35 plussers met een mini?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: 35 plussers met een mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:13

Gisteren een wat langer en erg lekker rondje gereden met Yoob over de onverharde straten in het buitengebied hier.

Afbeelding

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:01

Dunya happy bij de manege. Langzaam meer zelfvertrouwen opbouwen.

Hoe is het nu met Eline? Heeft ze al weer "nieuwe" tandjes?

Ingrid....geen woorden voor. Wat een rot bericht. Maar het is wat je zegt; Alf zal zich er geen zorgen om maken. Konden we maar af en toe als onze dieren zijn, dan hadden we heel wat minder zorgen.

Yoob is toch echt een karakter!

We hebben dit jaar Viva voor de koets gezet. Het principe zit er nu in, ze doet bijna alles op stemcommando. Ze is slim, cool, ziet leuk uit (ahum, vinden wij) en ze vindt het geweldig om te doen. Nu mag ze een half jaartje gaan nadenken hierover en dan pakken we haar langzaam weer op.

Afbeelding

Afbeelding

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 08:26

Isapaardje; wat een lekker bekkie heeft Yoob toch!
Wat voor hoefschoenen heb jij en wat heeft hij om zijn voorvoetjes ?

viva ziet er leuk uit Kanniet!

Ondertussen met Alf zijn gezondheid: hij werd ietsjes fitter dus waarschijnlijk is zijn bloedarmoede weer op peil (die uitslagen krijg ik vandaag). Maar echt fit was hij nog steeds niet.
Nog meer bloedonderzoeken gedaan en aan het eind van de rit moeten we gewoon concluderen dat het zeer waarschijnlijk toch echt cushing is. Hij is pas 5 verdorie!
Morgen starten we met medicatie, kijken of dat wat gaat doen. Dat kan ons nu nog de uiteindelijke doorslag geven of het inderdaad cushing is of stiekem toch niet.
Alles wijst erop en het bloed ook maar toch ergens nog wel hele lichte twijfel.
We zullen het nu binnen paar weken denk ik wel weten als hij opeens helemaal happy wordt :-)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:12

Als het echt cushing is, dan knapt hij snel op van de medicatie, althans dat was mijn ervaring hier.
Yoblin kon niet meer voor de wagen toen, en het werd oa ook op zijn artrose gelegd wat toen was ontdekt. Maar toen er uiteindelijk vorig jaar ook cushing uit kwam en hij medicatie kreeg, werd hij weer de oude fitte Yoob en inmiddels rij ik toch weer lekker met hem voor de wagen, zelfs met die artrose in zijn elleboog.

Wel ook reden van hoefschoenen, dat hij wat demping heeft bij draven op de weg.

Hij loopt op easyboot glove hoefschoenen zowel voor als achter.
Alleen voor heb ik de back country gaiter er op en achter de normale met een oranje powerstrap omdat de schoenen net wat te ruim waren zonder die dingen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:28

Bij Tinkie twijfelde ik ook, hebben toen met medicatie gewacht maar toen ze uteindelijk een soort epileptische aanval kreeg zelfde dag nog begonnen... en binnen 3 weken al andere pony, achteraf heeft het zon 6mnd geduurd waarin je haar steeds meer zag opknappen.

Wel zien we nu na 3jr dat de ophogingen in de medicatie elkaar sneller opvolgen - dit najaar nog een keer opgehoogd en we zien nu toch weer symptoompjes. Ook is ze altijd iets minder fit gebleven dan de gewone ponys, waardoor we haar altijd maar gewoon in de wei hebben laten lopen.
Maar dat zag je dan alleen als ze bijv. met de rest conditietraining deed, dan hield ze het gewoon niet bij. In de wei spelen en met de jonge ponys klieren deed ze weer wel heel blij, dus voor ons toch teken dat ze zich fijn voelde.

Ik vraag me inmiddels wel af, of de cushing die je zo jong bij shet en aanverwanten ziet, wel dezelfde oorzaken heeft en zelfde ziekte is, als de ouderdomscushing die je normaal ziet.

