Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:30

Inderdaad is het een goed voorbeeld. Ik was trouwens net even op het net aan het surfen voor meer info komt me de volgende pagina onder ogen.
http://educatie-en-school.infonu.nl/wer ... ander.html
Wat hier in staat vind ik toch wel erg typisch geschreven door onze doelgroep.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 20:31

aangezien we het over de splits wiki vs. sticky (hey...dat rijmt...ik ben NU al in sinterklaasstemming Haha! )...misschien de feiten en fabels als sticky hier en de meer uitgebreide informatie in wiki (waarnaar we dan linken vanuit het sticky??)

deal Elina! Lekker!!!!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 20:45

Nou Sonjim...dat was een erg....ehm....interessant stukje Haha!

Moet wel eerlijk zeggen dat ik nu met een grote smile op mijn gezicht achter de PC zit...dus het had wel een hoge entertainment waarde Lachen

Vroeg me alleen het hele verhaaltje af waar ze die hengst nou ging laten....allerlei dingen voor als de merries zich zouden vervelen op stal...maar waar blijft die hengst dan?

brrrrrrrrr....6 jarige hengst waarbij kleine kinderen aan de oren kunnen trekken omdat shetlanders daar niet warm of koud van worden....stel het je eens voor!

Wel een goede voor de fabels trouwens Yamcha....

Fabel: Shetlanders zijn absolute kinderpony's, altijd braaf en rustig en niet snel onder de indruk

hehehe...de zwarte wil ze met witte voetjes en een kolletje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:46

Zeker. heel goed voor de feiten en fabels.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:07

Goed idee voor feiten en fabels!!!!!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:29

Ik moest hem hier plaatsen ik heb zelf inderdaad ook zitten lachen achter mijn pc. Ik heb overigens het stuk over huisvesting en voeding gekoppeld aan de ziektes klaar, maar ik denk dat het te uitgebreidt is. 4 pagina's namelijk zal ik ze hier toch plaatsen of pb-en aan iemand voor correctie en eventueel inkorting, af de uitgebreide versie bij Wiki en dan bijv onder losse kopjes per ziekte en dan in onze sticky een korte omschrijving van de ziekte en een link.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:34

Plaats maar, zou ik zeggen. Kunnen we hier wel kijken naar of het aangepast moet worden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:43

Huisvesting
Shetlanders hebben net als alle andere paarden de behoefte aan beweging en lichamelijk contact met andere paarden. Dat betekent dat het, het beste is als ze veel buiten in de wei komen, samen met andere paarden. Het dag en nacht op stal zetten van een Shetlander is niet prettig voor het paard, hierdoor kunnen de Shetlander stalondeugden als weven en luchtzuigen krijgen.
De beste stalling voor een Shetlander en eigenlijk ieder ander paard is het houden op een weiland met schuilmogelijkheid en natuurlijk andere paarden.
Maar waar moet je nu op letten als je een Shetlander wilt houden:

Immers je hebt achterom een tuin en daar zou hij toch samen met de hond kunnen lopen of niet?
Nee, natuurlijk niet ten eerste een hond is geen paard en dus geen soortgenoot voor je Shetlander. Daarnaast heeft ook een Shetlander, hoewel het door hun grote soms niet zo lijkt, de ruimte nodig om te kunnen rennen en spelen. Daarnaast zul je er ook rekening mee moeten houden dat je Shetlander in de winter een grasveld snel omtovert tot een modderpoel.

Nu zullen we dan stap voor stap bekijken wat je nodig hebt voor je Shetlander:

Allereerst een wei!
Hoe groot moet je wei nu eigenlijk zijn?
Natuurlijk ligt dit eraan of je het hele jaar hooi bij wilt voeren of niet. Wanneer je het hele jaar hooi voert zou je voldoende kunnen hebben aan een weiland van ongeveer 1000m2. Hou er wel rekening mee dat ze ook op een winterdag naar buiten moeten kunnen en dan is een zandpaddock geen overbodige luxe. Dit ivm de modder waar ze anders in lopen en het risico op mok.

Waar moet je nog meer op letten voor je een Shetlander op de wei kunt zetten:

• Staan er in de wei geen giftige planten? Denk hierbij bijvoorbeeld aan de grote gele planten die in veel weide staan (Jakobskruiskruid).
• Liggen er geen gevaarlijke voorwerpen waaraan het paard zich kan verwonden? Zoals een hark, schep of bouwmaterialen en anderen gevaarlijke voorwerpen.
• Is er een stal of een afdak waar de Shetlander kan schuilen voor regen, wind en/of hitte?
• Gebruik geen prikkeldraad of ander scherp materiaal om de wei af te zetten? Hieraan kan je Shetlander zich heel erg pijn doen.

