NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:05

Vind het een erg mooie verwoording Maaike.

Veulens tonen kan interesant zijn echter hoeveel dekt de gemiddelde nmprs hengst. De toppers zullen misschien wat meer dekken maar komt de gemiddelde hengst boven de 5 veulens uit ? Krijg je dan niet dat mensen juist verplicht moeten gaan fokken om aan een bepaald aantal veulens te komen ?

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:06

Ik denk idd dat je die kant helemaal niet op wilt, zie het NSPS waar mensen met grote aantallen veulens zitten omdat ze die nu eenmaal moeten kunnen tonen. Het blijft lastig. En je kunt het natuurlijk nooit iedereen naar de zin maken.

xElienx

Re: NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:11

ik denk dat een nakomelingenonderzoek pas aan de orde zou kunnen komen als de regels van de HK aangescherpt zijn, en de selectie van GGK hengsten vele malen kleiner zal zijn.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:14

om het makkelijker te maken op de keuringsdag zou het dan geen optie zijn om de hengst die gekeurd moet worden , thuis door een prok arts te laten veterinair keuren, zodat alleen de vet goedgekeurde hengsten voor de premiekeuring verschijnen, dat bespaard een aantal mensen ( hengst eigenaren) een boel geld , tijd en teleurstelling, daarbij komen er dan alleen goedgekeurde hengsten op de dag zelf naar bunschoten, scheelt veel tijd en dan kan er meer aandacht aan elk paardje gegeven worden, bovendien heb je dan al een exate stokmaat zodat je op de keuring direct in de juiste groep zit... of denk ik nou te simpel??? ;)

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:14

xElienx schreef:
ik denk dat een nakomelingenonderzoek pas aan de orde zou kunnen komen als de regels van de HK aangescherpt zijn, en de selectie van GGK hengsten vele malen kleiner zal zijn.

Dat denk ik ook zo verbeter je het ras.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:18

jolandje schreef:
dat bespaard een aantal mensen ( hengst eigenaren) een boel geld , tijd en teleurstelling, daarbij komen er dan alleen goedgekeurde hengsten op de dag zelf naar bunschoten,

dan kan je zelf besluiten te doen vooraf lijkt mij als je twijfelt of je hengst veterinair wel goed is, dan kan je zelf besluiten je dier thuis te houden.

Idd Elien , heb je gelijk in.
Laatst bijgewerkt door Happinez op 14-02-13 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:18

Waar ik wel bang voor ben is dat wanneer je afstammelingen je idd met het zelfde zit als NSPS of NAS waar goede correct dieren afgekeurd worden omdat ze te weinig veulens tonen. Dan ga je maar uit nood merries dekken die je anders helemaal niet met die hengst gaat dekken. Toch vind ik het wel interessant om nakomelingen van een hengst te zien bijv voor afwijkingen die de hengst evt doorfokt. Daarnaast is het bij hengstenkeuze ook zeer interessant om enkele nakomelingen te zien. Ik kruis altijd de veulens op de MK aan die ik graag wil zien vanwege een vader. Dit kan zowel positief als negatief voor de hengst zijn.

Ik ben ook voor de grote maten maar als je een selectie maakt vanaf 95 cm heb je weer die van 94 die tegen die van 70 moeten strijden, is ook niet eerlijk. Ik vind 86 daarin een mooie grens. Evt kan je een oversized klasse invoeren vanaf een meter tot 1.10. Ik vind dat die paarden tegenover elkaar zetten eerlijker is dan wanneer je die van 95 erbij zet. Hoe langer de benen hoe meer mogelijkheid om ze ver weg te zetten.

Wat mooi is aan een meerdere bezichtigingen keuring of meerdere dagen met hogere inschrijfgelden is dat je het NMPRS weer naar een hoger niveau tilt. De paardjes zullen weer duurder zijn, de drempel wordt hoger en de mensen gaan serieuzer in de hengsten selecteren omdat het nu veel meer geld kost. Dan dek je gelijk de kosten van een meerdaagse of meerdere bezichtigingen keuring. Dan houd je alleen de echt serieuze mensen die bereid zijn te investeren over. En daarbij hopelijk ook de betere paarden omdat mensen kritischer kijken.

