[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:02

Mandy, vervelend dat je verzorgster ging stoppen. Fijn dat je een passend persoon hebt gevonden in de tussentijd!! :)

Zelf heb ik vanaf mijn 9e paarden verzorgd, gereden en zelfs ohz beleerd voor andere mensen. Voor eigen plezier, dat wel maar ik werd altijd weer terleurgesteld met paarden die verkocht werden. Wel heb ik de afgelopen twee jaar een vast (trek)paard verzorgd waar ik enorm veel lol mee heb gehad en vooral samen met de eigenaar van het paard. Dit is de eerste keer dat ik moet kiezen voor mijn eigen, omdat ze niet samen (meer) staan. Voel me erg schuldig tegenover het paard, wat akelig voelt. Dit is alleen wel de eerste keer dat ik wegloop, en niet andersom.. zijn er meer mensen hier die andermans paard(en) hebben verzorgd?

Wat leuk Eline! Hier op stal hangt altijd zo'n kalender, dus straks Eddy aan de muur! :D

Lekker weer thuis Ingrid! Ik kijk er op zich ook wel weer naar uit ;) we zijn nu al 16 dagen van huis. Nog 4 doorbijten :P arme Alfje, hij vind het niet leuk dat je zo lang weg bent geweest! Ik denk niet dat Donja er ook maar iets om geeft, zij hinnikt werkelijk naar iedereen die aan komt lopen/rijden/fietsen :')

Mooi naambordje Ayla :) Laat Sjors maar lekker werken :') daarom heeft hij zo'n getraind lichaam!

Zelf longeer ik Donja met een (zelfgemaakte) longeerhulp. In minishet maat kun je ze gewoon niet vinden. Dit doe ik om haar rugspieren te trainen. Ook longeer ik haar vaak met een bodywrap, voor de borst en dan in een 8je over de schoft achter de billen langs. Deze oefening heb ik van de osteopaat gekregen, ook iets voor de rug.... ik weet het niet meer :') maar het hoort te helpen :P

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:27

Heb je daar een foto van, dat achtje? Klinkt interessant :j

Ik heb 8 jaar lang voor een pony'tje van 85cm gezorgd en deze heb ik na een aantal jaren zelf beleerd en een paar jaar recreatief mee gemend. Pony'tje overleed en toen na een tijdje een eigen pony gekocht, dat was Sjors :) Vanaf mijn 10e/11e ongeveer gereden op twee verschillende maneges en tussendoor nog twee bijrijdpony's (een kruising van van alles en nog wat en een sporthaflinger) maar na de zoveelste rodeo was ik er klaar mee en ben ik gestopt met rijden.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:36

Ik werk graag met de dubbele longeerlijn. Dan kan ik de paarden ondersteunen en heb ik altijd contact en release. Ik doe de lijn dan direct via het bit door de singel naar mijn hand. Dan heb ik ook heen hefboomwerking met een voor mij onbekende hoeveelheid kilo's die ik in de mond van de pony leg.
Een longeerhulp is anatomisch gezien een soort martelwerktuig, als je het mij vraagt.
Er zijn goede artikelen te vinden met redenen waarom je zo'n ding eigenlijk niet moet gebruiken.

De 8-bodywrap is heel simpel. Je pakt een lange bandage en die leg je voorlangs de borst, over de schoft en achterlangs de kont. Op de schoft kruist de wrap dan en krijg je een soort 8. Je pakt als het ware de voorhand en achterhand mee.

Kiekeboefje

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:52

Zo dus! :) Ik heb het trouwens even opgezocht, zo kan ik mijn pony bewuster maken van zijn eigen lichaam wat in Don haar geval betekend vooral haar rug en hals. :)
Afbeelding

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:56

Zo ik ben ook weer boven tafel na mijn vakantie :D

Mandy, ik zag op facebook al je oproepje staan, fijn dat je weer een nieuwe hebt gevonden.

Oh wat leuk Eline, was je ook nog op tv geweest?

Ingrid, Jimmy wou maandag ook niets van me weten, die negeerde me nukkig haha. Hij is gelukkig wel gewoon gereden. Maar hij wordt echt steeds dikker, dus hij mag weer wat meer aan de slag.

Ik longeer met bijzet :)

Ik heb eigenlijk altijd eigen paarden gehad, mijn vader is jarenlang handelaar geweest . Op mijn 12e heb ik Spinner gekregen en daar ben ik voor het eerst ook mee gaan lessen. Haar heb ik nog steeds, ik rijd er al jaren niet meer op, al staat ze zo af en toe wel nog eens voor de kar.
Sinds dit jaar dan ook zelf bij mijn eigen huis. Ik heb ook jaren voor andere mensen gereden, maar dat vind ik toch echt minder.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:08

nanne02 schreef:
Welkom terug Ingrid!