Paarden en pony's kunnen over het algemeen prima tegen kou, mits ze daar goed op voorbereid zijn. Het is dus geen dierenmishandeling als pony´s 's winters bij weer en wind buiten staan. Als de bodem droog is, kan het geen kwaad. Bij een laag gelegen bodem die vochtig is, kan het dier beter worden opgestald. Wel is het belangrijk om schuilmogelijkheden aan te bieden. Daarmee kan de Shetlander zich bij extreme weersomstandigheden beschermen tegen hitte of regen en wind.

Stal
Als je Shetlander in een box wilt houden, kan als vuistregel voor minimale oppervlakte van de vloer voor volwassen paarden worden gehanteerd: 'tweemaal de stokmaat van het paard in het kwadraat'. Een paard van 1,60m moet dus in een stal worden ondergebracht van minimaal 10,24 m2.
De stal dient goed geïsoleerd te zijn en een goede ontluchting te hebben. Het mag er niet al te warm zijn (10-15ºC). De boxen moeten veilig zijn en geen uitsteeksels bevatten. Ze zouden zich daaraan kunnen verwonden. Ditzelfde geldt uiteraard ook voor de ingang. Verder dient er een minimaal raamoppervlak (bij het gebruik van glas dient er wel bescherming voor het raam geplaatst te worden, bijv trailies) te zijn om daglicht door te laten. De stal moet absoluut tochtvrij zijn. De vloer moet worden bedekt met bijvoorbeeld tarwestro, koolzaadstro, houtkrullen, vlas of hennepvezel.

Voeding
In het algemeen kunnen je het voer voor paarden en pony’s in 3 groepen in delen:
• ruwvoer, zoals hooi en stro, voor een goede darmwerking en een goede spijsvertering
• Een Shetlander met een gewicht tussen de 200 en 300 kg, heeft per dag minimaal 3 kg hooi of 15 kg gras (bij weidegang eet een pony ongeveer 1,5 tot 2 kg gras per uur, bij een normale grasstand)
• bijvoer, zoals zemelen, lijnzaad, wortelen of appels
• Voer hier niet te veel van bij aanzien Shetlanders snel te dik worden, niet gevoerd kan worden als vervanging van normaal voer aangezien hier niet alle benodigde voedingsstoffen in zitten.
• krachtvoer, bestaande uit onder meer haver, gerst en maïs
Een Shetlander die niet hoeft te werken of maar weinig werkt heeft genoeg aan gras of hooi om op gewicht te blijven. In Nederland is het gras in de wei niet voldoende om je Shetlanders genoeg vitaminen te bieden. Daarom is het belangrijk dat je vitaminen bijvoert. Hierbij moet je wel opletten dat je voer geeft waar niet te veel energie in zit, dus bijvoorbeeld voer speciaal gemaakt voor sobere rassen. In de weide periode zou je kunnen kiezen voor bijv. de speciale pavo koeken en in de winter periode voor speciaal aangepast voer. De meeste merken bieden een brok of muesli speciaal gemaakt voor deze rassen.

Als je Shetlander intensief werkt, denk aan marathonwedstrijden of de grand national dan is het wel belangrijk om wat meer krachtvoer te geven. Vraag je dierenarts of voerfabrikant naar de precieze hoeveelheden.
Grazen met mate

Waar moet je op letten als je pony op de wei staat?
Een pony van 350 kg met onbeperkte weidegang eet zo’n 50 kg gras per dag. Dat is ongeveer 300% van zijn eiwitvoorziening. Bij een lichte inspanning (3 keer per week arbeid) krijgt hij hiermee anderhalf keer zoveel energie binnen als hij verbruikt, hierdoor wordt de pony te dik. Shetlanders zijn zeer gevoelig voor overgewicht en daarmee samenhangende gezondheidsklachten als vet in het bloed en hoefbevangenheid.

Overvoeding met teveel suiker (met name aanwezig in het jonge voorjaarsgras) kan schadelijk zijn voor de gezondheid en kan bijvoorbeeld hoefbevangenheid veroorzaken. Vooral sobere rassen en paarden die al in ruime conditie de winter doorkomen lopen risico hoefbevangen te worden als ze opeens volop in het jonge voorjaarsgras komen.

Na ongeveer 5 uur volop grazen in vers zomergras heeft een pony de dagelijkse behoefte aan eiwit en energie binnen. Zorg dus voor beperkte weidegang en een aanvulling van mineralen en vitamines. Het ene paard is het ander niet: Kijk goed naar je paard en pas de voergift aan naar behoefte.

