35 plussers met een mini?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:31

Anke: wat een gedoe, past echt onder de noemer "het leed dat een pony kopen heet" :(

Toen ik ze zag staan met camera en microfoon dacht "oh sh*t heb mijn contactlenzen niet in, zal ik mijn bril nog snel afzetten?" en "zit mijn haar wel goed?", "gelukkig heb een schone broek aan en niet mijn hele oude jas" dat soort dingen.
Kon ook geen kant op, het was of doorlopen of omkeren, maar ja dat lijkt ook zo vreemd en stel dat ze dat dan uitzenden dan sta je er ook mooi gekleurd op :o

Dus verstand op nul, bril opgehouden en net gedaan of overkwam me dit dagelijks :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 12:57

Ulfeino schreef:
Dus verstand op nul, bril opgehouden en net gedaan of overkwam me dit dagelijks :D

:') :D

Ulfeino

Re: 35 plussers met een mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:11

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:25

Haha, leuk! Als wij tegen elkaar moeten praten versta ik jou niet en jij mij niet :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:35

Wat super leuk zeg.
Hebben ze ook gelijk gezien als een paard schrikt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:13

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:22

Dank voor de leuke reacties, het is gek om jezelf te zien en te horen :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:53

Het komt wel heel spontaan over.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:55

Haha, wat leuk en ook aardig lang stukje ook
Beweeglijk beestje :)
Niet alles kunnen volgen, maar kom ook nooit in het noorden dus ken het hele taaltje niet. Vond het al knap dat ik 3/4 kon begrijpen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:19

Hmm probleempje hier met Emma.

Emma wordt steeds drukker en schrikkeriger, op les afgelopen dinsdag was het echt heel erg, uiteindelijk Elina er maar afgehaald en is er een ouder meisje opgestapt, die had haar goed onder controle en na een minuut of 10 was het goed en is Elina weer opgestapt.
Gister had ik haar even aan de longe, rennen, bokken etc. niet te stoppen, na 3 kwartier kwam er eindelijk rust, maar toen nog van die trillingen door het lijf als ze meende dat er achter haar iets was.
Ook overdag in de wei is ze soms helemaal door het dolle, rennen, bokken, ineens weg springen omdat ze "schrikt" van iets.
Ze is zo anders dan een tijdje terug, de reacties zijn momenteel zo heftig :(

Emma en Kyara krijgen 's ochtends op stal hooi
Rond 9-10 uur gaan ze de wei in, grote wei met nog veel gras
's middags rond 16-17 uur gaan ze naar binnen en krijgen ze een paar handjes Subli muesli zonder, Emma krijgt er een beetje magnesium doorheen.
Ze staan op vlas met daaroverheen gewoon stro zodat ze voldoende te knabbelen hebben
's avonds rond 19 uur krijgen ze een beetje hooi
's avonds rond 22.30 uur krijgen ze een plakje hooi

Elina rijdt Emma momenteel 3 keer per week, daarnaast longeer ik haar 2-3 keer per week

Zelf heb ik de gedachte dat het door het vele gras komt, want het is naar mijn idee begonnen nadat ze ruim in het gras kwamen te staan.
Vandaag komen ze niet in de wei, maar zet mijn man ze in de bak, dat zal ons door de dames niet in dank afgenomen worden denk ik maar het is even niet anders :D , dat is de enige manier om erachter te komen of het gras idd de boosdoener is.

ik kan er op internet eigenlijk niets over vinden dat paarden/pony's druk worden van gras.
Ben benieuwd wat jullie gedachten hierover zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 08:46

Ulfeino schreef:
ik kan er op internet eigenlijk niets over vinden dat paarden/pony's druk worden van gras.
Ben benieuwd wat jullie gedachten hierover zijn.

Nee, dat geloof ik niet. Wel t weer, het frisse. Ik ben woensdag net niet geland op de grond, is me nog nooit overkomen, ze gingen aan de kletter.
Ook zie ik ze meer spelen.

Charly, mijn nieuwe pony, is nu aan het landen op t Vossehol. Hij snapt de regels, is niet meer zo gespannen en weet bij wie hij kan kroelen en voor wie hij op welk moment moet wegwezen.
Daardoor komt hij los, hij zegt nu ook weleens tegen een ander dat ze weg moeten. En hij laat me met inrijden duidelijk zien dat hij ook een eigen mening heeft.
t kan best dat deze 2 factoren ook bij jullie een rol spelen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 08:47

Oh, en ik weet niet wat een beetje hooi is bij jou, maar kijk daar ook even kritisch naar. Voer je wel genoeg?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:03

Yoblin is ook veel wakkerder dan tijdje geleden. Hij begint al gek te doen nog voor hij voor de wagen staat. Ik denk dat het weer is, gras krijgen ze hier niet.
Wel een vitaminebrokje erbij om die reden, mogelijk haalt hij daar ook meer energie uit.

