NMPRS hengstenkeuring 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:45

zijwieltjes ;)

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:22

knolselder ik weet echt niet hoe ik dat moet doen een foto. ik heb na anderhalf jaar eindelijk een profielfoto. hahaha

oedsje

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 06:37

Profielfoto lukt mij ook niet :o?

Fietsen lijkt me ook super leuk im te doen.
Ga ik toch maar eens proberen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:11

Scootmobiel Knolselder, valt echt niet om. :D

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:39

@knolselder.. dat je dat nog durft nu je zwanger bent....
Ik ben ook zwanger en nu op de helft maar ik durf toch echt niet te fietsen.

Emma_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:26

Met mijn verzorgpaardje gaan we ook naar de hengstenkeuring. We gaan met 4 hengsten , 3 hengsten worden door andere getraind en 1 gaan we zelf doen. Wat doen jullie allemaal met jullie hengst om te trainen ????? We zijn bezig met hemt te wandelen , naast de fiets , mennen , band er achter en longeren en laten springen over balkjes . Weten jullie nog iets anders?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:32

randalinpony schreef:
Scootmobiel Knolselder, valt echt niet om. :D

zelfs die vallen om...heb t namelijk voor elkaar gekregen op mijn werk om met zo een ding om te gaan daar zaten zelfs achter wieltjes om op het achterover slaan tegen te houden :') _O-
ik durfde er niet op en baas lief zei dat er echt niks kon gebeuren...stuurde kennelijk te vlug ofzo en viel gewoon echt om...had me niet eens zo erg bezeerd maar ik ga echt niet tot nooit meer op zo een ding...levensgevaarlijk :')

Emma_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:41

En nog een vraag, we zijn bezig met het inschrijven van de hengsten maar we snappen iets niet van inschrijfformulier. Ik heb al de NMPRS 2 dagen gemaild maar ik heb nog geen antwoord gekregen. Dus ik dacht misschien kan ik het hier proberen :)
Dit gedeelde:
Hengst heeft al een DNA patroon opgeslagen: Nee/ Lab. nr
Hengst is al DNA gecontroleerd op ouders: Nee/Ja Lab. nr. vader
Lab. nr. moeder:
De hengsten zijn Parentage Qualified, kan je het daar op vinden??
En het gaat om de hengsten:
JS Tatoos Pow-wow
Darmond Snow Storm Supreme
JS Key West Survivor
JS Challengers Thunder Cloud

Bedankt alvast! En sorry voor de vragen :)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 18:57

Vorige week stuurde ik de inschrijving door met de vraag om me een seintje te geven of het in orde is, en ik kreeg maandag al een mailtje van het NMPRS dat alles ok was, vond het echt wel goede service. :)

Stomme regen...ik werk fulltime, waardoor trainen erg moeilijk wordt in de week, het wordt al donker als ik thuiskom... Donderdag moet ik echter maar een half dagje werken en dan probeer ik altijd met Lenny te trainen maar ja... het regende weer fel. Heb hem toch maar gelongeerd.

Belangrijk vraagje nog? Heeft jury van het NMPRS liever paardjes goed in het vlees of hebben ze een voorkeur voor paardjes die echt wel strak in het pak zitten?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:01

Vanessa, volgens mij houden ze wel van strakke pakkies :D

moonshine ik weet het ook niet zo goed :o

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 19:15

Gelukkig, ik hoop dat ook want Lenny krijgt hier pakken voer, maar mijnheer blijft een heel strak lijntje houden...

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:17

Moonshine schreef:
En nog een vraag, we zijn bezig met het inschrijven van de hengsten maar we snappen iets niet van inschrijfformulier. Ik heb al de NMPRS 2 dagen gemaild maar ik heb nog geen antwoord gekregen. Dus ik dacht misschien kan ik het hier proberen :)
Dit gedeelde:
Hengst heeft al een DNA patroon opgeslagen: Nee/ Lab. nr
Hengst is al DNA gecontroleerd op ouders: Nee/Ja Lab. nr. vader
Lab. nr. moeder:
De hengsten zijn Parentage Qualified, kan je het daar op vinden??
En het gaat om de hengsten:
JS Tatoos Pow-wow
Darmond Snow Storm Supreme
JS Key West Survivor
JS Challengers Thunder Cloud

Bedankt alvast! En sorry voor de vragen :)

Je zou er een labo uitslag bij moeten hebben normaal gezien waar merkers op staan vermeld.
Dit is wat ze -denk ik- nodig hebben bij nmprs en normaal heb je dat via amha gekregen. ( ik heb dat toch) anders wordt het mailen naar amha en vragen of ze jou een kopie er van kunnen bezorgen. Ik ga er vanuit dat ze dit toch ergens bewaren. Daarom laat je tenslotte dna nemen en voor het stamboek is het net zo belangrijk dat ze dit hebben. Zou er een kopie van nemen en meesturen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:21

oja dat is dat A4 'tje waar al die vreemde tekentjes op staan :+

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 19:31

Krijg je dat niet alleen van het AMHA als je vraagt voor ze parentage qualified te maken?

