NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:02

Jeeej dan mag mijn Johanna de gestrande walvis ook meedoen met zn 1.10... oh nee wacht hij heeft geen papier (wel 2 ballen, 2 vaste knieen en rechte tanden, is hij nu een dekhengst :P )

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:04

Sappos schreef:
Jeeej dan mag mijn Johanna de gestrande walvis ook meedoen met zn 1.10... oh nee wacht hij heeft geen papier (wel 2 ballen, 2 vaste knieen en rechte tanden, is hij nu een dekhengst :P )

zou hij wel willen }>

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:09

Interesseert hem niet :') Hij heeft de hele dag op stal liggen slapen, was met mij aan het spelen en stond aan kleding te trekken :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:14

Punt met een oversized klasse is dat er altijd mensen zijn die buiten de boot vallen.
Stél je gaat tot 110... Waar blijft die van 111 dan?

Wat ik ook niet snap, puur eigen ervaring, waarom wordt een hengst met een afwijkende beenstand, doorgelaten?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:19

maar een register stamboek is sowieso minder aantrekkelijk, dus er zal niet snel bewust op die maat gefokt worden. na mijn idee een mooie overgang tussen wat wel en niet mag. Het is dan niet zo dat je nergens terecht kunt met een paardje wat net boven de gewenste maat zit.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:30

Ja vind ik ook lastig, heeeeeeeel veel dieren staan koehakkig, het heeft in principe geen negatief op de beweging of het paardje. Stel je paardje is heel koehakkig, heel frans of echt krom dan zou ik ze persoonlijk niet eens door de vet laten. Ze zien het alleen niet als een gebrek. Het is dus je eigen keuze om hiermee te fokken.

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:43

Maarja dan krijg je weer hoe koehakkig mag. De ene net wel de andere net te erg. Welke veearts heb je met de vet. Keuring. Als je de hele grote erbij doet is het eigenlijk geen "mini" paardje meer en wat er al gezegd is er is altijd wel weer een paardje net te groot. Dan zou je eigenlijk ook een rubriek moeten hebben van onder de 80 cm. Als je een hengstje hebt van 76 cm scheelt dat ook 10 cm met een hengst van 86 cm. Zo blijf je bezig dit is een eindeloze discussie. Maar wat ook al gezegd is je kan het niet iedereen naar de zin maken.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:02

Ik zie hier hele goede ideeen,suggesties,meningen voorbij komen.....interessant om eens te lezen *D
Persoonlijk heb ik een mening van dingen die ik graag veranderd zou willen zien in t stamboek,of iig aan wil dragen, maar ik heb nog gelegenheid gehad om deze te spuien tijdens een ledenvergadering en dat dan maar eerst,ik kan een hoop roepen maar zolang ik daar niet aan de bel heb getrokken geld het niet ;)

Maar ik ben heeeel benieuwd hoe Wynn gekeurd (nakeuring)gaat worden dit jaar na zijn zware koliekoperatie....we zullen zien,hij zal echt niet ultra slank zijn,want ik ga hem niet op dieet zetten en niet overvragen qua training,ik ben blij dat hij er nog is en wij zijn zover gekomen en al blij dat alles wat hij nu te eten krijgt zijn darmen passeert,er zit nog steeds een risico op verklevingen in -O- ....en hoe dan ook in dit geval is voor mij geen enkele premie een terugslag of genadeklap waard :n
Maar stel dat hij een 3e of geen premie krijgt nu is hij dan nu ineens minder?Terwijl hij in het verleden een 2e of 1e premie heeft behaald?????

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:15

Tja cta, ik liep vorig jaar met een, dachten we, mini hengst, die 87 werd gemeten en dus in de kleine maat terecht kwam en tussen hengsten van 100 en hoger liep.

In hoeverre afwijkende beenstanden toe laten? Niet imo.

Betreft prikken: jaren geleden werd er hier idd een veulen van een jonge kwpn hengst geprikt ivm ocd onderzoek.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:23

Een extra hoogte rubriek zou niet interssant zijn voor het NMPRS. Ik snap de redenering van sommige mensen om een extra hoogte rubriek toe te voegen en zou er ook ergens een voorstander van zijn. Alleen kijk nu aankomende keuring eens hoeveel paardjes in zo'n rubriek zouden gaan plaats vinden, dat percentage zou heel laag zijn. En dat is precies wat mij tegen zou houden. Kan je eerlijk zeggen dat je met recht kampioen geworden bent binnen die rubriek als er 5 paarden aan mee hebben gedaan? ALs je die titel vergelijkt met hoeveel paarden er in de andere maat rubrieken mee doen, is dat IMO niet fair.

