Super Marije, echt een grote pluim over de mate van transparantie. Als alle fokkers zo zouden zijn, is het probleem heel snel de wereld uit.
jolandje
Geplaatst: 25-06-14 12:34
super marije, nu kun je beter combinerenen kunnen andere fokkers ook rekening houden met evt drager of niet, vind het erg goed van je dit zo te plaatsen, zouden er meer moeten doen
Dorien1
Geplaatst: 25-06-14 12:37
Marije: Jammer dat je dragers hebt maar met deze info kun je wel veilige combinaties maken en het blijven dezelfde mooie paardjes maar je bent ev. problemen een stap voor in je fokkerij. Chapeau dus!
stal_HD
Geplaatst: 25-06-14 12:52
Och marije dat is erg jammer van deze uitslagen , maar ook een boel positieve uitslagen.
Ik heb enorm veel respect dat je het openbaar neerzet. Ik hoop dat er meer zullen volgen. Uiteraard ervan uitgaande dat er meer positief geteste dieren zijn. Het kan toch niet zo zijn dat er over het algemeen genomen alleen maar negatief geteste dieren hier in Europa zijn....
Dank je wel Marije voor het delen.
Nogmaals Hein en Anneke gefeliciteerd met de mooie uitslag van moondrop.
Super Marije, dat je het eerlijk vermeld. Nu kun je volgend jaar veilige combinaties maken en hopelijk geven Isis en PG gewoon een gezond veulen net als dit jaar.
Ik geloof er trouwens ook niets van dat jij de enige bent met positief geteste dieren!
MarijeR
Geplaatst: 25-06-14 13:50
Bedankt voor de reacties. Natuurlijk baal ik van de 3 dragers maar ik kan eigenlijk alleen maar blij zijn dat ik er nu door te testen achter kom ipv door een dwerg veulen. Nu heel hard hopen dat Isis en PG een gezond veulen krijgen en volgend jaar gaan ze dus bij een andere hengst.
En hopelijk gaan meer mensen testen en uitslagen openbaar zetten. Hoe meer er getest wordt, hoe gezonder het ras. Dat zou imo altijd voorrang moeten hebben op geld! Want geld zou volgens mij de enige reden kunnen zijn dat mensen niet willen testen of uitslagen niet vermelden. En ja ik weet het kost veel geld om te testen maar je zet wel een levend wezen op de wereld en als je merrie een dwergveulen ipv een gezond veulen krijgt, kost dat ook veel geld.
Heel veel respect voor je Marije!!! Ik duim voor 2 gezonde veulens volgend jaar, dat verdien je wel! Hoop dat meer mensen zullen volgen met melden van positief getestte dieren
Ach, ik denk maar zo. Bij wie is de kans op een dwerg groter? Geteste drager x geteste niet-drager of ongetest x ongetest?
stal_HD
Geplaatst: 26-06-14 23:56
waar is de vind ik leuk knop???
Precies. Het van te voren is beter dan achteraf spijt hebben.... en wat is dan 150 dollar. Versmeer dat dan over een aantal jaar, of het eventuele aantal veulens!!! en dan is het helemaal niet zo'n groot bedrag.
$150 is het voor de ouder dieren. Daarna is het $40 voor een veulen omdat je weet op welke mutatie te testen. Volgens mij is het testen op kleurtjes in NL duurder en dat wordt massaal gedaan...
En die kleurentests zijn op LWO na verder nutteloos. Zou zelf dat geld ook liever besteden aan de dwerg test als ik merries of hengsten had.
Manda
Geplaatst: 27-06-14 15:51
Welke dieren vallen nou precies in de doelgroep voor die testen? Alle dieren waar shetlander/ amha en? in de afstamming voorkomt hoe ver weg dat ook zit?
Zou het bijvoorbeeld nuttig zijn om mijn grotere (1,20) 75% welsh appaloosa hengst te testen? Mijn andere hengstje is al wat kleiner maar ook veel welsh bloed en appaloosa afstamming en zou ik moeten uitpluizen eerlijk gezegd wat daar nog meer in de afstamming zit.
jolandje
Geplaatst: 27-06-14 15:56
kleurentesten zijn idd meer voor het leuke, en LWO is wel belangrijk natuurlijk
Anna ik heb geen idee of het bij appaloosa's ook voorkomt maar het is nooit verkeerd om het zeker te weten toch?
Redneck1
Geplaatst: 27-06-14 17:28
Ik kom hier weer even binnen vallen omdat ik dit toch wel heel interessant en belangrijk vind. Heel veel respect voor Marije dat ze openheid geeft in de testuitslagen waar ook positieve bij zitten (ik wist nog niets van dit topic tot ik gisteren van Esther over de uitslagen hoorde van Marije) Ik denk wel dat het heel belangrijk is dat de stamboeken dit op gaan pakken ,ook om fraude te voorkomen, en dat er dan in eerste instantie een inventaris word gemaakt om te zien hoe groot het probleem precies is en er daarna maatregelen in gaat nemen , ik denk zelf ook wel dat de fokkers hierom gaan vragen als de ongeteste hengsten geen of weinig dekkingen meer krijgen.
Heel goed Marije dat je daar eerlijk over bent! Hopelijk opent dit de ogen van meerdere om hier ook eerlijk over te zijn!
MarijeR
Geplaatst: 27-06-14 17:42
Was er bij het NMPRS iets over gezegd met de vergadering eigenlijk?