Mijn pony's zijn ook boos _/-\o_ ik heb ze op een stukje gezet waar amper gras is en waar dus een soort paddockje ontstaat, ze staan er met hooi, maar vinden het niet leuk :')

Even een vraagje: longeren jullie met een singel of zonder? En zoja: doen jullie dat ook met een bijzet?

Hier vaak met singel en elastiek of Pessoa.
Heb voor beide ponys een dubbel gebroken bitje voor het longeren. Gebruik niet de stangen voor het longeren.

Ik hem begonnen met rijden toen ik 7jaar was. 2jaar op de manege daarna naar een stal gegaan waar ik verschillende paarden/ ponys heb gereden. Ook op wedstrijden. Daar heb ik een aantal jaren gelopen. Daarna nog wel wat andere ponys gereden. 6jaar geleden Switch gekocht en sinds vorig jaar rij ik eigenlijk niet meer.

Drukke dagen gehad. Alvast wat voorbereidingen voor de vakantie doen. Kwam nog een Fashion Cheque tegen die bijna over datum was :+. Goed excuus om Tommy Hilfiger te shoppen :D. Dus ik ben blij Haha.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:11

Mirriej; waar was jij heen met vakantie?
Jij dus ook een boos paardje hahah. Ik had het echt nog nooit gehad met geen 1 van mijn paardjes.

Kiekeboefje, ik heb echt jarenlang paarden van anderen verzorgd, een aantal echt jaren lang.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:15

IngridM schreef:
Mirriej; waar was jij heen met vakantie?
Jij dus ook een boos paardje hahah. Ik had het echt nog nooit gehad met geen 1 van mijn paardjes.

Kiekeboefje, ik heb echt jarenlang paarden van anderen verzorgd, een aantal echt jaren lang.

Wij zijn eerst naar Malberg gegaan en daarna naar Emmendingen. Lekker 6 hondjes mee en de kleine pup en ponys waren bij de oppas.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:20

Gezellige boel geweest dus :-)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:29

Ik heb sinds mijn 15e eigen paarden en tussen Door ook nog paarden van andere verzorgd.
Ik longeer graag aan dubbele longe. Afbeelding soms alleen naar bit toe en soms door bit heen terug naar de singel.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:45

Ik heb sinds mijn 13de een eigen shet, nadat ik verschillende paarden heb verzorgd, en toch elke keer niet geweldig was mocht ik van mijn ouders een eigen shet. Dat is Bink die heb ik nog steeds :D

Ik longeer met longeerhulp, of touwtjes of dubbele longe :j

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:31

Even geen uitgebreide meeleespost dames...

Als ik al longeer dan is dat meestal zonder bijzet, Pip gaat hier zo in tegen verzeten. In stap is er niks aan de hand maar met aandraven en galopperen is een drama... Hoofd in de lucht mond open. Ben het gevecht niet meer aangegaan. Wil zijn mond niet kapot hebben. Kan met hem beter aan de lange lijnen werken. Dan gaat ie ook mooi over zijn rug lopen en neemt ie ook netjes zijn benen mee. Heeft ie vorige week weer laten zien na weken niets gedaan te hebben. Wat kan hij lekker lopen netjes aan de loodlijn rug ontspannen. Zelfs de zijgangen gaan steeds beter helemaal nu ik een zweepje erbij heb gaat het een stuk gemakkelijker om hem dingen te leren. Kan beter begrenzen

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:01

Ik longeer met longeerhulp, dubbele lijnen of gewoon aan een halstertje, soms gebruik ik ook een bodywrap en soms ook niet. Touwtje of bijzet bij floor nog nooit gebruikt.

Verder rijd ik momenteel de tinker van een stalgenoot en heel soms de fjord van een andere stalgenoot. Tot afgelopen september reed ik 2 á 3 keer in de weel nu nog maar één. Maar floor gaat ten alle tijen voor. Als ik savonds pas later op stal ben dan ga ik eerst Floor doen en heb ik voor de tinker meestal geen tijd. Die pak ik over het algemeen ook alleen op vrije dagen :)