Als je hengsten bij een eigen DA al PROK laat keuren is het eerste wat gelijk bij mij opkomt is 'omkoping'.... Niet dat elke DA daar aan mee werkt maar de controle is een stuk minder groot. Uiteraard moet een PROK DA aan verplichtingen voldoen maar geloof mij dat er genoeg ruimte is om te sjoemelen. Dan komt het aan op de eerlijkheid van de eigenaar wat deze wilt doen en helaas heeft niet iedereen een goed geweten.
Kijken ze naar scheve beenstanden of koehakkigheid: wat is dan acceptabel en wat niet. Afgelopen weekeinde tijdens de ICAMH clinic kwam dit ook eventjes aanbod. Persoonlijk zeg ik dat een afwijking gelijk boem pats over is. Maar wat als het niet erfelijk is? Wat als de afwijking door een ongeluk komt (wat al kan gebeuren in het geboortekanaal).
Het meten moet IMO door 1 persoon gebeuren voor een heel evenement zodat je de meeste kans hebt op consenquentheid.

Omdat het hengsten aanbod op dit moment echt mega-groot is bij het NMPRS is het inderdaad niet interessant nog om een nakomeling onderzoek te gaan laten plaats vinden.
Eerst zag ik ook alleen de kwaliteit dat voor zichzelf zou gaan spreken maar de andere kant gaat steeds zwaarder wegen: het verplicht gaan fokken voor eigenaren om het onderzoek te kunnen afronden.... Zodra dit gaat gebeuren wordt de markt door de eigen mensen kapot gemaakt en ik zou juist graag zien dat die markt alleen maar beter wordt.
Weet iemand hoeveel nieuwe jaargang er was afgelopen jaar? Stel dat al die hengsten gaan dekken, x 5 veulens is het aantal wat en jury moet gaan bekijken. Kan het NMPRS die meer kosten aan? Kan de verkoopmarkt zo'n minimale aanvoer van veulen aan? Want laten we eerlijk zijn: een hoop mensen fokken voor de verkoop.

Sappos schreef:
jolandje schreef:
ja mel, maar iedereen die met zijn hengst naar de keuring gaat denkt zelf dat het dier voldoet aan de eisen, anders gá je toch niet?

Er zijn toch een hoop mensen die gewoon naar de keuring gaan voor de goedkeuring, niet voor de premie en niet om te fokken naar het fokdoel. Daarnaast denk ik dat je een 70 % van de hengsten die op de keuring komen beter kunt ruinen omdat ze IMO niets bij te dragen hebben aan het fokdoel. Kleur is in geen enkel geval het fokdoel. Mensen zouden ook kritischer naar hun eigen dieren moeten kijken. Ik leer ook elk jaar nog bij en ga elk jaar kritischer kijken.

Ik denk eerder dat het een soort kennisgebrek is.... Ik zou het eventjes niet anders weten te verwoorden. Het NMPRS geeft aan dat ze een replica van een rijpaard in het klein willen zien als fokdoel, daarin staat stuk voor stuk beschreven wat ze zoeken (helaas niet zo gedetaileerd). Al die kleine stukjes samen moeten wel in balans zijn en dat is hem juist waar vaak de kennis mist. Mensen zien niet goed of een paard qua conformatie in balans is.

Het stamboek kan wel meelezen maar hun eigen leden moeten meer ondernemen om te zorgen dat hun eigen stamboek door kan gaan. Dat er bij zo'n groot ledenaantal maar zo'n klein percentage komt opdraven tijdens een ledenvergadering kan haast niet. Misschien is het een veel handiger idee om de vergadering ook met een clinic te organiseren. Van wat ik heb gehoord was de keuring/exterieur clinic erg populair en waren er 2x meer leden dan tijdens een normale ledenvergadering....

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:27

Maar moet je dan alle koehakkige paardjes uitsluiten? Ik heb volgens mij alleen Wolly die koehakkig is. Die was schots en scheef van voor en achter omdat hij door gebrek aan spieren heel slap was. Dat heeft hij voor een groot deel goed gemaakt maar je ziet het nog wel iets. Feem is wat sabelbenig maar is dat een afwijking?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:29

In geval van gebrek door trauma, indien aantoonbaar; DA verklaring. Indien niet aantoonbaar: jammer maar helaas...