Dit weekend ga ik nog van 3 merries haren opsturen en zodra ik de amha papieren van mijn veulens binnen heb, worden die ook gedaan. Wil op de papieren van de uitslagen ook de amha registratie nummers hebben, vandaar dat ik daar nog even op wacht. Dan heb ik hopelijk op korte termijn al mijn paarden getest, op de ruinen na dan want voor hen is het niet interessant.
Na het showseizoen ga ik ook eens kijken om alle uitslagen bij het amhr op het papier te laten zetten. Ik begreep dat ze die mogelijkheid geven tegen een kleine vergoeding dus dat vind ik wel mooi.
Manda
Geplaatst: 28-06-14 15:32
Wat ik me helaas wel kan voorstellen is dat een paardje die drager getest is in vele ogen nog als "minder" gezien gaat worden en behoorlijk in waarde zal dalen en ik kan me ook voorstellen dat mensen dat vervelend vinden en daarom niet bekend maken hier in het topic. Pas enkele maanden geleden waren er nog uitspraken over hoe belachelijk het was dat iemand met een bewezen dwergdrager toch nog doorfokt of plannen had om door te fokken, en de hengsten die per direct gecastreerd werden als eruit kwam dat het een drager was. Toen was het kennelijk nog een taboe om die toch nog voor de fok te "bewaren" terwijl bij wat verdieping in de dwerggenen men had kunnen weten dat de testen eraan kwamen. Dus ik ben wel benieuwd wat nu de mening daarover is, ikzelf vind dat aan de ene kant dat geselecteerd fokken met dragers echt prima kan maar zie het aan de andere kant ook als belemmering en onaantrekkelijk om bijvoorbeeld een drager hengst voor mijn (geteste) merrie uit te kiezen.... En nu zo'n grote en succesvolle fokster in de mini wereld als Marije bekend maakt dat ze met haar dragers nog door gaat fokken (respect voor de eerlijkheid), ik vind die eerste stap van Marije heel dapper en hoop dat er meer gaan volgen maar eerlijkheid is dan wel heel belangrijk om het "taboe" van bekendmaken en de verdere plannen met de dragers wat te doorbreken denk ik... Paar pagina's terug staan nog reacties dat mensen zich niet kunnen voorstellen toch door te fokken met bewezen dragers en nu ineens na de eerste bekendmaking is de mening weer bijgedraaid of hoe denken jullie er nu over dan?
MarijeR
Geplaatst: 28-06-14 15:47
Ik zie het niet anders dan LWO+ dieren. Beide hebben een recessief gen waarbij de drager geen probleem heeft en in homozygote vorm is het dier gehandicapt of gaat het dood. Dát is dus wat je wilt voorkomen. En met simpel testen hoeft er dus geen lethal white veulen of dwerg geboren te worden. Problem solved...
Vóór er een test was, was het imo een heel ander verhaal. Nu is de enige reden dat er dwergen komen dat mensen niet testen. Ja het is even een investering maar kleurtjes testen is hot dus dan moeten mensen dit ook wel kunnen toch? Of blijft het belangrijker om te weten of een paardje een vosgen draagt dan een dwerggen?
stal_HD
Geplaatst: 28-06-14 16:21
Er is niets tegen het kruizen van een drager maal een niet drager. Echter is de vraag, gaat men de nakomeling wel testen. Want dat is het allerbelangrijkste. De nakomelingen van een ouder die het gen draagt kunnen het ten alle tijden ook dragen... Die nakomeling zal dus ook getest moeten worden, om te weten met wel ander paard je die kunt kruizen...
Misschien is een proces van jaren, om het gewoon te vinden dat zo'n test erbij hoort.
Manda
Geplaatst: 28-06-14 16:41
Daar ben ik het ook mee eens, het zou net als het LWO geaccepteerd moeten worden dat die nakomeling altijd standaard getest worden voordat er mee doorgefokt wordt of ze verkocht worden. Je kan het niet maken een nakomeling van een dwergdrager zo te verkopen zonder minstens een vermelding erbij dat een ouderdier drager is, en eigenlijk is de fokker van het veulen mi de veranwoordelijke die die test na de geboorte moet laten doen. Maar juist dit lijkt me dat het een belemmering vormt voor mensen om ermee in zee te gaan want het kost dan niet veel, maar bij een drager uitkomst is de kans wel kleiner dat het diertje goed verkocht kan worden verwacht ik, en ermee fokken is beperkter aangezien er zoveel nog niet getest zijn.... Daarbij lwo dragers hebben wel (vaak) een gewenste uiterlijke kleur en is dus iets wat veel mensen juist graag zouden willen dat overgedragen wordt, daarmee doorfokken is denk ik voor vele toch anders als doorfokken van dwergdragers waarbij het dwerggen ook als drager geen gewenst gen is want je hebt er niks aan natuurlijk. Het doet ook geen kwaad als drager dus doet mi ook niks af aan het paardje hoor! Mits je er dus goed mee omgaat qua verder fokken.
jolandje
Geplaatst: 28-06-14 17:38
ik vind een hengst die drager is niet bij voorbaat minder waard, als ik zeker wist dat mijn merrie geen drager is zou ik haar bést met deputy willen dekken hoor, no problem
skaay
Geplaatst: 28-06-14 22:07
Ik wil binnekort ook mijn hengst yama, en het veulentje van chanel laten testen. Ik moet alleen zijn amha papier nog aanvragen. Dus daar wacht ik even op, en dan ga ik ook haar op sturen.