NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

probabeest

Re: NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:31

Bon van mel had idd een reden, en of je het dan daar wel of niet mee eens bent als eigenaar doet er op een keuring dan natuurlijk niet aan toe, dan beslist uiteindelijk de jury.

happinez, dat zou idd super zijn, kost alleen wel veel tijd dus dat zou het probleem wel zijn, maar zou veel mensen misschien meer inzicht geven en sommige vragen uit de weg halen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:36

kost meer tijd klopt, daarom moeten ze proberen het minder aantrekkelijk te maken voor de uhmm scharrelaars :o om met hun halfbakken hengst te komen.
Iemand die echt er voor wil gaan en ook vertrouwen heeft in zijn hengst komt dan toch wel.
Minder aanmeldingen = meer tijd per individue om kritische te zijn.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:40

Maar als een paard niet rad loopt of gevoelig, ik ken geen enkel ander stamboek waarbij het paard niet de ring uit wordt gestuurd en na de herkeuring wordt verwezen. En een paard dat in de ring op zachte ondergrond gevoelig loopt, had er imo bij de vet al uit moeten gaan op het harde...

Net als met de hengst van Sappos. Liep duidelijk niet rad en wordt toch geprimeerd. Dan verwijs je als jury toch door na de herkeuring of van mijn part zet je het dier gewoon uit de ring maar doen alsof je neus bloed en er geen of een lage premie op plakken dat kan toch niet?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:22

happinez, +:)+

marije, daar heb je helemaal gelijk in!
ik heb het niet gezien dus over dat specifieke geval kan ik niet oordelen maar als zoiets over in het algemeen zou gebeuren vind ik idd dat een jury hoort te handelen hoe jij het nu aan geeft.

minidriving

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:32

Marije hein en ik liepen aan kop vorig jaar en dit zijn ook showpaardjes die het op amha shows goed doen
Er lopen meer mooie amha hengsten zoals van angelique maar het klopt wel dat er ook zat hengsten lopen die het bij een amha show niet halen.
Vind het verschil op hengsten bij nmprs nog erg groot ,maar veel mensen die showen bij amha zie ik bij nmprs niet komen en andersom

Als ik de10 jaar terug kijk ennu is het nmprs erop vooruit gegaan al zijn er nog verbeter punten
Het blijft lastig en ik zou niet graag jury zijn bij nmprs niet:-)

Vorig jaar op shows ook een hengst niet rad zien lopen en die won dus niet alleen bij nmprs gebeurd dit
Het was gewoon pijnlijk om die hengst te zien lopen eigenaar wist het en stak zijn kop in het zand

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:40

ik vind ook niet alle showpaardjes mooi, sommige paardjes doen het erg goed op shows maar zou ik nooit als dekhengst kiezen, en somige nmprs hengsten vind ik helemaal te gek, zo ben ik nog steeds gek op draak, ik vind dat een supervoorbeeld van een mooi en goed minipaard, maar er zijnook amha's waar ik erg van gecharmeerd ben :D

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 16:54

Idd die heb ik ook gezien Susan, en ook die geen voet voor de ander konden verzetten, mijn oma loopt met haar rollator nog beter. :P
Ik denk in beide werelden ook slechte meelopen dwergige zie ik er idd ook.
Bij het NMPRS is er tenminste nog iets van een veterinaire keuring.
En een hengst die gevoelig loopt zal dat juist op het zachte erger laten zien heb ik met Armani ook voorgehad, heb hem 1 keer wel getrained 2e premie, daarna nooit meer en altijd eerstes. :D

En aldoende leert men he, ook de eigenaren zelf, hoop ik toch ;)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:28

Happinez schreef:
Was vorig weekend bij de Welsh HK , en wat ik zelf ook mooi vond was dat ze bij de 2e bezichtiging de dieren nog een ronde liepen stappen en uitleg gaven ( via microfoon ) waarom het dier er alsnog uit ging.

Doen ze in Duitsland ook op de keuring, wordt bij iedere dier via de microfoon verteld waarom het een bepaalde premie heeft gehaald en wat de min en plus punten zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:29

Maarja, dan kom je weer op t zelfde punt uit... Dik 150 hengsten...