Sap: ja. Tenzij de rasstandaard een bijv sabel benig paard vraagt

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:32

Maar waar leg je de grens tussen wat is acceptabel en wat is niet meer acceptabel...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:34

Dan kan je een heel groot deel gaan afschrijven, kijk maar eens hoeveel er een tikkie (want wat is de grens?) koehakkig staan, soms frans van voor of een frans voetje hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:44

Gewoon niet acceptabel. Bij t kwpn komt een hengst die een tikje Frans staat er echt niet door

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 01:02

Bretton woods is anders ondanks OCD gewoon bij t KWPN goedgekeurd....

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 08:11

Jij en ik kunnnen dat wel niet acceptabel vinden Stef, maar wat zegt het stamboek? Daar kan een groot verschil tussen zitten.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 08:27

Wat ik mij wel eens afvraag en misschien is het niet netjes om te zeggen maar denk het stamboek niet erg aan geld hoe meer hengsten er komen hoe hoger de inkomsten.
Als alles strenger wordt komen er minder hengsten dus minder inkomsten.

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:55

Het perfecte paardje bestaat niet. Elk paardje heeft wel iets. En je kan het nmprs wel strenger maken, maar de mensen die nou net niet het perfecte paardje hebben, hebben die dan pech. En dan die enkele die dan wel het bijna perfecte paardje hebben krijgen het alleen recht over het fokken. Er zijn duizenden leden dat gaat het nmprs echt niet doen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:57

Foss schreef:
Wat ik mij wel eens afvraag en misschien is het niet netjes om te zeggen maar denk het stamboek niet erg aan geld hoe meer hengsten er komen hoe hoger de inkomsten.
Als alles strenger wordt komen er minder hengsten dus minder inkomsten.

maar als er minder hengsten komen, kunnen de prijzen per hengst hoger, niet dat ik nou perse meer wil betalen, maar je houd dan wel de serieuze fokkers over denk ik, je gaat dan niet voor de lol met een hengstje heen voor de ervaring of voor de lol

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:02

Cta: het doel is ook het perfecte paardje

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:06

Ja dat is wel zo maar ik denk dat iedereen wel serieus bezig is alleen de ene wat meer dan de andere en ik denk dat ook veel mensen voor de lol meedoen ik vind je moet iedereen een mogelijkheid geven om mee tedoen. Wat denk je wat er gebeurd als er nog maar 30 hengsten overblijven wat ze voor dekgeld gaan vragen. Dat zou niet goed zijn.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:37

Ook als je voor de 'lol' fokt kan je wel serieus met dit alles bezig zijn. Ondanks het fokdoel van het NMPRS bestaat het perfecte paardje inderdaad nog, al komen een hoop behoorlijk dicht in de buurt.
Om bij dat perfecte paardje in de buurt te komen zul je wel kritisch naar je eigen paarden kijken, in het geheel maar ook aparte stukjes. Check elk onderdeel dat bij een fokdoel beschreven staat, kijk of het hele paardje in balans is. Zoek passende combinaties om te fokken en dat kan je alleen doen door kritisch naar je eigen paarden te kijken. Niet opzoek gaan naar positieve punten maar zoek eerst eens echt de negatieve punten op in een paard. En zoek dan pas de positieve punten op en stel een plan op hoe je deze negatieve punten kunt verbeteren met een hengst die dezelfde positieve punten draagt.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:47

Waarom wordt een hengstenkeuring gezien als voor de lol heen ? Het fokken van een veulen is een serieuze zaak waar als je het goed wilt doen veel tijd en geld in gaat zitten.
Je zet een veulen op de wereld waarvan je wilt dat het een goede toekomst tegemoed kan zien. Van de matige veulens zijn er simpelweg al teveel.
Ga als je lol wilt hebben lekker naar de NMPRS show of met je gecastreerde hengst naar de keuring, heb je net zoveel lol, denk zelfs meer lol.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:52

En nog goedkoper ook ;)

Bij de meeste stamboeken is het hebben van een goedgekeurde hengst maar voor een select aantal dieren weg gelegd.

Mijn nichtje (annash op bokt) heeft sinds een paar weken een ggk NRPS hengst. Als ik kijk wat ze (en de hengst) daar allemaal voor heeft moeten doen, no offence, maar dan is de hk nmprs echt een lachertje.
Gevolg daarvan is dat er uiteindelijk, na drie bezichtigingen, röntgen, sperma onderzoek, etc... Maar enkele (stuk of 7 geloof ik) uiteindelijk ggk zijn.