Voldoende beweging
Paarden moeten iedere dag voldoende kunnen bewegen. Als uw paard niet in de wei staat, dient u ervoor te zorgen dat het iedere dag minstens een paar uur beweging krijgt, bijvoorbeeld in de paddock of door te gaan paardrijden. Afwisseling is erg belangrijk. Maak dus verschillende soorten ritten in plaats van altijd het standaard rondje in de wijk. Let op! Als het paard hard heeft gewerkt en veel zweet, mag hij niet meteen veel koud water drinken, want hij kan dan erg ziek worden. Dek het water daarom een half uurtje af.

Meest voorkomende aandoeningen:

Overgewicht:
Shetlanders hebben de neiging om snel te zwaar te worden. Hoe kan dit eigenlijk en hoe voorkom je dit:

Allereerst gaan sobere rassen efficiënter om met hun energie dan het gemiddelde warmbloedpaard. Op de Shetland eilanden waar de Shetlander oorsronkelijk vandaan komt, is er weinig eten en het eten wat er is geeft veel minder energie dan het Nederlandse voer. Hierdoor heeft de Shetlander zich aangepast aan het voer door beter gebruik te maken van de energie dan een gemiddeld warmbloedpaard. Dit zorgt er echter voor dat ze bij ons in Nederland snel te veel te eten krijgen.

Waaraan zie je dat je pony te dik is?
Een paard/pony is te dik zodra de ribben niet meer te voelen zijn en er vet op de hals en op de achterhand zit. Bij sobere rassen is het beoordelen van het gewicht niet altijd eenvoudig, doordat ze vaak een dikke vacht hebben en wat buikig zijn.

Hoe ziet een Shetlander met een normale conditie er uit?
Een paard/pony ziet er goed uit wanneer de ribben net niet te zien zijn, maar wel te voelen. De heupbeenuitsteeksels moeten nog wel te zien zijn, maar ze mogen niet heel ver uitsteken.
Een paard dat in de wei staat of alleen met ruwvoer wordt gevoerd, zal altijd een vrij ronde buik hebben. Dit is normaal, want ruwvoer neemt veel ruimte in.

Wat kun je doen als je Shetlander al overgewicht heeft?
Dat Shetlanders die te dik zijn afvallen, zal voor de meeste mensen duidelijk zijn. Hoe doe je dat en waar moet je op letten als je je Shetlander op dieet zet.
Belangrijk is dat het afvallen niet te snel gebeurt. Te snel afvallen kan de volgende problemen veroorzaken:
• Te vette paarden en pony’s die ineens op streng dieet worden gezet, hebben een vergrote kans om dieetziekte te krijgen (hyperlipaemie).
• Bij het vrijkomen van opgeslagen lichaamsvetten, komen ook de daarin opgeslagen gifstoffen vrij. Grote concentraties giftige stoffen, kan de lever niet goed verwerken. Hier kan je pony ziek van worden. Bij drachtige merries kunnen deze giftige stoffen een te vroege geboorte van het veulen veroorzaken.

Geleidelijk afvallen kan als volgt:
• Geef ze energie-armer ruwvoer in plaats van minder ruwvoer. Een Shetlander heeft de behoefte om zo veel mogelijk ruwvoer te eten. Dit is belangrijk voor het verteringsstelsel en het gaat verveling tegen. Minder ruwvoer geven, is dus niet gewenst. Als je shetlander dik wordt van hooi of kuilgras, geef dan stro erbij en minder hooi of gras.
• Als er krachtvoer wordt gegeven, bouw de hoeveelheid dan langzaam af. Geef paarden die geen arbeid verrichten uiteindelijk in plaats van krachtvoer alleen ruwvoer met een vitaminen en mineralen supplement.
• Als het dier weidegang krijgt, zorg dan dat het paard/de pony minder gras tot zijn beschikking heeft door bijvoorbeeld stukjes af te zetten, zodat ze niet ineens een hele wei ter beschikking hebben of door ze minder lang op het gras te laten staan.
• Zorg voor voldoende beweging, dus ga lekker wandelen met je Shetlander. Denk eraan dat een te dikke pony al extra gewicht meedraagt en dus minder conditie heeft als een pony die goed op gewicht is.

Hoefbevangenheid:
Hoefbevangenheid is een ernstige stofwisselingsaandoening, die zich uit in een ontsteking aan de hoeflederhuid (de hoeflederhuid zit achter de dikke hoornlaag en houdt het hoefbeen op zijn plaats). Hoefbevangenheid treedt meestal (het eerst) op aan de voorhoeven.

