Dwerggroei en fokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:09

Laat je Chanel niet testen? Ben eigenlijk wel benieuwd welk gen ze draagt

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:13

Wat zou dat voor meer waarde hebben?
Ze is drager.
En ik zal dus niet bewust voor drager x drager kiezen.
Dus ik zie niet inn wat ik ermee op zou schieten.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:06

Skaay: Dat lijkt me dus juist wel waardevol om te weten. Haar nakomelingen hoef je dan alleen nog maar op het gen te testen die zij draagt. Dat is uiteindelijk veel voordeliger dan de nakomelingen allemaal volledig te moeten laten testen.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:22

Ok dat wist ik niet.
Dan is het mischien inderdaad beter.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:02

De complete test kost $150,-, de test voor 1 afwijking kost $40,-. Dus dat is wel een behoorlijk verschil.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:29

LWO is juist zo gevaarlijk omdat je het ook heel vaak niet kunt zien. Ik zie LWO dus eerder als iets negatiefs.
Zelf houd ik helemaal niet van die wilde aftekeningen en heb er een paar bij met een blesje. Die zijn dus LWO+ getest terwijl kleurenkenners daar ook soms verbaasd over zijn. Ik heb ze ook alleen laten testen na aankoop omdat 1 van de ouders LWO+ is. Anders had ik het ook niet geweten.
En ik ben het er mee eens dat mensen die fokken met LWO+ dieren hun veulens zouden moeten testen voor de verkoop. Dat doe ik hier ook. Maar heel veel mensen doen het niet.
Nu de dwergtesten er zijn, worden die dus ook gedaan bij de veulens.
Dan nog haren trekken voor PQ en de manen zijn op :')

Zelf plan ik graag een aantal jaar vooruit. Als de veulens geboren zijn, kijk ik welke ik zou willen showen en opfokken en als ze later goed genoeg blijken ook gebruiken om mee verder te fokken.
Laat ik nu net een hengstveulen hebben waar ik dan later met de LWO+ in de knoop kom en hem niet kan gebruiken terwijl het dan weer niets uit zou maken of hij de D2 mutatie van Deputy heeft of niet :+

Hier heb ik als begin ook de hengsten en alle fokmerries laten testen.
De nakomelingen hoeven nu maar op 1 mutatie getest te worden dus dat scheelt heel veel geld.
Ik heb alleen nog twee 2 jarigen staan van hengsten van buitenaf dus die worden nog wel met de full panel test gedaan (morgen versturen).
Als straks alles is getest, heeft me dat $2000 gekost. Als ik daarmee straks dwergen kan voorkomen, is mij dat dubbel en dwars waard!
En reken maar uit als het dan toch om geld gaat, een merrieveulen verkopen of een dwerg die geboren wordt. Hoeveel verlies heb je daar niet op?

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:45

Ik denk zelf dat er een verschuiving gaat plaats vinden naar hengsten die negatief getest zijn als mensen buiten de deur gaan dekken met hun merries ,er zullen altijd fokkers blijven die hun merries niet laten testen en zo het risico niet willen lopen ,en ook zal er vanzelf door kopers gevraagd gaan worden of een paard of veulen getest is voordat ze de beslissing nemen om een dier te kopen ,en daardoor zal het niet makkelijker worden om een ongetest of positief getest dier te verkopen.

Er is dan ook niets tegen het kruisen van positief op negatief want het belangrijkste is dat er geen lijders meer geboren worden, maar als je de mogelijkheid hebt om een dekking van een negatief geteste te hengst te nemen heeft dat altijd de voorkeur , en aangezien we bij het NMPRS en AMHA/AMHR de keuze hebben uit honderden hengsten zal er altijd wel wat bij zitten die negatief getest zijn ,en ja zoals Manda al zegt "de waarde zal daardoor dalen" dat is een logisch gevolg omdat het aanbod zo groot is, het positieve daarvan is dat een fokker op die manier word gedwongen om te laten testen en de resultaten bekend te maken ,het negatieve daar weer van is dat dit fraude in de hand gaat werken en daarom hoop ik ook dat de stamboeken dit snel oppakken zodat bv. het haren trekken gebeurt in bijzijn van de chippers zodat het zeker is dat de haren ook daadwerkelijk van het dier zijn die op het formulier vermeld staat

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:49

zou inderdaad goed zijn dat de haren genomen worden door de chipper, zoals dit bij het NAS ook gebeurt, je weet zeker dat de haren van het juiste dier zijn

ikzelf wacht nog even met testen, voorlopig dekt Yuma alleen mijn eigen twee merries, en de kosten zijn me nu ff teveel

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:56

Als Orion dit jaar nog dekt zal het ook alleen eigen merries zijn ,maar ik denk dat hij hem dit jaar wel binnen houd ,voor volgend jaar wil ik hem getest hebben ,ook het stamboek er niets mee wil doen

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 12:52

MarijeR schreef:
Laat ik nu net een hengstveulen hebben waar ik dan later met de LWO+ in de knoop kom en hem niet kan gebruiken terwijl het dan weer niets uit zou maken of hij de D2 mutatie van Deputy heeft of niet :+

Dat LWO vind ik inderdaad ook niet iets positiefs.