Daarnaast zou ik het best vinden als er omgeroepen werd waarom een bepaald dier een bepaalde premie krijgt. Zo is het voor iedereen te snappen en kunnen mensen er nog wat van leren. Zo leer je imo ook meer hoe een jury kijkt en primeert. Ik vond het zeer positief dat ze in 2011 (laatste keer dat ik er met hengsten was) wel wat tijd namen om toe te lichten waarom je een bepaalde premie kreeg. Eerder vond ik dat onvoldoende.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:19

ja mel, maar iedereen die met zijn hengst naar de keuring gaat denkt zelf dat het dier voldoet aan de eisen, anders gá je toch niet?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:21

ik ben het helemaal met sap eens :D

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:21

Ik ook :D

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:23

ik ben ook voor de grote maat. eventueel een register voor >1.07m
of NMPRS10 voor vreemd bloed of iets

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:24

jolandje schreef:
ja mel, maar iedereen die met zijn hengst naar de keuring gaat denkt zelf dat het dier voldoet aan de eisen, anders gá je toch niet?

nouja blijkbaar denken sommige mensen daar nog anders over.
Het kan altijd dat eigenaren iets niet zien of weten, maar als je die zekerheid wil om geld , tijd , teleurstelling enz te besparen zoals jij zegt ..
dan kan je zelf al een keuze maken je dier toch te laten onderzoeken ? zodat je daar niet voor die verassingen komt te staan.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:26

Happinez schreef:
jolandje schreef:

nouja blijkbaar denken sommige mensen daar nog anders over.
Het kan altijd dat eigenaren iets niet zien of weten, maar als je die zekerheid wil om geld , tijd , teleurstelling enz te besparen zoals jij zegt ..
dan kan je zelf al een keuze maken je dier toch te laten onderzoeken ? zodat je daar niet voor die verassingen komt te staan.

eigen dieren zijn toch de beste?! :Y)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:27

Er zijn toch een hoop mensen die gewoon naar de keuring gaan voor de goedkeuring, niet voor de premie en niet om te fokken naar het fokdoel. Daarnaast denk ik dat je een 70 % van de hengsten die op de keuring komen beter kunt ruinen omdat ze IMO niets bij te dragen hebben aan het fokdoel. Kleur is in geen enkel geval het fokdoel. Mensen zouden ook kritischer naar hun eigen dieren moeten kijken. Ik leer ook elk jaar nog bij en ga elk jaar kritischer kijken.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:29

maar hoezo verplichten binnen een bepaalde tijd ? je kunt toch ook zeggen bijv. de eerste 5 geboren en geregistreerde veulens dienen te worden getoont.
Als de hengst niet dekt en is ggk is er niets aan de hand toch ? dekt hij wel moet hij gaan tonen.
Dieren die veel dekken maar niet goed genoeg zijn vliegen er dan alsnog uit.

of zie ik nu wat over het hoofd en zeg ik wat stoms ?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:30

lijkt mij logisch mel

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:31

xElienx schreef:
ik ben ook voor de grote maat. eventueel een register voor >1.07m
of NMPRS10 voor vreemd bloed of iets

Welsh <3 O:) _-:(

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:33

Sappos schreef:
Er zijn toch een hoop mensen die gewoon naar de keuring gaan voor de goedkeuring, niet voor de premie en niet om te fokken naar het fokdoel. Daarnaast denk ik dat je een 70 % van de hengsten die op de keuring komen beter kunt ruinen omdat ze IMO niets bij te dragen hebben aan het fokdoel. Kleur is in geen enkel geval het fokdoel. Mensen zouden ook kritischer naar hun eigen dieren moeten kijken. Ik leer ook elk jaar nog bij en ga elk jaar kritischer kijken.

Denk dat ik alvast een opleiding castratie ga volgen :D :$ :$

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:34

2 bakstenen... O:)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:35

doe ik mee hier Tamara , ik hanteer groepskorting :')

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:41

Pak ik regio Gelderland wel !

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:45

Eigenlijk zou je ook een soort inzagen moeten kunnen krijgen bij het nmprs dat je kan inloggen. Dan kan je zien wat voor nakomelingen een hengst gefokt heeft. Ook wat voor premie, kleur en de verhouding merrie/hengst veulens. Bij het nsps hebben ze dat geloof ik wel. Dan kan je een hengst helemaal volgen. Maar ook bij merrie,s kan dat handig zijn. Want als je haar koop bv op 10 jarige leeftijd en de eigenaar heeft haar ook niet lang gehad dan weet je niks over haar verleden.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:47

Zie trouwens best veel goede ideeën langs komen dus wie weet in de toekomst...?
Vanuit het stamboek word er ook meegelezen en aangezien het zeker een stamboek is die nog volop aan het ontwikkelen is word er in de toekomst vast wel wat mee gedaan!
Blijft een feit dat ze zeker al een stuk strenger zijn in vergelijking met een aantal jaar terug en dat het ook te begrijpen is dat ze niet van het ene uiterste naar het andere kunnen gaan.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:53

Even rare vraag misschien maar als ze verplicht zijn alle hengsten die veterinair in orde zijn te laten dekken, waarom mag dan een hengst van 1.08cm wel gewijgerd worden ?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:57

Omdat de rasstandaard maar tot 1.06 gaat? Alles wat daar onder veterinair goed is moeten ze dekbonnen verstrekken, anders zou een fjord, KWPN etc ook allemaal mogen dekken.