NMPRS hengstenkeuring 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:06

Ik weet nog steeds niet of ik mee mag doen of niet. We wachten heel rustig het mailtje van Willy af. pfff krijg toch wel een beetje stress.
Ik wilde eigenlijk ook een onderdekentje bestellen bij Mariska, maar weet niet of het wel zin heeft. En alleen vandaag nog een beetje korting......
Ach anders gooi ik er een andere deken onder, kan ook.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:11

mathilda, even bellen helpt misschien?

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:44

Heb ik gisteren gedaan, wacht nu op een emailtje.

Meavey

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:08

Waarom zou je niet mee kunnen doen Mathilda?

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:31

de vader is 100% amha de moeder 50/50 amha/nmprs.. mijnhengst zelf is nmprs geregistreerd. lijkt me dat de moeder wel getest is, ik zal eens in het papier kijken.

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:35

en als ik begin maar bv scheer... zijn ze dan 5 april zeker niet meer mooi of wel? mijne heeft echt een topconditie hij zweet zelden haha.

heb vandaag de minipessoa binnen. dus lang laag de rug/buikspieren trainen. vind het soms wel lastig hoor, van de ene kant wil ik hem natuurlijk goed gespierd hebben op de keuring van de andere kant wil ik hem niet overbelasten aangezien hij eind mei pas 3 wordt.
hoe doen jullie dat met jonge hengsten?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:38

Toch vind ik de nieuwe regels niet altijd makkelijk je bent ook afhankelijk van de merriehouder of ze bereid zijn de merrie op te laten nemen in het stamboek zijn toch weer extra kosten als ze geen keuringen bezoeken.

Ik ben blij dat ik 2 al goedgekeurde hengsten heb.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:22

Shetclub87 schreef:
de vader is 100% amha de moeder 50/50 amha/nmprs.. mijnhengst zelf is nmprs geregistreerd. lijkt me dat de moeder wel getest is, ik zal eens in het papier kijken.

Het gaat er niet om dat de moeder getest is maar dat de moeder stamboek opgenomen is door naar de stamboekopname keuring te zijn geweest of thuis veterinair gekeurd is door een prok dierenarts.
Daarnaast moet je van beide ouder dieren haren/DNA markers hebben. Als de vader nmprs us goedgekeurd is daar DNA van aanwezig maar van de moeder moet je vaak zelf regelen.

Foss schreef:
Toch vind ik de nieuwe regels niet altijd makkelijk je bent ook afhankelijk van de merriehouder of ze bereid zijn de merrie op te laten nemen in het stamboek zijn toch weer extra kosten als ze geen keuringen bezoeken.

Ik ben blij dat ik 2 al goedgekeurde hengsten heb.

Makkelijk is het soms idd niet maar vind het al zeker een vooruitgang om zo de regels steeds wat meer aan te scherpen. Zo ligt de kwaliteit van de hengsten en hun bloedlijnen steeds een stukje hoger wanneer er op meer dingen gecontroleerd gaat worden en er meer eisen komen waar de hengsten aan moeten voldoen voor goedkeuring. :)

Lastig als eigenaars van de ouder dieren niet mee willen werken of spoorloos zijn.. Maar na een paar jaar "wennen aan deze regel" denk ik dat de meeste moederdieren wel veterinair gekeurd zijn of stamboek opgenomen.. Op een gegeven moment zullen hengstveulens dan bijvoorbeeld standaard verkocht worden met haren/DNA van de ouder dieren erbij voor goedkeuring in de toekomst. :)
Laatst bijgewerkt door Maydine op 31-01-14 16:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:25

Foss, dat is nu eens echt waar. De eigenaars van de moeder van mijn hengst reageren tot op vandaag op geen enkel bericht van mij. Ik ga vanavond mijn papa ( het is in het frans te doen ) nog maar eens laten bellen want ik begin stilletjes aan toch wat te stressen :\
Uiteraard betaal ik hen alle gemaakte kosten terug, maar dan moeten ze wel eerst reageren natuurlijk :S

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:37

Linda het is afhankelijk van kids vader of die veterinairtest wel geaccepteerd wordt door het nmprs. Als dat niet het gaval is, dan moet er anders getest worden...
Dus even afwachten maar. Gelukkig heb ik geen last van niet meewerkende eigenaren. Moeder is helemaal in orde bij het nmprs en de eigenaar van kids vader is hulpvaardig.

Lastig is het toch ook wel de nieuwe regels. Vooral als je dieren hebt die nog niet goed geregistreerd zijn bij het nmprs. hahaha heb ik weer. Maar neemt niet weg dat hij wel een super diertje is.

Nu hopen dat hij mee kan doen, kan ik weer een jaartje stressen bij de HK. hahahha. En dan hopen dat ik volgend jaar gewoon kan komen kijken zonder zelf bezig te zijn.. :P
Laatst bijgewerkt door stal_HD op 31-01-14 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:38

Ik meen mij te herinneren dat het NAS standaard haar trekt bij stamboekopname.. Geen idee hoe lang ze dat bewaren, maar het is natuurlijk handig om als merriehouders ook standaard wat haren te trekken en in gesloten envelop ergens in een la te leggen.... Gewoon voor het geval een nakomeling getest moet worden. Als de merrie verkocht wordt of overlijdt, is het vaak te laat.