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:03

Frummels: Als het om het wennen gaat snap ik dat inderdaad.
Mandyy: wat fijn dat je al zo snel een nieuwe verzorgster hebt gevonden. Mag ze ook al alleen met je paardje of voorlopig nog even samen met jou?
IngridM: ben benieuwd wat de ostheopaat zegt. Bij Eddy is het altijd zo dat hij de wei niet uit wil, loopt voor me weg maar zodra ik door mijn knieën ga dan komt die meestal wel. Als we dan klaar zijn wil hij ook de weide niet meer in. Gekke pony's
Nanne02: Ik heb een tijdje gelongeerd met singeltje en touwtjes. Dat werkte alleen niet, ik snap het zelf niet zo goed maar telkens als hij een stap naar voren deed dan zag je een klein rukje aan zijn bit. snel weer afgedaan dus. en nu longeer ik hem niet zo vaak meer.
kiekeboefje: ik heb vanaf kleins af aan al eigen pony's gehad. Op een gegeven moment deed ik er niet zo veel meer mee en heb toen mijn pony verkocht aan mijn nichtje. 4 jaar geleden had mijn zus een vriendje en die had Eddy voor zijn verjaardag gekregen. Hij had zelf een hekel aan pony's dus heeft mijn zus de pony gekregen. Al snel had ik een klik met Eddy en heb ik hem gekregen. Nu moeten we wel als bekenden van ons op vakantie zijn voor hun paarden zorgen. Ik heb er alleen zelf een hekel aan. Vind pony's van anderen nooit echt heel erg leuk. Wat leuk dat Eddy misschien straks bij jou aan de muur komt!

Mirriejj: Ik ben inderdaad ook meerdere malen op tv geweest, welliswaar wel op de achtergrond

Vandaag een fijne les gehad, Eddy liep echt super fijn. Kwam denk ik door de regen :D mooi nagevelijk. Zatderdag wedstrijd. Heb gelukkig een pony meter kunnen vinden.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:07

Lori: is het gelukt met het 2de hok?

Ayla: Wauw dat bordje. Echt mooi.

Frummels: wat een mooi halster.

Mandy: fijn dat je een nieuwe verzorger heb gevonden

ElineGC: ik ben helemaal vergeten te kijken. Ben je nog op tv geweest?

Ingerid: ja ik had het afgelopen vakantie. Dochter van dd eigenaar had Arie die week gedaan. En ik kwam terug. En ik ging lange lijnen. En Arie die liep alleen maar achter die dochter aan. Ik kon hem niet van haar af sturen.

Ik heb eerste een paar jaar op een manege gereden. Maar omdat ik niet echt een held ben met paardrijden. En ik daar alles moest (ook al durfde ik het niet) en er geen gezellige sfeer hing en niet goed met de paarden om werd gegaan gestopt. Wel nog me kluisje met spullen gehouden. Dat ik af en toe kon langskomen om te poetsen. Nooit gedaan. En eind van het jaar me spullen gaan ophalen. Toen 2 jaar nios met paarden gedaan. En toen kwam er een andere mini shet. Dit was na 1x verzorgen helaas al weer voorbij (lang en raar verhaal) toen kreeg ik van iemand die ik al kende van me vorige stal een bericht dat ik de shet van de staleigenaar mocht doen (Arie) daarna ook nog een andere shet verzorgt. Maar die moest helaas ingeslapen worden. Toen ook nog een kwpnr ofzo verzorgt heaas is die ook ingeslapen (maand voor me verzorg shet was ingeslapen) en nog een shire af en toe verzorgt (als de eigenaar niet kon) en ik hielp de eigenaar als zij er was vaak. Die ging toen verhuizen. En als ze op de nieuwe stal stond kreeg ik een vaste verzorg dag (om te poetsen en te longeren) een maal toen ze verhuist was. Niks meer van die eigenaar gehoord.
Nu heb ik Arie (als verzorg shet) en longeer ik 4x per week een kwpnr.

Nanne02: als ik Arie longeer. Longeer ik hem alleen met halster of hoofdstel

Ik las ook iemand die een eigen longeer hulp had gemaakt. Heeft diegene een foto?

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:34

Haha Youri dat was ik, maar dat bestaat gewoon uit twee halstertouwen met kleinere haken en een elastiek tussen de oksels om de lijn op zijn plek te houden. Het heeft dus de zelfde werking als een longeerhulp, alleen betaal ik geen €25 :')

