurd raakt zou het ergens weggegooid geld zijn want dan wordt ie gewoon geruind en als menpony gebruikt en zoek ik elders een goedgekeurde hengst om mijn merrie te dekken.