Pony van een shetlandkennis heeft dat en moest er ineens aan denken nu zo met Alf. Hier is oa info te vinden, voor snel overzicht kijk even op pagina 2 bij 'symptomen'.
Geplaatst: 28-09-16 23:31
Ik haak even in op ingrid, allereerst veel sterkte. Mijn red heeft soortgelijke klachten gehad als alf. Hij was toen alleen te jong voor een cushing test. We hebben toen redforce gegeven. En nog andere medicijnen want ook lever en nierwaarden waren toen niet goed. Er is nooit geen duidelijke diagnose boven gekomen, hij was echt een ' dood' vogeltje, lusteloos. Uiteindelijk tot nog toe wel opgeknapt.
Op facebook volg ik momenteel ook iemand met een mini met dezelfde symptomen. Ik zal je haar naam pben,zij zit ook volop in de onderzoeken.
Sterkte voor alf, ik hoop dat hij snel vooruitgaat!
En ja giftige planten is ook zowat. Ik heb hier ooit alle grote coniferen gerooid, toen ik vernam dat de bruine takjes ook giftig waren (en die lager massaal in de uitloop). Helaas hebben de buren nu thuja aangeplant (nog giftiger dan de 'gewone' conifeer) en die worden al weer aardig hoog. Heb daarom een groter deel van de uitloop ongeschikt voor de pony's gemaakt.
Laurier(kers) is ook iets wat vaak als haag wordt aangeplant, maar is ook giftig.
kanniet
Geplaatst: 29-09-16 14:11
Éven heel brutaal een korte vraag (ben aan het werk)... heeft iemand ervaring met ponypret?
Hier vanmiddag een klein drama met Elina. School belde, botsing tijdens de gymles. Elina de 2 grote voortanden doormidden (overdwars) en haar klasgenootje een snee in het hoofd Klasgenootje met moeders naar de huisarts, ik met een Elina naar de tandarts. Helaas niet onze eigen vrouwelijke tandarts maar een man, Elina heeft het met dat soort dingen niet zo op mannen staan en nu ze zo overstuur was, was het helemaal een probleem. Tandarts was er ook niet eentje met enorm veel geduld, maar ik moet eerlijk toegeven dat nadat hij haar even stevig had beetgepakt en stevig had toegesproken kon hij doen wat hij moest doen, bescherming tegen koude op de afgebroken randen en nog een los stukje weghalen.. 12 oktober worden de tanden hersteld door onze eigen tandarts.
Gister stond er hier in de buurt een Wintec 15 inch zadeltje te koop. Ik kan er niet goed achter komen welk type het precies is, het is of de 250 of de 500, het is in ieder geval niet de nieuwe uitvoering van de 500. Wel heeft het een breed rugkanaal, 3 singelstoten en een verwisselbare boom.
Heb het opgehaald en morgen zullen we het even passen, hoop zo dat het past, ben echt een fan van Wintec. Elina wil ook graag zelf opzadelen, maar een zwaar leren zadel met alles erop en eraan is voor haar te zwaar om boven de macht op de pony te krijgen.
Het deed idd pijn en de schrik, angst en het verdriet om de tanden. Nadat de tandarts de randen had behandeld met witte vulling was de erge pijn als er lucht langs kwam over.
Volgens mij is de wintec een 500
kanniet
Geplaatst: 29-09-16 17:42
Ik bedoel ponypret als in de webshop. Ik heb via Facebook al antwoorden, oa van de eigenaesse van deze webshop.
Wat naar van de tanden. Gelukkig kan er veel gerepareerd worden tegenwoordig.
Oei dat is naast schrik ook enorm pijnlijk. Niet alleen pijn door het afbreken, maar ook in de kaak lijkt mij. Zijn het nog haar melktanden? (weet niet precies wanneer kinderen wisselen, sorry ) In ieder geval beterschap en sterkte, want ze moet dus nog een keer naar de tandarts wat ze al niet zo leuk vindt.
randalinpony
Geplaatst: 30-09-16 10:01
Auw dat is niet zo leuk voor Eline, hopelijk nu niet zoveel last meer?
Wij hadden dit jaar heel veel paardenstaart vanuit de sloot, beetje is niet zo erg, veel breekt vit. B af. En veel te veel boterbloem. Veulens telkens aan de diarree. Mijn man heeft al 2x gespoten dit jaar, hardnekkig spul. En dan hebben we het niet over jacobskruiskruid wat ik ieder jaar weghaal, maar ja, omringende percelen.... Staat nu ook weer flink wat berenklauw in de berm achter weiland in zaad te schieten, ik hoop dat ze vlug bermen komen maaien anders ga ik zelf met de bosmaaier... anders is dat straks weer een probleem.
1 veulen had zon diarree dat ik serieus dacht dat er een reiger zat. Grote witte flenzen. Maar bleek geen vetten meer af te breken, dan krijg je dus echt witte poep die varieert van pasta-achtig tot water. Het veulen is inmiddels weer helemaal opgeknapt hoor.
Rendalin: jakkes witte poep dat klinkt niet goed, gelukkig is hij/zij weer beter.
Met Elina gaat het goed, ze heeft geen last van de tanden en vannacht goed geslapen. Geen wilde spelletjes de komende weken en geen geren op het schoolplein, geen gym en geen schoolvoetbal Het zijn haar grote mensen tanden, heel jammer, maar ze zijn wat mans tegenwoordig dus ik vertrouw erop dat het mooi gemaakt zal worden. Ze had enorme lange voortanden, die kunnen nu mooi een stukje kleiner zodat ze wat beter bij de rest passen
Wintec zadeltje lijkt goed, moet wel een bredere boom in, vind hem net iets te hoog voor. Zit een zwarte in wil er een rode bij kopen. Elina vindt hem zo op de bank erg lekker zitten, vanmiddag even rijden en zien hoe dat gaat. Voordeel is denk ik ook dat de zweetbladen wat korter zijn dus meer contact met haar kuit tegen de buik, de kniewrongen zitten ook iets hoger, zijn erg zacht en stroef en minder springgericht, dus meer steun voor de knieën. Ben benieuwd vanmiddag, toen ik vannacht uit mijn werk kwam en het zadel even wilde passen bij Emma, keek ze me aan met een hoofd van "waaaaat nu om deze tijd een zadel op mijn rug???? "Nou ik dacht het niet en ze draaide zich met de kont naar me toe
Ik heb ook een 15 inch wintec met verwisselbare boom. Erg handig. En een barefoot Lily, heeerlijk!
Dunya had vandaag haar 1e les op de manege. 1e les is verplicht aan de longe. Paar rondjes en mocht ze al los. Ze moest wel flink schoppen om de pony aan de gang te houden. Erg wennen.
Caya was erg happy met Roosje. Roosje is ook super lief!