Hoe te herkennen?
Het is een voor het paard een zeer pijnlijke aandoening. Het zal dan ook proberen de getroffen hoeven te ontlasten door de achterbenen ver onder het lichaam te plaatsen en het getroffen been (of benen) naar voren te zetten. Het paard zal zo min mogelijk willen bewegen.

Oorzaken van hoefbevangenheid
Hoefbevangenheid kan onder andere door de volgende oorzaken ontstaan:
1. Darmstoornissen (door te energierijke voeding)
2. Overgewicht
3. Baarmoederontsteking
4. Zoolkneuzingen
5. Geneesmiddelen

Een paard dat genezen is van hoefbevangenheid blijft altijd gevoelig voor deze aandoening.

Om het risico in het voorjaar op hoefbevangenheid zo klein mogelijk te maken kun je een aantal dingen doen:
• Wen het paard geleidelijk aan het grasrantsoen, begin met een uurtje en bouw de weidegang geleidelijk op.
• Vermijdt de momenten dat het suikergehalte in het gras het hoogste is (koud weer met stralende zon).
• Suikers hopen zich op in de stengels van het gras: net gemaaid gras dat gaat ‘hergroeien’ bevat veel suikers!
• Engels raaigras ‘koeiengras’ bevat meer suikers dan veel andere grassoorten b.v. timothee.
• Paarden waarvan bekend is dat ze gevoelig zijn voor hoefbevangenheid kunnen het beste niet op het gras gelaten worden in het groeiseizoen, (= mei/juni) en daarna ook maar met mate.

N.B.: ook in het najaar kunnen er situaties (lage temperatuur, maar wel zonlicht) zijn waarin het gras gevaarlijk kan

Hyperlipaemie (vet in het bloed):
Hyperlipaemie of dieetziekte kan ontstaan bij te dikke paarden en pony’s die te snel vermageren. Het dier krijgt te weinig voedingsstoffen binnen en gaat zijn eigen vetreserves gebruiken om te overleven. Hierdoor kan de vetstofwisseling verstoord worden, waardoor er te veel vetachtige stoffen in het bloed terecht komen. Als gevolg hiervan stopt de pony met eten en drinken. De dieren kunnen wel regelmatig met de neus in de drinkbak gaan, maar dan wordt alleen de mond gespoeld en drinken ze niets. Dit is juist het gevaarlijke, want door het niet meer eten en drinken wordt de ziekte alleen maar verergerd.

Veel voorkomende oorzaken van een te snelle vermagering
• Het laten afvallen van een te vette drachtige of zogende merrie. De merrie heeft juist een verhoogde energiebehoefte in deze periode. De eigen vetreserves worden aangesproken bij een te laag energieaanbod in het voedsel.
• Plotselinge en intensieve arbeid. Het plotseling intensief gaan trainen van een te dikke pony die niet of nauwelijks arbeid gewend is.
• Het radicaal op rantsoen zetten van pony's die naar de keuring moeten.

Hoe te handelen bij hyperlipaemie?
Zodra een paard of pony weigert te eten en te drinken zonder een aanwijsbare oorzaak kan het beste zo snel mogelijk een dierenarts gebeld worden. Hyperlipaemie kan namelijk dodelijk zijn als er niet snel wordt ingegrepen. Een paard of pony met hyperlipaemie moet naast medicatie vaak sondevoeding hebben, aangezien het dier zelf niet meer wil eten en drinken. Bedenk wel dat er andere oorzaken kunnen zijn voor het weigeren van voedsel.

Hoe kan hyperlipaemie worden voorkomen?
Als een paard of pony last heeft van overgewicht, zorg dan dat het afvallen geleidelijk gebeurt. Voor een drachtige merrie is het af te raden om haar af te laten vallen. Vóór de drachtigheid moet ze al op gewicht zijn. Vanaf de 9e maand van de dracht tot en met de 4e maand na de geboorte van het veulen moet een te dikke merrie net zo gevoerd worden als een drachtige merrie die normaal op gewicht is.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:44

De grote van de wei ben ik me niet zker van misschien heeft iemand een onderbouwde grote, ik heb vroeger altijd begrepen een halve hectare per paard, maar na een zomer lang een shet en twee haflingers op een wei van 3600 m2 gehad te hebben durf ik te zeggen dat dat veel te veel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:03

Heel goed stuk Ja

Ga nu slapen, maar vind hem prima voor op de Wiki.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:29

ik mis een mineralenblok in het stukje over voeding. dat is imo essentieel voor paarden. uit het gras in NL haalt een paard gemiddeld gezien niet genoeg mineralen om gezond te blijven. een mineralenblok hoort altijd ter beschikking te staan.

verder ben ik nog niet gekomen, ik ga nu eerst even slapen, hihi! ik lees morgen de rest bij.