Emma_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:01

Oke bedankt! Ik zal effe kijken en vragen. Ik ben bijnieuwd

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:09

DNA markers heb je alleen als hij dna getest is. Anders moet je haren van hengst trekken en zorgen dat je haren van de ouders hebt. Dat moet dan volgens mij ook. En dat inleveren bij het nmprs.

Ik weet dat ze het erg druk hebben, dus misschien duurt het iets langer voor je antwoord hebt. Anders nog eens een mailtje sturen. Maar die kunnen ze maandag pas beantwoorden.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:22

ilse_89 schreef:
@knolselder.. dat je dat nog durft nu je zwanger bent....
Ik ben ook zwanger en nu op de helft maar ik durf toch echt niet te fietsen.

Ik durf dat nu ook enkel en alleen met Alec. Die is echt super betrouwbaar om dat mee te doen (ik zeg wel nooit nooit, want je weet nooit!). Maar tractoren, werkkranen, kettingzagen, aanhangwagens,... Meneer blijft gaat gewoon door. Zal misschien eens kijken, maar zelfs dat niet altijd.
Hij keek maandag alleen even opzij voor een hoop bladeren. Dat was het spectaculairste dat hij tegen kwam.

Zo stom, ik had voor Alec een DNA profiel normaal. En ik zou niet meer weten waar dat ligt...

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:23

och mijn paardje is ook niet dna getest op zijn ouders?! maar hoe moet ik nou weten waar zijn ouders staan? kan ik van hem haartjes trekken en die opsturen naar het nmprs en is het dan goed of hoe gaat dat in zijn werk? mijn andere was al getest toen ik die kocht.

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:27

wanneer gaan jullie trouwens je paardjes scheren? ik zit zoo in twijfel want valken verliezen vaak die mooie gouden kleur als ze geschoren zijn :(

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:29

Als de ouders al getest zijn kun je de nummers opvragen bij het NMPRS. Als dat niet het geval is zul je ze op moeten sporen en bij de keuring haar inleveren. Dat is wat ik ervan begrepen heb tenminste.

DNA van je eigen paardje trekken ze ook op de keuring.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 00:22

probabeest schreef:
zijwieltjes ;)

_O-

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 00:31

ohh.. dus ik hoef daar verder nu nog niks mere doen tot 5april?
vader is sowieso getest moeder weet ik niet maar lijkt me wel

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 08:33

Boran heb ik al geschoren omdat hij last had van zijn dikke vacht, Date gaat volgend weekend.
Met een lange vacht is trainen moeilijk en zweten ze gauw.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:15

Shetclub, de moeder is alleen getest als ze voor het AMHA getest is of er al een ggk zoon van haar bestaat. Maar dat zou je op haar papieren kunnen vinden. Je kunt ook het stamboek waar de moeder is ingeschreven, bellen en vragen of ze een DNA-patroon van haar hebben.

Anders zul je helaas moeten achterhalen waar de moeder zich bevindt, en vragen aan de eigenaar of ze wat haar van haar opsturen.

Die van mij is al geschoren ivm de NASkeuring. Ik vind april zelf een rottijd om te scheren, denk dat wij begin maart nog eens scheren en er dan gewoon lekker dekens op laten.
Maar shetclub, ik zou hem toch maar een paar weken van tevoren scheren, in april zijn de meeste minis nog niet door hun haar heen en gedeeltelijk scheren is helemaal niets, krijg je rare vlekken op je pony.

Citaat:
Gelukkig, ik hoop dat ook want Lenny krijgt hier pakken voer, maar mijnheer blijft een heel strak lijntje houden...

Lekker makkelijk toch? :P Faramir hoeven we ook niet te sparen in het voer, die houdt zelfs een mooie lijn als ie gewoon dik in het hooi staat.
Hier trainen de hengstjes elkaar de hele dag, heerlijk om te zien en ze blijven er mooi fit bij. :)

In principe is een paardje dat mooi bespierd en slank is, maar niet te schraal of opgetrokken (te weinig ruwvoer of zelfs wateronthouding) het beste. Tenminste wij hebben er nog nooit klachten over gehad. ;)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:10

Shetclub87 schreef:
ohh.. dus ik hoef daar verder nu nog niks mere doen tot 5april?
vader is sowieso getest moeder weet ik niet maar lijkt me wel

Vader is een ggk hengst dus dat is geen probleem, moeder moet je idd ook DNA van hebben en ze moet ook stamboek zijn opgenomen!
Je moet er wel wat voor doen hoor.