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:35

hoezo kom je dan op hetzelfde punt uit stef ? dat hoeft niet , maar dan zullen er andere dingen ook moeten wijzigen. Waarom kan een ander stamboek het wel ?

Ik heb eerlijk gezegd vaak het gevoel dat het Nmprs door veel gewoon niet serieus genomen word ,..

( en snap dat dat niet binnen 1 jaar gedaan is hoor )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:49

Veel dingen zijn niet mogelijk omdat er teveel hengsten aangemeld worden voor de keuring. Met allemaal 1 bezichtiging is het al krap zat

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:50

en waarom worden er teveel hengsten aangemeld ? Omdat de drempel nog laag is.

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:53

Ik heb het met een jaarling merrie gehad als commentaar zij hij ze is iets overbouwd nou dan weet je wat, maar heb het een keer gehad kreeg ik mijn lintje van een kind en de jury stond koffie te drinken. Nou en bedankt

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:27

Het uiteen lopen van premies houd helaas niet op bij één of twee hengsten/merries. Er worden nu twee voorbeelden gegeven: niet helemaal rad of te zwaar/te licht in conditie.
Als een paard niet geheel zuiver loopt (hetzij nieuwe jaargang, hetzij oude jaargang) op moment van de keuring dient deze (IMO) door een offical vanuit het stamboek (veterinair of jury) hier over aangesproken te worden en de hengst terug te laten komen tijdens een nakeuring. Een jury kan een paard niet fair beoordelen als deze niet zuiver loopt. Als eigenaar heb je hier uiteraard ook een verantwoordelijkheid in, marketing technisch is het vaak beter om een paard terug te laten komen op een nakeuring dan een jaarlang (en jaren daarna) met de titel '3e/geen premie' rond te lopen.
Een te zware/te lichte conditie kan niet zoveel verschil betekenen tussen een 1ste en 3e/geen premie. Als een paard in de juiste conditie heeft zie je uiteraard veel beter de lijnen, maar een paard die eerst een laat zeggen 3e premie krijgt om dat deze te zwaar is kan never nooit niet een 1ste premie behalen het jaar erop. Een te zwaar gewicht kan niet de enige factor zijn om een dier zo'n lage premie te geven. Uiteraard kan een dier makkelijker bewegen als het in de juiste conditie is maar dat gewicht kan niet van een slechte beweger een top beweger maken. Ja enige situatie die ik mij daarvoor kan bedenken is dat het paard echt letterlijk vierkant moet zijn om niet te kunnen bewegen. In al die jaren dat ik op de hengstenkeuring aanwezig ben geweest heb ik nog geen hengst geen gezien die zichzelf niet kon bewegen door zijn gewicht.
Tijdens een keuring hoort een jury zijn of haar persoonlijke mening aan de kant te zetten en te jureren volgens het fokdoel. Het kan toch niet zo zijn dat een jury die bijvoorbeeld zelf graag trekpaarden ziet tijdens een keuring van het NMPRS naar dat ideaal gaat jureren?? Een persoonlijke mening kan dan wel invloed hebben in een paar kleine details maar niet zoveel dat een fokdoel per jaar anders is.

Een veulen onderzoek voor de NMPRS hengsten zou veel hengsten kunnen afkeuren gezien ze merries niet verbeteren. Voor de kwaliteit van de fokkerij uiteraard een groot pluspunt. Bij een veulen onderzoek dient bijna altijd de 0-jaargang zich te tonen aan de voet van de moeder om zo evenutele verbetering te zien. Ook zullen jaarlingen en tweejarige zich laten tonen om hun verdere ontwikkelingen te kunnen beoordelen. Heb genoeg hengsten gezien die o-zo-gave veulens fokken, zodra je die terug ziet als 3-jarige loop je ze straal voorbij.
Het is iets wat ik heel graag zou willen zien absoluut, roep dat zelf al jaren. Maar ik ga ook de keer zijde van inzien: 1) er worden elk jaar te veel hengsten goedgekeurd om dat mogelijk te maken. Juryleden zouden dit dan full-time moeten doen en dit is niet te betalen door het stamboek. 2) te veel hengsten hebben zeer weinig nakomelingen om een daadwerkelijk goed beeld te krijgen wat de hengst kan toevoegen aan het stamboek. Het NMPRS doet al een hele mooie stap deze richting op door ook moederdieren veterinair goedgekeurd te hebben voor een nieuwe dekhengst. Zo worden ook deze dieren geselecteerd op juiste fok kwaliteit. (Een hele hoop mensen schijnen nog regelmatig voor het gemak te denk dat een veulen voor 100% uit de hengst bestaat.... )