Ik hoop dat Alf heel snel opknapt.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:03

Isa: wat een prachtige foto van jou en Yoob, hij kijkt zo guitig in de lens :)

Kanniet: leuke pony is Viva, hoe groot is ze?

Elina is gister bij de tandarts geweest en hebben ze haar tanden gerepareerd.
Een uur van te voren moest ik haar een diazepam 5 mg pilletje geven, omdat ze de vorige keer zo verschrikkelijk overstuur was.
De prikken vond ze het naarste en het duurde even voordat alle vloeistof erin zat, maar daarna ging het perfect en heeft ze ruim anderhalf uur doodstil in de stoel gelegen, ik zat naast haar en heb de hele tijd haar hand vastgehouden :)
Het is hel mooi gemaakt, over 2 maanden moet ze weer even komen om te kijken hoe het met de zenuwen in de tanden is.
Misschien moeten ze hier en daar nog een beetje bijgewerkt worden maar dat is verder niet pijnlijk.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:51

Viva zal nu tussen de 95 en 100 cm zijn. Maar ze is nog jong en we denken dat ze over de meter heen gaat. Het is even afwachten. Voor mij hoeft ze niet meer te groeien.

Fijn dat het goed ging, die hele tanden-operatie. Het is toch wat voor zo'n mupje.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:28

Kanniet: leuke maat, Kyara is 98 cm.

Ben Elina haar cap aan het spuiten, tot nu toe lijkt het mooi te worden, maar omdat er afbeeldingen op de zijkanten staan moet hij heel vaak over, omdat je steeds maar een dun laagje kunt spuiten.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 16:40

Randalinpony wat jij beschrijft lees ik inderdaad wel vaker.
Ik ga trouwens die site nog eens goed bekijken die je me gaf op Facebook :-)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:22

Bij Isa heb ik de medicatie ook moeten verhogen inderdaad en nog zie ik af en toe symptomen, maar zij is al veel ouder en heeft er ook lang mee 'rondgelopen' zeg maar (want achteraf gezien denk ik dat zij het ook al op jonge leeftijd had). Zij had ook echt hoge waarden bij eerste keer testen.
Bij Yoblin waren de waarden minder hoog en pakt het ook sneller aan en hij staat nog altijd op dezelfde medicatie als toen ik begon.

Hoorde vandaag van onze DA dat mogelijk het patent een keer van de tabletjes gaat, dan zou het wel eens een heel stuk goedkoper kunnen worden. Dus dat is fijn voor paarden die het al op jonge leeftijd hebben.

Foto: Ja hij zag iets in de verte en keek daar naar en toen viel ook nog de zon in zijn oog.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:44

Morgen een 2e poging tot een Wintec 250, dit maal een 16 inch en haal er gelijk een witte of rode boom bij, die 15 inch lag mooi alleen iets te smal voor bij het schoft en voor Elina net te krap voor haar gevoel, dus dan zou dit goed moeten zijn :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:48

Fijn dat het tandenverhaal nu beter ging Ulfeino, goede voorbereidingen is het halve werk. :) Anderhalf uur is wel lang zeg om met je mond open te zitten.

Wel een handzaam maatje Kanniet.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:28

Randalin: ze kreeg een rubberen blokje in haar mond, waardoor ze geen moeite hoefde te doen de mond open te houden :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 10:18

Wel zo prettig zo'n blokje.
Mooi dat de tanden zo goed gerepareerd zijn.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 11:47

Isapaardje ziet er netjes uit die hoefschoenen ook. Ik heb toen Alf gevoelig ging lopen opeens de Fusion gekocht, all terrain. Zitten ook fijn heb ik het idee.

Ulfeino; fijn dat de tanden gedaan zijn. Die prikken vind ik ook nog steeds niet leuk hoor brrr

Isapaardje; dat zou mooi zijn van die pillen. Gisteren 1 doosje opgehaald a 96 euro SLIK hahaha. Gelukkig slikt hij er geen 1 per dag. Ik doe vooralsnog 8 dagen met een pilletje dus. Daarna zien we verder op welke dosis hij het goed gaat doen.