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:41

@kiekeboefje heb heel erg lang op de manege gereden, daar toen later bijrijpaarden gekregen. Toen ik 20 was mijn eerste paardje gekocht was een opknap projectje wat ik moest laten gaan. Toen kwam een leuke jonge tinker kruising en later Pip. Ging goed met de tinker kruising maar kon hem niet bieden wat hij zo leuk vond buitenritten. Dus hij is verkocht toen kwam een Barock Pinto merrie op mijn pad wat een k*t beest echt eentje die zo dominant is dat er niets mee te doen was. Toen ze mij aanviel in het land omdat ik Pip ophaalde is ze weggegaan. Toen kreeg ik een haflinger bij te rijden, heel erg leuk beestje mis haar nog. Toen die wegging heb ik het rijden opgegeven, ben angstig geworden en ben op de grond zekerder. Dus voor mij geen groot paard meer ik red mij wel met mijn ukje. Misschien op de lange termijn een paardje wat ook echt 100% bomproof is

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:24

Ik longeer misty vaak met niks de balans mist ze daarvoor. Mijn bijrijdpaard Pluto doe ik vaak met pessoa of dubbele longe

Afbeelding

LindeDjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:41

Mag ik ook weer mee komen kletsen.. :o :o

Sorry ik ben een van die meiden die ineens niets meer van zich liet horen.. druk druk moet ik helaas zeggen. Maar ik lees zo graag mee om al jullie verhalen te volgen hoe actief jullie zijn met de pony's.

Leuk om alles te lezen over de paarden voor de kleintjes! Hier ook veel gereden vroeger, zelfs Nederlands Kampioenschappen Caroussel.. maar door angst en daardoor niet leuk meer vinden gestopt.. nu heb ik heerlijk een eigen kleintje waar ik zo van geniet! Veeeeel meer dan met het rijden.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:42

Verzorgster zou wat mij betreft al alleen mogen, had er een goed gevoel bij. Ze wil graag nog een keer samen en dat is ook prima. :)

Ik heb jaren op maneges gereden en daarnaast een verzorgshet en diverse -pony's en -paarden gehad.
Rij nu de Tinker van een vriendin en zij doet Max 1x per week. :D

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:22

Leuk paard is Pluto :j

Ik heb van 2008 tot 2011 verschillende paarden voor anderen gereden, maar nooit langer dan een half jaar of een jaar. Dan gingen ze weer verhuizen of was er onenigheid. Sinds 2011 rijd en verzorg ik Flash, een draverruin. Ik mag hem rijden wanneer ik wil, en mag ook doen wat ik wil. De eigenaresse vertrouwt mij daar gelukkig 100% in. :) We hebben ook een goede band samen en zijn in de weekenden vaak samen op stal.

Morgenavond hebben Pepper en ik onze eerste grondwerk les! Ik vind het echt super spannend en ben een beetje nerveus. :roll:

@LindeDjune: welkom terug :D

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:46

Veel plezier met je les Frummels!

Ik ben op een manege begonnen toen ik 7 was en ben daar vorig jaar gestopt, dus ik heb daar 8 jaar gereden. Toen ik 11 was heb ik ook een tijdje een grote shetlander bijgereden. Toen ik was gestopt had ik eigenlijk geen plannen om nog te gaan rijden, maar toen ik vorig jaar Nick overnam na 2 jaar verzorgen, wilde mijn moeder ook een paard. Dit is onze grote <3
Afbeelding

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:57

Frummels ik kan je vertellen: (bijna) niets is leuker dan grondwerk! Echt, dat gaat zeker goed komen!

Wat een knapperd Kcinarual!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:19

Misschien dat iemand hier een antwoord weet. Maar als een merrie op den duur ouder wordt, stopt dan ook de hengstigheid. Het klinkt als een hele stomme vraag, maar spinner is nu 15 jaar in ons bezit, zij is altijd heel regelmatig en heel erg hengstig geweest. Nu heeft ze 1,5 maand geleden een allergische reactie op de metazoa gehad. Ze had toen een week later hengstig moeten worden maar dat werd ze niet. Ik heb haar toen helemaal terug gezet op alleen hooi en water en vorige week weer eens geprobeerd om de metazoa te geven, maar ze kreeg meteen weer een reactie erop.
Maar ze is dus niet meer hengstig geworden. Nu heb ik niet meteen de neiging om de dierenarts te bellen, maar ik was wel benieuwd of die hengstigheid op een gegeven moment ophoudt. Ze is nu 22 jaar.

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:22

Oke, zal ik het doen... ik heb in mijn winkelwagentje bij Agradi een Longeersingel, een longeerdekje en een halster zitten, en de prijs vind ik wel meevallen (met alle korting(codes) bij Agradi) 43,09. En voor acht uur vanavond bestellen is gelijk verzonden, dus kunnen jullie mij overhalen :+ :o het longeerdekje is one site, dus zou dat wel goed zijn? (Anders kan ik het toch wel terugsturen?)
Jullie horen wel of ik het ga bestellen!