[HK]SMP kletstopic 3

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:31

Daisy staat vannacht onder een 200 grams deken zonder hals. Ze is een goede maand terug geschoren (alleen hoofd en benen niet) en staat 24/7 buiten met onbeperkt hooi.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:49

Mijne staan 200 grams Rhino wug en hebben het bijna te warm hahaAfbeelding

Lillian__

Berichten: 3280
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:54

Floor heb ik vanavond onder een 200 grams deken gezet.

wohoe primeurtje! ik heb vanavond en eergister avond volledig los/vrij kunnen werken met Floor <3
stap, draf, iets wat leek op schouderbinnen en buiten, wijken, halt houden, inbuigen, de kleine knappe dikke glimworm deed het maar even. Toen we klaar waren zei ik ho, en bleef hij net zo lang op die plek staan wachten tot ik zei 'kom maar'
Afbeelding

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:10

Wat heerlijk manon! Duinen bij Castricum zijn heerlijk, rij ik ook af en toe, is lekker dichtbij voor ons :=

Toliene staat onder een 300 grams deken zonder hals. Heeft wel overdag een schuilstal en s’nachts in haar binnenstal. Ik ga morgen naar 380 grams met hals, want het wordt weer 3 graden s’nachts vanaf morgen. Hier tenminste :o

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:25

Maar niet met de sulky toch Linsey?

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:39

Jeetje sommige al dikke dekens op. Wat doen jullie op met -10 dan bijvoorbeeld?

Susanne

Berichten: 11614
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 07:53

Brave Floor! Wel een zoekplaatje :D

Als het gaat vriezen komt er een onderdeken onder. Ik kijk altijd naar mijn pony en niet naar wat anderen op leggen. Voelt hij comfortabel? Dan is het goed. Willem is een koukleum en daarbij zeer gevoelig op de spieren (met name rug en achterhand), waardoor hij snel stijf wordt als hij niet goed ingepakt is.

Mijn overleden pony stond vaak dag en nacht buiten geschoren met 300 gram zonder hals en stond er prima bij :D Die had het vrij snel warm.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:24

Ik denk dat het wel echt scheelt hoe ze gestald zijn. Hier staan ze altijd buiten en echt áltijd wind door al het open land. In de schuilstal is dit wel minder.

En als ze steeds kaal blijven (Gaya wordt elke 6 weken geschoren) moeten ze ook wel wat terugkrijgen vind ik.

Als t gaat vriezen is voor Gaya niet echt de tijd om iets aan te passen, daarvan krijgt ze het niet echt veel kouder. Wel als het langdurig gaat regenen/waaien met koudere temperaturen. Zoals die super koude Oostenwind van vorig jaar. Dan gaat ze snachts op stal.

Mandyy

Berichten: 30525
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:28

Ik kijk ook altijd naar Max. Weet dat hij een koukleum is.
Vind het wel fijn ongeveer een richtlijn te hebben voor de eerste dag.
Heb nu 300 zonder hals op.
Het weer is nu ook wat onhandig. Over een paar dagen wordt het ineens een stuk frisser en ben dan net zelf een paar dagen aan de andere kant van het land.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:29

Patricia_86 schreef:
Jeetje sommige al dikke dekens op. Wat doen jullie op met -10 dan bijvoorbeeld?


Nou mijn vraag ook :D

Maar is zo verschillende per pony! Alf stond met -5 pas met 300 grams, die had het altijd snel warm.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:51

Iets anders he, waar ik erg mee zit....het is geen vraag, ik wil het gewoon even graag kwijt.

Ik kan natuurlijk niet meer zo heel veel met Alf, wat wandelen, wat vrijheidsdresuur en en af en toe een stapritje met de sulky. Drafje/galopje kan best als hij goed loopt. Maar vanuit stal ga ik niet alleen de weg op dus kan ik niet vaak weg. Blijft over: wandelen.
Ik wil zo graag nog wat met Alf doen om 'verbonden' te blijven met hem. Maar.........hij heeft wandelen nooit leuk gevonden, moest hem altijd al vooruit trekken. Terugweg loopt hij opeens wel door :+

Hij wil gewoon niet uit het land, want eten is zijn grootste hobby. Dan heeft hij de pest erin. Loopt ook zo vaak met oren naar achteren. Alleen als hij iets ziet in de verte gaan z'n oren naar voren.
Hij vindt het gewoon niet leuk. Laatste weken gaat hij zelfs stilstaan. Ik doe hem er gewoon geen plezier mee.
Gisteren dacht ik gezellig VD te gaan doen, vindt hij normaal wel erg leuk. Maar ook dat viel gisteren niet in de smaak want ja, uit het land gehaald ervoor.
Poetsen kan ik ook al niet echt uitgebreid want hij moet z'n vet in z'n vacht houden. Dus even borsteltje eroverheen en klaar.