Gisteren kreeg ik een filmpje van een vriendin dat hij lekker de boel op stelten zette. Voor het eerst in maanden dat ik hem weer eens blij zie rondrennen. Gisteren ook gehoord dat de bloedarmoede weg is, dus dat is fijn en daardoor voelt hij zich natuurlijk een stukje beter en fitter al!
Het rare is aan de andere kant dat ik dan toch gewoon ga twijfelen gelijk he..... Zou hij echt wel cushing hebben hmmmm. Nou ja, we zien wel hoe de pillen het gaan doen. OF ze iets gaan doen.
Ik vind het allemaal maar raar en vaag enzo en loop vreselijk te twijfelkonten over waar ik nu goed aan doe. Hij heeft meer symptomen uiteraard dan niet fit zijn maar dat is wel mijn grootste graadmeter waaraan ik kan zien of hij opgeknapt is of niet. Dus dan gaat mijn twijfelradar weer werken hahaha

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 12:01

Maar waarom laat je Alf dan niet (nog eens) op cushing testen?
Nu is de test overigens ook gratis.

Ik zou niet zomaar prascend gaan geven als je eigenlijk helemaal niet weet of hij het wel heeft en hoeveel je zou moeten geven.

Bij Isa waren de waarden meer dan 5x te hoog, dus dat was starten na opbouw met kwart, naar half tabletje per dag. Maar de waarden zakten daarmee niet, dus ging ze naar een heel pilletje.
Yoblin heeft een halve per dag en laat ik volgende week testen op hoe zijn waarden nu zijn.
Hopelijk blijft hij erop staan, want anders wordt het hier erg duur grapje (nu ca. 100 euro per maand aan tabletjes voor beiden)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 12:07

Omdat hij al 3x erop is getest :-)

alles wijst erop dat hij het heeft hoor maar het is niet 10000% zeker. Bloed was ook positief dus ik hoef niet te twijfelen maar doe het toch. De reden dat we twijfelen is omdat hij zo idioot jong is...
En bovendien; bloedtesten kunnen vals positief en vals negatief zijn.

Hoeveel je moet geven weet natuurlijk niemand. De een doet het goed op een kwartje, de ander heeft een halfje nodig. Blijft kwestie van uitproberen.

Ik vind overigens de waarden minder belangrijk dan het klinische beeld. Er zijn zoveel gevallen bekend van paarden die super hoge waardes hebben maar weinig tot geen symptomen maar ook andersom.
Er wordt ook overal geadviseerd niet omhoog te gaan op basis van waardes maar op basis van klinische symptomen.

Het blijft gewoon een rot iets.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:31

Oh das wel fijn Ulfeino!

Ingrid ik laat sinds eerste jaar ook niet meer testen hoor, de symptomen zijn bekend en dan gaat de dosis gewoon iets omhoog, met 1/8ste pil en dan zo verder...

Ik kon het van Tinkerbell ook niet geloven. En dat kwam ook omdat we in de seasonal rise zaten toen, dacht laten we maar even afwachten. Maar ja toen kreeg ze die aanval. En haar vacht ging echt ook bij de schoft krullen.
Je zal vanzelf zien wat er gebeurt met de medicatie.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:45

Ik snap het en zijn er meer die zo denken hoor, dus geen probleem.
Ik heb wel laten testen omdat ik gewoon zekerheid wilde.
Laat nu ook weer testen om te kijken of het eigenlijk wel aanslaat met die hele pil die Isa nu krijgt.
Zo niet, dan tja, wat dan. Nog meer geven? Het is al duur zat, maar goed.
Ik ben wel van het testen ja :o

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:00

He, wat een zorgen zo! Kanniet, je kar is werkelijk prachtig!

Ik ben zo trots op Vliegje! We hebben voor t eerst gemountainboard!

Testrondje, daarna konden we het zelf <3
Afbeelding

Afbeelding

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:17

Fijn dat Alf zich al wat beter voelt. Nu duimen dat de medicatie goed aanslaat.

Mountainboarden met vliegje! Haha, wat je toch allemaal met paardjes kunt doen. Leuk.