Juist in het gras zit nu weinig voedingswaarde en energie, dus het zal toch in dat beetje zitten wat je erbij geeft denk ik.
Of ze krijgt meer conditie van al het trainen en wordt daarmee wat wakkerder.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:17

Bevroren gras zit meer suiker in.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 17:06

Denk ook het gras. En het is wat frisser. Lange nachten. Korte dagen.
Magnesium helpt vaak wel wat, geef je genoeg?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:18

Dunya is zo blij met haar welsh A, Sky

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben zo blij dat ze nu een pony heeft waar ze wel veilig mee rond kan rijden.
Sky is gevoelig. Onzeker en voorzichtig. Kent niet veel. Echter zo braaf met Dunya. Dunya kan inmiddels zelf opzadelen en afzadelen. Zelfstandig in ons bakje rijden. Prachtig zo om te zien!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:21

Anke: wat fijn dat dit een goede keuze lijkt te zijn.
Heb je er een Pagony zadeltje op liggen?

Iedereen bedankt voor het lezen van mijn probleem en voor de reacties.
Mijn man zei net als een aantal anderen dat het onzin zou zijn dat het van het gras zou komen, maar goed het was begonnen nadat ze bijna de hele wei tot hun beschikking kregen, met nog veel gras, goed gras wat ook bemest wordt met kunstmest en gier.
Dus het leek me het beste om dan dat te veranderen.

Vrijdagmiddag nog in de wei gestaan, zaterdag de hele dag in de bak en zondag ook.
Het is ongelooflijk maar zaterdagmiddag merkte ik bij het opstal zetten al het verschil.
Zondag haar gelongeerd en heft Elina gereden, al het drukke en schrikkerige was verdwenen.

Mijn conclusie is dan ook dat zoveel "goed" gras een beetje teveel van het goede is voor Emma, vooral in combinatie met meer opstal en het koudere weer.

Rijden ging heel goed, alleen de galop op de linkerhand levert wat strijd op, ze wil wel galopperen maar springt verkeerd aan, aan de longe springt ze na een half rondje over in de goede, Elina neemt haar terug en probeert het opnieuw en opnieuw en opnieuw, Emma wordt dan kriegel, duikt ineens naar beneden en neemt Elina mee.
Ondertussen is Elina zover dat ze boos wordt en steeds vaker lukt het haar om op tijd in te grijpen en dan zie je ook dat Emma dat accepteert en zich weer even gedraagt :)

Ga haar wat meer longeren zodat ze de galop aan kan leren zonder gewiebel op de rug, onder het zadel maken we er verder geen punt van we proberen een paar keer, lukte het niet dan is het niet anders, lukt het wel dat wordt Emma de hemel in geprezen :)

Komende zaterdag gaan ze hun eerste bixie A proefjes rijden, Elina vindt het erg spannend en ik heb geen idee hoe Emma zal reageren, maar we proberen het, is Emma te nerveus en druk dan groeten we af en proberen we het een andere keer weer, alleen door haar mee te nemen naar andere locaties krijgt ze ervaring dus daar moeten we even doorheen, maar wie wet is ze heel braaf en is er niets aan de hand.

We oefenen iedere keer de proefjes zodat Emma weet wat de bedoeling is als ik naast de bak ga staan en de proef oplees, dan is er toch iets wat vertrouwd is :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:29

Bij de AA mag je zelf meelopen als het nodig is.
Bij de A mag dat niet meer.

Sky heeft een JC zadeltje.

Ja leek me idd door het extra eten van het goede gras te komen. In combinatie met het frissere weer.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:26

Elina voelt zichzelf te groot voor de AA, maar ik heb vast een beetje lang werk met het op goede afstand leggen van de drafbalken :D en ja dan maar zien.
Het hoeft niet perfect te gaan, voornaamste is een ervaring die vertrouwen geeft, uitslag is onbelangrijk :)

Heb haar net nog even gelongeerd, ze was super braaf en deed goed haar best.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:44

Ja kan ik me voorstellen.
Hier zijn er weleens die de AA, de A en soms ook nog de B1 starten.
Dat vind ik dan niet eerlijk tov degene die echt nog AA moeten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:05

Fijn dat je de oorzaak van Emma's drukte gevonden hebt.
Dan maar geen gras voor haar inderdaad. Veiligheid is belangrijk; drukke pony kunnen kinderen niet veel mee.
Sky is een mooie pony, kijkt heel wakker en alert ook. Fijn dat Dunya er zoveel plezier in heeft nu.