Kortom; ik wil zo graag nog dingen met hem doen maar hij heeft er geen zin in. Ik merk dat sinds hij op de nieuwe stal staat ik al een 'verwijdering' voel tussen ons. Hoe omschrijf ik dat goed....
En ik heb hier heel erg veel moeite mee. Ben eigenlijk alleen nog maar bezig met zorgen voor hem (stal, voer, etc)
voel me erg verdrietig en weet niet zo goed wat ik ermee moet. En jullie kunnen er ook niets mee maar nu ben ik het even kwijt :D :D

Yontheke

Berichten: 4442
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:02

Hoi, lees nog steeds mee, maar heb met die 2 grasmaaiers van mij nu eenmaal niet heel veel te vertellen en over mennen etc kan ik niet echt meepraten. :)

Ingrid, op jouw tekstje wil ik wel graag reageren omdat ik met Andor, mijn HKO'er in hetzelfde schuitje zit. Paard kaduuk, dus met pensioen, in eigen beheer dus ik zie hem 2x per dag met voeren en mesten etc. maar meer dan een aaitje op over zijn bol krijgt hij ook niet meer. Is een paard dat altijd heel graag aandacht kreeg en met je bezig was, had een super band met hem en ook ik voel dit een beetje verwateren zeg maar. Ik maak hem er niet meer blij mee om iets te gaan doen, liever staat hij lekker met zijn ponies in de wei. Soms denk ik ook wel eens van ik ben enkel nog goed genoeg om alle klusjes te doen, er geld in te stoppen en door regen en wind ervoor te zorgen dat hij zijn natje en droogje heeft. Ook de ponies zijn er als gezelschap voor hem. Heel vervelend vind ik dat.

Ik troost me dan altijd maar dat je hem het beste leven gunt wat hij kan hebben, ook al heb je daar zelf niet heel veel meer aan.

Ik heb er daarom wel een ander paard bij, dat geef ik grif toe, anders bleef ik ook telkens toch maar dingen met hem doen want ja, daar heb je ze uiteindelijk toch voor. Nu kan ik het ook iets beter loslaten.

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:03

Kun je niet gaan wandelen in de vorm van langelijnen Ingrid?
Fleurtje vindt gewoon wandelen aan het halster ook saaaai :z
Zodra het hoofdstelletje in gaat en het begint op werken te lijken is het ineens stúkken leuker! (In het hoofd van Fleur dan :+)

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:17

Ingrid, ik snap je gevoel. Ik herken er veel in van toen mijn pony moest revalideren. Ze stond prima in de kudde en had geen behoefte aan menselijke aandacht. Laat staan aan iets wat op trainen/werk leek.


Heb je je weleens verdiept in; rechtrichten, lange lijnen en/of lange teugelen? Wellicht is dit iets voor jullie. Het is onbelaste training (hij hoeft geen kar te trekken) en je kunt het zo ingewikkeld maken als mogelijk.

Frummels

Berichten: 7032
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:39

Ah Ingrid :(:) Vind dit heel ruk voor je..
Misschien inderdaad iets van lange lijnen buiten?

Ik heb dit ook gehad met Pep toen hij nog op de stal stond waar jij ons de eerste keer hebt opgehaald.. Maar dat lag er niet aan dat hij geen zin had, hij voelde zich gewoon super ellendig. Ik had het daar ook echt heel moeilijk mee, want het voelt zo vervelend als je maatje niets van je wil weten..
Hoop dat jullie iets kunnen vinden om te doen wat jullie allebei leuk vinden!

Yontheke

Berichten: 4442
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:58

Nu zal ik wel de knuppel in het hoenderhok gooien.. maar waarom moet hij nog iets doen? Als hij het prima vind om niks te doen en gewoon paard te wezen en af en toe een knuffel krijgt.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:08

Nouja ik denk omdat Ingrid zelf vooral dingen met hem wil doen. Wat ik helemaal begrijp. En soms moet je ook denken; heb ik altijd zin om te werken? Nee, maar het moet wel gebeurten en uiteindelijk is het vaak hartstikke leuk/gezellig en geeft het voldoening. Je geeft veel geld uit aan je pony en dan is het helemaal niet zo erg als hij 5 minuten geen zin heeft. Hard gezegd; jammer dan.

Gaya heeft ook niet altijd zin om te gaan maar als we gaan is ze vaak toch wel weer gemotiveerd als we even op pad zijn. Hoe is dat met Alf dan?

Is stappen voor de sulky geen optie? Gewoon over de weg is dat in principe bijna dezelfde belasting als aan de hand toch?