[edit] kon het niet laten, een prima stuk! kan er wat mij betreft zo op, met wel even de toevoeging over het mineralenblok. wellicht is het ook raadzaam om even duidelijk aan te geven dat een shet die lichte arbeid verricht (recreatief) zo goed als geen krachtvoer nodig heeft. in principe haalt een shet genoeg energie uit ruwvoer, voordeel van deze energie is dat het langzamer vrijkomt dan de energie van krachtvoer. mocht er wel krachtvoer gegeven worden, dan kan dit het beste enkele uren voor de arbeid, zodat de uit het voer vrijkomende energie ook voor het werk gebruikt wordt. word het krachtvoer bijv. 's avonds gegeven, dan is deze energie al opgenomen (vet) voordat de pony de volgende dag weer aan het werk gaat. in dat geval is het verstandiger en gezonder om geen krachtvoer te geven.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 08:09

kom nog even gauw een berichtje neergooien voordat ik naar mn werk ga

Van het weekend zal ik me even op mijn taken storten Knipoog Ik ken aardig wat mensen in de 'VD-wereld' dus ik zal er ook even een paar aanschrijven, om te vragen of zij het goed vinden dat ik hun info gebruik, en of zij met hun website's e.d. in de sticky/wiki willen staan.

Goed idee trouwens om een korte sticky en een uitgebreide wiki te maken! Weten we al iets van de mods?

Ga morgen ook even alles uitgebreid doorlezen wat hier al aan stukken is geplaatst. Veel succes iedereen Knipoog en morgen ben ik weer helemaal van de partij Ja houden jullie wel een chocoladereepje apart Schijnheilig geef mij die hazelnoten maar

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:25

nathalie2302 schreef:
Tuurlijk snappen we dat.....WIJ weten toch alles al Tong uitsteken Knipoog

Wel een heel GOED punt trouwens, misschien kunnen we de feiten en fabels ook heel toegankelijk maken met wat humor?
Bijvoorbeeld aangeven dat als een shetlander 2 keer z'n eigen gewicht kan dragen een gemiddeld nederlands gezin de auto weg kan doen o.i.d. want ze kunnen met z'n allen plaatsnemen...misschien dat dat stemt tot nadenken?

Ik merk dat de meest hardnekkige "fabels" vaak klakkeloos aangenomen worden en ik gebruik bovenstaand voorbeeld regelmatig...het gekke is dat ik dan vaak terugkrijg "ja, goh...is dan eigenlijk best wel veel he?". Weet je dat men ook vaak geen flauw idee heeft van het eigen gewicht van een shet?
Ze weten soms braaf te reproduceren dat het 2 keer eigen gewicht is, maar als je dan vraagt hoeveel dat is, moet men het antwoord vaak schuldig blijven...

Goed punt dus!

enne...Yamcha? heb je ook met hazelnoten?

Daar ben ik niet zo'n voorstander voor.
Gewoon een rijtje fabels en een rijtje feiten.
Dat is makkelijk op te zoeken Knipoog
Want penny's onder elkaar zijn het ook niet altijd eens en dan moet het niet te kinderachtig worden of moeilijk te vinden... Misschien dat iemand het dan wel gaat uitprinten en ophangen op de manege Dromen

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:49

sonjim, wat een uitgebreid stuk! ik had ook al wat geschreven over de huisvesting. Ik ben nu op school, ik zal mijn stukje hier vanmiddag ook even plaatsen!
Verder zal ik ook nog even kijken of ik wat fabeltjes kan vinden over de shetlander

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 10:53

WAUW Sonjim...wat een goed stuk! Ik zou verder geen aanvullingen kunnen bedenken!

@superwoman - ik heb zelf JUIST altijd het gevoel dat als je iets met wat humor probeert te brengen het eerder "aankomt" dan als je gaat beginnen met 20% van een gewicht dat men niet kent. 2 keer het eigen gewicht is voor deze meiden (en jongens) gewoon "best veel" dus het kan makkelijk. Als je dan komt met 20% (en dan ook nog eens van het OPTIMUM gewicht) is het even achter de oren krabben maar ik heb het gevoel dat het dan niet echt doordringt en dat je meer zoiets krijgt van "uhuh....uhuh....uhuh..." terwijl men denkt "yeah right..zal wel"
(Ik doe sinds kort de PABO omdat ik nadat de jongste 4 wordt graag weer wil werken maar niet meer het bedrijfsleven in wil...ik kan je vertellen dat 85% van de studenten uit mijn groep (wel afstandsleren dus geen colleges) van ongeveer 70...NIET eens de rekentoets in het eerste jaar haalde)