Een hoop mensen schaffen een eigen 'dekhengst' aan omdat 'je geen dekgeld hoeft uit te geven'.... Kijk eens jaarlijks wat je hengst daadwerkelijk kost aan voer, stalling, DA kosten, ontworming, promotie en ga zo maar door. Vaak kom je dan echt wel over een 400 á 500 euro per jaar heen. Een hobby mag uiteraard geld kosten en ik begrijp heel goed dat iedereen een andere portomonee heeft, ieder kan dan zelf zijn of haar beste mogelijkheden uitzoeken. Maar voor dit geld kan je al een goed aantal aardige hengsten vinden en als je met de hengstenhouder een goed dekcontract opstelt, gooi je geen geld weg en investeer je in je eigen paarden. Fokken is altijd een risico of je nu eigen hengsten gebruikt of dat je kiest voor hengsten van een ander. Je zult nooit precies weten wat er uit komt maar je kan wel op een hoop dingen selecteren. Zwanenhals x zwanenhals kan je bijna wel donder op zeggen dat daar een zwanenhals uit komt....

Uiteraard telt bij het fokken de persoonlijke smaak van een fokker zelf veel mee, maar dit kan nooit het tegenover gestelde zijn van een stamboek waarvoor je wilt fokken. Dus kies je er voor om voor het NMPRS te gaan fokken (of elk ander ras waarvoor jij wilt fokken): stel eerst eens je eigen gedetaileerde fokdoel op. Stop niet bij 'het moet correct zijn en luxe' maar ga verder: hoe zie jij de horen, hoe zie jij het hoofd etc. Lees daarna heel goed het fokdoel van het NMPRS door, begrijp het en vergelijk het dan met je eigen fokdoel. Komen die grotendeels overeen ja of nee. Waar zitten dan de belangrijke details en kan dat groot verschil op de keuring leveren ja of nee?
Het stamboek kan geen hengst maken of breken, dat kan alleen jij als eigenaar door de hengst bij het juiste stamboek aan te bieden of geen hengst te laten.

Persoonlijk zie ik de laatste jaren toch een verandering op de markt qua rassen. Het AMHA paard is inderdaad heel populair maar ik zie steeds meer dat een AMHA geen NMPRS is en anderom. Hetzelfde als dat een falabella ook geen NMPRS is maar daar wel terecht kan. Uiteraard zijn er nog een hoop dieren die bij beide best leuk presteren en dat soort overlappingen blijf je behouden. Maar lang niet alles zal top presteren bij beide omdat dit niet het gezamelijke fokdoel is. Misschien wel op papier maar niet in de praktijk..

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:23

wow , maaike , goed verwoord +:)+

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:28

amen _/-\o_ +:)+

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:19

Kan niet anders dan met Maaike eens zijn.

Mijn grootste struikelblok bij het nmprs is: zoals al gezegt.
Het bestaat niet om het ene jaar een bv geen/derde premie te krijgen het het jaar erop een 1a en bv vervolgens evt. ook kampioen te worden. Dat gaat er bij mij echt niet in.
Of vice versa.
Of laten we tamara's paardjes er maar weer bij halen. Twee identieke paardjes. De een een 1e en de ander een 3e.
Dit bestaat niet. Dit is echt een duidelijk voorbeeld dat de jury niet op 1 lijn zit..... Helaas hadden we toen gewoon de 1e premie merrie weer in de ring moeten laten komen ipv de 3e premie merrie. Ik weet wel 100% zeker dat dan de 1e premie merrie daar een 3e premie kreeg.

Ik ben het ook eens wat marije zegt over het rad of niet rad lopen en wat de officials dan zouden moeten doen.

