Shetlander vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amsterdam_30

Re: Shetlander vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:04

Ik zou echt voor een beleerd beestje gaan! Een beetje mennen of beleren, is echt iets anders en soms kunnen het draken blijken met beleren.... Heb een draak beleerd, haha. Die zou echt veeeeuuul te pittig zijn geweest voor een 13 jarige vrees ik. Helpen je ouders of opa mee met de kosten? Heeft de pony een schuilstal eigenlijk?
Fijn dat je naast je opa woont die er verstand van heeft.
Met een beleerde pony kun je hem een paar keer goed proberen bij de eigenaren en je kunt meteen aan de slag ipv jaren wachten.
Wil je niet op lange termijn liever ook af en toe rijden? Een grotere pony kan dan een betere optie zijn?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 08:27

Het is nooit de bedoeling geweest dat ik erop ga rijden, ga ik dat diertje niet aandoen :P Ja mijn ouders betalen het deel voor de pony dat ik niet kan betalen, en daarna ga ik werken om haar onderhoud te verdienen, en dan willen mijn ouders als het een x niet lukt ook wel even bijspringen, de schuilstal moeten we nog even een oplossing voor vinden, de paarden van opa staan een stuk in de schuur met een bikstrog+ hooiruif, maar daar past ze helaas niet meer bij, en alles zou dan te hoog zijn, dus waarschijnlijk word het dan voor haar een schuilstalletje vlakbij de anderen maken, ik denk gewoon een simpele met 3 en een halve wand, gewoon echt alleen voor de winter ;) En mijn opa wil ook helpen met beleren, hij heeft heel veel ervaring ;)

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 15:35

Morgen gaan we kijken, mijn opa en oma gingen gisteren een dagje weg, ze kwamen in de buurt en hebben ook al even gekeken, mijn opa vond haar heel mooi, hij heeft ook foto's gemaakt en ze is nu al een stuk groter dan die foto's van marktplaats ;)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:12

Maar in de zomer heeft een pony toch ook een schuilmogeljkheid nodig?
Als je een beleerde pony koopt, kun je wel meteen wat doen. Met een veulen kun je heeel lang niets en het duurt dan wel erg lang voordat je na het beleren zelf de weg op kan?
Zou echt gaan voor een iets oudere pony. Er zijn zat leuke te koop namelijk die lief en mooi zijn.
Ik blijf denken.. Op jouw leeftijd is het vaak lastig inschatten of je voor altijd genoegen neemt met mennen en niet wilt rijden. Neem je een grotere pony, dan zal het zo thuis bij je opa niet eens zo gek veel meer kosten en kun je toch rijden als je wilt naast het mennen..

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 14:55

Rijden ga ik echt niet doen, ik rij op de fjord van mijn opa, dat gaat super, en ik heb al een veulen "gekocht"over 2 weken mag ze weg en dan betaal ik ;) Nu nog een leuke naam bedenken :D

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 20:45

Ze had best lange hoeven, die kunnen nu toch nog niet bekapt worden? ze is nu 3.5 maand oud, de eigenaar zegt dat ze vanzelf afslijten? Klopt dat?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:57

Er is een ding wat ik niet snap, niet per se door dit topic, maar gewoon. Wat is de reden dat een paard ontwormt moet worden, of beter, hoe komt een paar aan wormen? Neem niet aan dat paarden in het wild dood gaan aan wormen, hoe komt het dan dat 'onze' paarden ze wel hebben?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:59

Wormen zitten in het gras wat paarden eten :)
Als jij wormen hebt, krijg je meer honger omdat de wormen 'je opeten' van binnen! Dat gebeurt met paarden ook :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:15

Maar hoe kan het dan dat wilde paarden geen wormen krijgen, die eten toch ook gras?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:16

Dat controleert sowieso ook niemand :)

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:27

LoveSchleich schreef:
Ze had best lange hoeven, die kunnen nu toch nog niet bekapt worden? ze is nu 3.5 maand oud, de eigenaar zegt dat ze vanzelf afslijten? Klopt dat?