Ik vind dan ook in het stuk van Sonjim het voorbeeld van de shet houden in de tuin met de hond heel goed gekozen. Dit spreekt tot de verbeelding (hoe vaak hoor je niet over shets dat het "net een grote hond" is?) en als jij je moet voorstellen dat een heel gezin kan plaatsnemen op een shet omdat dat 2 keer eigen gewicht is...leeft het wat meer voor de doelgroep.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 11:20

Deze kwam ik in iemand's onderschrift tegen...vond het zo leuk..moest het even delen...Leuke titel voor het ingekorte sticky...hahahaha...

"Wie altijd met beide benen op de grond blijft, heeft een te klein paard."

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:51

Die is inderdaad wel leuk.

MIneralen blok ben ik inderdaad vergeten te melden.

Overigens zijn de sites van de dierenbescherming en de pavo en cavalor de bronnen voor de meeste info en de boeken in mijn boekenkast.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:17

ik heb het stukje even gelezen, echt een geweldig stuk sonjim!
ik ga mijn stukje nu even plaatsen, ik heb het fietsen nog niet maar aanschaf heb ik al wel

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:18

Aanschaf van een Shetlander

Voordat je een Shetlander gaat aanschaffen moet je goed nadenken over de gevolgen daarvan. Je neemt een grote verantwoordelijkheid op je schouders en er zijn kosten van onderhoud en voeding aan verbonden.

Maat en hoogte:
Bepaal als eerste welke maat en welke kleur jouw Shetlander moet hebben. Hoe groter de Shetlander, hoe meer je er mee kunt doen. Als je een Shetlander wilt hebben om mee te kunnen mennen kun je het beste kiezen voor de midden maat (93-98cm) of voor de grote maat (99-107cm). Naast de midden maat en de grote maat is er ook nog een kleine maat (87-92cm) en een minimaat (kleiner dan 87cm).
Het komt vaak voor dat mensen zeggen dat alle Shetlanders mini’s zijn, dat is niet waar. Mini’s zijn de kleinste maat Shetlanders die op volwassen leeftijd kleiner dan 87 cm. blijven. Het gebeurt vaak dat iemand denkt een mini te hebben gekocht, terwijl het een Shetlander is van 95 cm.! Als je een jonge Shetlander koopt, is de maat moeilijk in te schatten. Er zijn wel verschillende methodes om de maat in te schatten, maar dat is niet met zekerheid! Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de afstamming. Zeker als een Shetlander enkele generaties in een bepaalde maat is gefokt, is het vrij zeker dat dit veulen ook weer ongeveer dezelfde maat krijgt als het is uitgegroeid. Hou er altijd rekening mee dat er wel enkele centimeters verschil in kan zitten. Als je een Shetlander koopt bij een stamboekfokker, dan is de informatie die je hierover krijgt zeer betrouwbaar.

Leeftijd en geslacht:
Het is belangrijk om te weten hoe oud een Shetlander is voordat je de pony gaat kopen. Als je nog niet zoveel ervaring hebt met pony’s dan is het verstandig om een wat oudere Shetlander te kopen die al het een en ander gewent is.
Als je een gedekte merrie wilt kopen, vraag dan altijd naar een drachtigheidsverklaring van een dierenarts. dit is verstandig, want er worden nogal wat fokmerries aangeboden met problemen bij het fokken. Je kunt ook bij het stamboek informeren (aan de hand van het stamboeknummer van de merrie) hoeveel veulens van de merrie geregistreerd zijn.
Bij oudere Shetlanders is het van belang om goed te informeren naar waar de pony voor gebruikt is. Wat is er allemaal met de pony gedaan, en in hoeverre is de pony opgeleid?
De keuze voor het geslacht wordt vooral bepaald voor het gebruik. Voor de fokkerij is een merrie natuurlijk het meest voor de hand liggend, maar als je wilt gaan mennen kan een ruintje ook heel leuk zijn!
Als je al wat meer ervaring hebt met Shetlanders is het misschien leuk om te kiezen voor een veulentje. Dan kan je het veulentje helemaal zelf gaan opvoeden en je ziet het helemaal opgroeien. Maar denk wel goed hierover na voordat je een veulen aanschaft!! Het is belangrijk dat je goed weet hoe je een veulen op moet voeden. Een veulentje is wel lief en schattig, maar ze hebben wel de juiste opvoeding nodig. Veel mensen vinden het niet erg en juist schattig dat zo’n klein ding een keer tegen je op steigert of in je jas bijt, maar als het ouder wordt kan dit veranderen in agressief gedrag! Je moet dus goed weten hoe je dit gedrag zo snel mogelijk op een goede manier af kan leren.