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:16

Best herkenbaar wat je schrijft Ingrid, heb het met mijn rijpaard en Arabier gehad. Je zou het op twee manieren kunnen benaderen, of iets zoeken wat hij wel leuk vind of inderdaad zoals Yontheke zegt hem gewoon zijn gang laten gaan.
Bij mijn beide paarden heb ik de eerste jaren het eerste gedaan en later overgegaan op het tweede. Zo hebben ze 15 en 10 jaar van hun pensioen (wat ook veel te jong begon) genoten. Herken het vervelende gevoel wat je er over hebt ook echt... :(:) .

Wat dekens betreft, hier vanaf vanavond King onder 300gr ( nu een 150 Gr) en Echo een (oude) 300g onderdeken onder zijn Smartex. Hier vinden ze kou ook minder erg dan regen en wind, maar dat ben ik helemaal met ze eens :j .

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:28

Als het gaat vriezen gooi ik gewoon meer op en gaat de hals erop :D. Veel mensen zeggen altijd wel van wat hebben ze al veel op of wat doe je dan op als het gaat vriezen?
Maar als ze nu 300 nodig hebben dan krijgen ze die. Als ze straks 600 nodig hebben dan krijgen ze die ook. Ieder paard is anders. Op mijn vorige stal redde een geschoren pony het met 200grams de hele winter terwijl die van mij onder 600 met hals stonden.

Ingrid lastig. Die van mij hebben ook niet altijd zin. Maar leg je misschien de druk voor jezelf niet te hoog, omdat je wat moet doen omdat je niet meer kan mennen? Ga je elke dag naar hem toe of ga je elke dag wat met hem doen?
Toen ik Switch net voor de wagen had werd zelf ook te fanatiek, reed hem bijna iedere dag. Dat was voor Switch ook te veel hij had nergens meer zin in. Heb hem toen 2 weken vakantie gegeven en weer rustig opgepakt. Toen kreeg hij er meer plezier in. Zoals nu is hij met pensioen, hij loopt lekker buiten en af en toe pak ik hem. Als ik dat iedere dag zou doen wordt hij ook niet blij. Nu pak ik hem1/2x per week, soms een hele week niet en dan geniet hij ook echt van de aandacht. Soms voel ik me wel schuldig dat ik niet wat meer met hem doe maar is natuurlijk niet voor niks met pensioen en iedere dag wandelen vind hij ook niks.

Kiekeboefje

Berichten: 1798
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:17

Geen dekens dit jaar, kan er dus niet over meepraten. Heb nog wel een paar nieuw in de verpakking :Y) voor degene die het snappen. :') Ik vind wat Susanne en Patty zeggen wel waar. Het ligt helemaal niet aan de temperatuur of de dikte van de deken, maar dat verschilt per pony. Donja kon het in vergelijking altijd wel met een grammetje minder, zij had het nooit koud als ze de weide op ging swinters, want dan ging ze stoeien en rennen. Ze hield zich dan wel warm. Maar ging ze de paddock op deed ik haar een dikkere deken op, dan stond ze veelal stil en te een, paddock was iets saais.

Nou, Jill is gisteren opgehaald. Het gaat super daar met haar, kreeg net al een Apple met verschillende foto’s. Ze heeft al vriendjes gemaakt, dus gaat helemaal goed komen daar. Voel me er ook niet raar of leeg bij ofzo. Het is goed zo :o

Ingrid, ik snap wat je bedoeld. Maar wat Yontheke zegt heeft wel een punt natuurlijk. Al is dat niet helemaal de insteek die we in dit topic over het algemeen hebben. Onder ons heeft de Shetlander of mini veel meer waarde dan de rijpaarden. Hier is een Shetlander veelal geen grasmaaier of weidemaatje. Lange lijnen lijkt me inderdaad wel wat voor jullie, en om je te motiveren: daar zijn zelfs wedstrijden in! Ik zal even zoeken... had laatst iets gezien op yt.

Hebbes! Zoiets kun je zeker wel naar een hoog niveau brengen!

Even een vraagje aan de mensen met een HCA. Hoe hebben jullie de keuzes voor de HCA gemaakt? Welke opties hebben jullie er bij? Zoals spoorverbreders, ik snap de bedoeling maar zijn die echt nog nodig? Vind het zonde geld als ik het nooit ga gebruiken in de toekomst.

Heb in ieder geval een leuke pony op het oog die niet ‘te koop’ staat persee, dus kan vrijblijvend komen kijken :) vind ik leuk!

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:24

Wat fijn dat Jill het zo getroffen heeft met haar nieuwe plekje! Ik begrijp dat dat een goed gevoel heeft. :)

Dat langeteugelwerk heb je inderdaad tot hoog niveau. Erg leuk! Patricia kan dat ook goed :j

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:36

Manon, ik ga wel eens door de duinen bij castricum met de sulky, alleen heb je officieel gezien wel een koetsiersbewijs, ontheffing, ruiterkaart en een poepzak of iets nodig. Dus is niet heel gemakkelijk zegmaar.