En ook voor het verplicht tonen van veulens. Laat het dan maar zo zijn dat de ene hengst er bv 6 jaar over doet en een andere 10 jaar voor een levensgoedkeuring. Om aan een hoeveelheid veulens te komen kun je als hengstenhouder ook strenger zijn van welke merries komen (kwaliteitsverbetering). Zonder de tijdsdruk die er bv bij het NAS is.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:25

op zich ben ik ook voor het tonen van veulens, alleen is het erg lastig met veulens die verkocht worden, krijg de nieuwe baasjes maar zover dat ze met het veulen willen komen, bovendien is er dan nog steeds de mogelijk alléén de goede veulens te laten zien en de minder goede ziet niemand ooit

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:30

Daarom worden er veulens geprikt door een stamboek en heb je als eigenaar van de hengst wel de mogelijkheid om nakomelingen toe te voegen aan deze lijst.

Nog een kleine toevoeging aan mijn verhaal: ik wil absoluut geen mensen tegen het zere been aan trappen met mijn mening. Dit is mijn visie en hoe meer ik bij leer kan deze hier en daar veranderen, daarom vind ik goede discussies interssant om te houden. Ik zal nooit uitgeleerd zijn en probeer de meningen van andere te begrijpen en daar waar het kan wat van te leren. :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:32

oh das een andere zaak, het stamboek pikt de veulens eruit die voor keuring moeten, zou goed moeten zijn ;)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:32

dan tonen ze toch de eerste aantal veulens waar een dekbon voor af is gegeven ? dat staat geregistreerd.

edit : geprikt kan idd ook

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:34

mel dat lijkt me eigenlijk nóg een beter idee, dan weet je gewoon niet of het de besten zijn en heb je een gemiddelde, het zal de hengstenhouder ook stimuleren een zo goed mogelijke combi te maken , ook wat gastmerries betreft

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:40

Van wat ik weet van een aantal stamboeken is dat er veulens worden geprikt, het kan zijn dat het ook anders gebeurd uiteraard.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:41

Maaike vind helemaal niet dat je iemand tegen een been schopt. Je vertelt het op een neutrale manier met duidelijk ook je mening. En die toevallig ook mijn mening is. Ik ban alleen erg slecht in verwoorden. komt er nogal hakketakkerig uit. :o

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:04

Leuke discussie hier!
Ik kan in ieders mening/punten meegaan en wat ik er nog aan toe wil voegen is iets dat ik al een aantal jaren zie: het NMPRS is in de gelukkige omstandigheid dat ze een..nouja laten we het maar enorm aanbod noemen, zowel voor de hengstenkeuring als de show en de merriekeuring. Dit is een heel luxe positie (neem het NSPS, daar holt het ledental achteruit) maar ik heb het idee dat het NMPRS min of meer achter de feiten aanloopt, juist door dat enorme aanbod. Kennelijk is het NMPRS nog steeds laagdrempelig genoeg om vooral een groot hengstenaanbod te hebben.
Je ziet dat het stamboek probeert om de selectie aan te scherpen, maar wat al eerder gezegd is, ik denk dat je er in de nabije toekomst als stamboek niet aan ontkomt om bv. ook de hengstenkeuring te gaan splitsen, juist om de aangeboden hengsten wat uitgebreider aan de tand te kunnen voelen. Dat er als gevolg wellicht een daling ontstaat in het aantal aangeboden hengsten is denk ik geen slechte zaak. Het NMPRS is het naar mijn mening aan zichzelf verplicht de selectie uitgebreider te laten plaatsvinden om het kaf van het koren te kunnen scheiden.
Voor wat betreft de plaatsing/primering: zeker met als voorbeeld Tamaras dames is het me volslagen onduidelijk waar nu precies naar gezocht wordt, maar het verschil in jurering in de 2 ringen op de (merrie?) keuring was wel groot. Dus in dit geval lagen de juryleden (te) ver uit elkaar.
Enne..ja ik preek voor eigen parochie :P maar ik ben er nog steeds voor om een "oversized" of "grote maat" (van pak em beet 95 cm tot 1.10 m) bij het NMPRS in te voeren zodat de grote jongens onderling kunnen "strijden" en er geen scheve gezichten meer zijn van mensen met echt kleine paardjes die tegen de maxmaat paardjes moeten. Want dat dat niet altijd even leuk is begrijp ik best.