Maar maak je van dat hengstje toch een ruin :P , volgens mij heb ik hier thuis iemand die behoorlijk gecharmeerd van hem was :+ .

Ik geloof dat het voor een kwalitatief goede hengst als Deputy niet heel veel uitmaakt dat hij drager is. Dat zal eerder voor de "gewonere" hengsten zo zijn. Omdat in die klasse veel meer keuze is.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:46

Redneck1, zou jij dan ook niet met een LWO+ hengst dekken?
Of maakt het door het kleurtje niet uit dat je met een gen fokt wat in homozygote vorm een veulen geeft wat je direct in kan laten slapen of anders in korte tijd een zeer pijnlijke dood tegemoet gaat?

Bianca, Fred staat nou net niet op mijn lijstje om geruind te worden :P

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:38

Marije, had al het vermoeden dat hij niet op de ruinen nominatie lijst stond ;) .

Begrijp wat je bedoelt, heb je zelf LWO + merries is het dragen van LWO net zo onwenselijk als het dragen van het dwerggen als je zelf merries hebt die drager zijn. Heb het idee dat voor veel mensen het laatste erger is, maar dat is eigenlijk onterecht. Sterker nog, een drager van het dwerggen kan een prima showpaard zijn maar een drager van LWO kan door zijn soms heftige bont patroon daar minder geschikt voor zijn.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:36

LWO+ is toch best makkelijk als je getest hebt, al mijn (fok)paardjes zijn daarop getest, de hengst is het wél , de merries niet, geen probleem toch? ik hou wel van overootjes, hou van die aparte bontpatronen en de blauwe ogen die ze vaak hebben , ik moet alleen opletten bij eventuele gastmerries, die moeten dan wel getest zijn, anders helaas pindakaas :+

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:41

Jolanda, met de dwergtest is dat dus precies hetzelfde ;)
Ook heel makkelijk als er getest is en net zo beperkend als hengst en merrie drager zijn.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:05

jazeker marije, daar heb je gelijk in, ik reageerde alleen even op het hoofdstukje LWO+ ;)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:12

Nou ik vind dat dus niet hetzelfde... er zitten dezelfde aspecten in ja, zoals de verantwoording "verdachte" paardjes te laten testen.
Frame overo is in veel gevallen een gewenst pantroon omdat veel mensen van die patronen houden. Er zijn maar weinig mensen die zullen zeggen dat ze graag een dwergdrager willen in tegenstelling tot de lwo+.

Dwergdragers zijn idd net zo makkelijk om mee te fokken als je het met geteste dieren doet, maar of het echt eens als normaal geaccepteerd wordt en er niet altijd enigzins negatief naar gekeken blijft worden vraag ik me af... Dat bedoel ik op het gebied van waarde van een paardje/ dekhengst en verkoop (aangezien er veel fokkers zijn die een hengst aanbieden voor merries van buitenaf en die ook fokken voor verkoop...). Kwaliteit van het paardje staat daar helemaal los van want daar is natuurlijk niks mis mee!!

Mocht ik merries hebben die het blijken te dragen zou ik er ook mee doorfokken met geteste hengsten, dat geef ik toe. De merries (en hengsten) die ik heb zou ik nooit daarom weg doen. Maar zelf een dwergdrager erbij kopen of een dekhengst van buitenaf uitzoeken die drager is zou ik niet doen nee. En als er veel mensen zo denken daalt de waarde dus inderdaad behoorlijk voor dwergdragers...

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:04

Manda: waarom is een bepaald kleurpatroon wel een reden om een gen te accepteren in de heterozygote vorm die in homozygote vorm problemen geeft, maar andere goede eigenschappen niet?