Ik ben zondag met Yoob met een mini shetlander span het bos in geweest.
Een van de twee is net in het tuig en was nog nooit in het bos geweest, maar ze deed het keurig.
Ook dat de kar nu veel meer ging stuiteren dan op de harde weg, deed haar niets.
Yoblin vond het in het begin maar eng dat gesnuif en gedribbel achter hem, staart ging bij de eerste draf omhoog en hij was bijna niet te houden (waardoor zij nog harder gingen en nog meer gesnuif). Dat was leren voor allen hahaha, maar verder wel heel goed gegaan en altijd gezellig met meer op stap :)

Afbeelding

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:33

Anke: helemaal mee eens, om heel eerlijk te zijn ben ik het ook niet helemaal eens met de leeftijdsgrens van 13 is het toch?
Dan zie je in de A en de 1 combinaties de ring in komen waarvan ik denk, dit draait alleen maar om geld.
De pony heeft en vermogen gekocht, heeft minstens L of M gelopen, kind mag nog net in de bixie starten, maar steekt qua formaat en rijden ver en ver boven de andere kinderen uit en wint vervolgens alle prijzen :n
Aan pony/uitrusting e.d. worden kosten nog moeite gespaard, maar een echte startkaart en meedoen aan gewone wedstrijden is dan ineens te duur, tenminste die indruk krijg ik dan.
En oke als ze dan 1 keer bixie doen om te kijken hoe het is en hoe het gaat oke, maar je komt ze steeds weer tegen en dan soms ook nog starten met broertje of zusje |o

Ik heb tegen Elina gezegd dat ze best de eerste keer AA mag starten als ze het fijner zou vinden omdat ik dan in de baan mag staan ipv aan de zijlijn, maar dat wilde ze niet, ze wilde niet als grote tussen de pukjes. Trots :+:

Maar voorlopig heb ik vandaag beide kids ziek thuis, beide hoge koorts en hoesten :(

Isa: wat een leuk span die kleintjes ze hadden er echt aardigheid aan zo te zien, prachtig filmpje

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:46

Is moeder en dochter die 2 kleintjes, maar eentje dus pas in het tuig (andere oude rot in het vak).
Deden het echt goed en zo leuk ook het verschil met Yoblins passen :)

Vandaag op mini paard gereden, een IJslander. Was ook heel leuk, zeker dat tölten zit heel relaxed.
Halverwege kwamen we de exmoor pony's in onze begrazing tegen (ik met de bruine jas; tussen ons in zie je 3 exmoors staan tussen de bomen).

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:51

Leuk dat menfilmpje!
Bijzonder zeg als je wilde pony's tegenkomt op de buitenrit. Lijkt me wel spannend.
Zelf ben ik al geen held met van die grote koeien in het wild. Draai dan het liefst om.
Zie ze ook zelden dus ben het niet gewend. Alleen als we op locatie gaan rijden.

Knap van Elina!
Ja absurd is dat dan. Wel fijn als het allemaal 1e plaatsen zijn. Zoals het hoort te zijn.
Ik zie ze wel vaker losrijden. Ook galop en alleen. Kunnen makkelijk B of L starten en dan komen ze in de A of AA. Dat vind ik jammer.
Als Dunya het aan kan. Gaat ze een klasse hoger en als ze de 3 Bixie klasses doorlopen heeft, kan ze gewoon gaan starten.
Echter duurt dat nog wel ff. Ze wordt in februari 8. Begint nu langzaam beetje minder angst te krijgen. Bixie los kan en durft ze nog niet. Hoop stiekem dat ze over een half jaartje de AA los kan en wil rijden. We zullen het zien.

Sky is eerder sloom dan voorwaarts. Ze oogt wel heel alert en pittig.
Ze is onzeker en voorzichtig. Dunya vindt haar geweldig.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:38

Het is ook een reden dat ik er met Yoblin niet zo goed in durf te gaan. Ik weet niet wat hij zal doen.

Van deze ijslanders weet ik dat ze niet zo veel om de exmoors geven. Omgekeerd valt het ook wel mee. En de runderen die in het gebied lopen zijn over het algemeen ook wel relaxed.
Die hebben we vandaag te paard niet gezien (op de fiets kwam ik ze wel tegen).