Wat fijn Jenny dat Jill zo’n fijn huisje heeft!

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:39

Wat fijn dat Jill is opgehaald en dat het goed gaat met haar.

Bij m’n eerste HCA heb de spoorverbreders gedaan omdat het nog verplicht was. Nu heb ik ze er weer op laten zetten omdat ik altijd op 1.10 rijd en voor het geval de KNHS het ooit weer veranderd. 1e sulky had ik niet alle opties maar loop der tijd toch wat veranderd waardoor ik bij de 2e alles gelijk erop heb laten zetten.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:49

Patty en Linsey: Boef is destijds weg gegaan omdat ik door mijn studie en bijbaan vrijwel geen tijd had om iets met hem te doen. Daar was hij echt te jong voor en hij stond te lang op stal, daardoor was hij echt een bommetje. Financieel kwam het toen ook niet zo goed uit. Er zijn twee pony's die ik eventueel over zou willen nemen als ze te koop komen (waaronder Boef), maar verder zie ik nooit iets wat me aanspreekt dus ik zit ook niet in verkoopgroepen.

Grote maats menpony's zijn minder gewild dan grote maats kinderpony's.. dat is mijn ervaring in ieder geval. Boef is destijds echt voor een prikkie weg gegaan en nog geen halfjaar later voor de hoofdprijs doorverkocht omdat er inmiddels op gereden kon worden, beetje flauw wel.

Sunshinedaan: als je echt slobber wilt voeren heb je hier een bepaalde soort voor nodig, maar door de meeste muesli's kun je inderdaad best wat (warm) water gooien en wordt het alsnog gegeten.

Patty: ik test zand met een handschoen. Mestballen + water erin en even ophangen ergens aan, dan zakt het zand in de vingertoppen van de handschoen.

Miranda: ik heb de Amigo Insulator Plus ook voor Sjors, fijne deken.

Manon: knappe pony <3

Sjors staat momenteel onder een 200gr deken met 0gr hals + de recuptex. Hij staat 24/7 buiten en is 2 weken geleden volledig geschoren. Kan wel goed uit de wind/regen staan en krijgt onbeperkt hooi.

Ik snap je wel Ingrid, je hebt een pony maar kan er als het ware 'niets' mee en toch wil je leuke dingen met hem doen en hem aandacht geven. Toen Sjors ziek/aan het revalideren was heb ik ook uren met hem gewandeld en daar gaat de lol inderdaad wel een keer van af. Ik denk dat het je goed zal doen als er een tweede pony is waar je lekker fanatiek mee aan de slag kan en dan af en toe maar wat 'moet' doen met Alf. Dan genieten jullie beide van de aandacht (lekker poetsen, spelen, wandelen) maar is het niet meer zo'n verplichting.

Ik heb mijn HCA alweer bijna 5 jaar, destijds gekocht met alleen spoorverbreders en 19" wielen. In de loop der tijd RVS bomen gekocht, een stoeltje en recent kleinere wielen (16"). Ik zou zeker direct alle opties nemen die je er op wilt hebben want als je dit later nog wilt moet je alles inleveren en nog bijbetalen ook. Alleen de spoorverbreders zijn niet meer noodzakelijk omdat ze niet meer verplicht zijn tijdens de wedstrijden maar ik moet zeggen dat ik toch altijd wel blij was met die extra 10cm tijdens de vaardigheid.

Ik ben afgelopen maandag begonnen met mijn afstudeerstage dus aankomende maanden zal ik lekker aan het stoeien zijn met privacy wetgeving B-)

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:24

Mijn pony's hebben ook geen zin om mee te gaan als ze lekker hooi eten. Dan hebben ze gewoon pech. Ik heb ook geen zin om te werken. Maar ja ik moet ook gewoon werken om hun te bekostigen. Wandelen vinden Caya en Faya al helemaal niet leuk. Willen dan stilstaan. Dan gaat er gewoon een klein zweepje mee of een tikje met het halstertouw en dan lopen ze wel mee.zweepje mee hoef ik hem niet eens te gebruiken zien ze al als aanmoediging genoeg. Tja helaas pindakaas voor ze. Ze hebben wat af moeten wandelen met de blessures. En dat half uurtje per dag dat ze dan wat moeten doen overleven ze ook wel weer.
Denk dat in Ingrid haar geval een 2e pony uitkomst bied. Kan ze daar lekker mee aan de gang en Alf zijn gang laten gaan. Ingrid je leeft maar 1 x. Dus als je graag een menpony wil zou ik zeggen doen. Je weet nooit hoe iets in je leven loopt.je kan beter spijt hebben van dingen die je doet dan van dingen die je niet doet. Vooral juist als je over paar jaar lichamelijk het niet meer zou kunnen. Dan juist de tijd om nu te genieten.
Ayla succes met het stoeien ;-)