Waarop moet je letten als je een Shetlander gaat kopen?
Bij Shetlanders komen enkele gebreken vakere voor dan bij andere paarden en pony’s. Hier moet je dus goed op letten! Probeer zelf te ontdekken of de pony die je op het oog hebt gebreken heeft, je kunt het ook controleren door te informeren bij het stamboek of er gebreken in de bloedlijn van de pony die je op het oog hebt voorkomen.
Let op zogenaamde onder en overbeten (onderkaak, respectievelijke bovenkaak langer), al komt dit in de stamboekfokkerij niet veel meer voor. Een overbeet van ¼ is nog acceptabel. Bij een grotere overbeet of een onderbeet is de pony niet geschikt voor de fokkerij. Bekijk ook of de pony last heeft van zomereczeem, dat kan je zien aan de manen en staart van de pony. Die zijn dan afgeschuurd. Zomereczeem komt minder voor als vroeger, maar sommige bloedlijnen staan er nog om bekent. Let ook op bekende zaken als goede beenstand, goede beweging en een goed karakter. De beenstand moet recht zijn en de beweging moet ruim zijn. let erop dat in stap in ieder geval wordt ingestapt: de achterhoef komt dan voor de afdruk van de voorhoef terecht. Het karakter is natuurlijk altijd moeilijk te beoordelen. De meeste Shetlanders hebben een goed karakter. Als je bij de pony in de wei staat, en de pony komt naar je toe of rent niet voor je weg dan is dat een goed teken!

Je kunt de pony even aan het halster nemen om te kijken of de pony bokt, steigert of bijt. Sommige pony’s zijn erg nerveus. Er zijn hele rustige pony’s die achter je aan lopen maar ook pony’s die gehaast en vluchtgedrag vertonen. Het gehaaste en het vluchtgedrag kan voor het gebruik als menpony een probleem zijn. Voor veulens geldt dat het moeilijk te beoordelen is, omdat ze vaak nog niet halstermak zijn. Als de vader of moeder van het veulen in de buurt zijn, kun je deze pony’s observeren. Zijn de vader of moeder gemakkelijk te benaderen? Komen ze vriendelijk en rustig over?

Waar ga je je Shetlander kopen?
Je kunt op verschillende plaatsen en manieren een Shetlander kopen. Via markten, handelaren, veilingen en bij de fokker of hengstenhouder. Vooral bij de aankoop via markten of handelaren zijn er behoorlijk wat risico’s. zij weten of vertellen vaak niet de hele geschiedenis van de pony, bijvoorbeeld bij een oudere fokmerrie. Als je de pony via de handel of op de markt koopt, kun je het beste een deskundige meenemen!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:34

nathalie2302 schreef:
@superwoman - ik heb zelf JUIST altijd het gevoel dat als je iets met wat humor probeert te brengen het eerder "aankomt"

Dat is waar wannneer je het persoonlijk "verteld".
Echter bij :

FABELS
----------
Shetlander kan eigen gewicht dragen--> niet waar
Shetlander heeft geen last van een te lange ruiter --->niet waar
Shetlander kan iemand makKelijk dragen als hij z'n oortjes naar voren heeft -->niet waar
Shetlander kan iemand makkelijk dragen als hij hard kan galopperen--->niet waar
Een groot zadel voor de shet is niet erg, want de ruiter is toch licht van gewicht--->
etc

Dat komt hard aan als ze daar ooit in gelooft hebben.
Zo zwart wit zullen ze zich schamen dat ooit gedacht te hebben
Das net als sinterklaas die niet bestaat Clown (schaam dat je dat ooit gelooft heb! ) Clown

Daaronder
Wat kan en shetlander wél dragen --> Een gezonde shet die niet te zwaar is kan 20 % van z'n gewicht dragen
---------------------------------------
Als de shet zwaarder is, kan hij minder dragen. Ook een shet die niet is ingereden of lang heeft stil gestaan heeft geen getrainde rugspieren en kan minder dragen. Een shet van 1 mtr weegt gemiddeld .....bla bla bla
Een shet heeft last van een te lange ruiter omdat --> bla bla
Wanneer ben je te lang--> bla bla

Alleen met die fabels kun je al een boek schrijven.
Het was toch de bedoeling om die uit de wereld te helpen?
Over het hoefbevangen worden , zijn ook fabels. Een shetlander mag zoveel gras eten als hij wil, een kaal landje is zielig , Een shetlander kan prima alleen gehouden worden etc etc

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 16:40

@superwoman - ik denk dat wij hier niet uit gaan komen samen Knipoog. Natuurlijk is persoonlijk overbrengen altijd de beste manier maar ook schriftelijk denk ik dat je met deze doelgroep meer bereikt als je het ze kunt laten visualiseren.