In principe zullen hengstveulens van moeders die niet in orde zijn met de stamboekopname gewoon minder waard zijn... Dit zijn verder regels die in veel stamboeken allang gelden. Gewoon om vet. een stukje meer zekerheid te hebben. :)

Shetclub, je kunt aan de hand van het levensnummer van de merrie, bij het NMPRS opvragen of deze merrie stamboekopgenomen is. En dus ook of al DNA profiel beschikbaar is.
Gewoon even mailtje of belletje en nummer doorgeven. :)

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:32

ik ga even mailen inderdaad. maar de moeder heeft denk ik wel keuringen gelopen want ze is ster en preferent en heeft ook premies en zo.

anyway ik ga er even achteraan.

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:59

op het paspoort staat bij beide ouders dat ze dna getest zijn, maar er staat verder niet hoewatwaar of geen nummer of zo

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:38

Als je hengstje pq in het paspoort heeft staan betekend dat er gecontroleerd is dat hij werkelijk een afstammeling is van vermelde ouders,die beiden ook dna getest zijn.de markers van de ouders zijn via stamboek op te vragen en dan is het volgens mij in orde

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:38

Als het al in het paspoort staat hoef je zelf niet eens meer wat te doen. Alleen haar inleveren van de hengst zelf.
Scheelt weer. Hoef je alleen nog te zorgen dat je je hengst opgeeft, betaalt en in goede conditie brengen...

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:42

Ik begrijp het wel dat je door goedkeuring van de moeder meer kwaliteit gaat krijgen en dat het wel gaat wennen.
Maar stel je voor je heb 3 jaar geleden een veulen gehaald uit Amerika of een ander land toen was de regel er nog niet dus kan je deze hengst alleen maar in een hulpboek zetten dat vind ik gewoon jammer.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:17

Foss schreef:
Ik begrijp het wel dat je door goedkeuring van de moeder meer kwaliteit gaat krijgen en dat het wel gaat wennen.
Maar stel je voor je heb 3 jaar geleden een veulen gehaald uit Amerika of een ander land toen was de regel er nog niet dus kan je deze hengst alleen maar in een hulpboek zetten dat vind ik gewoon jammer.

Nee hoor want voor buitenlandse hengsten zoals bijv. Uit Amerika is er een andere regeling/veteriaire keuring. Alleen werkt dat natuurlijk niet als dan de eigenaars in Amerika niet mee zouden willen werken.. Ik snap je punt wel hoor, blijft een Lastig verhaal..

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:47

Ik ben heel blij dat ik, toen ik mijn hengst kocht, nog vlug bij de ouders haar heb uitgetrokken :P
De vader is nmprs goedgekeurd, dus dat zal op zich niet nodig zijn.

De moeder in PROK gekeurd en opgenomen, dan heb ik wel DNA nodig? Alleen mijn enveloppes eens terug zien te vinden.

Shetclub, waar heb je die minipessoa gevonden? Ik kon ze nergens vinden, mijn verzorgster heeft een exacte kopie van een grote in het klein gemaakt voor mij...

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:47

marschwood schreef:
Als je hengstje pq in het paspoort heeft staan betekend dat er gecontroleerd is dat hij werkelijk een afstammeling is van vermelde ouders,die beiden ook dna getest zijn.de markers van de ouders zijn via stamboek op te vragen en dan is het volgens mij in orde

pq?

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:50

Knolselder schreef:
Ik ben heel blij dat ik, toen ik mijn hengst kocht, nog vlug bij de ouders haar heb uitgetrokken :P
De vader is nmprs goedgekeurd, dus dat zal op zich niet nodig zijn.

De moeder in PROK gekeurd en opgenomen, dan heb ik wel DNA nodig? Alleen mijn enveloppes eens terug zien te vinden.

Shetclub, waar heb je die minipessoa gevonden? Ik kon ze nergens vinden, mijn verzorgster heeft een exacte kopie van een grote in het klein gemaakt voor mij...

pessoashop.biedmeer.nl dacht ik anders moet je even zoiets googlen

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:00

Shetclub87 schreef:
marschwood schreef:

pq?

parantage qualified

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:08

oh dan zou dat in het paspoort van mijn shet moeten staan. r zit zelfs zo'n dna papier in. maar dan hoef ik dus alleen maar op de keuring ter plaatsen haren te trekken en inleveren op de dag zelf? of moet daar van te voren opgestuurd zijn? sorry dat ik zoveel vraag

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:06

Dat kan op de keuring :)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:15

Als er in het paspoort DNA staat bij de moeder is het al goed.
PQ is alleen iets van AMHA paardjes.
En als moeder supersterpreferent is zal ze ook stamboek zijn opgenomen dus is alles geregeld.

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:09

oké fijn om te weten!