Natuurlijk als er veel keuze is in hengsten die dezelfde kwaliteit hebben als b.v. Deputy maar vrij zijn, kan ik me voorstellen dat daar de voorkeur naar uit gaat. Maar van het handje vol in Europa dat er daarvan is zijn nog geen resultaten bekend. En dan nog is het de vraag of die dan de perfecte match met je merrie is, wat die hengst met het gen misschien wel is. Denk dat iedereen het liefst met vrije dieren fokt, maar als je een bepaalde kwaliteit alleen kan fokken door een drager verstandig te gebruiken, zie ik daar geen probleem in. En vind ik het hetzelfde als Lwo accepteren om een gewenst kleurtje te krijgen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:29

Wat bedoel je met andere goede eigenschappen niet accepteren?
Ik heb wel altijd gezegd dat het dragen van een dwerggen niet af doet aan de kwaliteit van een paardje! Dat zie je maar aan de toppers van Marije, dus zullen veel beter zijn van kwaliteit en veel betere prestaties neerzetten als menig niet drager en die eigenschappen bewaren en doorfokken daar zie ik absoluut geen probleem in ...
Maar ik vraag me gewoon af hoe dwergdragers gezien gaan worden puur markttechnisch gezien. Volgens mij is daar op dat gebied bij LWO+ amper tot een verwaarloosbare beperking omdat dit ook iets moois toevoegd, er zijn toch heel wat mensen gek op die grillige kleurtekeningen en dan makkelijker accepteren dat, mochten ze met zo'n dier de fok in gaan, er altijd getest zal moeten worden.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:19

Sharani schreef:
Sterker nog, een drager van het dwerggen kan een prima showpaard zijn maar een drager van LWO kan door zijn soms heftige bont patroon daar minder geschikt voor zijn.

oh hahaha, ik ben geen expert, nog lang niet maar wat je nu zegt is flauwekul, waarom zou een bont gekleurd paardje niet of minder geschikt zijn als showpaard?? bovendien zijn lang niet alle LWO+ paardjes bont, joanna's eerste veulen was een effen lichte valk, na testen bleek ze LWO+

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:19

Manda schreef:
Ik heb wel altijd gezegd dat het dragen van een dwerggen niet af doet aan de kwaliteit van een paardje! Dat zie je maar aan de toppers van Marije, dus zullen veel beter zijn van kwaliteit en veel betere prestaties neerzetten als menig niet drager en die eigenschappen bewaren en doorfokken daar zie ik absoluut geen probleem in.

Dit bedoel ik dus ook. Zulke paarden worden echt niet meteen minder waard door dat dwerggen, juist ook omdat je er verstandig mee om kunt gaan.

Jolanda: Ik zeg dat een bontpatroon nadelig kan zijn voor een showpaard, dat hangt helemaal af van de plaats van de vlekken. Dat zal je op iedere halter clinic te horen krijgen. Een effen paard is veel handiger voor shows, die heeft geen last van vlekken op verkeerde plekken.Van mijn drie bontjes hebben twee echt nadelige vlekken en de derde die dat niet heeft, heeft 3 witte benen. Wat ook weer een minpunt is omdat het niet symmetrisch is.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:23

Weet je ik heb nooit zo stil gestaan bij de vergelijking met LWO+ maar eigenlijk vind ik die vergelijking wel heel interessant. 2 totaal verschillende genen die bij de verkeerde kruising een soortgelijk resultaat hebben; een mismaakt paardje. Maar door op LWO+ te testen kunnen we deze dieren in onze fokprogramma's houden, waarom dan niet de dwergdragers. Heb LWO+ nooit zo gezien als een afwijking maar dit zet me wel aan het denken.

Grillig getekend is leuk voor een kleurenklasse maar snap dat het in de halter niet altijd gewenst is. Net zoals een scheve bles bij een rijpaard voor het oog scheve aanleuning kan lijken.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:31

ja maar vlak het zilvergen dan ook niet uit, als je twee zilvers kruist kun je oogproblemenkrijgen, dat wil je ook niet, dus blijft het een feit, als je het maar weet, kun je er rekening mee houden wie je met wie kruist en dan hoeft het allemaal geen probleem te zijn

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:35

Kun je oogproblemen krijgen vind ik iets anders dan 25% kans op een mismaakt veulen...Net als dat splash doofheid tot gevolg zou hebben. Zijn daar cijfers over bekend?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 00:08

geen idee hoe dat zit met splash :n
nou sap, hoeveel procent die oogproblemen zijn weet ik niet hoor, maar een blind veulen is ook niet echt wenselijk, ook daar moet je rekening houden met homzygoot enzo, weet er het fijne niet van, maar ik heb zelf ook geen zilvers ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 00:11

Een blind veulen is niet mismaakt, een blind veulen is verder gezond. Het is niet wenselijk, zeker niet, maar zolang er geen cijfers zijn kan je er niet echt uitspraken over doen. De gevolgen voor een OLWS veulen of een dwerg zijn veel erger.