Waar slaat dat op?!
Natúúrlijk kan ze gwn bekapt worden en natúúrlijk slijten de hoeven niet op het land!

Benitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:05

Klopt dat de hoefjes vanzelf afslijten. De hoefjes van een veulen dat 3.5 maand oud is zijn veel zachter namelijk. Die slijten dus in de wei en dan komen vanzelf daar hardere hoeven voor in de plaats.. Bij mijn shetlander was het pas voor het eerst nodig toen ze 2.5 jaar oud was en eerder kon dus ook gewoon niet.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:43

Benitaa schreef:
Klopt dat de hoefjes vanzelf afslijten. De hoefjes van een veulen dat 3.5 maand oud is zijn veel zachter namelijk. Die slijten dus in de wei en dan komen vanzelf daar hardere hoeven voor in de plaats.. Bij mijn shetlander was het pas voor het eerst nodig toen ze 2.5 jaar oud was en eerder kon dus ook gewoon niet.

2,5 jaar???
Ik mag hopen dat je tussendoor met haar op de weg liep, waardoor de hoeven afsleten?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:46

badeendje schreef:
Maar hoe kan het dan dat wilde paarden geen wormen krijgen, die eten toch ook gras?

Die hebben ook wormen. Alleen is de wormdruk in een weiland veel hoger dan in het wild. Hier kunnen ze om die reden een worminfectie krijgen. In het wild is de wormdruk lager en krijgen ze er minder snel problemen mee.
Voor zover ik weet is een paard eigenlijk nooit 100% wormvrij. Als kunnen ze wel wormvrij testen omdat niet alle wormen continu eitjes uitscheiden, maar bv eens in de drie dagen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:08

Wilde paarden hebben ook wormen, maar die lopen over heel grote gebieden waardoor ze niet hoeven te eten waar ze mesten. Hier in die kleine weilandjes ontkomen ze er niet aan. Paarden kunnen er in het wild ook wel aan dood gaan, maar het risico is minder groot.

Veulenvoetjes zijn zachter, maar ik zou hem toch bekappen als het nodig is hoor. Mijn veulentjes van rond die leeftijd zijn ook al bekapt (1 zelfs al 2x).

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 10:29

Okee, dan doen we dat gewoon direct als ze bij ons is, de eigenaar zei dat hij dat nog nooit had gedaan, ga ik ook geen punt van maken als we haar toch al over 2 weken halen ;) Mijn opa heeft gisteren wel onder de hoefjes gekeken, was de eerste keer ooit dat ze opgetild werden maar ze deed het super! Hij heeft ze een beetje voorzichtig uitgekrabt, en kon toen zien dat er nog een best stuk gewoon afkan, dus na het bekappen zien ze er waarschijnlijk weer mooi uit <3 Ik verheug me er nu al op dat ze komt! *\o/*

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:53

Ah, bedankt! Ik las ook op internet inderdaad, ze kunnen wel wormen hebben maar dan hebben ze nog niet per se een infectie en dus is het niet 'erg'.

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:56

Hey, ik ga ook shetlander kopen, en deze vragen zijn dan ook erg handig! ;)

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 18:37

Heb je een foto?

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:54

ik heb zelf ook een shetlander. zijn voorhoeven zijn in de 3 jaar dat ik hem heb 3 a 4 keer bekapt. achter wel wat vaker. het ligt er maar net aan hoe snel ze groeien. ennuh, ik zou voor een beleerd shetje gaan.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 22:32

Carmenbrum: Bedoel je van de hoeven of gewoon het paardje? Het laatste heb ik wel, eerste niet, als je laatste bedoel wil ik dat morgen wel even doen! r_lolita, ik dacht dat voor juist altijd het hardst groeiden?! (kan ik mis hebben, is bij opa's paarden wel zo)

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 00:13

Heb je al een foto van de aanwinst?

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:15

Ja ik bedoel ook de pony ;)

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 10:25

Ik zal zo even proberen ;)

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 20:30

Sorry het lukt niet, het uploaden duurt telkens heel lang, en dan is het klaar en dan is er een foutmelding? -O-