Karretje vorig jaar op de kop kunnen tikken ipv dat Aars wagentje omdat we er dan ook tweespan mee kunnen rijden. Ik was ook meteen fliefd op het ding. Is ook super licht van gewicht en trekt gemakkelijk.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 23:40

Whahaha, super leuk dat met Vliegje :)
Veel plezier zo samen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:14

Antheman: whaaa wat een idee :)

Jongens wat een schitterend weer vandaag het lijkt wel voorjaar, dus ik dacht laten we vandaag even met beide pony's naar het bos gaan, Elina op Kyara en ik Emma aan de hand.
Helaas het ging niet door, manlief had de trailer nog vol stro staan :(
En aangezien hij moest voetballen en ik ook geen tijd had hem leeg te halen, heeft Elina beide pony's even in de bak gereden, ze wil met Kyara nog graag een keer B1 starten.
Kyara rijdt ze niet zo vaak meer en ze heeft een dikke vacht en dus behoorlijk zweten.

Daarna Emma, Elina ook warm dus trui uit en in haar hemd gereden :)
Balkjes en pionnen neergelegd/gezet voor AA proefje en dat even geoefend, ging redelijk.
Daarna de galop, dat is nog wat lastig en als Elina dan ook nog de verkeerde hulpen geeft wordt het helemaal lastig.
Ik zeg: op de volte, in de hoek, naar buiten sturen, binnen teugel los.
Elina doet: op de volte, in de hoek, naar binnen sturen, buiten teugel los. :?
Na het 3 keer aangekeken te hebben en 3 keer in de verkeerde galop en een Elina die ten onrechte boos is op Emma en op mij, heb ik haar even ernstig toegesproken en gevraagd of ik ipv Fries Russisch spreek en gevraagd wat binnenhand en buitenhand is en binnenbeen en buitenbeen is.
Madam wist het precies, maar ze luisterde niet omdat het dan toch ook niet lukt -:(-

Bewijs het dan maar zei ik, je doet wat ik zeg en als het dan idd niet lukt heb jij gelijk.
Emma sprong gelijk goed aan en ze heeft 3 voltes gegaloppeerd :D

Toen keek ik op mijn telefoon en zag tot mijn grote schrik dat het kwart voor 3 was, 3 uur moest ik in de auto zitten naar mijn werk :oo , dat was echt even haasje rep je :)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:54

Ben Elina haar cap aan het pimpen, eerst vetvrij gemaakt, 20 keer met aceton afgenomen, toen primer erover en daarna de metalic autolak, helaas waren er 2 plekjes die blijkbaar niet genoeg primer hadden gehad en daar kwamen kleine blaasjes.
Het weggehaald, opnieuw primer erover en opnieuw gespoten, daarna nog 2 keer de randjes geschuurd en alles gespoten, je ziet het nog wel een beetje, maar Elina vindt het niet erg.
Morgen moet de blanke beschermlak erover en ik wil nog een koordje in de naad tussen boven en zijkant plakken.
Wordt waarschijnlijk een zwart met zilver koortje.
Als het klaar is zal ik even foto's plaatsen.

Afgelopen week in de zelfde tint blauw bij applejeck een koltruitje van BR voor Elina gekocht, staat leuk bij de cap :)

Het Wintec 250 zadel 16 inch paste voor geen meter, kussens raakten achter de rug helemaal niet.
Breng het morgen terug.
Daarna nog even naar Epplejeck en misschien nog even naar Divoza :)

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:18

Ik ben benieuwd hoe de cap straks uitziet!

Wij zaten vandaag weer in de bossen. Ritje van zo'n 25 km. Zal wel de afsluiting van het seizoen zijn geweest. Nu wordt het laat licht en vroeg donker. Beetje conditie bijhouden in de winter op de zondagochtenden, maar we kunnen er dan maximaal 2 meenemen. Toch wel jammer.

Maar het was een super dag vandaag en we hebben volop genoten van de "frietkotroute"...echt waar. De naam is hilarisch, maar de route was geweldig en de organisatie super. Na de rit stond er een heus frietkot op ons te wachten en we aten heerlijke frietje en snacks :-).

Na de rit pony's verzorgen voordat ze in de trailer mogen wachten op de terugreis....

Afbeelding