Als je het zo kort door de bocht neerschrijft ...alleen met "waar" en "niet waar", komt het op mij over als te ongenuanceerd en denk ik, juist vanwege de leeftijd van de doelgroep, dat men eerder zoiets heeft van "zal wel"...ik geloof er echt in dat we het "tot leven moeten wekken"

Ik denk ook niet dat het hard aan zal komen...kijk naar de waarschuwingen op sigarettenpakjes...de kinderen op school zijn die gaan sparen om alle verschillende waarschuwingen bij elkaar te krijgen en dit was JUIST de voornaamste doelgroep voor deze waarschuwingen! Ook zwart op wit..heel direct en confronterend...maar met een averechts effect.

Trouwens....voor Sinterklaas heb ik me nooit geschaamd...ik bleef zelfs thuis nog 2 jaar net doen alsof ik geloofde Knipoog

Ik hoop dat je me nu wel goed genoeg "kent" om te weten dat ik niet iemand ben van "ik weet het het beste" dus hoop ook niet dat dit zo overkomt...maar ik geloof er echt in dat we het taalgebruik moeten aanpassen aan de doelgroep en dat we het op zo'n manier moeten schrijven dat het stemt tot ZELF nadenken....niet opleggen of afdwingen...maar "zelf inzien" en het lijkt mij dat daar dit soort voorbeelden bij kunnen helpen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 16:48

@Aline- gaat de goede kant op! Zouden we er nog iets bij moeten schrijven over opletten bij aanbiedingen op marktplaats etc. vooral bij mensen die een heleboel shets aanbieden?

Er staan een paar typ/schrijffoutjes in maar daar kijken we later naar..inhoud is eerst belangrijker.

Ik denk dat we het eerste stukje met keuze van kleur en maat misschien iets anders zouden moeten schrijven? Onze dochter wilde bijvoorbeeld heeeeeeeel graag een witte...Rohan is zwart maar de beste pony die we voor onze kinderen hadden kunnen wensen. Kiezen op karakter is denk ik altijd de beste approach (tenzij je specifiek op kleur wilt gaan fokken o.i.d.)...dus een karakter zoeken wat past bij wat je met de pony wilt gaan doen.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:01

Spelfouten haal ik er nog wel uit, als ik eerst de tekst helemaal goed heb Knipoog
Ja dat is wel zo, ik ga de tekst in het weekend nog wel even aanpassen en dan schrijf ik er ook nog wel even wat bij over kopen op Marktplaats.
En fietsen zal ik in het weekend ook gaan schrijven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:04

[quote="nathalie2302]Ik hoop dat je me nu wel goed genoeg "kent" om te weten dat ik niet iemand ben van "ik weet het het beste" dus hoop ook niet dat dit zo overkomt...maar ik geloof er echt in dat we het taalgebruik moeten aanpassen aan de doelgroep en dat we het op zo'n manier moeten schrijven dat het stemt tot ZELF nadenken....niet opleggen of afdwingen...maar "zelf inzien" en het lijkt mij dat daar dit soort voorbeelden bij kunnen helpen.[/quote]

nee, ik ken je "goed genoeg" Haha! .
En met elkaar eens zijn hoeft niet altijd Knipoog
We zijn het in dit opzicht gewoon niet met elkaar eens.

Wat ik nog wel belangrijk vind is om te zeggen is dat grote stukken tekst niet gelezen worden
houdt daar rekening mee!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 17:12

DAT hebben we ook al ter harte genomen....het idee was (als de mods dat goed vinden en hiervoor is al een chocolade-offer aangeboden) een verkorte versie als sticky te gebruiken en een lange voor de wiki.

Ben helemaal met je eens dat lange lappen slecht gelezen zullen worden dus de fabels moeten ook echt als bulletpoints neergezet worden! Mocht iemand dan uitgebreide informatie willen..en ervoor kiezen om meer te lezen..dan is die OOK beschikbaar Lachen

Het met elkaar oneens zijn is absoluut niet erg zolang je het er maar over eens bent dat je het oneens bent...ehm...of zoiets Haha!
Dat laatste zou een heleboel hoogdravende en emotionele discussies op bokt overbodig hebben gemaakt Knipoog